تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۵  ، 
کد خبر : ۱۸۶۶۸۸

آیا سنگر صدا و سیما فتح می‌شود


چند روز پیش همسر رئیس دفتر احمدی‌نژاد با انتشار نامه سرگشاده‌ای، بی‌توجهی تلویزیون به احمدی‌نژاد را مورد نکوهش قرار داده و به عزت‌الله ضرغامی و دیگر مدیران صدا و سیما هشدار داده بود در صورتی که خود را اصلاح نکنند باید آماده رویارویی با خیزش عمومی مردم علیه خود و سازمان صدا و سیما باشند. ظاهرا همه چیز حکایت از صف‌بندی دیگری دارد. صف‌بندی برای تسخیر سنگر صدا و سیما. انتقاد به صدا و سیما زمانی آغاز شد که برخی از نزدیکان اعلام کردند احمدی‌نژاد از صدا و سیما رضایت ندارد. دلیل نارضایی از صدا و سیما مقاومت مسئولان صدا و سیما در برابر درخواست دفتر احمدی‌نژاد برای پخش فیلم‌های تبلیغاتی وی از تلویزیون بود.
همزمان با انتشار چنین خبرهایی برخی‌ها از ارسال نامه گلایه‌آمیز احمدی‌نژاد به مقامات عالی‌رتبه خبر دادند. اعتراض نزدیکان رئیس‌جمهور به صدا و سیما در حالی ادامه می‌یابد که عزت‌الله ضرغامی رییس‌جمهور صدا و سیما یک سال پیش با حکم رهبری، جانشین علی لاریجانی شده است. ضرغامی که خود از اعضای بلند پایه سپاه است، با مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ارتباط نزدیکی دارد. وقتی در دومین ماه آغاز به کار دولت جدید، برخی از اعضای کابینه رسانه‌ها را به فضاسازی بر علیه دولت متهم کردند، کمتر کسی فکر می‌کرد موج تهاجم اندکی بعد رسمی‌ترین رسانه جمهوری اسلامی، یعنی صدا و سیما که رئیس آن با حکم مستقیم رهبری منصوب می‌شود،‌ را نیز هدف بگیرد. اما تنها چند هفته بعد سایت‌های خبری نزدیک به دولتمردان جدید با انتشار خبرهایی علیه مدیران صدا و سیما به آنان اعلام جنگ دادند.
اندکی بعد رسانه‌ها خبر دادند که جواد شمقدری که کارگردانی فیلم انتخاباتی احمدی‌نژاد را بر عهده داشته،‌ هم‌چنان مشغول ساخت فیلم‌هایی از سفرهای استانی احمدی‌نژاد است، تا این فیلم‌ها از تلویزیون پخش شوند. اختلاف اما زمانی جدی شد که که فیلم‌های تبلیغاتی رییس دولت در ساعت‌هایی که خواست او و مشاورانش بود پخش نشد. گفته شد "جوسازی‌های سنگین علیه دولت" بوجود آمده است و تاکید شد "کارهای انجام شده در این مدت افتخارآمیز است، اما رسانه‌ها چون با ما نبودند انعکاس ندادند و پشتیبانی رسانه‌ای صورت نمی‌گیرد". به دنبال این سخنان رییس دولت، انتقاد شدید نزدیکان رییس‌جمهور به مدیران و سیاست‌های صدا و سیما آغاز شد.
نخستین واکنش علنی از سوی فاطمه رجبی همسر غلامحسین الهام،‌ رییس دفتر احمدی‌نژاد صورت گرفت. او با انتشار نامه سرگشاده‌ای اعلام کرد که "احمدی‌نژاد برای صدا و سیما به اندازه دو برره ارزش ندارد". خانم آقای الهام در این یادداشت که در سایت ستاد انتخاباتی احمدی‌نژاد منتشر شد، رسانه ملی را "بازیچه هوا و هوس‌های" مسئولان آن دانست و با حمله شدید به عزت‌الله ضرغامی،‌ رادیو و تلویزیون را به تحریف و سانسور اخبار مربوط به رئیس‌جمهوری با "هدف تضعیف احمدی‌نژاد و پشت کردن به مردم" متهم کرد. او همچنین به مدیران صدا و سیما هشدار داد و نوشت در مدت کوتاهی که از عمر ریاست جمهوری دکتر احمدی‌نژاد، محبوب‌ترین رئیس‌جمهور ایران اسلامی، می‌گذرد صدا و سیما بدترین کارنامه را داشته است. در این مدت،‌ ملت به خوبی شاهد بود که "رسانه ملی" هرچه کمتر سر آشتی با ملت دارد. ملت ملاحظه کرد که صدا و سیما با حرکتهای موذیانه سعی بر آن دارد تا اخبار و اطلاعات مربوط به "رئیس‌جمهور" را هر چه کمتر منعکس کند. تنها دستگاه اطلاع رسانی ملی با پشت کردن به ملت، اخبار را ضعیف، تحریف شده،‌ گزینشی و سانسوری به خورد ملت داد.
سفرهای الهی ـ‌ مردمی رئیس‌جمهور که جز در مسیر انجام وظیفه و مردم گرایی بی‌سابقه، نیست، از منظر دست‌اندرکاران خود محور صدا و سیما در حد پخش یک برنامه بازدید رئیس این دستگاه از برره،‌ قابل انعکاس نبود." خانم آقای الهام در این نامه همچنین تاکید کرد که: "گویی رسانه ملی،‌ به ابزار شخصی تبدیل شده، و ملت "بازیچه"‌ هوی و هوس‌های فردی سلیقه‌ای زعمای این دستگاه گردیده‌اند. ملت خود شاهد است که رئیس جمهور در مسیری بی‌سابقه،‌ "الهی‌ترین نوع ریاست" را دنبال می‌کند. او مانند هیچ کس نیست. شبیه به هیچ رئیسی،‌ وزیری،‌ دبیر حزبی و رئیس رسانه‌ای نیست."
همسر رئیس دفتر احمدی نژاد با اشاره به سفرهای استانی محمود احمدی‌نژاد خطاب به ضرغامی نوشت: "رسانه ملی و مجریان امر آن بدانند،‌ ملت می‌داند،‌ می‌تواند و می‌شود به اصلاح فرهنگی برخیزد. آن روز که از اصلاح مسوولان امر ناامید شود، قطعا خود بپا خواهد خواست و خیزش کلی وی را به نمایش خواهد گذارد". وقتی حتی برخی از سایت‌های راستگرا نسبت به دخالت همسر مسئول دفتر احمدی نژاد واکنش نشان دادند، فاطمه رجبی یک بار دیگر با انتشار نامه‌ای آنها را "گروه شکست خورده، این شیفتگان قدرت و تشنگان پست و مقام و مال و جاه" خواند و مسئولان صدا و سیما و سایت‌های خبری نزدیک به جناح راست را مهاجم خواند و تهدیدشان کرد که:‌ "آیا برآنند که در کینه توزی علیه ملت تا بدان جا پیش روند که "قهر" ملی در دیگر عرصه‌ها را شاهد باشند؟" او همچنین با تجلیل از احمدی‌نژاد خطاب به مدیران صدا و سیما بار دیگر تاکید کرد که: "صدا و سیما "رسانه ملی" است و باید به "اراده تحسین برانگیز ملت" در شان ملت پاسخ مثبت دهد.
صدا و سیما ناچار است که گامهای عملی و نه شعاری و فریبکارانه رئیس جمهور خدمتگزار و صادق را در وظیفه اطلاع رسانی به تصویر بکشد. ملت "ناظر" است و "حق نظارت" خود را در کمال آگاهی و دانایی و شعور به انجام می‌رساند و با هیچ هجمه و دروغ پردازی و کینه توزی از "حق نظارت" خود نمی‌گذارد. همزمان با اعلام علنی نارضایتی نزدیکان دولت از صدا سیما، جمعی از نمازگزاران جمعه تهران نیز از عملکرد سازمان صدا و سیما در خصوص دولت و رئیس جمهور انتقاد کردند. آنها پس از پایان نماز جمعه هفته گذشته که به امامت احمد جنتی برگزا رشد، با در دست داشتن پلاکاردهایی نسبت به عملکرد صدا و سیما در ارتباط با دولت اعتراض کردند.
در متن یکی از این پلاکاردها خطاب به رئیس سازمان صدا و سیما نوشته شده بود: "تا کی می‌خواهی از پخش سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های عزتمند رئیس جمهور بسیجی عدالت محور طفره بروی؟" اما وقتی سید احمد موسوی معاون حقوقی و پارلمانی رییس جمهور از عملکرد صدا و سیما در پوشش برنامه‌های رییس جمهور انتقاد کرد، دیگر همه دانستند که فشار به صدا و سیما از سوی دولت علنی وارد مرحله جدیدی شده است. موسوی با انتقاد از صدا و سیما گفت: "صدا و سیما می‌توانست بهتر از این عمل کند".
معاون رئیس دولت روز یکشنبه در جمع خبرنگاران پارلمانی در پاسخ به سئوالی درباره یادداشت همسر رییس دفتر رییس جمهور درباره صدا و سیما،‌ همچنین گفت:"من این یادداشت را نخوانده‌ام،‌ اما همسر آقای الهام به عنوان یک شهروند از میان 70 میلیون شهروند ایرانی می‌تواند نظر خود را مطرح کند". و البته آقای الهام هم بعدا گفت سخنان معاون رئیس دولت را نشنیده است! همزمان با موج اعتراض و انتقاد حامیان دولت جدید از صدا و سیما، سایت‌های نزدیک به دولت نیز با انتشار خبرهایی عملکرد ضرغامی را زیر علامت سئوال بردند.
در یکی از این خبرها آمده است: "شبکه اول سیما در یک اقدام تامل برانگیز، سرود زیبا و حماسی "ما مسلح به الله اکبریم" را از عنوان اخبار ساعت 19 حذف کرد. گفتنی است این سرود حماسی در اوایل انقلاب در آغاز تمامی بخش‌های خبری پخش می‌شد که اندک اندک فقط به بخش‌ خبری ساعت 19 بسنده شده بود! پس از پیگیری‌های به عمل آمده از معاونت سیاسی سیما، این معاونت رعایت تنوع را عامل این امر دانست." روز دوشنبه سایت انتخاباتی رییس دولت هم ـ که دیگر ادامه کارش ربطی به انتخابات ندارد ـ در خبر دیگری تلویزیون را به "تحریف ناشیانه خبر" متهم کرد.
این سایت نوشت: "بخش خبری 20:30 یکشنبه شب در اقدامی ناشیانه به تحریف مصاحبه معاون پارلمانی رئیس جمهور در حاشیه جلسه علنی یک شنبه دیروز مجلس پرداخت و در حالیکه تیتر "تکذیب یک ادعا" بر روی خروجی این خبر قرار گرفته بود از قول معاون رئیس جمهور عدم اطلاع نسبت به موضوع مورد سئوال خبرنگاران بیان گردید. "بعد سردبیر هفته نامه" "پرتو سخن" وابسته به آیت‌الله مصباح یزدی به منتقدان صدا و سیما پیوست و اعلام کرد که: "دولت احمدی‌نژاد تریبون ندارد و حتی رسانه ملی به جای آنکه بیشتر در خدمت وی باشد، در اختیار مسئولان گذشته است".
قاسم روانبخش افزود: "گاهی با دیدن رسانه‌ها، تصور می‌شود در این کشور انتخابات صورت نگرفته و هنوز در دوران گذشته قرار دادیم و حضور خاتمی در رسانه‌ها بیشتر و چشمگیرتر از حضور احمدی‌نژاد است". وی خاطر نشان کرد: "هنوز مطبوعات دوم خردادی به بهانه‌های مختلف، تصاویر و سخنان خاتمی را تیتر روزنامه‌های خود کرده و به تجلیل و تمجید از وی می‌پردازند و صدا و سیما نیز به بهانه دل تنگی برای رئیس جمهور سابق برای گفت‌وگو به سراغ وی می‌رود". روانبخش ادامه داد: "در مقابل این روند،نه تنها برای دولت جدید تبلیغ نمی‌شود، بلکه گزارش‌های مربوط به دولت پخش نشده و یا در صورتی که قرار است پخش شود، بر خلاف هنگامی که قرار است یک مسابقه فوتبال بر روی آنتن برود، زمان پخش برنامه‌ها به اطلاع عمومی نمی‌رسد".
سردبیر "پرتو" همچنین نحوه پرسش از دولتمردان جدید را مورد نکوهش قرار داد و گفت: "برخورد رسانه ملی با اعضای دولت جدید، گاهی تبعیض آمیز می‌شود و هنگامی‌که رئیس یک دانشگاه برای انجام گفت و گو دعوت می‌شود، تریبونی در اختیار او قرار می‌گیرد و مصاحبه به رپرتاژ آگهی تبدیل می‌شود، اما در مقابل از وزیر جهاد کشاورزی سئوالاتی می‌شود که جز حاشیه پردازی به قصد فرصت سوزی حاصلی ندارد".
سردبیر نشریه آقای مصباح یزدی در حالی که "گلایه‌های سید محمد خاتمی از صدا و سیما رییس جمهور سابق برای انعکاس نامناسب اخبار مربوط به دولت وی را "امتیاز طلبی بیشتر از رسانه‌ ملی" ارزیابی کرد، گفت: "امروز اخبار فعالیت‌های دولت، از جمله سفرهای پربرکت استانی رئیس جمهور و هیات دولت که یک مدل جدید حکومت و منشاء آثار فراوانی در آینده خواهد بود، حذف تشریفات از سیستم دولت، ممنوعیت سفر حج برای مدیران دولتی در دوران خدمت و صرفه جویی در هزینه‌های جزیی که باعث جلوگیری از هدر رفتن بیت المال خواهد شد، به درستی در جامعه منعکس نمی‌شود". او البته به رییس و هیات وزیران توصیه کرد که از آن دسته از رسانه‌هایی که با مجموعه دولت رابطه دوستانه و همکاری صمیمانه دارند، برای انعکاس اخبار و ارایه گزارش درباره فعالیت‌های خود استفاده کنند.
عزت‌الله ضرغامی اما چندی پیش و در پاسخ به اعتراض حامیان احمدی نژاد اظهار داشت: "ما تریبون صدا و سیما را برای تبلیغ فعالیت دولت باز گذاشته‌ایم و اگر هر یک از بخش‌های دولتی برای تبلیغ فعالیت‌های خود، فیلم خوبی بسازند روی چشم می‌گذاریم و پخش می‌کنیم". در این حال، ناظران تهاجم هواداران احمدی نژاد به ضرغامی را بیشتر از هر چیز ناشی از جنگ پنهان قدرت می‌دانند. جنگی که محمد خاتمی رییس جمهور سابق چند روز پیش نسبت به آن هشدار داد. او گفت: "من روز حتی از نظر وضعیت کنونی ترکیب نیروها برای آینده انقلاب اسلامی و رهبری احساس خطر می‌کنم. یعنی در مجلس خبرگان ممکن است مسیر به سمتی برود که کسانی که دقیقاً با انقلاب سازگاری نداشتند ابتکار عمل را در دست بگیرند. کسانی که مطلقاً سازگاری نداشتند. این مسأله خطرناکی است که مطمئنم این طیف نه رهبری را قبول دارند نه قانون اساسی را و نه... این خطر وجود دارد". فتح سنگر صدا و سیما، گام مهم دیگری برای در دست گرفتن این "ابتکار عمل" نیست؟

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات