تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۸۸ - ۰۷:۵۳  ، 
کد خبر : ۱۳۳۶۳۶
زاکانی از دیدارهایش با هاشمی، موسوی و کروبی درباره حوادث پس از انتخابات می‌گوید

ناگفته‌های انتخابات


گروه سیاسی: ماجراهای پیش و پس‌از انتخابات ریاست‌جمهوری دهم گرچه برای برخی قانونشکنان تمام شده تلقی می‌شود و هر زمان که از آنها درباره جریان ادعاهای مطرح شده در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری و بعد از آن سوال می‌شود،‌به این جمله اکتفا می‌کنند که «انتخابات دیگر تمام شده و نباید به گذشته بازگشت داشته باشیم.» اما این حوادث برای فعالان سیاسی و نمایندگانی که هر روز برای ادعاهای سران اصلاحات کمیته‌ای تشکیل داده و به بررسی ادعاهایی مانند تقلب در انتخابات و مسائل بازداشتگاه کهریزک و ادعاهای دبیرکل حزب اعتماد ملی پرداخته‌اند،‌ هنوز هم به عنوان مساله اصلی صحبت‌ها و سخنرانی‌هایشان در میان دانشجویان و مردم مطرح است.
کسانی که هر روز با بیان ادعایی تازه قوای مقننه و قضائیه را نیز به پای میز بررسی مسائل بعد از انتخابات کشاندند،‌در جمع کمیته‌های مخصوص شکل گرفته برای بررسی ادعاهایشان نیز حرفی برای گفتن نداشتند و امروز اعضای این کمیته‌های ویژه هر کدام به فراخور مسؤولیتی که در این گروه‌های ویژه داشتند، ‌به بیان ناگفته‌های خود از دیدارشان با سران اصلاحات پرداخته و معتقدند تنها کسانی که در مدت اخیر محاکمه شده‌اند،‌ متهمان اصلی اغتشاشات اخیر نبوده و شرایط فتنه به قدری اوضاع سیاسی کشور را پیچیده کرده بود که حتی در درون قوا و سازمان‌ها نیز افرادی بودند که فتنه‌گری کرده و فضای کشور را با التهابات گوناگون مواجه می‌ساختند.  علیرضا زاکانی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیته 6 نفره مجلس برای بررسی حوادث پس از انتخابات در نشست «فتنه و فرجام» که دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد،‌به مرور دوباره مسائل انتخابات و بیان ناگفته‌های خود از کمیته ویژه بررسی حوادث پس از انتخابات پرداخت.
زاکانی از شکل گرفتن یک همگرایی بی‌سابقه بین سران گروه‌های مختلف در جهت زمینه سازی شرایط برای بیرون کردن دکتر احمدی‌نژاد از میدان کارزار انتخابات دهم خبر داد و با بیان اینکه این همگرایی به حدی بود که رقیب از درون جبهه نظام تا نیروهای ضدانقلاب را برای خود جذب کرده بود، برنامه‌های انجام شده در این انتخابات را سناریویی از پیش تعیین شده خواند و خاطرنشان کرد: تمام اقدامات رخ داده در این انتخابات از قبل برنامه‌ریزی شده بود و شاهد بودیم که این برنامه‌ها یکی یکی اجرا می‌شد و حتی طرح مباحثی مانند دروغ و دروغ‌گویی نیز از ابتدا مورد نظر این جریان بود. وی ادامه داد: این جریان از کاندیداهای مختلف استفاده کرد تا بتواند به هر شکلی از آرای احمدی‌نژاد کم کند و در نهایت یکی از گزینه‌های خود که بعدا مشخص شد موسوی است را به ریاست‌جمهوری برساند. این نماینده مجلس به مباحثی مانند دروغ و تقلب اشاره کرد و گفت: این سناریوی از پیش تعیین شده مرحله به مرحله اجرا می‌شد. به شکلی که از ساعت 11 شب روز انتخابات پیام‌های تبریک برای موسوی صادر شد و موسوی نیز در همان شب خود را رئیس‌جمهور اعلام کرد اما از فردای آن روز که کمی از نتیجه انتخابات مشخص شده بود، این جریان بحث تقلب را مطرح کرد.
موسوی یک کلمه حرف درست و حسابی نداشت
زاکانی در ادامه به عملکرد گروه 6 نفره مجلس برای بررسی حوادث مربوط به انتخابات اشاره کرد و گفت: نخستین دیدار ما با موسوی بود که در سه‌شنبه بعد از انتخابات،‌یک ساعت و نیم با وی صحبت کردیم. در آن جلسه جلالی به موسوی گفت که ترکیب این هیات کاملا منصفانه است. نادران و زاکانی مخالف شما و حامی احمدی‌نژاد هستند.
کاتوزیان، مسؤول ستاد اصولگرایان حامی شما بوده و عباسپور هم که از حامیان شما است. فقط رای من که دیپلمات هستم و همچنین رای ابوترابی مشخص نیست. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: در همان جلسه بنده به موسوی گفتم که ما شما را از نیروهای انقلاب می‌دانیم، چرا شما خودت را خراب می‌کنی. اگر دلیلی درباره تقلب در انتخابات داری، می‌توانی آن را ارائه کنی تا ما پیگیری کرده و به نتیجه برسیم اما دریغ از یک استدلال و سرخط که ما به دنبال آن برویم. البته باید بگویم که موسوی در آن دیدار خیلی نرم و آرام با ما برخورد کرد. وی با بیان اینکه در روز بعد از این دیدار به دیدار هاشمی‌رفسنجانی رفتیم،‌یادآور شد: پس از آنکه ابوترابی به هاشمی گفت که دیروز با موسوی صحبت کرده‌ایم، هاشمی اعلام کرد که موسوی همه حرف‌هایش را به شما نگفته و پنهان‌کاری کرده است. چون فردای انتخابات خاتمی،‌ موسوی و سیدحسن خمینی به من زنگ زده و ظهر همانروز به دفترم آمدند.
هاشمی گفت موسوی جز به ابطال انتخابات قانع نمی‌شود
این نماینده مجلس ادامه داد: هاشمی در همان جلسه گفت که موسوی جز به ابطال انتخابات قانع نیست و البته موارد دیگری را هم خواهان شده تا دست از اعتراض بردارد.البته هاشمی در همان جلسه گفت که من به آنها اعلام کردم که از مسیر قانون حرکت کنید هر چند که آنها می‌گفتند که شورای نگهبان را قبول نداریم، ‌نکته قابل توجه این است که قانونی که هاشمی به آن اشاره می‌کرد، یک شورای حکمیت غیراز شورای نگهبان بود. زاکانی در ادامه این جلسه به بخش دیگری از سخنان هاشمی در آن دیدار اشاره کرد و گفت: هاشمی در آن جلسه چنین گفت که شرایط جامعه سخت شده است و اکنون دانشجویان به جای روحانیت به گروه‌های مرجع جامعه تبدیل شده‌اند، این 5/3 میلیونی(!) که به خیابان آمده‌اند، به خانه‌هایشان برنمی‌گردند و بهتر است که خودمان به خواسته‌های آنها عمل کنیم.
وی با اشاره به برخی اظهارات جاسبی در ایام قبل از انتخابات مبنی بر اینکه اگر موسوی از صندوق بیرون نیاید، در جامعه نافرمانی مدنی رخ خواهد داد، اظهار داشت: در کنار این موارد باید اظهارات همسر آقای هاشمی در روز رای‌گیری را نیز مد نظر قرار داد.
نماینده مردم تهران گفت: البته هاشمی درباره نامه آتشین خود پیش از انتخابات که خطاب به مقام معظم رهبری منتشر کرده بود نیز در آن جلسه چنین گفت که من ابتدا نامه را به آقا دادم اما چون ایشان جواب ندادند، بعد از 2 ساعت آن را رسانه‌ای کردم.
زاکانی با بیان اینکه این جریان برای موفقیت و همچنین شکست در انتخابات برنامه داشت، یادآور شد: از چند هفته قبل از انتخابات آنها فهمیده بودند که در انتخابات موفق نمی‌شوند ولی برنامه آنها این طور تنظیم شده بود که اگر موفق شدند به بهانه پیروزی به خیابان آمده و گام به گام ولی فقیه را محدود کنند. اگر هم ناکام شدند باز هم مردم را به خیابان بریزند تا از نظام امتیاز بگیرند.
وی با اشاره به برخی امکاناتی که این جریان از ماه‌ها قبل برای خود فراهم کرده بود، خاطرنشان کرد: در این زمینه تجربه‌هایی از گذشته کسب کرده بودند به شکلی که از دهه 60 هسته‌هایی را در خارج از کشور شکل داده و در انتخابات اخیر شاهد بودیم که از تمام ظرفیت خود استفاده کردند به شکلی که حتی توانستند ناطق نوری را با خود همراه کنند.
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در ادامه به طرح وحدت ملی که از سوی ناطق‌نوری مطرح شده بود،‌ اشاره کرد و یادآور شد: در این طرح می‌خواستند لاریجانی را کاندیدا کنند و جالب است که حتی هاشمی‌رفسنجانی درباره این طرح گفته بود که طرح وحدت ملی از سوی من ارائه نشده و لاریجانی و ناطق نوری آن را مطرح کرده‌اند. زاکانی در این‌باره ادامه داد: لاریجانی خودش علاقه داشت که در انتخابات حاضر شود اما وی در شرایط کنونی جریان دوم خرداد را خطرناک نمی‌دانست و به همین دلیل به دنبال جذب نیرو از میان این جریان بود ولی در نهایت تمام این افراد به دنبال گزینه‌ای غیراز احمدی‌نژاد بودند. زاکانی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان در پایان مجلس ششم اذعان داشتند که جریان اصلاحات ساماندهی درستی ندارد،‌گفت: ‌به همین دلیل در این سال‌ها تلاش کردند که این ساماندهی را شکل دهند و حتی در این انتخابات شاهد بودیم که گروه‌های 30-20 نفره از اوباش نیز ساماندهی شده بود که بسیاری از آشوب‌های بعد از انتخابات از سوی آنها انجام شد.
وی همچنین به لیستی از عوامل اصلی فتنه در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری اشاره کرد و یادآور شد: عوامل خارجی و دشمنان، عوامل استحاله شده درون نظام،‌عناصر قدرت‌طلب و عناصر بی‌بصیرت و اهل تردید که آب به آسیاب دشمن می‌ریزند از مهم‌ترین عواملی بودند که در فتنه اخیر نقش‌آفرینی کردند.
وی در ادامه این برنامه با بیان اینکه مقام معظم رهبری برای اعتمادسازی و حفظ تمام افراد در دایره نظام اقدامات بسیاری انجام داده‌اند،‌خاطرنشان کرد: ایشان از هر ستاد 4نفر را دعوت کردند که اعتراضات خود را بیان کنند، در همان جلسه باجناق ناطق نوری به نمایندگی از ستاد موسوی اعلام کرد که از صندوق‌های رای نتیجه‌ای غیراز این خارج نمی‌شود و دانش‌جعفری نیز در آن جلسه تندترین صحبت‌ها را مطرح کرد که مثلا مقام معظم رهبری در سفر به کردستان از احمدی‌نژاد حمایت کرده است.
این نماینده مجلس ادامه داد: این صحبت‌ها به حدی تند بود که بنده بعدا به دانش‌جعفری گلایه کردم و او گفت که چون دیگران صحبت‌های خود را مطرح نکردند، من تمام صحبت‌های آنها را گفتم. زاکانی با بیان اینکه ما امیدوار بودیم که رضایی مطالب خود را از طریق قانون پیگیری کند، اظهار داشت: قرار بر این بود که اعتراضات رضایی از طریق دانش‌جعفری به ما منتقل شود اما دانش‌جعفری جواب تلفن همراه خود را نمی‌داد و رضایی نیز در برنامه‌ای که به صدا و سیما رفته بود، تمام اتهامات را دوباره مطرح کرد اما بعد از بازشماری آرا مشخص شد که رای آنها کمتر از میزان اولیه بود و به همین دلیل رضایی با تنظیم نامه‌ای «حق نداشته» خود را بخشید.
وی در ادامه به دیدارهای این گروه 6 نفره با کروبی اشاره کرد و یادآور شد: در این‌باره نخستین نکته جالب این بود که کرباسچی که مسؤول ستاد کروبی در انتخابات بود ولی در انتخابات به موسوی رای داده بود، در دیدار ما با کروبی همراه وی بود و این نشان می‌دهد که این جریان یک تقسیم کار انجام داده بود. عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس ادامه داد: بنده در همان جلسه به کروبی گفتم که در خانه‌هایتان هم فرش را از زیر پایتان کشیده‌اند اما شما نفهمیده‌اید. زاکانی با بیان اینکه این انتخابات به تقابل نماد اشرافیت با نماد مظلومیت تبدیل شده بود، اظهار داشت: در این انتخابات شاهد مشارکت 95 درصدی مردم در روستاها بودیم و جالب اینکه 90 درصد آرای همین روستاییان به احمدی‌نژاد اختصاص داشت و جریان رقیب فقط در شهر تهران آنهم با استفاده از برخی ترفندهای خاص توانسته بود برای خود رای قابل ملاحظه‌ای جمع کند.
در حکم کمیته 6 نفره مجلس تبریک به رئیس‌جمهور منتخب خط خورده بود
این نماینده مجلس با بیان اینکه فتنه اخیر شعبه‌های زیادی داشت و بسیاری را دچار خود کرده بود، یادآور شد: در روزهای بعد از انتخابات می‌خواستند احکام اعضای کمیته 6 نفره مجلس را بنویسند، ابتدا این حکم با تبریک انتخابات ریاست‌جمهوری شروع می‌شد ولی بعدا بنده دیدم که این تبریک را حذف کردند، در همان زمان به کاتوزیان گفتم که چرا این کار را کرده‌اید؟ که وی گفت من این کار را نکرده‌ام. یکی از نزدیکان آقای لاریجانی تبریک را خط زده است. بنده به آن فرد نیز تذکر داده و سوال پرسیدم که چرا چنین کاری کرده‌ای که او در پاسخ به من گفت که در انتخابات تقلب شده است. البته جالب توجه است که این افراد در همان روزی که حامیان موسوی به راهپیمایی در میدان انقلاب تا میدان آزادی آمده بودند در مجلس خوشحالی می‌کردند.
زاکانی اضافه کرد: نکته دیگر این است که روز بعد از روز قدس،‌هاشمی رفسنجانی در جایی اعلام کرده بود که جمعیت افراد در روز قدس 50-50 بوده است یعنی نصف جمعیت حاضر را حامیان موسوی تشکیل داده بودند. البته بعدها مشخص شد که این نکته را لاریجانی به هاشمی‌رفسنجانی انتقال داده است.
وی در ادامه به دیدار سران 3 قوه با مقام معظم رهبری اشاره کرد و یادآور شد: در آن دیدار مقام معظم رهبری درباره این مساله از لاریجانی سوال پرسید که لاریجانی آن را رد کرد، حضرت آقا نیز به وی گفت که هاشمی گفته که لاریجانی این مساله را به من منتقل کرده است که لاریجانی هم در ادامه به توجیه این مساله پرداخت که این نشان می‌دهد شرایط فتنه بسیار سخت بوده و بسیاری را با خود درگیر می‌کند.
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس همچنین به مواضع برخی علما در حوادث اخیر اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: در دیداری نزد آقای جوادی آملی رفته بودیم که در انتهای این دیدار ایشان به ما گفت که قبل از شما مهدی هاشمی پیش ما بود.یعنی این افراد همواره نزد علما می‌روند و تلاش می‌کنند اخبار را از نگاهی خاص و به نفع خود به علما منتقل کنند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی مهم‌ترین نکته شفاف‌سازی و بصیرت‌بخشی در درون نظام است که در این مسیر ابتدا باید از مسؤولان نظام شروع کرده و در ادامه آن را به عموم مردم منتقل سازیم. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این شرایط نهایتا نظام یک پوسته جدید می‌اندازد، گفت: در این میان ما باید تلاش کنیم که کمترین ریزش را داشته باشیم، یک روز شاهد بودیم که چند صد هزار نفر به خیابان آمدند اما نظام با آنها مدارا کرد و خشونت‌های آن روز نیز از درون همان جریان آغاز شد. اما در ادامه که روشنگری در دستور کار نظام جمهوری اسلامی قرار گرفت کار به جایی رسید که در 13 آبان نهایتاً جمعیت آنها به 6 تا 7 هزار نفر تقلیل یافت.
زاکانی همچنین تصریح کرد: این ریزش جمعیتی نشان می‌دهد که نظام جمهوری اسلامی در بخش امنیتی و مهار موفق بوده اما در بخش تبلیغی باید اذعان کنیم که چندان موفق نبودیم و صدا و سیمایی که از یک صندوق 800 تایی آن، 750 رای موسوی خارج می‌شود در این زمان ضعیف عمل کرده است.
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه انتخابات اخیر را تاچه میزان تدارکی برای براندازی نرم جمهوری اسلامی می‌دانید،‌تصریح کرد: قبول دارم که در این انتخابات یک لایه‌هایی به دنبال براندازی نظام بودند اما همه مردم این مساله را دنبال نمی‌کردند یعنی بسیاری از افراد به موسوی رای دادند چون وی را نخست‌وزیر امام می‌دانستند ولی اگر از ابتدا می‌دانستند که موسوی قرار است در مقابل نظام بایستد، هرگز به او رای نمی‌دادند.
ادعاهای کروبی اصلا صحت ندارد
نماینده مردم تهران همچنین با اشاره به مسائل بازداشتگاه کهریزک با بیان اینکه بعد از انتخابات تعدادی از دستگیر شدگان را به بازداشتگاه کهریزک منتقل کرده بودند، افزود: در این‌باره نامه‌ای به مقام معظم رهبری رسید که ایشان فورا دستور رسیدگی داده و اعلام کردند که این افراد را از بازداشتگاه کهریزک برگردانید، البته جالب است که 2سال قبل نیز گروهی از بازداشتگاه کهریزک بازدید کرده و در گزارش خود اعلام کرده بودند که اوضاع این بازداشتگاه مساعد نیست و در آن برخوردهای بدی با زندانیان صورت می‌گیرد و آنها را کتک می‌زدند که مقام معظم رهبری نیز 4 بار در این‌باره دستور داده بودند که حق زدن زندانیان را ندارند. زاکانی با بیان اینکه زدن اسرا شیوه صدام است و حتی در زمان جنگ تحمیلی نیز با اسرای عراقی بداخلاقی نمی‌شد، ‌خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری بعد از دریافت گزارش از کهریزک دستور دادند که این افراد را از کهریزک خارج کنند و حتی اگر بازداشتگا‌ه‌های دیگر ظرفیت ندارند، آنها را آزاد کنند.
زاکانی همچنین به ماجرای مرگ پزشک کهریزک نیز اشاره کرد و گفت: در آن ‌باره ادعا می‌کنند که وی خودکشی کرده است اما اصل ماجرا این است که این پزشک خودش از متهمان بوده و جرمش هم رسیدگی نادرست و ارائه گزارش غلط درباره وضعیت بازداشت‌شدگان بود. وی افزود: به اتهامات این پزشک نیز رسیدگی شده و برایش حکم 5 سال زندان صادر شده بود ولی با قرار کفالت آزاد بود که با استفاده از همین فرصت خودکشی کرده است. وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تخلفات مالی فرزندان هاشمی نیز یادآور شد: پسران هاشمی بویژه مهدی هاشمی پرونده‌های جدی از سال‌های دهه70 دارند که ان‌شاءالله به آنها نیز رسیدگی خواهد شد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات