تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۵  ، 
کد خبر : ۱۷۸۹۰۴

شبکه‌های برون‌مرزی و چالش‌های پیش‌رو (بخش پنجم)

شیدا اسلامی مقدمه: دربخش قبلی این گزارش به برخی از چالش ها و توفیقات شبکه خبری «العالم» پرداخته شد. آنچه در پی می آید نتیجه رقابت این شبکه با شبکه های خبری غربی، به خصوص بی بی سی و سایر چالش های آن است. تصویر روز

برنده همیشگی رقابت
«العالم» هنوزهم برنده است. جدیدترین نظرسنجی های انجام شده در زمینه وضعیت رسانه های خبری در خاورمیانه که اتفاقا ازسوی شبکه های رقیب عنوان شده حاکی از آن است که جایگاه شبکه ایرانی العالم در بین مخاطبان و افکار عمومی جهان عرب سیر صعودی را طی کرده و به یکی از پنج شبکه پرمخاطب خاورمیانه تبدیل شده است.
در یکی از این نظرسنجی های منتشره در سایت بی بی سی با عنوان «گزارش رسانه ای عربستان سعودی و سوریه» که کوین کوان در فوریه 2009 در مورد بررسی وضعیت شبکه های خاورمیانه به نگارش درآورده، موقعیت شبکه العالم درسوریه رتبه چهارم و در مرتبه ای بالاتر از BBC عربی و الاخباریه ارزیابی شده است.
همچنین براساس این نظرسنجی در کشور عربستان سعودی شبکه العالم در رتبه پنجم و بالاتر از BBC عربی قرار دارد و این درحالی است که رسانه های عربستان اعم از دولتی و سایت های وهابی، فعالیت تخریبی زیادی علیه العالم انجام می دهند.
در یک نظرسنجی دیگر که توسط گروه مشاوران عرب (Arab advisors Group) و با هدف ارزیابی رسانه ها در لبنان صورت گرفته است عنوان شده شبکه العالم به عنوان پنجمین شبکه خبری پرمخاطب لبنان بالاتر از شبکه های BBCالحره والاخباریه قرار دارد.
مرکز مطالعات حقوق بشر رام الله Ramalla Center for human rights studies نیز گزارشی از یک نظرسنجی با عنوان «نظرات عمومی فلسطینیان در مورد رسانه های محلی و غیر محلی عرب زبان» در فوریه 2009 منتشر کرد که رتبه شبکه العالم در این نظرسنجی هفتم اعلام شده، درست درحالی که حتی شبکه المنار رتبه نهم را داراست. در این نظرسنجی که در برگیرنده تلویزیون های محلی و منطقه ای با رویکرد خبری و سرگرمی و... نیز بوده است، اعلام شده میانگین 53 درصد از مجموع پاسخ دهندگان در کل فلسطین شامل 51 درصد درنوار غربی (رام الله) و 52 درصد در نوار غزه اخبار سیاسی خود را از شبکه العالم دریافت می کنند. در این نظرسنجی همچنین از پاسخ دهندگان در خصوص اینکه به چه میزان به شبکه العالم درباره اخبار سیاسی منطقه اعتماد دارند هم سوال شده که براساس نتایج حاصل شده میزان اعتماد به شبکه العالم در نوار غزه در میان 3/64 درصد از پاسخ دهندگان، خیلی زیاد و زیاد و در نوار غربی نیز در میان 2/65 درصد از ایشان در حد خیلی زیاد و زیاد ارزیابی شده است. این نظرسنجی نشان می دهد که میزان اعتماد به شبکه ایرانی العالم در منطقه نوار غربی حتی از نوار غزه بیشتر است و البته این شرایط دقیقا در وضعیتی است که منطقه نوار غربی زیر نظر حکومت خودگردان جنبش فتح اداره می شود و این حکومت محدودیت های فراوانی برای شبکه العالم ایجاد و از سیاست خبری این شبکه انتقاد می کند نکته جالب توجه دیگر آن است که این نظرسنجی ها از سوی شبکه های رقیب یا به سفارش آنها انجام شده است .به گفته یکی از مسئولان شبکه العالم، این شبکه به رغم محدودیت های فراوان و در رقابتی نابرابر از نظر بودجه و امکانات کوشش نموده است تا الگوی جدیدی از اطلاع رسانی در مقابله با منظومه رسانه ای رقیب ارایه کند و در این زمینه موفقیت های قابل توجهی به ویژه پس از مقاومت مردم غزه کسب نموده است. تلاش هایی نظیر اینکه:
 در جریان حمله رژیم صهیونیستی به لبنان این شبکه العالم بود که اولین SNG را به جنوب این کشور ارسال کرد و در طول جنگ در بیروت و بقاع و جنوب با 10 خبرنگار تمامی رویدادها را زیر بمباران پوشش داد.
 علی رغم ممنوع الفعالیت شدن خبرنگار رسمی شبکه در ماجراهای جنگ صعده، یک خبرنگار دیگر یمنی به صحنه ماجراهای خونین کشتار شیعیان حوثی اعزام و اخبار لحظه ای از محل رویدادها ارسال می شد.
 در آخرین حمله ارتش رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان (3/8/2010) خبرنگار العالم در کمترین فاصله زمانی ممکن در صحنه حاضر شد و گزارش های خود را از محل درگیری ها ارسال کرد و...
همه اینها باعث می شوند شبکه العالم در عرصه سرعت و فراگیری و دقت خبرها، حرف اول را در منطقه بزند و تعجبی ندارد اگر حالا سرمایه گذاری آمریکا و دیگر رقبای «العالم» در تحدید نقش آفرینی این شبکه در عرصه چالش های فراگیر منطقه ای و جهانی به جایی رسیده باشد که طرح قراردادن العالم در فهرست رسانه های حامی تروریسم در دستور کار کنگره آمریکا قرار بگیرد و البته همه این مخاصمه ها تنها بخشی از فشارها و محدودیت ها علیه شبکه ای است که برای فعالیت مستقل خبری خود متحمل آنها می شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات