تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۸  ، 
کد خبر : ۲۲۶۶۳۳
بازخوانی مواضع حمیدرضا کاتوزیان به بهانه خط و نشان کشیدن جدید

از همراهی با عوامل ‌ماجرای‌ پورآقایی تا سخنگویی‌ خودخوانده اصولگرایان


گروه سیاسی- در فاصله هفت ماه مانده تا انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی، جریان اصولگرایی در تلاش است تا ساز و کاری را برای وحدت و حضور در انتخابات حول این محور بیابد. جلسات سال گذشته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز تهران در نهایت منجر به نگارش منشور 12 بندی اصولگرایی شد.
به گزارش رجانیوز، در بند یازدهم از این منشور بر "موضع‌گیری صریح در برابر دشمنان و فتنه‌ها" تأکید شده بود و مجموعه جریان اصولگرایی نیز معتقد است که فتنه 88 یک آزمون و غربال کم‌نظیر در طول تاریخ انقلاب بود و این آزمون باید کارکردی مشابه یک فرقان و جداکننده را داشته باشد، یعنی همان‌طور که فتنه 88 در تاریخ انقلاب جداکننده است و این تاریخ مشابه مقاطعی مانند دفاع مقدس، به مقطع قبل و بعد از آن قابل تقسیم است، رفتار و مواضع جریان‌ها و افراد نیز قابل ارزیابی با همین محک است.
در این زمینه، به نظر می‌رسد افرادی که امتحان خوبی در جریان فتنه پس ندادند و جزو ساکتین یا کسانی بودند که کلی و دوپهلوگویی می‌کردند، نه تنها نباید در مرکزیت تصمیم‌گیری برای مجموعه اصولگرایی باشند بلکه حتی نباید در لیست اصولگرایان قرار بگیرند و در مقابل افرادی که در اوج فتنه مواضع روشن، شفاف و شجاعانه اتخاذ کردند، می توانند به عنوان چهره های موثر و تاثیرگذار این ساز و کار قرار بگیرند.
در این زمینه، همان‌طور که رجانیوز پیش از این در گزارش‌هایی به بازخوانی محمد رضا باهنر، روح الله حسینیان و سید مرتضی نبوی در برابر جریان فتنه و انحرافی پرداخته بود، در گزارش حاضر به بازخوانی مواضع حمید رضا کاتوزیان که عضو ستاد موسوم به اصولگرایان حامی موسوی بود و در روزهای اخیر نیز معیارهای اصولگرایی برای قرار گرفتن در لیست را بیان کرده، می پردازد.
بر اساس گفت‌وگویی که خبرآنلاین امروز از کاتوزیان منتشر کرد، وی خود را همچنان اصولگرا دانسته و با لحنی که شبیه سخنگوی خودخوانده جریان اصولگرایی است، به جبهه پایداری انقلاب اسلامی حمله کرده است: «بخشی از طرفداران دولت و جریانی که اخیراً مطرود اعلام شده به‌صورت لایه هایی پنهان و با نام‌های جدید به‌صورت جریانی نوظهور مشغول فعالیت و تحمیل خود به تصمیم گیرندگان اصولگرا هستند!»
البته کاتوزیان که در ماجرای کشته‌سازی سعیده پورآقایی به همراه مقیسه از نزدیکان موسوی و کروبی پیگیری‌هایی کرده بود، توضیحی نداده است که فرق او با جریان انحرافی در دولت چیست؟ چرا هر دوی آنها در برابر فتنه 88 سکوت کردند و علیه سران فتنه موضع گیری نکردند؟ و اساسا کاتوزیان و دیگر ساکتین فتنه بر مبنای کدام معیار، اصولگرا هستند که این روزها نگران تحمیل! به تصمیم گیرندگان اصولگرا هستند؟
موسوی در میان اصولگرایان جایگاه خاصی دارد!
کاتوزیان 5 خرداد 88 و درست همان برهه ای که انحرافات گفتمانی میرحسین موسوی روز به روز آشکارتر می شد و حتی خبر دیدارهای وی با اعضای گروهک نهضت آزادی و سازمان مجاهدین نیز منتشر شده بود، در گفتگویی با پایگاه اطلاع رسانی ستاد میرحسین موسوی با بیان این که مهندس موسوی مورد حمایت رسمی بسیاری از اصولگرایان مجلس و جریان‌های سیاسی قرار دارد عنوان کرد:‌ "دیدگاهی اشتباه و غیرمنصفانه در صدد است القاء کند که موسوی در بین جریان اصولگرا جایگاهی ندارد."
وی متذکر شد که در مجلس نیز بسیاری از نمایندگان هستند که شاید به عنوان یک اصولگرا شناخته شوند اما رسما از موسوی اعلام حمایت کرده‌ و برای ایشان فعالیت می‌کنند.
او در ادامه نیز پا را فراتر گذاشت و در نقش سخنگوی خودخوانده اصولگرایان! جایگاه موسوی را در بین اصولگرایان یک جایگاه خاص دانست و گفت:‌ "این‌طور که بعضی فضاها ساخته می‌شوند که مهندس موسوی جایگاهی در بین اصولگرایان ندارد، اصلا این طور نیست. این دیدگاهی اشتباه است که با نوعی بی‌انصافی مطرح می‌شود. بلکه همان‌طور که موسوی در بین اصلاح‌طلبان جایگاه ویژه و خاصی دارد در بین بسیاری از اصولگرایان نیز از حمایت بسیار خوبی برخوردار است که این مسئله به عملکرد، رفتار و مواضع ایشان در گذشته مربوط بوده است."
سکوت معنادار علیه قانون‌شکنی‌های موسوی و کروبی/ بخشی از آشوبگران جاهل هستند!
بعد از یک دوره سکوت نسبتا بلند مدت از سوی کاتوزیان، وی در 26 خردادماه 88 در نخستین موضع گیری خود پس از آشوب های تهران سعی کرد تا هم چنان علیه میرحسین موسوی و مهدی کروبی که با فراخوان های غیر قانونی خود عامل اصلی آشوب های پایتخت بودند سکوت کند و در مقابل با کلی گویی پیرامون اغتشاشات تهران، در جمع خبرنگاران در مجلس بگوید: "بخشی افراد آشوبگر جاهلانی هستند که تخریب و توهین و رفتار ناشایست علیه شهروندان را در پیش گرفتند. اصل جریان تخریب و توهین و حمله به شهروندان از سوی کانون‌هایی در خارج از کشور ساماندهی و هدایت می‌‌شود."
ادامه سکوت در برابر قانون شکنی های موسوی و کروبی/ تاکید بر سوژه های فرعی و مورد پسند ضد انقلاب
31 خرداد 88 کاتوزیان مجددا در جمع خبرنگاران در مجلس حاضر شد و در حالیکه هم چنان ترجیح داد از قانون شکنی های موسوی و کروبی و اثرات آن در نا آرامی های بوجود آمده سخنی به میان نیاورد، اصلی ترین موضوع سخنان خود را به مسایل فرعی اختصاص داد که معلول اقدامات خودسرانه ی سران فتنه و اوباش سبز بود. کاتوزیان گفت: بررسی‌های کمیته بررسی وقایع مجلس در مورد حمله به کوی دانشگاه و مجتمع سبحان به اتمام نرسیده است.
وی تصریح کرد: مقرر شد بار دیگر این کمیته کوی دانشگاه، مجتمع سبحان، منطقه گل‌افشان سعادت آباد، منطقه شمال ولنجک و نواحی مختلف تهران که مورد حمله قرار گرفته‌اند از جمله مجتمع مسکونی نمایندگان را بار دیگر بازدید و موضوع را بررسی کند.
این نماینده مجلس یادآور شد: اگر در مجلس و یا خانه‌ای فعالیتی بر علیه مردم انجام می‌شود، نیروها باید به لباس فرم و با حکم وارد شوند و هیچکس حق ندارد سرخود دست دست به اقدامی بزند و مردم را مرعوب کند.
کاتوزیان همچنین گفت: در قوانین جزایی کشور مجازات بسیار سنگینی برای کسانی که رعب و وحشت برای مردم ایجاد کنند، پیش بینی شده است.
و سخنان کاتوزیان در آن برهه در حالی بیان می شد که موضوعات فرعی همچون کوی دانشگاه و مجتمع سبحان و ... بزرگترین دستاویز ضد انقلاب برای فراموش کردن دروغ بزرگ تقلب در افکار عمومی بود و کاتوزیان نیز ترجیح می داد توضیح ندهد که اگر اساسا فراخوان های غیرقانونی سرانه فتنه برای حضور مردم در خیابان و .... نبود، آیا حوادث تلخ بعد آن هم بوجود می آمد؟ و آیا قانون مجازات برای سران فتنه نیز اعمال می شود یا خیر؟
تاکید بر به رسمیت افتادن دولت و ادامه سکوت نسبت به تحرکات ضد انقلاب
به موازات ادامه افتضاحات پیاده نظام جریان سبز و سران فتنه در ناآرام کردن فضای کشور، سکوت کاتوزیان ادامه داشت. تا جاییکه وی پس از یک دوره طولانی مدت سرانجام در 6 مردادماه لب به سخن گشود اما این بار نیز وی قصد موضع گیری علیه جریان ضد انقلاب را نداشت بلکه در جلسه علنی مجلس گفت: همانطور که مستحضرید وزرای اطلاعات و فرهنگ و ارشاد اسلامی به وسیله رئیس‌جمهور عزل شدند و برای این وزارتخانه‌ها هم سرپرست تعیین شد و ‌بر اساس اصل 136 قانون اساسی با برکناری این دو وزیر هیئت دولت از رسمیت افتاده است و آقای احمدی‌نژاد باید مجددا از مجلس رای اعتماد بگیرد.
کاتوزیان در گفتگو با سایت کروبی: شورای نگهبان در صلاحیت احمدی نژاد تجدیدنظر کند!/ عدم کفایت احمدی نژاد مورد بررسی مجلس خواهد بود!
هم چنین وی در همین روز (6 مرداد) در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی روزنامه اعتمادملی گفت: "عدم کفایت احمدی‌نژاد، به‌دلیل عدم اعتماد به رهبری یکی از گزینه‌های مورد بررسی مجلس است."
کاتوزیان با اشاره به اینکه رفتارهای احمدی نژاد، رفتار فردی معتقد و متعهد به نظام فکری مبتنی به ولایت فقیه نیست، گفت: «قبل از هر چیزی حتی رای اعتماد کابینه، باید نسبت به رفتارهای اخیر بازنگری شود و تبعیت و التزام پذیری رئیس جمهوری از مقام معظم رهبری مورد برسی قرار بگیرد».
نماینده مجلس هشتم با بیان اینکه تبعیت از رهبری، در آغوش گرفتن و بوسیدن دست ایشان نیست، افزود: «در تبعیت و تعهد به ولایت فقیه باید التزام عملی به ولایت و قانون اساسی وجود داشته باشند و تمام موارد قانون از جز تا کل مورد مقبولیت واقع شود».
وی با بیان اینکه با رفتارهای اخیر احمدی‌نژاد، حجت به همه کسانی که در ولایت پذیری وی تردید داشتند، تمام شده است، اظهار داشت: «شورای نگهبان باید در صلاحیت و کفایت ایشان تجدید نظر کند».
کاتوزیان افزود: «خط قرمز کشور ما، ملت و همه مسئولان، رهبری و ولایت فقیه است که اکنون احمدی نژاد اقدام به خط شکنی کرده است و بر همین اساس تا زمانی که التزام و تبعیت ایشان از رهبری مورد بررسی قرار نگیرد، هیچ امر دیگری در دستور کار قرار نخواهد گرفت».
این اظهارات در حالی بیان می شد که وی در آن برهه علیه صلاحیت رییس جمهور با سایت روزنامه اعتماد ملی متعلق به مهدی کروبی مصاحبه می کرد که کروبی با فراخوان های متعدد خود خطاب به اوباش، و نپذیرفتن هیچ یک از راهکارهای قانونی، علنا عدم صلاحیت خود را در ثابت کرده بود.
مچنین کاتوزیان حاضر نشد علیه قانون شکنی ها و ولایت گریزی های آشکار دیگر همفکران سیاسی اش از جمله هاشمی رفسنجانی، میرحسین موسوی و حتی سید محمد خاتمی سخنی به میان آورد.
حمله به نیروی انتظامی و ادامه سکوت در قبال تحرکات فتنه‌گران
18 مرداد ماه حمیدرضا کاتوزیان، در اولین واکنش به اطلاعیه نیروی انتظامی پیرامون وقایع کهریزک گفت: چون تعدادی از جوانان این کشور در کهریزک از بین رفته‎اند، لذا باید ناجا پاسخگوی اقدامات صورت گرفته در این خصوص باشد. قانون مربوط به قتل مشخص است و این‎که به‎جای برخورد با جانی بخواهند چند افسر را بازداشت کنند، نه فرزندان خانواده‎ها زنده می‎شوند و نه توهینی که به نظام شده پاک خواهد شد.
و این اظهارات در حالی بیان می شد که وی علاقه عجیبی به سکوت در برابر قانون شکنی های آشکار سران فتنه و پر رنگ نمودن مسایل فرعی داشت. اتفاقاتی که خود معلول قانون شکنی های سران فتنه بود.
برای کروبی احترام زیادی قائل هستیم و امیدواریم ایشان سرنخ ها را ارائه دهند!
کاتوزیان 27 مردادماه نیز در گفتگو با سایت فراکسیون اصلاح طلبان مجلس (پارلمان نیوز) با بیان اینکه ما برای آقای کروبی احترام زیادی قائل هستیم گفت: "امیدواریم ایشان سرنخ ها را در اختیار کمیته ی حقیقت یاب قرار دهند تا ما هم امکان بررسی آنچه که مطرح شده را داشته باشیم. این موضوع به مشخص شدن صحت و سقم موارد مطرح شده کمک خواهد کرد که هم به نفع آقای کروبی و هم افکار عمومی است."
ادامه سکوت در مورد تحرکات فتنه‌گران و تاکید بر مسایل فرعی مورد استفاده ضدانقلاب
3 شهریور ماه حمیدرضا کاتوزیان در حاشیه صحن علنی مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به شایعات مطرح شده در خصوص دفن دسته جمعی ده‌ها نفر از بازداشت‌شدگان حوادث بعد انتخابات اظهار داشت: در خصوص این مسئله مطالبی نیز به ما منعکس شده و از طریق برخی از سایت‌ها مطلع شدیم.
وی ادامه داد: درحال حاضر این موضوع را تحت بررسی قرار دادیم و هم اکنون نیز با مسئولان ذیربط تماس گرفتیم تا گزارشی را در خصوص این مسئله برای ما ارسال کنند تا کم و کیف مسئله مشخص شود. در این فضا شایعات زیاد است و یک سری تحرکاتی را مخالفان انقلاب و نظام در این زمینه داشتند.
کاتوزیان اضافه کرد: البته دوستانی که خیلی سریع اظهارنظر کرده‌اند یا تکذیب کرده‌اند و یا تایید، به نظر بنده این کار مناسب نیست، بنده به عنوان نماینده مردم تهران از آنجایی که این اتفاق در تهران رخ داده وظیفه خود دانستم که این موضوع را پیگیری کنم.
عضو کمیته حقیقت یاب مجلس با بیان اینکه با رئیس سازمان بهشت زهرا(س) در خصوص این مسئله تماس داشتم، تصریح کرد: از او درخواست کردم گزارشی را از کم و کیف این ماجرا به ما ارسال کنند تا در جریان این مسئله قرار بگیریم.
وی ادامه داد: ما مصر هستیم که این موضوع را پیگیری کنیم تا دقیقا روشن شود که آیا این مطلب واقعی است یا خیر و ابعاد آن چه بوده است.
کاتوزیان همچنین گفت که با دقت با این موضوع را بررسی می‌کنیم و گزارش آن را به اطلاع مردم خواهیم رساند.
همه این اظهارات تنش زا در حالی بود که پس از مشخص شدن کذب بودن شایعه ی گورهای دسته جمعی در بهشت زهرا که توسط ضد انقلاب مطرح می شد، کاتوزیان هیچ گاه حاضر نشد با همان شدت و حدتی که قبل از مشخص شدن ماجرا به مصاحبه با رسانه ها می پرداخت، در این باره نیز مصاحبه کند و افکار عمومی را روشن نماید.
گزارش کمیته سه‌نفره قوه‌قضائیه: کاتوزیان ساعت 22:30 به در خانه سعیده پورآقایی رفت
اما یکی از نقاط تاریک در عملکرد کاتوزیان همراهی وی با عوامل کشته‌سازی منتسب به کروبی از جمله مقیسه است که مقیسه به‌دلیل این جرایم خود در دادگاه انقلاب به شش سال حبس محکوم شد.
در گزارش کمیته سه نفره قوه قضائیه که برای بررسی ادعاهای مهدی کروبی تشکیل شده بود، آمده است:
«در روز سه شنبه 10/6/88 حدود ساعت 30/21 آقای مقیسه به درب منزل ما مراجعه کرد و گفت به همراه همسر جواد امام از طرف کمیته آقایان موسوی و کروبی برای دلجویی آمده‌ایم و به آقای کاتوزیان نماینده مجلس هم اطلاع داده شده که او هم بیاید.
من گفتم شما را نمی‌شناسم و در منزل تنها هستم و درب را باز نکردم. آقای مقیسه گفت چرا می‌ترسید ما برای کمک به شما و پیگیری موضوع آمده‌ایم. من مخالفت کردم و اجازه ورود به منزل ندادم. آقای کاتوزیان نیز همان شب حدود ساعت 30/22 آمد و به او هم گفتم من در منزل تنها هستم و اجازه ورود ندارم.»
این در حالی بود که اساساً ماجرای سعیده پورآقایی یک پروژه کشته‌سازی بود و بعداً نیز مشخص شد که وی زنده بوده است.
توهین به امام شاید کار ضد انقلاب باشد شاید هم کار هوداران دولت!/ نسبت به همه مواضع موسسه نشر آثار امام اطلاع ندارم!/ صدا و سیما نباید این صحنه را نشان می داد
اما فارغ از ادامه روند سکوت کاتوزیان بعد از افتضاحات پیاده نظام جریان فتنه در روز قدس، 13 آبان و 16 آذر، وی سرانجام سکوت چندماهه خود را شکست اما باز هم مواضع دوپهلوی وی ادامه داشت تا آنجا که در 22 آذرماه در جمع خبرنگاران در مجلس گفت: اصل این جریان کار زشت و ناپسندی بود و از نظر افکار عمومی قابل پذیرش نیست.
وی نسبت دادن هتاکی به ساحت مقدس حضرت امام را به جریانات سیاسی اقدامی عجولانه عنوان کرد و افزود: ممکن است جریان افراطی که از روز قدس اقدامات خود را شروع کرد و به دنبال جمهوری ایرانی بود این حرکات غیرقابل پذیرش را انجام داده باشد و به دنبال رادیکالیزه کردن فضای سیاسی کشور باشد.
وی این احتمال را هم داد که شاید جریان افراطی طرفدار دولت نیز برای عمق‌بخشی اختلاف این عمل را انجام داده باشند که به هرحال در این ماجرا سهم دو طرف یکسان است! وی در پاسخ به سوالی در خصوص روشنگری صدا و سیما در پخش تصاویر کوتاهی از هتک حرمت به امام خمینی از سوی حامیان موسوی اظهار داشت: نشان دادن این تصاویر از سوی صدا و سیما جالب نبود و احساسات مردم را جریحه‌دار کرد.
کاتوزیان در پاسخ به سوال دیگری در خصوص واکنش دوگانه موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام نسبت به هتاکی به حضرت امام خاطرنشان کرد: من نسبت به همه موضع‌گیری‌های این موسسه اطلاع دقیقی ندارم اما هتاکی به امام خمینی توهین به انقلاب و شخصیت امام بوده و هر جریانی که خود را به انقلاب اسلامی و قانون اساسی می‌داند باید این حرکت را محکوم کند.
کاتوزیان انقلابی می شود: چرا دیگر گروه های سیاسی در مقابل ضد انقلاب سکوت کرده اند؟!
سرانجام حوادث تلخ روز عاشورا و راهپیمایی تاریخی 9 دی ماه باعث شد تا همه سیاسیونی که طی 7 ماه فتنه پس از انتخابات به نوعی سکوت پیشه کرده بودند لب به سخن گشوده و مواضع انقلابی بگیرند و از این رو بود که حمید رضا کاتوزیان که طی اوج فتنه 88 همواره با سکوت یا موضاع دوپهلو و حتی دشمن پسند خود، یکی از چهره های محبوب رسانه های ضد انقلاب و فتنه گران شده بود، در روز 9 دی در گفتگو با فارس اقدام اغتشاشگران در روز عاشورا را ضدانقلابی دانست و گفت: آن چیزی که در روز عاشورا اتفاق افتاد هتاکی عده‌ای به حضرت سیدالشهدا و اهل بیت ایشان بود.
وی اقدام اغتشاشگران به هتک حرمت به امام حسین(ع) را در روز عاشورا بزرگترین جرم دانست و افزود: باید این افراد به اشد مجازات برسند چرا که صرف اینکه اعتقاد سیاسی ما چه باشد، همه ملت ایران تحت یک پرچم و مذهب قرار دارند و این اکثریت این کل را قبول دارند.
وی تصریح کرد: این اتفاق بزرگترین ظلم به جمهوری اسلامی در تاریخ انقلاب بود و به هیچ وجه قابل بخشش نیست؛ چرا که در روز عاشورا در تهران به امام حسین(ع) که مورد احترام اکثر مردم ایران و حتی مذاهب دیگر است، بی‌احترامی صورت گرفت از این رو دستگاه قضایی باید به طور جد با عوامل این گونه هتاکی‌های بی‌شرمانه برخورد کنند.
کاتوزیان سکوت برخی از جریانات در برابر حوادث عاشورا را برای خود تاسف‌آور عنوان کرد و افزود: نمی‌دانم چرا عده‌ای در برابر این حوادث موضع‌گیری نمی‌کنند آیا آنان امام حسین(ع) را نمی‌خواهند؟
وی تاکید کرد: آیا برای اینکه نظر چند ضد انقلاب و ضد دین را با خود همراه داشته باشیم که اساسا معلوم نیست که آنها در آینده ماندنی باشند در برابر اقدامات آنها سکوت کنیم؟ از این رو من فکر می‌کنم نباید در باره حوادث روز عاشورا سیاسی کاری صورت گیرد.
امتناع کاتوزیان و جمعی دیگر از حامیان موسوی از مناظره و پاسخگویی
دی و بهمن ماه 88 از برهه هایی بود که بازار داغ مناظره های تلوزیونی به پا بود اما به گفته یامین پور، مجری برنامه دیروز امروز فردا، اصلی ترین مشکل این برنامه عدم حضور چهره های حامی موسوی در رسانه ملی برای مناظره با چهره های اصولگرای انقلابی بود. بر پایه خبر خبرآنلاین، یامین پور 11 بهمن ماه گفت: بعد از مناظره‌های داغ افرادی از جناح سیاسی خاصی یا همان اصلاح طلبان شرایط گذاشتند.
یامین پور با اشاره به اینکه به من گفتند چرا اسامی را اعلام نمی‌کنی افزود: گفتم چون فکر می‌کردم که آینده سیاسی برای خود متصور هستند اما امروز احساس تکلیف کردم که شفاف سازی کنم.
وی با بیان اینکه برخی از رجال طراز اول اصلاحات دعوت شدند گفت: شخصاً سه بار با آقای مجید انصاری تماس گرفتم و خواهش کردم. تابش مرد اول جریان اصلاحات در مجلس؛ مسجد جامعی وزیر ارشاد دولت خاتمی و عضو شورای شهر تهران. سید محمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات که ارادت داشتم به ایشان و نخستین ارگان مطبوعاتی حامی موسوی نیز بود.
مجری این برنامه تلویزیونی افزود: مسیح مهاجری صراحتاً اعلام کرد که نمی‌آید؛ محمد علی کریمی نماینده کرمان و کاتوزیان حامی جریان اصلاحات در مجلس هم نیامدند.

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات