تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۷  ، 
کد خبر : ۱۸۷۹۵۱

وعده‌های نویدبخش

نصر عزیزی

تحقق وعده‌های تبلیغاتی در انتخابات ریاست جمهوری موجب خشنودی و اعتماد بیشتر مردم به خدمتگزاران نظام می‌شود اگر شعارهای تبلیغاتی بر حسب موضوعات و نیاز جامعه دسته‌بندی شوند، بعضی از آنها از برجستگی و حساسیت‌های بالاتری برخوردارند دلایل این امر عبارتست از:
1_ ارتباط مستقیم با بخش وسیعی از نیازهای اقشار مختلف جامعه دارد.
3_ افراد جامعه شاهد تبعیض و یا بی‌عدالتی و یا تساهل در آن زمینه بوده‌اند.
4_ امیدورای مردم برای رفع مشکلات آن بخش افزایش یافته و در انتظار تحقق آن امید هستند.
5_ به کسانی که آن شعارها را مطرح نموده و بانی آن بوده‌اند اعتماد دارند.
ملاحظه می‌شود اگر تبلیغاتی انجام شود وعهده‌هایی به مردم داده شود و شور و هیجانی در جامعه ایجاد و آن را در صندوقهای رای نشان دهند ولی امید مردم در زمینه‌های مورد انتظار به یاس مبدل شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟
بطور طبیعی آنچه که مایه آرامش و التیام و پاسخ به هیجانات و اقناع افکار عمومی می‌شود، زمان و صبر است.
عامل زمان انتظار را به دنبال خود می‌کشاند و عامل صبر التیامی بر فشارهای درونی فردی و جمعی ناشی از مشکلات متعدد می‌باشد و برای این دو حد و حدودی وجود دارد که ورای آنها تبعات منفی و زیانباری خواهد داشت. زمانی که تبعات منفی جهت‌گیری اجتماعی داشته باشد مهار و کنترل آن برای حکومت مشکل می‌باشد به عبارت دیگر وقتی مشکلاتی نظیر فقر، اختلاف سطوح درآمدی، فاصله‌های زیاد رفاهی و طبقاتی، بیکاری، اشتغال فارغ‌التحصیلان، گرانی و تورم، ازدواج جوانان، ناهنجاریهای اجتماعی انباشته شوند و مردم روزنه‌های برون رفت از این معضلات را تجربه و مشاهده نکنند،‌ بدون شک به وحدت و انسجام اجتماعی خدشه وارد می‌شود و در شرایطی که حمایت اقشار جامعه و همراهی آنها با دولت و مسئولین مهمترین ضرورت و اولویت برای مقابله با تهدیدهای بین‌المللی است این امر به زیان نظام خواهد بود و ممکن است تهدیدها در بخش‌هایی از عرصه‌های ملی موثر بشوند.
در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری از ناحیه نامزدها وعده‌های فراوانی داده شد. بدون شک چشم‌ها به سوی کسی دوخته است که رای اعتماد مردم جلب نموده و عرصه‌ گوی و میدان را در اختیار گرفته تا ایفای نقش نماید.
در آغاز بکار دولت آقای دکتر احمدی‌نژاد گرچه شور و دلهره‌ای بین دلسوزان و علاقه‌مندان به سرنوشت نظام اسلامی برای شکل‌گیری و سازماندهی مدیران خدمتگزار در مناصب مختلف و استفاده ضروری از همه ظرفیتهای لازم وجود داشته و دارد و به مرور این دلهره با درجه‌ای از رضایت به ثابت تبدیل می‌شود، نگرانی بیشتر حول محور وعده‌هایی است که در تبلیغات به مردم داده شد.
اگرچه با وجود نقدهای موجود در همین بخش از مسیر پیموده شده زمان نقد باید متناسب با زمان کار و تلاش و تحقق برنامه‌ها و کارنامه خدمت باشد و نقد منصفانه آن است که همه ابعاد و جهات را در برگیرد. ولی از باب همراهی و حمایت و تقویت دولت اصولگرا باید گفت: آنچه که در مدت کوتاه گذشته برای تحقق شعارها مدارشکن بوده و حلقه استفاده از مدیریت‌ها تا حدودی به مدار جدیدتری منتقل شده ضمن نقدهای ضروری آن از بعد تحقق شعار مثبت تلقی می‌شود.
آن جهت‌گیری که برای افشای مفسدین اقتصادی و غارتگران بیت‌المال پدید آمده است، روزنه امیدی برای مردم خواهد بود.
حضور بسیار مفید و موثر کابینه در مناطق محروم و رسیدگی به مناطق عقب مانده و تلاش برای حفظ توازن منطقه‌ای و برخورداری مردم آن محدوده از امکانات برابر بیت‌المال بدون شک اقدام بسیار مطلوب و توام با رضایت بوده که اگر این آهنگ حفظ شود و سایر مناطق محروم از اقدام با برنامه دولت برخوردار شوند، جای تقدیر وارد و گلایه‌ای هم برای مناطق برخوردار باقی نمی‌گذارد زیرا به عدالت نزدیک است و این آغازی برای تحقق شعارهای تبلیغاتی می‌باشد.
حذف تشریفات زاید و هزینه‌های بالای ناشی از آن بدون شک مورد توجه و رضایت مردم خواهد بود و مایه امیدواری می‌باشد.
عزت حاصل از پایداری و مقاومت در مقابل قلدران بین‌المللی و مستکبرانی که خواهان محو اسلام و نظام جمهوری اسلامی هستند، خواست ملت است و تدبیر نظام می‌باشد و برخی توجیهات سیاسی که برخی از موضعگیریها را ناشی از ضعف تدبیر می‌دانند، شاید سرپوشی برای ضعف‌های گذشته باشد اینکه غرور ملی باید حفظ شود شعاری بوده که مردم به آن رای دادند و مصداق‌اش در همین میادین و عرصه‌های سیاسی خواهد بود. البته این به معنای بی‌تدبیری و عدم مشاوره جمعی نخواهد بود.
اگر در بخش وعده‌های نوید بخش به همین مقدار اکتفا شود، برای این مقطع زمانی کافی خواهد بود و بقیه راه را باید با توکل بر خدای متعال پیمود و در انتظار نتایج آن باشیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات