تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۲  ، 
کد خبر : ۱۶۲۶۶۲

هشدار مصباح‌یزدی درباره تفکرات سکولار


مطهره شفیعی: در ادامه واکنش‌های علما به سخنان رئیس‌جمهور، روز گذشته نیز برخی از چهره‌های روحانی مطرح در واکنش‌های جداگانه، موضع خویش را در این‌باره مطرح کردند، مواضعی که اغلب انتقادی بود.
مصباح یزدی : حفظ دین بزرگ‌ترین وظیفه دستگاه‌های حاکم است
آیت الله مصباح یزدی در جلسه اخلاق خود که با حضور طلاب و دانشجویان در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد را مکان مناسبی یافت تا در آن به اولین انتقاد خود از رئیس دولت بپردازد.
او با اشاره به این که به جهت میراث نامبارک رژیم گذشته عده‌ای گمان می کنند که دستگاه های حاکم در برابر دین مردم مسئولیتی ندارند و این عمل بر عهده حوزه و دیگر نهادها است، اظهار داشت: این تفکر از مایه سکولار تفکیک دین از سیاست است ولی در بینش اسلامی حفظ دین مردم بزرگترین وظیفه دستگاه های حاکم است. مصباح یزدی با بیان این که در فتنه‌های اجتماعی علاوه بر حفظ دین نسبت به دیگران هم مسئولیت داریم، خاطر نشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر اعظم فرایض است و بقای دیگر فرایض در گرو این مسئله است که متاسفانه عمل به این فریضه به خاطر فرهنگ شیطانی حاکم بر دنیا از دیگر زمان‌ها سخت تر شده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با بیان اینکه از صدر اسلام تا به امروز نفوذ در دستگاه‌های رسمی مهم ترین راه بیگانگان برای فتنه افکنی بوده است، گفت: دستگاه های نظام باید ازنفوذ افراد بیگانه در پست های کلیدی جلوگیری و دشمنان را به مردم معرفی کنند. رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، با اشاره به اینکه اعتقادات واخلاق، باورها و ارزش ها و عفت، فرهنگ مورد نظر ماست، بیان داشت: بودجه ها و رویکرد های فرهنگی معمولا به سمت ترویج تئاتر، موسیقی، ورزش و برخی از هنرهای زیبا می رود.
جنتی: اظهارات احمدی‌نژاد مایه زحمت شد
« تا کجا می‌خواهید پیش بروید؟» این سوالی بود که آیت الله احمد جنتی روز گذشته از تریبون نماز جمعه خطاب به دولت مطرح کرد.
او هم همانند آیت الله مصباح یزدی تاکنون کمتر به انتقاد از رئیس‌جمهور پرداخته اما روز گذشته نشان داد که در مورد مسئله حجاب حاضر به حمایت از مواضع اخیر رئیس جمهور نیست لذا ترجیح داد از تریبون نمازجمعه تهران برای نشان دادن این مخالفت استفاده کند.
خطیب نماز جمعه تهران مسئله حجاب را یکی از مسائل روز عنوان کرد و با تاکید براینکه کسی حق ندارد دست نیروی انتظامی را در برخورد با بدحجابی ببندد، گفت:« ما با مسائل و مشکلات سیاسی و اقتصادی و غیره مواجه هستیم، اما مسئله اخلاقی و امنیت اخلاقی نیز مسئله‌ای بسیارمهم است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.»
جنتی با تاکید بر اینکه فضای جامعه باید اسلامی باشد و مظاهر اسلامی باید در همه جای کشور اسلامی به چشم بخورد، بیان کرد:
« مملکتی که می‌خواهد الگوساز باشد و مدعی اسلام ناب محمدی است و مملکتی که جوانان آن می‌خواهند به میدان شهادت روند و افتخار شهدایی را دارند که برای عفت و پاکدامنی زن و مرد جان خود را از دست داده‌اند، نباید نادیده گرفته شود و هر زن به هر قیافه‌ای درآید و ما سکوت کنیم، اینجا سکوت گناه است.»
امام جمعه موقت تهران افزود:« حرف‌هایی که هیچ عقل سلیمی نمی‌تواند قبول کند را با تکیه بر کار فرهنگی زده‌اند. چطور باید اینجا کار فرهنگی کرد و هیچ جای دیگر حرف از کار فرهنگی زده نمی‌شود؟» وی اضافه کرد:« با قاچاقچی چطور برخورد می‌کنید؟ آیا کار فرهنگی می‌کنید؟ چرا دزد را مجازات می‌کنید و کار فرهنگی نمی‌کنید؟ و حتی برای تخلف رانندگی مجازات قائل می‌شوید. چطور آن‌جا کار فرهنگی مدنظرتان نیست؟ و این سوال را مطرح می‌کنم که آیا آن ‌که قانون را زیرپا می‌گذارد ول می‌کنید؟ و این‌جا می‌گویید باید کار فرهنگی شود و نباید کار اجرایی صورت گیرد و شما را به دستگاه‌هایی که زیر نظر خودتان است رجوع می‌دهم که حداقل آن‌جا رعایت کنید و اگر در کوچه و خیابان جرأت ندارید، حداقل در دستگاه‌های زیر نظرتان این موضوع را رعایت کنید و می‌پرسم که تا کجا می‌خواهید پیش بروید؟» جنتی ادامه داد: می‌گویند اگر روسری کمی عقب رود اشکالی ندارد، همین‌طور عقب‌تر می‌روند تا به کشف حجاب منجر می‌شود و اگر زمانی زنی بی‌حجاب به خیابان آمد، باید چه‌کار کرد؟ آیا باید کار فرهنگی کرد و برایش روایت و حدیث بخوانیم و سپس بگوییم برو دیگر با تو کاری نداریم؟
خطیب نماز جمعه‌ این هفته تهران با بیان این‌که نیروی انتظامی ما کارش را انجام می‌دهد، گفت:« جایی که ماموری کار خلافی انجام داده که البته معلوم نیست درست است یا دروغ گفته شده، ابتدا باید دروغگو را رسوا کرد و اگر درست بوده، باید با مامور خاطی برخورد شود که با خانمی محترم برخوردی نادرست داشته و تاکید می‌کنم که با تخلف یک مامور کار را نباید زمین بگذاریم.»
جنتی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: کاش احمدی‌نژاد بحث حجاب را مطرح نمی‌کرد که مایه زحمت شود.
علم الهدی: احمدی‌نژاد نسبت به مسائل شرعی توجه ندارد
آیت الله علم الهدی هم از جمله روحانیونی است که به اظهارات احمدی‌نژاد واکنش نشان داد و گفت: ایشان نسبت به اجرای این قبیل مسایل شرعی، توجه لازم را ندارد.
امام جمعه مشهد با بیان این که متاسفانه برخی آقایان به جای آن که به رضایت خداوند بیندیشند به دنبال رضایت برخی از مردم هستند، تصریح کرد: سخنان اخیر آقای احمدی نژاد درباره نوع برخورد با افراد بدحجاب به هیچ وجه درست نیست و متاسفانه احساس می شود این مسئله برای کسی که در نظر مردم و متدینین به عنوان شخصیتی ارزشی مطرح بوده به هیچ وجه مناسب نیست. او روز گذشته هم از تریبون نمازجمعه مشهد گفت: بی‌حجاب‌ها یک اقلیت فاسد در بین اکثریت جامعه هستند و متاسفانه بعضی عزیزان به خاطر رفت و آمد به جوامع لائیک و وجود انگل‎ها، بینش خود را از دست داده‌اند.
حجت‌الاسلام علم‌الهدی خطاب به رئیس‌جمهور گفت: همه مسئولان در کشور ما عزیز و محترم هستند به ویژه شما که 25 میلیون پشتوانه مردمی دارید اما این 25 میلیون با انگیزه دین‌مداری و مراقبت‎های ارزشی به شما رای دادند، آیا برای مبارزه با بی‌حجابی صراحت چند آیه قرآن کفایت نمی‌کند؟
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: زن بی‌حجاب با آن آرایش‎های متفاوت به عنوان کانون فساد به انقلاب ما دهن کجی می‌کند، آیا نباید با آن‌ها مبارزه کرد؟
امام جمعه اصفهان هم با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهور در خصوص حجاب گفت: بر اساس اصل سوم قانون اساسی مبارزه با فساد بر عهده دولت است.
آیت الله سید یوسف طباطبائی‌نژاد ادامه داد: صحبت‌های رئیس جمهور کسانی را که نهی از منکر می‌کنند دلسرد می کند.
وی افزود: این تفکر اشتباه است که با طرفداری از این بی بند و باریها چنین افرادی به سمت حکومت می‌آیند چرا که در این حالت حتی دوستانمان را نیز از دست خواهیم داد.
انتقاد قرائتی از رویکرد فرهنگی دولت‌های نهم و دهم
فارغ از انتقاداتی که نسبت به اظهارات رئیس جمهور در خصوص حجاب مطرح است، روز پنجشنبه حجت الاسلام قرائتی هم به انتقاد از برخی کاستی‌های فرهنگی در دولتهای نهم و دهم پرداخت. این استاد اخلاق گفت که دولت‌های گذشته منابع مربوط به مساجد را در بین نهادهای مختلف تقسیم می‌کردند، اما دولت‌های نهم و دهم تمام کمک‌ها را در سازمان اوقاف و امور خیریه متمرکز کرده است.به گفته او، اگر از دولت کمک نمی‌خواهیم، توقع اذیت قانونی آن را هم نداریم.
مدیر موسسه مسجد با بیان اینکه « همه چیز ما حتی مردن ما امروز دولتی است» گفت: مساجد راه‌ها را که نباید مردم بسازند این برای جمهوری اسلامی زشت است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات