تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۳  ، 
کد خبر : ۱۴۸۶۵۷

تأثیر رسانه‌ها بر عفاف و حجاب (بخش اول)


 رضا فرخی
پیوند عمیق با دین و اخلاق یکی از شاخصه های اساسی هویت جامعه ماست. بدون شک، یکی از اهداف هرجامعه سالم، رشد، شکوفایی و کمال انسان ها است و جامعه ایران، سعی کرده تا بر اساس احکام الهی و برنامه های دین آسمانی اسلام، حریم ها و اخلاقیات انسانی را ایجاد کند.
اما در این بین همیشه تهاجم فرهنگی بسیار قوی از سوی غرب به عنوان عاملی منفی تلاش داشته جامعه مارا از این مسیر صحیح منحرف کرده و آن را دچار آلودگی های فکری و رفتاری کند. برای نیل به این هدف، غرب همه ابزارهای خود رابسیج کرده است. یکی از این ابزارها که نقش مهمی را در این زمینه ایفا می کند رسانه ها هستند. به خصوص رسانه های تصویری که تاثیر بیشتر و سریع تری بر مخاطب خود دارند.
گستره تهاجم رسانه های غربی همه حوزه های فرهنگی ما را در برمی گیرد. کافی است کمی به مسائل روز و درگیری های روزمره جامعه نگاه کنیم. در بحث اخیر بدحجابی که در جامعه ما مطرح است و مسئولان در حال برنامه ریزی برای مبارزه با آن هستند یکی از نکاتی که باید به آن بسیار توجه داشت بحث وجود رسانه های بیگانه و هجمه های بسیار وسیع آنها برای ترویج چنین معضلاتی است. به خصوص رسانه هایی چون ماهواره و سینما که امروزه به آسانی در جامعه ما قابل دسترس هستند. این رسانه ها آنچنان بی قیدی اخلاقی را در فیلم ها و تصاویر خود تکرار می کنند تا این موضوع را در ذهن بیننده خود القا کنند و به نوعی بیننده را به تقلیدی کورکورانه وادار می نمایند، به خصوص شبکه های ماهواره ای که از همه جهات این موضوع را حتی در کوچکترین موضوعات نشان می دهند. نمونه این مسائل را می توان در سری شبکه هایی که به عنوان نمایش مد فعالیت می کنند دید. در تمام این شبکه ها به صورت غیرقابل باوری بی بند و باری اخلاقی در قالب مدهای جدید لباس و آرایش ترویج می شود. شبکه هایی هم که به طور خاص به پخش کلیپ ها و نماهنگ های مبتذل مشغولند نیز در دامن زدن به مشکلات اخلاقی نقش مهمی دارند. به طوری که حتی بسیاری از خانواده ها در غرب کودکان خود را از دیدن این شبکه ها منع می کنند. این موضوع تنها شامل شبکه های خارجی نمی شود بلکه بسیاری از شبکه های ایرانی خارج نشین هم در این راستا عمل می کنند. اکثر این شبکه ها تمام وقت برنامه های خود را به پخش موزیک ویدئو هایی اختصاص می دهند که نه تنها از لحاظ محتوایی و شعری بی مایه هستند بلکه برهنگی نیز در آن ها غالب است. و یا شبکه دیگری مانند «فارسی وان» در تمام سریال هایی که به نمایش می گذارد سعی در ترویج رابطه آزاد بین پسران و دختران دارد که در آینده بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد.
طبق آماری که سال 1380 منتشر شد حدود 33 درصد جوانان ما به ماهواره ها گرایش داشتند. حال باید به این نکته توجه کرد که جوانان مخاطب این گونه برنامه ها و شبکه ها، با توجه به این که در سن اثرپذیری به سر می برند، در صورت عدم اطلاع رسانی صحیح الگوهای اخلاقی و رفتاری نامناسبی را دریافت می کنند. به واقع فرزندی که آموزه های موردنظر این شبکه ها را بپذیرد، دچار تضاد هویتی شده و سراسر شاکله شخصیتی او آسیب می بیند. یکی از نتایج این جریان، بدحجابی است.
این یک موضوع کاملاً طبیعی و فطری است که جوان به دنبال موضوعات نوع و جذاب است برای همین باید شرایط شکوفایی و آموزش صحیح را در بستر جامعه اسلامی از همان سنین آغازین برای او فراهم کرد. نه اینکه خلأهای خود رابا کالاهای تصویری فاسد غربی پر کنند. هنگامی که شبکه های ماهواره ای به صورت شبانه روزی یک فرهنگ بی بند و بار اخلاقی خاص را ترویج می کنند قطعاً باید برای مبارزه با آن سرمایه گذاری های مادی و معنوی فراوانی انجام داد.
آلوین تافلر، نویسنده و منتقد اجتماعی می نویسد: «تکنولوژی ماهواره و دیگر رسانه های جدید، فرهنگ های ملی را از هم می پاشاند و این ارتباط متقاطع، به هر حال تهدیدی است برای هویت ملی. مخصوصاً در کشوری مانند ما که به ارزش های اخلاقی پایبند هستیم این موضوع می تواند یک تهدید محسوب شود.
این موضوع در بسیاری از مفاسد اخلاقی اجتماعی دیگر ما علاوه بر بدحجابی هم صدق می کند. به عنوان مثال در بحث روابط آزاد و اختلاط بین زن و مرد رسانه های تصویری غربی امروزه برای انحراف جامعه ما سنگ تمام گذاشته اند. این موضوع به حدی در آستانه انفجار است که طبق آمارهای سازمان جوانان نحوه نشان دادن این روابط پوچ و دروغین در رسانه ها حتی بر زندگی زناشویی زوج های جامعه ما تاثیر گذاشته است. و یا در جای دیگری سازمان جوانان اعلام کرده است که آمار بالایی از جست و جو های اینترنتی جوانان ما را مسائل جنسی شامل می شوند. برای درک بهتر این تاثیر کافی است نگاهی به نتایج تحقیقات اجتماعی موسسه social reaserch در خود جامعه آمریکا بیاندازیم. این مطالعه نشان داد که تماشای این گونه برنامه ها می تواند زمینه ساز روی آوردن جوانان به رفتارهای جنسی نابهنجار گردد. از جمله این که 75 درصد جوانان آمریکایی پاسخ دهنده در این تحقیق معتقدند که برنامه های تلویزیونی و فیلم ها، داشتن روابط جنسی را برای آن ها به امری طبیعی تبدیل کرده است و این خود دلیلی برای روی آوردن آن ها به انحرافات اخلاقی است.
63 درصد کارشناسان هم پاسخ دادند که تصاویر مستهجن در تلویزیون، عاملی برای روی آوردن جوانان به روابط نامشروع است. این آمارها نشان می دهد که صاحبان قطب های رسانه ای برای سودپرستی و رسیدن به اهداف خود حتی در خود جامعه آمریکا نیز از چنین جنایتی چشم پوشی نکرده اند. در عین حال حقیقت تلخ این است که فیلم ها و تصاویر پرنو امروزه به آسانی در جامعه ما در دسترس است. به واقع هنگامی که بسیاری از شبکه های ماهواره ای به صورت شبانه روزی فیلم های مستهجن پخش می کنند و گردانندگان آنها آمریکایی و صهیونیستها هستند و تعداد آنها روز به روز در حال گسترش است به طور حتم در صورتی که فکر اساسی برای مقابله با آنها نشود باید منتظر به بار آمدن نتایج فاجعه باری باشیم. به واقع سوءاستفاده از غریزه جوانان ما امروزه در دستور کار اصلی رسانه ها و کمپانی های تولید فحشا در جوامع غربی قرار گرفته است. به نحوی که سالانه بودجه آنها از سوی دولت های غربی افزایش یافته و میدان عمل گسترده ای به آنها واگذار می شود. نمونه آن را می توان در کمپانی والت دیزنی دید که علاوه بر تولید فیلم های کودکان نقش مهمی در تولید سینمای مستهجن دارد و جالب اینجاست که صاحبان این شرکت صهیونیست ها هستند که علاوه بر جلوه های تصویری مبتذل در توزیع مجلات مستهجن هم نقش موثری در سطح جهان دارند. با همه این شرایط ما باید خود را آماده یک نبرد واقعی فرهنگی کنیم؛ چه در بعد سیاستگذاری های کلان و چه در بعد درون خانواده و چه در بعد رسانه های جمعی و باید به این نکته توجه کرد که باید «آسیب ها و نقاط ضعف» را پیدا کرد و راهکاری برای آنها اندیشید.         ادامه دارد...

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات