تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۷  ، 
کد خبر : ۱۲۰۵۴۸

تقویت جنگ نرم دشمنان از کیسه بیت‌المال!

سمیه همت‌پور ـ خبرنگار کیهان در اهواز مقدمه: پس از سخنان حکیمانه و هشدار دهنده مقام معظم رهبری درخصوص توطئه جنگ نرم دشمنان علیه نظام جمهوری اسلامی و باتوجه به اینکه ایشان دانشجویان را افسران جوان این جنگ و اساتید را فرماندهان آن معرفی کردند، آن چه که به نظر می رسد این است که مهمترین عوامل وقوع و مقابله با آن در دانشگاه ها شکل می گیرد. باتوجه به این که کلید خوردن جنگ نرم علیه ایران در مقطع کنونی با هدف تضعیف باورهای دینی، انحراف از اصول و آرمان های انقلابی و سست نمودن حلقه های فکری و اعتقادی نظام جمهوری اسلامی طراحی و برنامه ریزی شده است؛ آن چه لازم است، دقت نظر متولیان و مسئولین امر در این زمینه و اتخاذ تدابیر ممکن در جهت رویارویی با این پدیده است. واقعیت تلخ آن است که بودجه های کلان حوزه علوم انسانی که خروجی آن ها پرورش افکار سکولاریستی و غیردینی است از بیت المال مسلمین هزینه شده و این مساله هیچ توجیهی ندارد. حال راه چاره چیست؟ روزنامه کیهان پیرو توصیه های اکید رهبر معظم انقلاب به اساتید و دانشجویان در جهت مقابله با جنگ نرم گزارشی تهیه نموده است؛ که ماحصل آن درپی می آید.

«دکتر خدابخش کرمی» مسئول سازمان بسیج اساتید دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان خوزستان با اشاره به ضرورت آمادگی در برابر وقوع جنگ نرم در کشور، اظهار داشت: دشمن برای مبارزه با آرمانهای انقلاب اسلامی از نیروهای داخلی استفاده می کند بنابراین خط مقدم جبهه مقابله با دشمن باید افرادی باشند که نسبت به انسان شناسی جامعه آگاه بوده و با شناخت کامل به مقابله با براندازی نرم بپردازند.
وی با بیان اینکه جنگ نرم، جنگی میان دانشگاه های ایران با مراکز تئوری پرداز دشمن است، می افزاید: پایان توطئه براندازی نرم زمانی خواهد بود که دانشجویان از لحاظ علمی، اقتصادی و امنیتی به نقطه ای برسند که بتوانند از این آسیب ها جلوگیری نمایند.
کرمی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه برتری علمی، یکی از ارکان بلندمدت امنیت کشور است، می گوید: بنابر رهنمودهای رهبری برتری علمی، ضامن تأمین امنیت کشور است بنابراین اساتید در این زمینه نقش بسیار کلیدی را ایفا می کنند چراکه مسئولیت هدایت افکار عمومی و به ویژه دانشجویان برعهده آنهاست.
این استاد دانشگاه در ادامه سخنان خود به شرایط حاکم بر دانشگاه ها جهت مقابله با این پدیده اشاره می کند و می گوید: اگر چه درحال حاضر شرایط حاکم بر دانشگاه ها چه ازنظر مدیریتی و چه از حیث شاکله هیئت علمی، آمادگی مقابله، این جنگ نرم افزاری را ندارد ولی می توان گفت که سرمایه های بالقوه زیادی در دانشگاه ها وجود دارند که می توانند به عنوان افسران و فرماندهان مقابله با این جنگ، ایفای نقش کنند اگرچه ما انتظار نداریم که تمام اساتید دانشگاه ها زمینه لازم برای مقابله با این پدیده را داشته باشند. کما اینکه برخی از آنها خود به عنوان مهره براندازی نظام اسلامی ازنظر تئوریک، سال ها نقش مؤثری را ایفا کرده اند ولی صرف نظر از کسانی که مغزشان توسط بیگانگان هک شده است، سرمایه های زیادی در حوزه و دانشگاه وجود دارد که به وسیله آنها و با برنامه ریزی دقیق و استفاده از نقشه جامعه علمی کشور می توان جبهه قوی و کارآمدی در مقابل دشمنان تشکیل داد.
وی همچنین می گوید: در مدیریت های دانشگاه ها باید از کسانی استفاده کرد که آگاهی، اطلاعات و شناخت عمیقی نسبت به مواضع غرب در پدیده جنگ نرم داشته باشند.
وی با اشاره به اعترافات تئوریسین های اصلاح طلب و رهبران داخلی جنگ نرم درخصوص ضعف در رشته های علوم انسانی، می گوید: تئوریسین های اصلاح طلب در اعترافات عجیب خود اعلام کردند که ما با ضعف علوم انسانی به خصوص در رشته هایی نظیر جامعه شناسی و علوم سیاسی مواجه هستیم و اظهار داشتند که انتخاب کتاب های مورد استفاده در سیستم آموزشی عالی جنبه ایدئولوژیکی داشته که در واقع مکاتب مختلف ضددینی را دربر می گرفته است.
کرمی در ادامه می گوید: متأسفانه پس از گذشت سال ها از تشکیل شورای انقلاب فرهنگی، هنوز محتوای دروس دانشگاهی در چهارچوبی است که از حداقل آموزه های دینی برخوردار است و شورای انقلاب فرهنگی نتوانسته است مدیریت کارآمدی در این زمینه داشته باشد، تا جایی که رهبر انقلاب نیز در این زمینه فرمودند که ما در زمینه علوم انسانی برخلاف آنچه که انتظار می رفت، حرکت مناسب و مؤثری نداشته ایم.
کرمی به گسترش رسانه های اینترنتی و مجازی و به تبع آن تغییر ماهیت تهاجم کشورهای استکباری از حالت افزاری به جنگ نرم اشاره می کند و می گوید: رسانه ها به عنوان ستون اصلی شاکله کودتای نرم به حساب می آیند و از سوی دیگر رکن اساسی این مبارزه را تشکیل می دهند بنابراین توجه به رسانه ها، آماده سازی و تقویت زیرساخت های فرهنگی آنها می تواند در مقابله با جنگ نرم افزاری کارساز باشد.
وی در ادامه می گوید: مشکل اساسی این است که درواقع رسانه های داخلی هر کشور ابزار براندازی آن به شمار می آیند یعنی در براندازی نرم از رسانه های همان کشور برای ساقط نمودن آن استفاده می کنند. این مسئله زمانی پدید می آید که رسانه های بیگانه با جعل اخبار، آمار، رویدادها، پخش شایعه و نشر اکاذیب، توده مردم را بر علیه نظام مردمی به حرکت درمی آورند.
وی در ادامه سخنان خود می گوید: به دلیل آنکه رسانه های غربی غالباً دراختیار مافیای قدرت و ثروت می باشند، آنچه را که به آنها دیکته می شود بازگو می کنند که این شرایط برای دنیای ارتباطات بسیار تأسف آور است.
این استاد دانشگاه نقش رسانه را نقشی کاربردی در تأثیرگذاری بر افکار عمومی عنوان می کند و می افزاید: رسانه به عنوان یک ابزار فرهنگی کاربردی جهت تأثیرگذاری بر افکار عمومی در جنگ نرم، حرف اول را می زند و از این رو مقابله با چنین پدیده ای مستلزم آگاهی و بینش عمیق اصحاب رسانه از نظر علمی و تئوریک است.
کرمی تقویت بنیه علمی و اخلاقی اساتید برای ارتقاء قدرت و امنیت کشور، آشنایی و شناخت کامل آرمان های انقلاب اسلامی، مسئولیت در انتقال تئوریکی آن به دانشجویان، ایجاد آمادگی لازم برای مقابله با تهدیداتی که انقلاب رابه خطر می اندازد و روشنگری و اطلاع رسانی در سطح بین الملل را ازوظایف اساتید دانشگاه عنوان می کند و می گوید: چنانچه نظام آموزشی تغییرات سازنده ای پیدا کند اساتید دانشگاه نیز می توانند همگام با آرمان های انقلاب و رویکرد تمدن عظیم اسلامی حرکت نموده و گامی مؤثر در جهت پیشرفت و عدالت جامعه بردارند.
وی در ادامه اظهارات خود با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تحقق کرسی های آزاد اندیشی می گوید: کرسی های آزاداندیشی باید براساس دیدگاه رهبر انقلاب و با هدف ارتقاء سطح فکری دانشجویان و اساتید در دانشگاه ها شکل بگیرد تا در هنگام بروز تضاد اندیشه های شبه روشنفکران جامعه، با اندیشه ها ناب انقلاب، این کرسی های آزاداندیشی، روشنگری لازم را به کارشناسان ارائه دهند که این موضوع باعث رعایت شأن حقیقی علم که براساس پایه و استدلال است، نیز خواهد شد.
کرمی همچنین می گوید: کرسی های آزاداندیشی قادر به از بین بردن جنجال های سیاسی کاذب شده و از طرف دیگر باعث نهادینه شدن فرهنگ تحمل اندیشه های مخالف در دانشگاه ها می شود.
دکتر منصور امین نیز با اشاره به اینکه منابع و احادیث اسلامی قادر به پاسخگو بودن به متدهای متداول غربی است، می گوید: استفاده از منابع اسلامی در مباحث علوم انسانی باعث می شود نه تنها جوامع اسلامی به یقین وخودباوری برسند، بلکه دنیای غرب نیز جذب روش های انسان ساز اسلامی خواهد شد.
وی در ادامه می گوید: متأسفانه در دانشگاه های ما از دو جهت زمینه مقابله با روش های مخرب غربی وجود ندارد، نخست خودباختگی برخی از اساتید که تحت تأثیر فرهنگ غرب قرار گرفتند و دیگر عدم وجود منابع فکری کارآمد و به روز در دانشگاه هاست.
امین با بیان اینکه باید از میان منابع غنی اسلامی فرمول های نوینی را طراحی کرد که قادر به حل مشکل جامعه امروز باشد، اظهار داشت: ما همیشه از ائمه و معصومین(ع) خود تعریف و تمجید می کنیم و به مناسبت های مختلف از مناقب آنان در رسانه ها برای مردم سخن می گوییم ولی نتوانسته ایم فرمول های زندگی سازی از نظرات و سخنان آنان که منطبق با شرایط کنونی باشد، طراحی و ارائه دهیم برای مثال درس مدیریت امام علی(ع) به مالک اشتر باید سرلوحه تدریس دردانشکده های مدیریت باشد و نسخه های آن به زبان های زنده دنیا در سایت های مختلف اینترنتی قرار گیرد، درحالی که متأسفانه این مهم تاکنون در دانشگاه های ما محقق نشده است.
مسئول بسیج اساتید دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اساتید دانشگاه ها به عنوان فرماندهان جنگ نرم هستند، می گوید: بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب اساتید امروز فرماندهان جهبه جنگ نرم هستند. جنگی که سالهاست در اتاق های جنگ آمریکا، اروپا و اسرائیل شروع شده است و ما هنوز متأسفانه آن را باور نداریم. سال های تمام رهبری فرموده اند که شبیخوان فرهنگی، ناتوی فرهنگی برعلیه ما در جریان است ولی بعضی کج اندیشان غرب گرا در لباس های مختلف آن را توهم پنداشته اند درحالی که دشمن تمام تیرهای خود را متوجه ایران اسلامی که تنها دشمن آنان است کرده است اگر اساتید ما نتوانند نقش خود را به عنوان یک فرمانده شجاع و مبارز در این جنگ ایفا کنند باید منتظر روزی باشیم که مانند کشور عراق، اساتید و دانشمندان ما نیز سربریده شوند.
ما باید اسلام و دشمنان اسلام را بشناسیم و به آماده سازی اذهان عمومی برای مقابله با این جنگ بپردازیم که در این میان رسالت اساتید بسیجی از دیگر اساتید دانشگاه سنگین تر خواهد بود.
عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اهواز نیز با بررسی علل الگوپذیری متون علوم انسانی از متدهای جوامع غربی می گوید: پس از دوران طلایی شکوفایی تمدن اسلام که با ظهور دانشمندان بزرگی چون ابن سینا، خوارزمی و... همراه بود به دلیل وقوع حوادثی تمدن اسلامی پویایی خود را از دست داد و این در حالی بود که جامعه غربی در اثر انقلاب صنعتی با سرعت تصاعدی در جاده توسعه علمی، صنعتی از تمدن اسلامی پیشی گرفت.
«محمدحسن زرشقایی»، با بیان اینکه تحول در دیدگاه شناخت انسان و جهان باعث ایجاد چنین حرکت شتابانی در جوامع غرب شد، می گوید: این حرکت در ابتدا با نهضت پروتستانتیزم و اصلاح مذهبی آغاز گردید و با مولفه هایی همچون اومانیسم و سکولاریسم عجین گردید.
با این حال حوزه علوم انسانی در تمدن غربی تحت تاثیر پیشرفت شگفت انگیز صنعت نتوانست همراه با علوم طبیعی حرکت و خود را با تغییرات در زندگی مادی بشری وفق دهد تا اینکه در نیمه دوم قرن 18 میلادی با ظهور اندیشمندانی چون آگوست کنت و ایجاد روش های تحقیق علمی در حوزه علوم انسانی، این حوزه اهمیت و جایگاه خود را بازیافت و از این طریق تاثیر به سزایی بر جوامع اسلامی گذاشت.
«زرشقایی» با اشاره به این که عقب ماندگی های تمدن اسلام از غرب در اوایل قرن 19 میلادی پدیدار گشت، می افزاید: پس از پیدایش آثار عقب ماندگی تمدن اسلامی از غرب اندیشمندان زیادی در پی رفع این مسئله برآمدند و توانستند در پیشرفت حوزه علوم طبیعی گامهای موثری بردارند اما متاسفانه حوزه علوم انسانی همچون گذشته، برداشتی از جوامع غربی است و در حال حاضر به تصدیق اعاظم اندیشه بیش از نود درصد از منابع موجود علوم انسانی در دانشگاه ها کاملا غربی است.
این استاد دانشگاه در ادامه سخنان خود به ترجمه غیرتخصصی متون دانشگاهی اشاره می کند و می گوید: متاسفانه ترجمه همین کتاب های غربی نیز به صورت تخصصی انجام نشده و همان مفاهیم غربی را هم به صورت کامل به دانشجو منتقل نمی کند.
زرشقایی در ادامه می گوید: محور علوم انسانی در غرب، از ماده و انسان تشکیل شده است و این در حالی است که اسلام آن را متوجه ذات باریتعالی و وحی می داند، بنابراین گزافی نیست اگر ادعا کنیم دانشجویان ما در دانشگاه ها در اثر مطالعه و تلقین مداوم این آثار، معمولا در تقابل با سنت های مستقر در جامعه خود قرار گرفته، دچار گرایشات اومانیستی و سکولاریستی می شوند.
زرشقایی همچنین به گسترش کمی رشته های علوم انسانی و افزایش فارغ التحصیلان آن، بدون توجه به حل این تناقضات، اشاره می کند و می گوید: افزایش بی اندازه رشته های علوم انسانی و فارغ التحصیلان آن بدون در نظر گرفتن راهکاری برای حل چنین معضلی، نه تنها پاسخگوی عقب ماندگی ما نیست، بلکه باعث افزایش شکاف بین سنت و مدرنیته شده و در نهایت می تواند منجر به فروپاشی نهادهای اجتماعی مستقر، بدون جایگزینی متناسب آنها با اقتضائات فرهنگ بومی و در نتیجه باعث بروز بحران هویت شود.
وی با بیان اینکه تنها راه نجات از این مهلکه وقوع یک رنسانس و نوزایش علمی است، می گوید: غرب در پایان قرون جهل و تاریکی وسطی، با پرداختی به آثار به جای مانده از دوران باستان خود متحول و دوباره متولد شد. ما نیز اگر بخواهیم در این هزاره جدید هویت خود را حفظ نماییم، ناچار به بازگشت به منابع اصیل خود، بازخوانی آنها و زدودن زنگار چندساله از آنها هستیم. آنچه مقام معظم رهبری از آن به عنوان نهضت تولید علم و جنبش نرم افزاری یاد نموده اند، در حقیقت به معنای تولید آثار علمی کارآمد و مبتنی بر منابع اصیل اسلامی و بستر تاریخی و فرهنگی تمدن اسلامی و متناسب با اقتضائات جدید زندگی بشری می باشد. آنچه تاکنون مورد عظمت متألهین و متعلمین و علمای جامعه ما قرار گرفته است.
عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اهواز در ادامه با اشاره به رسالت اساتید دانشگاه به عنوان فرماندهان مقابله با جنگ نرم افزاری، می گوید: رسالت یک استاد متعهد و انقلابی در برهه کنونی، حرکت در راستای نوآوری علمی است. هرچند با توجه به شرایط حاکم بر دانشگاه ها این حرکت ابتدا ممکن است سخت باشد ولی تکلیف ایجاب می کند تا اساتید متعهد پای در این راه نهاده و جهاد علمی را بر خود فرض دارند. تنها با این دیدگاه و تفکرات که می توان تابوشکنی کرد و علوم انسانی را از حصار تنگ دیدگاه ها و نظریات غربی رها نمود.
زرشقایی یکی از راه های ایجاد خلاقیت در مباحث علوم انسانی را پیشنهاد مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد کرسی های آزاداندیشی عنوان می کند و می گوید: با توجه به ویژگی جهانشمولی اندیشه اسلامی و قادر بودن به پاسخ سؤالات بشر در تمام مکانها و زمانها و با اتکا به دلیل و برهان و جدال احسن که در قرآن و سیره به کرات به آن اشاره شده و نیز وجود اصل اجتهاد و پویایی فقه شیعه و ساز و کاری که برای این منظور تعبیه شده، باید بدون هیچ نگرانی به استقبال پیشنهاد مقام معظم رهبری در جهت ایجاد کرسی های آزاداندیشی و اجرایی نمودن آن رفت تا مبحث های سنگین و کارشناسانه در بین افراد صاحب نظر موشکافی، تحلیل و بررسی شود.
مسئول بسیج دانشجویی دانشکده نفت اهواز نیز با اشاره به ضرورت تولید مباحث علوم انسانی براساس مبانی دینی، می گوید: در حال حاضر در اغلب رشته های علوم انسانی، به خصوص در مقطع کارشناسی ارشد از منابع جوامع غربی استفاده می شود که این امر در همراه سازی دانشجویان با جنگ نرم بسیار موثر بوده است. در واقع ما با پول بیت المال، علیه خودمان سربازان جنگ نرم را آماده سازی می کنیم.
«مسعود مستاجران» می گوید: درحال حاضر مباحثی که در رشته های علوم انسانی وجود دارد، مباحثی هستند که بیش از 30 سال است که در خود جوامع غرب منسوخ شده اند. یعنی چیزی که به خورد دانشجویان ما داده می شود علاوه بر اینکه بر پایه مبانی دینی ما نیست بلکه به مدرنیسم غربی نیز نزدیک نمی باشد. علمی که در غرب تدریس می شود و الگوی متون دانشگاهی ما قرارمی گیرد جیره خوار پول است و چنین علمی نقش بی بدیلی در عدم اسلامی شدن دانشگاهها خواهدداشت.
وی همچنین می افزاید: با توجه به اینکه اسلام به عنوان مکتب سیاسی و اجتماعی قادر به پاسخگویی چنین نیازهایی است دراین راستا وظیفه حوزه های علمیه بسیار سنگین است، از این رو رابطه ای که بین حوزه و دانشگاه وجود دارد باید براساس معیارها و متون دینی باشد.
وی با بیان اینکه پس از سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان و اساتید درماه مبارک رمضان، تحرک و پویایی شگفتی در جو دانشگاهها به وجود آمده است، می گوید: پس از رهنمودهای مقام معظم رهبری، فعالیتهای بی شماری درجهت مقابله با جنگ نرم افزاری در دانشگاهها صورت گرفت که اگرچه هنوز به سطح مطلوب نرسیده است اما امیدواریم که تا پیش از شروع دانشگاهها به نقطه قابل توجهی دراین زمینه دست پیدا کنیم.
مستاجران به نقش تاثیرگذار رسانه ها به عنوان مراکز تهاجمی درجهت مقابله با جنگ نرم اشاره می کند و می گوید: رسانه ها به عنوان توپخانه و خط حمله این جنگ می باشند و نیاز است برای پاسخگویی به هجمه های دشمن در فضای مجازی، از طریق ایجاد سایت، وبلاگ، شبکه های ماهواره ای و... وارد عمل شد.
«مجید منادی» روزنامه نگار و از فعالان بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اهواز نیز با بیان اینکه کتب ترجمه شده در دانشگاههای ما بر مبنای اومانیستی و یا به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب «حیوان انگاشتی انسان» است، اظهار داشت: قطعا هنگامی که دانشجویان و جوانان ما در فقر اطلاعات و معلومات مربوط به علوم انسانی جوشیده از درون اسلام، گرفتار باشند با گنجاندن چند واحد قرآن و معارف نه تنها گره ای از مشکلات ما در این زمینه باز نمی کند بلکه در اکثر مواقع نیز باعث تربیت افرادی می شود که با وجود تدین به دین اسلام و علاقه وافر به مظاهر دین ناب الهی نرم افزار ذهنی شان براساس امانیسم نشأت گرفته از مادی گرایی شکل می گیرد.
وی با اشاره به اینکه بیش از دو میلیون نفر از سه میلیون و نیم دانشجوی کشور در رشته های علوم انسانی مشغول به تحصیل هستند، می گوید: مسئله ای که در این زمینه وجود دارد این است که ما برای این حجم بالا از دانشجویان نه استاد و نه منابع و کتب کافی داریم که بتوانیم فضای دانشگاه را از علوم انسانی برآمده از نگاه الهی به انسان و سرنوشتش تغذیه کنیم. به نظر من این شرایط علاوه بر اینکه پاسخگوی تهدیدها و توطئه های نرم نیست چه بسا ممکن است که منشأ غیرمستقیم بروز این پدیده باشد.
منادی در ادامه می گوید: همانطور که درقرآن کریم آمده است مؤمنین و جامعه اسلامی موظفند تا جایی که می توانند خود را برای مقابله با دشمنان جامعه اسلامی آماده کنند. بنابراین باید به تعبیر فاز تهدیدات از جنگ سخت به نرم آمادگی های لازم در این راستا باید شکل جدیدی به خود بگیرد. متاسفانه با وجود اینکه بیش از ده سال است که رهبری بحث تهاجم فرهنگی را مطرح کردند ولی اقدام موثری از سوی مسئولین امر و عالمان دینی صورت نگرفت.
وی با اشاره به اینکه اولین گام جهت مقابله با پدیده جنگ نرم افزاری ورود افراد متخصص در زمینه شناخت اسلام ناب و مباحث نظری مورد نیاز جامعه است می گوید: پس از شناخت کامل اسلام توسط متخصصین و کارشناسان باید به تکمیل منابع داخلی جهت پاسخگویی به نیازهای علمی کشور پرداخت و درگام های بعدی نیز با عنصر مباحث فرهنگی درفضای تعلیم و تربیت دانشگاه برای آشنایی بیشتر با فرهنگ دینی بها داده شود. نکته دیگر شناخت نسبت به غرب، علوم غربی و مبانی آن است که البته هر کس اساس و ریشه علوم غربی را خارج از فضای تبلیغاتی و رسانه ای مطالعه کند به تناقضات و تضادهای بسیار زیاد آن پی خواهدبرد.
این روزنامه نگار همچنین می افزاید: بکارگیری افکار و نظرات خود دانشجویان برای مقابله با تهدیدات نرم بسیار تاثیرگذار خواهدبود. دانشجویان دراین جبهه سربازان خط مقدم مقابله با جنگ جدید هستند پس باید هم به خوبی آموزش ببینند و هم مورد اعتماد قراربگیرند تا با ابتکار و روحیه فعال دانشجویی جبهه مقابله با این تهدیدات را تشکیل دهند که البته تاکنون هم دانشجویان بیکار نبوده و گوی سبقت را از دشمنان اسلام و انقلاب ربوده اند.
وی با اشاره به تفاوت نگاه اسلام با غرب در بحث آزادی می گوید: در اسلام بحث در مورد هیچ موضوعی چنانچه هتاکانه و توهین آمیز نباشد ممنوع نیست و در مباحث علمی و اعتقادی نیز هیچ گونه خط قرمزی وجود ندارد. با دقت در مناسبات جوامع غربی می توان به این نکته پی برد که در غرب حق با کسی است که ابزار تبلیغاتی و ثروت بیشتری داشته باشد. در واقع دانشمندان به جرم تحقیق درباره موضوعی تاریخی مثل هولوکاست و یا تاریخ اسراییل و یا حتی انتقاد به سیستم های حکومتی دستگیر می شوند و این درحالی است که طبق مبانی اسلام باید در فضای برابر و غیرتبلیغاتی و دور از هیاهو، دانشمندان و دانشجویان با هر بینش و عقیده ای دور هم بنشینند و تبادل نظر و بحث کنند. اسلام از این موضوع استقبال می کند و ائمه ما جلودار این حرکت بوده اند.
محل بحث مباحث نظری از نظر هر انسان عاقلی که منافع کشور را درنظر بگیرد در خیابان نیست. مهمترین تاثیر تشکیل کرسی های آزاد اندیشی نیز نشان دادن پوشالی بودن ادعاهای بسیاری از کسانی است که در این مدت فضای جامعه را غبارآلود کرده اند. اگرچه ثابت شده است که آنها از بحث های سالم و منطقی فراری اند.
«حسین عباسی اصل»، دانشجوی رشته حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز نیز می گوید: دانشگاه برای مقابله با جنگ نرم افزاری با چهار حوزه روبروست: دانشجو، استاد، منابع درسی و شیوه تدریس. جامعه دانشگاهی باید در این چهار حوزه به صورت تخصصی وارد عمل شود تا از ضایعاتی که از سمت این حوزه ها به دانشگاه های ما وارد می کنند جلوگیری شود.
عباسی اصل با اشاره به ویژگی های جنگ نرم می گوید: جنگ نرم یک جنگ نامحسوس است یعنی ماهیت جنگ در آن پیدا نیست، مخاطب آن عموم مردم است و قشر خاصی از سربازان و نظامیان را در برنمی گیرد. این پدیده به مرور زمان در جامعه بروز پیدا می کند و کسی متوجه شکست در آن نمی‌شود. فرد متوجه انحراف خود نشده و مسیر صحیح را همان می داند که در آن ورود پیدا کرده و بر آن پافشاری می کند.
عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل درخصوص سخنان مقام معظم رهبری پیرامون ضرورت تحقق و نوآوری در مباحث علوم انسانی می گوید: منظور از اصلاح و نوآوری در دروس علوم انسانی، ریشه کنی و ریشه سوزی متد غربی در این رشته هاست، اگر ما بتوانیم منابع درسی را اسلامی کنیم به طبع آن شیوه تدریس و مطالب ارائه شده توسط اساتید، اسلامی و در نتیجه دانشجوی ما اسلامی خواهد شد.
وی همچنین می افزاید: چنانچه بخواهیم با این الگوهای کپی برداری شده پیش برویم یقینا دانشجویان ما در آینده ظاهری اسلامی و سیستم فکری و عقیدتی غربی خواهند داشت.
وی با بیان اینکه باید شرایط حاکم بر دانشگاه ها را به گونه ای ساخت که پاسخگوی مقابله با چنین پدیده هایی باشد، اظهار داشت: متاسفانه گسترش دنیای ارتباطات و فناوری اطلاعات باعث شده که تهاجم کشورهای استکباری از حالت جنگ نظامی و سخت افزاری به جنگ نرم تغییر ماهیت دهد که جهت مقابله با این جنگ فرهنگی به دستورالعمل های عنوان شده در اسلام نیازمندیم و در صورت اجرای آن پیروزی ما در برابر تهاجم نرم افزاری کشورهای بیگانه تضمین خواهد شد.
عضو بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور اهواز نیز با ابراز تاسف از اینکه دانشگاه های ما به شعباتی از دانشگاه های اروپایی و آمریکایی تبدیل شده اند، می گوید: در دانشگاه های اسلامی کشورمان، تفکرات ضداسلامی به نام واحدهای علمی و فلسفی به دانشجویان ارائه می شود که این امر باعث آموزش مسائلی می شود که نه تنها به پیشرفت مملکت مان کمکی نمی کند بلکه باعث آسیب رساندن به آن نیز می شود و شاید به همین دلیل است که برخی از دانشجویان ما به جای حل مشکل مملکت خود، مشکلات ممالک دیگر را حل می کنند.
«زهرا لطفی پور» در ادامه می گوید: ما باید جنبه های علمی خود را به اثبات برسانیم و تا زمانی که نتوانیم الگوهای اصیل و اسلامی خود را در دانشگاه ها عملی کنیم. دشمن به راحتی می تواند به شکل های مختلف علیه ما توطئه کند.
وی با بیان اینکه تشکیل اتاق فکر دانشجویی باعث عدم تصمیم گیری های متعصبانه و یک بعدی می شود اظهار داشت: تصمیم گیری های یک بعدی در دانشگاه ها باعث شده است که هرکس با اظهار نظرات بسته خود بر روی دانشجویان تاثیر گذارد و نظرات شخصی خود را به آنان القا کند. بنابراین تشکیل اتاق فکر دانشجویی برای به اشتراک گذاشتن عقاید و تفکرات در بین دانشگاهیان امری ضروری به شمار می آید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات