تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۵  ، 
کد خبر : ۲۳۰۹۳۸
نقش‌آفرینی ابراهیم یزدی در سناریوی غرب علیه بیداری اسلامی

تلاش مهره غرب برای جلوگیری از الگو شدن ایران در منطقه


پس از پیروزی اسلام گرایان در تونس ابراهیم یزدی دبیرکل مستعفی گروهک منحله نهضت آزادی تلاش کرد در راستای سناریوی ایران هراسی غرب بویژه آمریکا علیه جمهوری اسلامی به ایفای نقش در این زمینه بپردازد.
ابراهیم یزدی درنامه ای به محمدالغنوشی رهبر جنبش اسلامگرای النهضه تونس تلاش کرد به بهانه پیروزی اسلامگرایان دراین کشور به تخریب جمهوری اسلامی پرداخته و اهداف چندی را پی گیری نماید.
وی در این نامه بر نبود آزادی در ایران و وجود استبداد تاکید کرده و تصریح کرده است که جمهوری اسلامی نظامی دمکراتیک نبوده و ملت تونس نباید اشتباهات ایرانی ها را تکرار کنند.
یزدی برخورد نظام با تحرکات براندازانه گروهک نهضت آزادی در دوران انقلاب اسلامی و فتنه ۸۸ به عدم مخالفت دگر اندیشان تفسیر کرده و خطاب به الغنوشی نوشته است:« اکنون بر عهده شماست که نمونه ای باشید از سعه صدر و به رسمیت شناختن حقوق دگراندیشان. من از خداوند باری تعالی می خواهم که شما را از ارتکاب اشتباهاتی که ما در ایران دچار آن شدیم، یا آنچه در الجزیره یا در موارد مشابه رخ داده است، حفظ نماید.»
گفتنی است نامه ابراهیم یزدی که سخت موردتاکید و توجه سایت های ضد انقلاب و غربی قرار گرفته در بردارنده اهداف ذیل است:
۱- در حالی که مقام معظم رهبری بیداری اسلامی را ریشه در انقلاب اسلامی ایران عنوان کرده اند،تلاش یزدی برای جلوگیری از الگوگیری کشورهای اسلامی از جمهوری اسلامی ایران می باشد.مضاف براینکه همزمانی این نامه با اظهارات ایهود باراک که تصریح کرده است ،روی کار آمدن اسلامگرایان در منطقه خطرناک است از بازی یزدی در سناریوی غربی ها حکایت دارد.
۲- ابراهیم یزدی تلاش دارد تا از طریق این نامه پالس هایی را برای گزارش های ضدحقوق بشری علیه ایران مستند سازی کند.تاکید بر عدم رعایت حقوق دگر اندیشان در ایران در هیمن زمینه است.
۳- وی تلاش دارد تا گسست ها از انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران را به غرب و نیز مساعد بودن فضا برای کلید زدن دور جدید فشارها القاء نماید.
۴- یزدی می کوشد بنا بر راهبرد اصلی غرب ستون خیمه گاه انقلاب را مورد هجوم قرار دهد.
گفتنی است این نامه نگاری در حالی صورت می پذیرد که نگاهی به پرونده گروهک نهضت آزادی طی سالیان گذشته بیانگر عمق کینه توزی و تحرکات براندازانه آنان نسبت به انقلاب اسلامی بوده است.
اگر از خیانتها و خسارتهای وارده به انقلاب در دوران حاکمیت دولت موقت بگذریم، جریان نهضت آزادی بعد از کناره گیری از قدرت نیز همچنان در خط خیانت به انقلاب حرکت کرد که هم پیمان شدن با جریان منافقین و بنی صدر و تضعیف جبهه انقلاب در هشت سال دفاع مقدس در برابر رژیم بعثی از جمله اقدامات ثبت شده در پرونده نهضت آزادی است.
نهضت آزادی در ۸ سال جنگ که همه دنیای استکبار از صدام پشتیبانی می کرد، همواره به تخریب روحیه مردم، نفی دفاع مقدس، محکوم کردن ادامه جنگ، همراه اتهامات عدیده به مسؤولان نظام اقدام کرده است. در قطعنامه ششمین کنگره نهضت آزادی در اسفند ۶۲ آمده است: «نگران آینده جنگ و فرجام نامعلوم آن و گسترش خرابی آن و گسترش خرابی و خسارات مادی و معنوی که به صورت مسابقه ای برای دو ملت ایران و عراق درآمده می باشیم». و طی نامه ای در اردیبهشت ۶۷، امام را در ادامه جنگ ۸ ساله مقصر اعلام می کند: «آیا وقت آن نرسیده است که رهبر انقلاب، بازگشتی به خود، و به خدای خود کرده و تجدید نظری در تصمیم و تصورات گذشته بفرمایید».
همچنین با وجود اینکه با نامه تاریخی حضرت امام(ره) گروهک نهضت آزادی از حوزه سیاسی کشور به حاشیه رانده شد و تهدیدات آن علیه مبانی انقلاب اسلامی دورتر گردید ولی این گروهک با پافشاری بر مواضع براندازانه خود از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون با فراز و نشیب های گوناگون کوشیده تا ثمره خون صدها هزار شهید و جانباز را به نیستی بکشاند. گروهک مذکور در سال های منتهی به فتنه ۸۸با ورود فعالانه تر به عرصه سیاسی کشور تلاش نموده خود را به عنوان یکی از جایگزین های مهم حاکمیت جمهوری اسلامی ایران ، نزد کشورهای خارجی و همچنین گروههای معاند داخلی مطرح نمود. به شکلی که در آن ایام دبیرکل مستعفی گروهک سفرهایی به امریکا، آلمان و... داشته است. ذیلاً به برخی موضع گیری ها و اقدامات نهضت آزادی طی سال های منتهی به فتنه ۸۸ اشاره می گردد:
۱-مواضع نهضت آزادی پس از سفر سه ماهه آقای ابراهیم یزدی (دبیرکل مستعفی تشکیلات غیر قانونی گروهک) به آمریکا ( از۳۰/۱۱/۸۶ لغایت ۵/۳/۸۷) شکل تند تری به خود گرفته به گونه ای که پس از سالها در جلسات دفتر سیاسی گروهک، به صراحت "استراتژی براندازی نظام" مطرح و با قید "مسالمت آمیزی" که یزدی به آن اضافه می کند و همانا براندازی نرم می باشد، تصویب می شود.
۲- یزدی پس از بازگشت از آمریکا با جسارت و گزافه گویی ارکان اصلی نظام را هدف قرار داده و استراتژی حمله به "ولایت فقیه" را با هدف هنجار شکنی از مقدسات نظام، در دستور کارخود قرار داد . وی در مصاحبه ای در مورخه ۲۳/۳/۸۷ با سایت خبری روز عنوان نمود: " الان زمان آن است که عملکرد نظام مبتنی بر نظام ولایت فقیه را مورد ارزیابی قرار بدهیم. ما معتقدیم که مشکل اساسی ایران در سیستم ولایت فقیه است.
در مرداد سال ۸۷ سازمان مجاهدین انقلاب از سران گروهک نهضت آزادی برای شرکت و سخنرانی در کنگره دوازدهم خود دعوت کرد و ابراهیم یزدی در جلسه هفتگی تشکیلاتی خود دراین خصوص اظهار داشت:" بنده به کنگره دعوت شده بودم و پیام هم دادم و در جلسه نیز قرائت شد و باید ما از گذشته درس بگیریم تا بتوانیم در پیشبرد اصلاحات موفق باشیم. "
ابراهیم یزدی درخصوص پیوند مشترک بین نهضت آزادی با سازمان مجاهدین انقلاب و حزب مشارکت گفته است:"... ما از اینکه گروههای سیاسی آرام آرام به واقعگرایی نزدیک میشوند خوشحالیم ؛ گروههایی که ۱۰ سال پیش مرزبندی خودی و غیرخودی را ابداع کرده بودند امروز به این نتیجه رسیده اند که این مرزبندیها واقعبینانه نیست .کارگزاران امروز با ۱۰ سال پیش متفاوتند ... زمانی بود که مجاهدین انقلاب اسلامی در وضعیتی نبودند که بتوانند با نهضت آزادی بنشینند. اما در کنگره امسال ما را دعوت کردند و ما هم شرکت کردیم."
این گروهک در پیام به کنگره حزب مشارکت نیز ، فعالیت نهادمند سیاسی ، رشد و توسعه احزاب و سازمانهای سیاسی را لازمه تقویت فرآیند دمکراسی خواهی در کشور دانسته و عنوان نمود "... طرحهای چند لایه و پیچیده تمامیت خواهان تنها زمانی میتوانند موفق باشند که احزاب سیاسی امکان گفت و گو و مفاهمه در شکل همکاریهای جمعی نداشته باشند..."
شاخه جوانان حزب مشارکت نیز از محمد توسلی(رئیس دفتر سیاسی نهضت آزادی) دعوت نمود که در سالن اجتماعات آن حزب سخنرانی نماید. توسلی در سال ۸۶ گفته بود:"... باید روی جریانات سیاسی بیشتر کار شود. بطور مثال روی مشارکت باید سرمایه گذاری کرد که میتواند با گستردگی تأثیرگذار باشد . "
۳- در یکی از جلسات هم اندیشی جریانات اپوزیسیون که آذرماه سال۸۶ با میزبانی گروهک نهضت آزادی وحضور نمایندگانی از گروهک غیرقانونی ، ادوار تحکیم وحدت، دفترتحکیم، متنفذین ضدانقلاب، عناصر شاخص سیاسی نظیر؛ عبدا... نوری، انصاری راد و...) برگزار گردیده بود، بر این موضوع تاکید شده بود که؛ مشکل امروز کشور(آقای) احمدی نژاد نبوده بلکه اصل ولایت فقیه است و نوک حمله ما باید به آن سمت باشد. همچنین در این نشست مطرح شد که در این مسیر می بایست بعضی از سران نظام همراه نمود.
۴-گروهک نهضت آزادی در انتخابات۸۸ بر خلاف دوره های گذشته به صورت فعال شرکت کرده و با حمایت از آقایان موسوی و کروبی انتظار خود را از این افراد انجام تغییرات اساسی در کشور مطرح نمود.
در این راستا نهضت آزادی پس از برقراری جلساتی با مسئولین ستادهای آقایان موسوی و کروبی ضمن انجام توافقات همکاری تعدادی از عناصر خود در تهران و شهرستانها را موظف به حضور در ستاد آقای میرحسین موسوی نمود که از این میان می توان به حضور عماد بهاور رئیس شاخه جوانان گروهک در ستاد ۸۸ آقای موسوی اشاره نمود که نامبرده نیز تعدادی از عناصر عضو شاخه جوانان را در این ستاد به کار گیری نموده بود.
علاوه بر نهضت آزادی طیف دیگری از گروههای ضدانقلاب التقاطی ومدعی حقوق بشری با همکاری کشورهای غربی فعالیتهایی را در راستای بستر سازی جهت ایجاد و گسترش اغتشاشات پس از انتخابات داشته‌اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات