تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۰۷:۰۹  ، 
کد خبر : ۲۱۶۲۰۱
محمدرضا باهنر خبر داد:

فتنه در جریان اصولگرایی


گروه سیاسی: محمد رضا باهنر به تبیین خصوصیات فتنه آینده پرداخت ، فتنه ای که در حال اوج گیری است، فتنه ای است که می خواهد از درون اصولگرایی درآید و بگوید اصولگرا است اما حوزه های علمیه و شریعت را قبول ندارد.
در حالی که این روزها انتقادات به احمدی نژاد و رحیم مشایی درخصوص اظهار مسائلی در خصوص مکتب ایرانی و اقداماتی از قبیل جشن نوروز شدت گرفته باهنر نماینده تهران هم در اجلاس دبیران استان های سراسر کشور حزب موتلفه اسلامی به این گروه پیوست و عنوان داشت: این فتنه عظیم در حال شکل گیری است،بیان مکتب ایرانی و تفکر لیبرال در مسائل فرهنگی در همین راستا است.
به گزارش ایلنا، وی گفت: اصولگرایی نیز دامنه وسیعی دارد که برخی با تندروی و پرخاش خود را اصولگرا می دانند و عده ای نیز که می خواهند مکتب ایرانی را جایگزین مکتب اسلام کنند خود را اصولگرا می دانند باید اصولگرایی تعریف می شد که در این راستا منشور اصولگرایی توسط جامعتین تدوین شد.
باهنر با تاکید بر اینکه ولایت فقیه تبلور مرجعیت،شریعت و روحانیت است بیان داشت: اگر از ولایت، مرجعیت، شریعت و روحانیت را بگیریم چیزی برای ولایت نمی ماند، کسانی که به بهانه دفاع از ولایت با روحانیت و مرجعیت مشکل دارند آنها را محکوم می کنیم. وی درخصوص فتنه آینده اظهار داشت: فتنه آینده که در حال اوج گیری است فتنه ای است که می خواهد از درون اصولگرایی درآید و بگوید اصولگرا است اما حوزه های علمیه و شریعت را قبول ندارد. این فتنه عظیم در حال شکل گیری است، بیان مکتب ایرانی و تفکر لیبرال در مسائل فرهنگی در همین راستا است.
پیش از این صفار هرندی وزیر سابق ارشاد در دولت احمدی نژاد هم گفته بود: تشکیک کردن در اصالت مسیر انتخاب شده ملت یعنی پناه بردن به اسلام عزیز و برجسته کردن مکاتب انحرافی در برابر مکتب اسلام خودش مقدمه یک فتنه تازه می تواند باشد.
وی توضیح داده بود: ما نباید به جریان فتنه کلیشه ای نگاه کنیم. نباید خودمان را اسیر یک سری مصادیق امروزی فتنه کنیم، فتنه هر روز یک چهره و جلوه تازه ای پیدا می کند و مهمترین مشخصه های فتنه های آینده به نظرم همان است که قدرتی که معلوم شد و ملت به مدد آن قدرت می توانند ترفندهای دشمن را خنثی کند فتنه های آینده این قدرت را نشانه خواهند گرفت و مهمترین آن این بود ایمان مردم به اعتقادات دینی و ایمانشان به هدایت های موثر رهبری و این دو را عده ای از همین الان نشانه گرفته اند. زاویه پیدا کردن به هر دلیل و بهانه ای از رهنمودهای رهبری این مقدمات فتنه جویی های آینده است. تشکیک کردن در اصالت مسیر انتخاب شده ملت یعنی پناه بردن به اسلام عزیز به مکتب اسلام و برجسته کردن مکاتب انحرافی در برابر مکتب اسلام معلوم است که خودش باب و مقدمه یک فتنه تازه می تواند باشد.
روحانیون علیه دولتمردان
اظهارات باهنر در حالی به گوش می رسد که طی روزهای اخیر این گونه انتقادات به شدت رشد کرده است. جمعه گذشته امام جمعه مشهد و سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه تهران یکی از موضوعات مورد بحث خود را به مسائل فرهنگی اختصاص دادند و از رفتار دولتمردان انتقاد کردند.
رحیمیان، نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید، سخنران پیش از خطبه نماز جمعه روز جمعه تهران بود که در بخشی از صحبت های خویش به مسئله رواج استفاده از نمادهای ملی گرایانه و آثار دوران ستم شاهی اشاره کرده و گفت: "در میدانی شاهد هستیم که سرستون های تخت جمشید را با پول بیت المال احیا می کنند نام ها و آثار آنها را احیا می کنند، این ها هم در تعارض قراردادن محورهایی است که هدفش تضعیف خاستگاه های اصلی انقلاب است".
وی به ویژه به مسئله سینماها و فیلم های ساخته شده در سینما پرداخته و به فیلم هایی که به ترویج اباحه گری می پردازند، خرده گرفته است. اگرچه در این سخنرانی هیچ اشاره ای به مشایی یا حتی دولت نشده است; اما چندی است که فرهنگ و سینما تبدیل به نام مستعار مشایی شده است و انتقاد از سیاست های فرهنگی در درجه نخست به مشایی باز می گردد.
برخی از اصول گرایان معتقدند سیاست گذاری های جشنواره فیلم فجر مطابق نظر مشایی صورت گرفته است، به ویژه آن که وی در جلسه اختتامیه این جشنواره نیز حضور داشت. علیرغم انتقاد رسانه های اصول گرا به خاطر تجلیل از مسعود کیمیایی، با این حال جشنواره این اقدام را متوقف نساخت. رحیمیان گفته است: "ساخت فیلم هایی که دفاع مقدس را با صراحت زیر سوال می برد کاری که کشورهای مادی گرا هم که عظمتی برای شهادت قائل نیستند اما به ایثارگری برای دوام خود احترام می گذارند، در هیچ کجا حتی در نظام های مادی گرا نمونه ندارد". اما انتقادات به وی منحصر نمی شود.
علم الهدی، امام جمعه مشهد، نیز از جمله کسانی بوده است که در خطبه های نماز جمعه به مسئله سیاست های فرهنگی پرداخته است. وی اما مستقیما به سیاست های دولت اشاره کرده است. وی جمعه گذشته گفت : "رویکرد فرهنگی وی نیز خیلی دینی و ارزشی نیست و باید در آن تجدیدنظر کند".
وی به "مکتب ایرانی" نیز گریزی زده و افزوده است: "اگر رئیس جمهور با این ضریب هوشی و قاطعیت دنباله رو دو یا سه نفر برخوردار از افکار نادرست باشد، تاسف برانگیز است اما به نظر می رسد که اینگونه نیست و برنامه های فرهنگی موجود ناشی از نوعی غفلت و کم توجهی است". به اعتقاد امام جمعه مشهد، برنامه دینی و ارزشی منسجمی در حوزه فرهنگی وجود ندارد. اما چرا دیگر انتقادات نه به نام مشایی، که به نام سیاست های فرهنگی دولت صورت می گیرد؟ بیشتر انتقادات از جایی شروع شد که مشایی دبیری کمیسیون فرهنگی دولت را بر عهده گرفت. اگرچه در کمیسیون فرهنگی مجلس ابراز نگرانی هایی نسبت به دغدغه ها و نگاه های مشایی صورت گرفته، اما این مسئله هیچ گاه به صورت یک معضل بروز نکرده است.
شهریور ماه گذشته هم محمد تقی مصباح یزدی با انتقاد بسیار شدید از کسانی که درصددند، مکتب ایران را جایگزین مکتب اسلام کنند، گفت: جای تاسف دارد، در انقلابی که امام (ره)، آب و نان از دهانش می افتاد، اما اسلام از زبانش نمی افتاد، امروزه کسی باشد که به عنوان پیروی از ارزش ها و اسلام بگوید صحبت از اسلام گذشته و به جای تبلیغ اسلام، باید ارزش های عام انسانی را که حتی در بت پرست ها هم مطرح است، را بگوییم.
وی با انتقاد شدید نسبت به مروجان مکتب ایرانی به جای مکتب اسلامی، گفت: اصلا مگر دست خودت بوده که در ایران متولد شوی؟ اصلا گیرم پدر تو بود فاضل، تو خودت چه هستی؟، به تو چه؟، هرکسی مسئول عمل خودش است.
مصباح یزدی، اضافه کرد: از کدام ارزش ها حمایت می کنی؟، من امروز یک چیز بگویم که فردا به من رای دهند؟، برگشتیم به جاهلیت اولی؟
وی یادآور شد: نص فرمایشات امام خمینی(ره) این بود که ما برای صرف ایران و ایرانی بودن، ارزش قائل نیستیم، بلکه ایران را در کنار اسلام ارزشمند می دانیم.: تمام این اندیشه ها و گرایش ها، از میل به گرایش "پراگماتیسمی" یا "عملگرایانه" شروع می شود، که با نگاهی به تاریخ انقلاب و 30سال گذشته، خواهیم دید کسانی که قبل ها هم روی گرایشات "پراگماتیسمی" یا "عملگرایانه"، تاکید می کردند، به ایمان ارزشی قائل نبودند و سخنانی هم که امروزه هم که مطرح می شود، ثمره همان درخت است. وی، افزود: رفته رفته کارمان به جایی رسیده است، که دین اسلام را کنار گذاشته ایم و می گوییم، آیا نان و مسکن ارزان شد؟ و ...، در حالی که مسئله دین مهمتر و با اولویت تر است.
استاد حوزه علمیه قم، در پایان گفت: با وضعیت کنونی حالا آدم می فهمد که حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه، چرا قبل از هرچیز مسئله ایمان را مطرح و روی آن تاکید کردند.
چندی پیش هدایت خواه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس درباره نقش مشایی در سیاست های فرهنگی دولت گفته بود: "نسبت به نظرات دبیر کمیسیون فرهنگی دولت انتقادات فراوانی وارد است ولی تا جایی که من اطلاع دارم کسی در این کمیسیون نظرات مشایی را قبول ندارد و خود را موظف به تبعیت از نظرات وی نمی داند. چرا که بعضی از موضع گیری های آقای مشایی به هیچ عنوان قابل قبول و حتی قابل اعتراض نیست و نباید بعضی از کارهای مشمئز کننده ایشان از جمله دیداربا بعضی از هنرمندان معلوم الحال را نظرکل دولت تلقی کرد". او نیز همانند علم الهدی اعتقاد دارد که "سیاست های فرهنگی دولت"، منسجم نیست. در پی اظهارات دو روحانی برجسته از تریبون نماز جمعه و انتقادات آنان به سیاست فرهنگی دولت، مجتبی ثمره هاشمی که اینک در مجموعه دولت، کنش گر کم حرفی شده است، اختلاف دولت با روحانیت را رد کرد. وی گفته است: "برخی با سر دادن داستان هایی مبنی بر اینکه دولت از روحانیت و مرجعیت فاصله دارد در صدد القای این مطلب هستند که مبانی دولت "اسلامی و دینی" نیست در حالی که تنها دولتی که بیشترین مباحث را پیرامون دولت اسلامی انجام داده و بالاترین گفتمان را با حفظ مبانی انسانی و الهی داشته دولت احمدی نژاد است".
اعتراض‌ها به جشن نوروز
تاکید ویژه دولت بر برگزاری مجلل و مفصل جشن نوروز را برخی از تحلیلگران جدیدترین چشمه از مکتب ایرانی مشایی می دانند. چه آنکه به تعبیر آنها تازه ترین نمود و جلوه ترویج مکتب ایرانی که بسیاری از علما و روحانیون آن را نقطه مقابل مکتب اسلامی می دانند، جشن نوروز است که دولت با محوریت اسفندیار رحیم مشایی در پی برگزاری آن است. قرار است روسای جمهور و حاکمان کشورهای قطر، عمان، عراق، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، تاجیکستان، آذربایجان، پاکستان و افغانستان برای گرامیداشت عید نوروز به تهران سفر کنند. دعوتنامه های این مراسم را وزرا و معاونان احمدی نژاد برده اند.
مراسم جشن نوروز که سال گذشته با حضور چند رئیس جمهور همسایه ایران برگزار شد، قرار است امسال با کیفیت متفاوت و برنامه های مختلفی برگزار شود. در چند روز گذشته خبرهای مختلفی از این مراسم در برخی رسانه ها منتشر شده که حکایت از تدارک مقامات دولتی برای این جشن دارد. بر این اساس خبری نیز از اختصاص مبالغ زیاد برای هزینه برگزاری با شکوه تر این مراسم منتشر شده است.
همچنین گفته شده که بانیان این جشن قصد داشتند آن را در شیراز و در جوار تخت جمشید برگزار کنند که به گفته منتقدان تداعی کننده جشن های موسوم به 2500 ساله در رژیم گذشته است و مخالفت ها با این مسئله باعث شده که محل جشن ها از شیراز به تهران منتقل شود.
با این حال آنگونه که برخی سایت ها خبر داده اند برنامه های ویژه در راستای ترویج مکتب ایرانی برای ایام نوروز در شیراز تدارک دیده شده و گفته می شود که بودجه ای بالغ بر هشت میلیارد تومان نیز برای آن در نظر گرفته شده است.
مکتب ایرانی همچنان مورد انتقاد
اولین بار در اواسط تابستان سال جاری بود که موضوع مکتب ایرانی از جانب اسفندیار رحیم مشایی تولد یافت و به طور گسترده مورد توجه آگاهان و سیاستمداران کشور قرار گرفت.
طرح این موضوع پس از آنکه واکنش های بسیاری بر انگیخت با توضیحات مشایی و تاکیدات مجدد وی روبه رو شد. این تاکید مجدد به واسطه اینکه در اختتامیه همایش ایرانیان خارج از کشور انجام شد، برد رسانه ای بالایی پیدا کرد و به دلیل توضیحات مبسوطی که مشایی در ارتباط با حرفهای پیشین خود ارائه کرد، شاید بتوان این سخنرانی را نقطه تولد اصلی بحث مکتب ایرانی در نظر گرفت.
مطابق آنچه در رسانه ها منتشر شد رئیس دفتر رئیس جمهور در اختتامیه همایش ایرانیان خارج از کشور با بیان اینکه برخی ها از من خرده می گیرند که چرا نمی گویی مکتب اسلام و می گویی مکتب ایران، تاکید کرد که از مکتب اسلام دریافت های متنوعی وجود دارد اما دریافت ما از حقیقت ایران و حقیقت اسلام، مکتب ایران است و ما باید از این به بعد مکتب ایران را به دنیا معرفی کنیم. پس از بازگویی این سخنان از جانب رئیس دفتر رئیس جمهور بسیاری از اصولگرایان موضع گیری سفت و سختی علیه وی داشتند و برخی از شاخص های این جریان همچون علی مطهری و احمد توکلی حملات کوبنده ای را علیه مواضع جدید مشایی صورت دادند. زمان گذشت و با تاکیدهای گاه و بیگاه مشایی و حمایت های قابل پیش بینی احمدی نژاد حتی سخن به سوال از رئیس جمهور نیز کشید و علی مطهری از کسانی بود که به دنبال سوال از رئیس دولت در مجلس بود. سوالی که به گفته علی مطهری به دلیل هدفمندی یارانه به تاخیر افتاد و در صورت تاکید مجدد دولتی ها ممکن است باز هم به جریان بیفتد.
در همین زمینه علی مطهری چند روز قبل با اشاره به موضوع برگزاری این جشن انتقاد شدید اللحنی را از دولت صورت داد و تاکید کرد که اگر دولت دست از ترویج مکتب ایرانی بر ندارد احتمال کلید خوردن مجدد طرح سوال از رئیس جمهور وجود خواهد داشت.
به گزارش رسانه ها مطهری با انتقاد از طرح مکتب ایرانی از اعضای مجلس خبرگان خواست تا عکس العمل مناسبی در مقابل آن نشان دهند. او ادامه داد: اینجانب هشدار می دهم که خطر تز مکتب ایرانی به جای مکتب اسلام که توسط آقای مشایی مطرح شده و متاسفانه توسط رئیس جمهور محترم نیز به دلیل ضعف بینش اسلامی و حمایت ویژه از آقای مشایی دنبال می شود، خطری است که کیان انقلاب اسلامی را تهدید می کند. مطهری اضافه کرد: عجیب تر این است که برخی می گویند اینها مسائل فرعی است و باید رهایش کنیم اما فرعی بودن برخی از مسائل به این معنا نیست که آن را رها کنیم بلکه باید در اولویت دوم خود قرار دهیم. نماینده تهران ادامه داد: با همین توجیهات ما بسیاری از مسائل مهم کشور را به بهانه فرعی بودن رها می کنیم و وظیفه نمایندگی خود را به درستی انجام نمی دهیم. مطهری ادامه داد: مسئله پرداخت بودجه به مترو را نیز می گوییم فرعی است پس چه مسائلی اصلی هستند لابد ماندن من و دوستانم در قدرت!
این نماینده اصولگرای مجلس که از ماه ها پیش درصدد سوال از رئیس جمهور بود، روز گذشته بار دیگر این بحث را مطرح کرد و به رئیس جمهور هشدار داد که اگر روی تز مکتب ایرانی پافشاری کند و نسبت به مسئله حجاب و عفاف در جامعه همچنان بی تفاوت باشد ضمن حمایت از خدمات دولت، سوال از رئیس جمهور راکه به خاطر اجرای قانون هدفمندی یارانه ها به تعویق انداختیم در دستور کار مجلس قرار خواهیم داد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات