تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۸۸ - ۰۸:۱۹  ، 
کد خبر : ۱۱۳۳۴۷
با صدور بیانیه مشترک در لندن

انگلیس و ژاپن بر تداوم موضع خصمانه برضد برنامه هسته‌ای ایران تاکید کردند


نخست وزیران انگلیس و ژاپن در بیانیه ای مشترک بر تداوم موضع خصمانه خود در قبال برنامه هسته ای صلح آمیز ایران و نیز موضع سخت بر ضد برنامه تسلیحات هسته ای کره شمالی تاکید کردند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه تونی بلر و شینزو آبه در این بیانیه تاکید کردند که روابط بین انگلیس و ژاپن در بهترین شرایطی که تا کنون وجود داشته است قراردارد.
دراین بیانیه آمده است : « دو کشور از شرکای استراتژیک طبیعی هستند و در دیدگاه بین المللی مشترک درباره صلح امنیت و شکوفایی بین المللی بر پایه توسعه پایدار و احترام به حقوق بشر و حاکمیت قانون سهیم هستند » .
نخست وزیران انگلیس و ژاپن همچنین تاکید کردند : « ما منافع مشترکی در مبارزه با چالشهای کلیدی جهان از جمله در زمینه های جامعه بین المللی مبارزه با گسترش تسلیحات کشتارجمعی و تغییر وضعیت جوی زمین و کاهش فقر داریم .
در این بیانیه دوکشور خاطرنشان کردند : « ما قصد داریم همکاری نزدیک تری در زمینه تقویت تلاشهای مبارزه با گسترش تسلیحات هسته ای از جمله از طریق تقویت رایزنیها و هماهنگی روی ایران و کره شمالی داشته باشیم » .
در این بیانیه همچنین آمده است : ما نگرانی عمیق خود را درباره تحولات اخیر در شبه جزیره کره از جمله پرتاب موشک و اعلام آزمایش هسته ای ابراز می کنیم و از کره شمالی می خواهیم قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را رعایت کنند.
ژاپن و انگلیس همچنین در این بیانیه اعلام کردند : ما نگرانی عمیق خود را درباره کوتاهی ایران در اتخاذ اقداماتی که آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل درخواست کرده اند از جمله تعلیق کامل تمامی فعالیتهای مربوط به غنی سازی اورانیوم و بازفرآوری ابراز می کنیم .
به همت کارشناسان برق منطقه‌ای فارس سیستم مانیتورینگ نیروگاه اتمی بوشهر راه‌اندازی شد
به همت مهندسان و متخصصان برق منطقه ای فارس سیستم مانیتورینگ نیروگاه اتمی بوشهر پس از هفته ها تلاش راه اندازی و اطلاعات ایستگاه 400 کیلوولت آن بر روی دیسپاچینگ شیراز و تهران مشاهده شد .
مجری طرح های دیسپاچینگ دیروز در جمع خبرنگاران افزود : نیروگاه اتمی بوشهر از طریق دو خط فشار قوی 400 کیلوولت به ایستگاه برق چغادک متصل می شود که نخستین خط آن آماده است و شرکت برق منطقه ای فارس آمادگی دارد با آغاز بهره برداری از این نیروگاه برق تولیدی را از این طریق منتقل کند.
امین صدیقی ادامه داد : با این اقدام و مشاهده اطلاعات در مراکز تهران انجام هر گونه مانور بر روی انرژی SCC شیراز و SAOC دیسپاچینگ تولیدی این مرکز امکان پذیر شده است .
وی در پایان گفت : برای این کار از دو مسیر مخابراتی مستقل استفاده شده است تا در شرایط بحرانی بدون از دست دادن داده ها اطلاعات مربوط به برق را به صورت کامل به مرکز دیسپاچینگ هدایت کنیم .
البرادعی: مساله هسته‌ای ایران و کره شمالی فقط با مذاکره حل می‌شود
به گزارش روزنامه الجزایری المجاهد محمد البرادعی خواستار حل مساله هسته ای ایران و کره شمالی از طریق مذاکره شد.
به گزارش خبرگزاری رویتر محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران و کره شمالی گفت : به نظر من این مشکلات تنها از طریق مذاکره مستقیم بین طرفین درگیر حل خواهد شد.
به گزارش روزنامه المجاهد مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از ایجاد فضایی مناسب برای نشاندن طرفین بر سر میز مذاکره در ایران یا کره شمالی نیز صحبت کرد.
به گفته دیپلمات های نزدیک به آژانس بین المللی البرادعی از این می ترسد که تحریم ها علیه ایران در حالی اعمال شده باشد که هنوز فرصتی برای مذاکره و توافق باقی مانده بود و اینکه ایران مجبور شود از پذیرش بازرسان سازمان ملل خودداری کرده و از معاهده منع تسلیحات هسته ای خارج شود.
حمایت حزب محافظه‌کار انگلیس از تحریم‌های آمریکا علیه ایران
روزنامه ایندیپندنت در گزارشی نوشت : وزیر دفاع دولت سایه انگلیس از تحریم های ایران حمایت می کند و معتقد است برای توقف ایران نباید از انجام هیچ کاری دریغ کرد.
به گزارش روزنامه ایندیپندنت لیام فاکس وزیر دفاع دولت سایه انگلیس ضمن حمایت از جنگ طلبان کاخ سفید خواستار این شده که برای جلوگیری ایران از دستیابی به سلاح هسته ای از هیچ کاری روی گردان نشوند.
به گزارش این روزنامه این حرکت فاکس به وضوح نشان می دهد که حزب محافظه کاران انگلیس برای توقف آنچه این روزنامه تولید سلاح هسته ای در ایران خوانده است از هرگونه اقدام نظامی از جمله حملات هسته ای آمریکا یا رژیم صهیونیستی به ایران حمایت می کند.
این روزنامه به نقل از فاکس نوشته است : من در برابر ایران یک جنگ طلب هستم وقتی پای ایران وسط می آید نباید از انجام هیچ کاری خودداری کنیم.
این روزنامه در ادامه نوشت : این مساله باعث ایجاد اختلافاتی در دولت تونی بلر شده است . جک استرا زمانی که وزیر خارجه انگلیس بود هرگونه اقدام نظامی علیه ایران را غیرقابل تصور دانسته بود. بلر تاکید کرده که اقدام نظامی در دستور کار قرار ندارد اما مانند استرا آن را منتفی ندانسته است .
فایننشال تایمز: غرب باید بپذیرد که ایران می‌تواند برنامه هسته‌ای غیرنظامی خود را توسعه دهد
برخی تحلیلگران می گویند که غربی ها باید بپذیرند ایران می تواند توانایی هسته ای غیرنظامی را تحت نظارت سخت توسعه دهد و البته ایران نمی خواهد تسلیم فشارهای شورای امنیت شود.
روزنامه « فایننشال تایمز » نوشت : با نگاهی به کل افتضاح عراق هم اکنون گزینه مطلوب برای تونی بلر نخست وزیر انگلیس این است که باید بر این مسئله اصرار داشته باشد که وی در واقع یک شریک بی پروا ـ یک معتقد واقعی در هر تصمیم جرج بوش رئیس جمهوری آمریکا و دیک چنی معاون وی بوده است .
« کریس پتن » کمیسیونر سابق اتحادیه اروپا در امور خارجی و نویسنده این تحلیل خاطرنشان می کند : بنابراین شاید این هفته بلر از افزایش شمار نظامیان آمریکایی در عراق استقبال کند و با رد پیشنهاد گروه بیکر ـ همیلتون موسوم به گروه تحقیق عراق با رئیس جمهور موافقت کند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات