تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۵  ، 
کد خبر : ۱۴۶۵۹۳
رئیس مرکز مطالعات ایران در مسکو:

اعراب مهمترین مانع روابط تهران ـ مسکو هستند

مقدمه: "رجب صفراف" رئیس مرکز مطالعات ایران در مسکو است که سمت مشاوری معاون دومای روسیه را نیز بر عهده دارد. وی درباره روابط ایران و روسیه دیدگاه‏های خاصی دارد؛ از جمله معتقد است بیش از آنکه ایران به روسیه نیاز داشته باشد این روسیه است که به روابط مستحکم با ایران محتاج است. صفراف، دشمن اصلی روابط مستحکم ایران و روسیه را اعراب می‏داند که همواره در مناسبات دو کشور "موش می‏دوانند!" فکر می‏کنم روس‏ها برای همه چیز شرط می‏گذارند اصلا شرط بندی را دوست دارند...وقتی موضوع گفتگو را با او مطرح کردم یک شرط برای مصاحبه گذاشت و آن اینکه قدم زنان گپ بزنیم! این هم از شرط و شروط روسی! مشروح گفتگوی عصر ایران با این کارشناس برجسته روس را می‏خوانید:

* آقای صفراف! بعد از روی کار آمدن مدودوف در روسیه، به نظر می‏رسد بین سیاست او و پوتین در رابطه با ایران تناقض وجود دارد؛ شما این تحلیل را قبول دارید؟ 
** عملکرد یک سال گذشته مدودوف باعث شده که چنین دیدگاهی بوجود بیاید که گویا سیاست روسیه در رابطه با ایران تغییر کرده است، به عنوان مثال اظهارات مدودوف در نشست G20و نیز سخنان او در سنگاپور که گفته روسیه می‏تواند به تحریم ایران بپیوندد باعث تقویت این دیدگاه شده است.
* علت این تغییر سیاست چیست؟ 
** من فکر می‏کنم مدودوف تا اندازه‏ای در سیاست، جوان و احساساتی است و علاوه بر این احساس می‏کنم آنچه او می‏گوید سیاست و استراتژی روسیه نیست بلکه یک تاکتیک است برای نزدیک شدن به اروپا. در واقع مدودوف می‏خواهد برنامه هایش با اروپا را جلو ببرد و نباید از نظر دور داشت که روسیه هم مثل همه کشورها دنبال منافع‏اش است.
* ارزیابی شما از روابط روسیه و اروپا و آمریکا چیست؟ 
** آمریکا و اروپا در دوره مدودوف سیاست سازشکارانه‏ای با روسیه را در پیش گرفته‏اند و برای اینکه روسیه ایران را رها کند حاضر شده‏اند امتیازات فراوانی برای روسیه قائل شوند که میلیاردها دلار می‏ارزد.
* و نظر شما درباره روابط ایران با روسیه؟ 
** در روسیه این سیاست وجود دارد که مهمترین شریک استراتژیک روسیه، ایران تعریف شده است و به نظر من اگر روسیه می‏خواهد در سیاست بین الملل و جامعه جهانی نقش خوبی داشته باشد باید اتحادیه خاص خود را داشته باشد .
* چه کسانی می‏توانند در این اتحادیه باشند؟
** عرب‏ها که خودشان را به امریکا و غرب فروخته‏اند و علاوه بر این نه استقلال دارند که بتوانند حرفشان را بزنند و نه جسارت دارندبه همین دلیل در عوض امنیت، سلطه غرب را پذیرفته اند. لذا تنها کشوری که می‏تواند به روسیه کمک کند و روسیه قادر است به آن تکیه کند و استقلال واقعی دارد و از منافعش در جهان دفاع می‏کند و حرفش را جسورانه می‏زند ایران است و به همین دلیل کشورهای منطقه خاورمیانه و حاشیه خلیج فارس با حسادت نسبت به ایران می‏نگرند چون جسارت و استقلال ایران را در کشورهای خود نمی‏بینند.
* مهمترین نیاز روسیه به ایران چیست؟ 
** روسیه خیلی به ایران نیاز دارد چون از طریق ایران می‏تواند در بین کشورهای اسلامی‏نفوذ داشته باشد و همچنین منافعش را در آسیای مرکزی، خاورمیانه، خلیج فارس و ... حفظ و از آن دفاع کند.
* بسیار خوب، اما آیا سیاستمداران و تصمیم گیران روسیه نیز به این سخنان کارشناسانه شما اعتقاد دارند؟ 
** من این حرف‏هایی که زدم حرف کارشناسانه صرف نبود بلکه نظر مسئولان روسیه را گفتم و روسیه، ایران را کاملا جدی می‏داند.
* اما مردم ایران نظر دیگری دارند! 
** بله درست است روسیه اس 300 را به شما نداده و یا به شما ایراد می‏گیرد و حتی می‏گوید به تحریم می‏پیوندد اما این‏ها سیاست تاکتیکی روسیه است نه استراتژی کرملین!
ما در استراتژی با شما هستیم، نه به این خاطر که ایران کشور خوبی است بلکه به این خاطر که به شما نیاز داریم و البته من معتقدم بیش از آنکه ایران به روسیه نیاز داشته باشد که اکنون اینگونه مطرح می‏شود این روسیه است که به تهران نیاز دارد.
* با روی کار آمدن اوباما در امریکا و مدودوف در روسیه به نظر می‏رسد دو کشور تا حدی به هم نزدیک شده‏اند، آیا این هم تاکتیک روسیه است یا استراتژی شما تغییر کرده؟ 
** روسیه و امریکا به هیچ وجه نمی‏توانند با هم صادقانه شراکت داشته باشند، چون رقیب هم هستند و همواره دنبال این‏اند که هر یک حضور دیگری را کمتر کند و برای واشنگتن و مسکو مهم این است که هرکدام در کجا پا گذاشته اند.
به عنوان مثال روسیه همواره می‏گوید امریکا باید پایگاه‏نظامی‏اش در منطقه را برچیند آیا این سخن دوستانه است؟خیر ؛ این نوع اظهارات از رقابت می‏آید، پس به نظر من نزدیکی اخیر دو کشور تاکتیکی است در حالی که نزدیکی ایران و روسیه استراتژیک است چون باهم رقابت ندارند.
* مثالی درباره نیاز روسیه به ایران بزنید؟ 
** حضور ایران و روسیه در کنار هم در مسائل بین المللی مثبت است به عنوان مثال در مسئله مهم تاجیکستان اگر کمک ایران نبود روسیه نمی‏توانست کاری بکند.
* فکر می‏کنید چه کشورهایی از نزدیک بودن ایران و روسیه وحشت دارند؟ 
** اکثر کشورهای منطقه به خصوص اعراب ! فکر نمی‏کنم کشورهای عربی تقویت و پیشرفت ایران را دوست داشته باشند.حتی برخی از آنان آرزو می‏کنند وضعیت ایران با کشورهای غربی متشنج شود! هرچند آن‏ها بهتر از همه می‏دانند برنامه هسته‏ای ایران صلح آمیز است اما مرتب می‏گویند ما نگران هستیم چون می‏دانند اگر ایران در دانش هسته‏ای موفق باشد یک جهش کیفیتی خواهد داشت چون برخی علوم مثل نانو و هسته‏ای جهش به دنبال دارند.
به همین دلیل فکر می‏کنم نه تنها اعراب بلکه اکثر کشورهای جهان نمی‏خواهند روسیه و ایران در کنار هم باشند چون اگر باهم باشند ابرقدرت خواهند شد و تمام سیاست انرژی اروپا و آسیا به آن‏بستگی پیدا خواهد کرد.
* آیا شاهدی از نگرانی اعراب از رابطه ایران و روسیه دارید؟
** عربستان اخیرا به روسیه گفته که ما 7 میلیارد دلار به شما می‏دهیم در عوض شما اس 300 را به ایران ندهید و ما به اندازه 7 میلیارد دلار از شما سلاح می‏خریم.
* روسیه پذیرفت؟ 
** نخیر، روسیه اعتبارش را نمی‏تواند بفروشد و این پیشنهاد را رد کرد.
* آینده روابط تهران و مسکو را چگونه می‏دانید؟ 
** ما شریک استراتژیک ایران هستیم و این خط قرمز ماست و هرچه که هم اکنون باعث نارضایتی شما شده است موقتی خواهد بود و مطمئن باشید روسیه به شما نیازمند است و ما دلمان می‏خواهد با شما همراه باشیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات