تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۷  ، 
کد خبر : ۲۳۳۶۱۷

بازخوانی خبری - تحلیلی 9 دی از هشت ماه دفاع مقدس نرم و چگونگی رفتار خواص (بخش چهاردهم)


حکایت قناری مرده و قفس علوم انسانی غربی
فتنه‌ها و آزمون‌های اجتماعی در هر برهه اگرچه رنگ و قالبی متفاوت از ادوار پیشین می‌یابند،‌‌‌ اما در بسترها و زمینه‌های ظهور و بروز آن اشتراکی عجیب یافت می‌شود. همواره نخبگان و خواص و عناصر تأثیرگذار،‌‌‌ عضو اصلی و پایه اساسی حرکت‌ها،‌‌‌ نهضت‌ها،‌‌‌ بحران‌ها،‌‌‌ چالش‌ها،‌‌‌ تهدیدها،‌‌‌ فرصت‌ها و البته فتنه‌ها هستند. نقل شده است معدن‌چیان و کارگران معادن زغال‌سنگ پیش از اختراع دستگاههای جدید،‌‌‌ برای تشخیص و تعیین درصد اکسیژن هوا،‌‌‌ به خوبی از نقش «‌‌‌‌قناری در قفس‌‌‌‌»‌‌ با خبر بودند.
قناری‌ها در اعماق زمین نسبت به انسان،‌‌‌ حساسیت بیشتری به بالا رفتن گاز متان و پایین آمدن درصد اکسیژن هوای معدن نشان می‌دهند. طبیعی است قناری بی‌جان افتاده در کف قفس،‌‌‌ بهترین زنگ هشدار و آژیر خطر برای معدنچیان به شمار رفته و آن‌ها را با سرعت تمام به خروجی‌های معدن راهنمایی می‌کرده است.
حکایت فتنه 88 و نقش مخرب علوم انسانی غربی نیز همان حکایت «‌‌‌‌قناری در قفس‌‌‌‌»‌‌ است؛ سعید حجاریان،‌‌‌ محمدرضا تاجیک و امثال آنها پس از دستگیری و با ابراز ندامت (‌‌‌تا چه مقدار سطحی یا واقعی‌‌؟‌‌‌)‌‌‌ از اقدامات خود ریشه فتنه را نه هوای نفس خود و نه شهوت ریاست‌طلبی خود بلکه صرفا «‌‌‌‌خطای فکری و معرفتی‌‌‌‌»‌‌ تحلیل کردند؛ «‌‌‌‌کلمه حق یراد بها الباطل‌‌‌‌»‌‌ بله از منظری ریشه این فتنه فریب علوم انسانی اومانیستی غرب بود اما آیا این تمام قضیه است‌‌؟‌‌‌
نقش مخرب سربازان فرهنگی نظام تمامیت‌خواه غرب چه می‌شود‌‌؟‌‌‌ خودخواهی‌ها و ریاست‌طلبی‌های حزبی و فردی آقایان باصطلاح نخبه و روشنفکر چه نقشی داشت‌‌؟‌‌‌ تکلیف صدمه‌دیدگان روحی و جسمی فتنه چه می‌شود‌‌؟‌‌‌ در این میان در مورد ندامت نخبگان و «‌‌‌‌خواص مردود‌‌‌‌»‌‌ با اظهار تأسف باید گفت بخشی از مردم و جوانان فریب‌خورده،‌‌‌ حکم همان قناری بی‌زبانی را یافته که در آزمون‌ها و خطاهای بزرگان و خواص،‌‌‌ با گرفتاری‌ و فریفته ‌شدن جمعی با آنان همراه گشتند و خسران فتنه را آنها دیدند و آقایان تنها با سبک‌سری روشنفکرانه اعلام کردند:‌‌‌ اشتباه کردیم!
برای اینکه در دام شبه روشنفکری غرب زده نیافتیم باید قفس بایدها و نبایدهای جزم‌اندیشی تشکیلاتی و حزبی را بشکنیم و از بندهای وادادگی و تسلیم در برابر آموزه‌های غرب رهایی یابیم. طبیعی است که بخشی از جوانان زخم خورده در فتنه 88 (‌‌‌که در حکم سوداگری برای سران و خواص فتنه بود)‌‌‌ عبرت بگیرند که با توهمات مالیخولیایی انتلکچوالیستی و روشنفکرمآبی،‌‌‌ نمی‌تواند خود را از قفسی برهاند که همواره در دست سیاست‌بازان دوره‌گرد و فرصت‌طلبان قدرت‌خواه بوده و هست و جز به قربانی نمودن و فدا کردن نسل دانشجو و جوان در حادثه‌ها و باز کردن مسیر قدرت به واسطه این پیاده نظام‌ها نمی‌اندیشد.
گوسفند یا گرگ‌‌؟‌‌‌ حکایت عادی‌سازی خیانت‌ها
آیا آشوب‌های سازماندهی شده در فضای دلنشین بعد از انتخابات دهم ریاست جمهوری یک اتفاق از پیش سازماندهی نشده و ناخواسته بود‌‌؟‌‌‌ آیا هیچ برنامه و جریانی در داخل و خارج و هیچ سازمانی در پشت این اتفاقات وجود نداشت‌‌؟‌‌‌ آیا بازیگران این صحنه در هر رده و مقام و منزلتی،‌‌‌ در یک فرآیند ناخواسته گرفتار شدند‌‌؟‌‌‌ به نظر می‌رسد ساده‌لوحانه‌ترین داوری پیرامون این رخدادها که ارکان نظام جمهوری اسلامی را نشانه رفته بود آن است که چشم خود را ببندیم و بگوییم ان‌شاءالله که گوسفند بود نه گرگ!
اما این داوری چیزی از خبث یا جهل یا نفاق یا برخورد نفسانی و یا قدرت‌طلبی کسانی که آتش این فتنه،‌‌‌ بدعت و شبهه را روشن کردند،‌‌‌ نمی‌کاهد. آنها با دروغ‌پراکنی،‌‌‌ ایجاد جو عدم اعتماد،‌‌‌ شایعه‌پراکنی،‌‌‌ دعوت مردم به ریختن در خیابان‌ها،‌‌‌ آتش زدن اموال عمومی و شخصی و ارتکاب قتل و غارت می‌خواستند به جمهوری اسلامی آسیب برسانند. اگرچه در حال حاضر با هوشیاری رهبری و مردم و اقتدار نظام جمهوری اسلامی سرچشمه شعله‌های این فتنه به ظاهر خاموش شده باشد اما این به معنای حل معضلاتی که نزدیک به دو دهه است نظام ما با آن دست و پنجه نرم می‌کند،‌‌‌ نیست.
ما نیازی جدی به کالبدشکافی وقایع دو دهه اخیر در حوزه تحولات نظریه‌های سیاسی،‌‌‌ جنبش‌های اجتماعی نوین و دگرگونی‌های فرهنگی و چگونگی عملکرد خواص داریم. اکنون عده زیادی،‌‌‌ که بخشی از آتش‌بیاران این معرکه بودند،‌‌‌ سعی می‌کنند با عادی‌سازی این آشوب‌ها و زدودن اتهامات کودتای مخملی،‌‌‌ جنبش‌های کاریکاتوری،‌‌‌ نفاق سبز،‌‌‌ نفاق مخملی و... به نوعی این پدیده شوم را از بررسی و کالبدشکافی سیاسی،‌‌‌ اجتماعی و فرهنگی دور نگه دارند تا دوباره در فرصتی دیگر با رفع نقاط ضعف خود به میدان بیایند.
نظام ما چندین بار گرفتار این خطای تاریخی شد اما به درمان دردهایی نپرداخت که اگر همان ابتدا به آنها پرداخته می‌شد تبدیل به دردهای مزمن نمی‌گردید. بار اول در دهه 60 زمزمه ظهور جریانات انشعابی در درون نیروهای انقلاب شروع شد و تقابل‌ها به پذیرش قطعنامه 598،‌‌‌ جریانات استعفای نخست‌وزیر و بازنگری قانون اساسی و حذف نخست‌وزیری موجب گردید تا بخشی از مباحث بنیادی که باید در همان دوره گفته می‌شد در هاله‌ای از ابهام و تقدس به دوران بعد منتقل شود و ما نتایج آن را در فتنه پس از انتخابات ببینیم.
افراد و جریاناتی که باید به درستی و مبتنی بر اسناد و مستندات متقن و موثق مورد نقد و ارزیابی قرار می‌گرفتند خود را زیرکانه از زیر بار این نقد خارج ساختند و با هاله‌ای از تقدس و مظلومیت به انتظار نشستند و به گفتمان جهانی مسلمانان که شعبه‌ای از گفتمان جهانی اسلام و مسلمانان میانه‌روی ساخته آمریکا و انگلیس در غرب بود،‌‌‌ مشغول شدند. سابقون فراموش کردند که در سالهای 66 و 67 چه چیزی باعث نوشیدن جام زهر توسط امام راحل و پذیرش قطعنامه و استعفای نخست‌وزیر و بازنگری در قانون اساسی شد و نسل‌های بعدی هم در این مورد چیزی در تاریخ نخواندند تا معرفتی حاصل کنند.
بار دوم وقایع پس از انتخابات دوم خرداد 1376،‌‌‌ یعنی یک دهه بعد از رخداد اول بود که مصیبت‌های زیادی برای نظام جمهوری اسلامی ایران به بار آورد اما در آنجا نیز کسانی با عادی‌سازی وقایع و ایجاد جنبش‌های کاذب اجتماعی فرصت کالبدشکافی پدیده کاذب جنبش دوم خرداد را در هاله‌ای از ابهام نگه داشتند و نتیجه این غفلت را نیز در انتخابات دهم ریاست جمهوری،‌‌‌ یعنی دقیقاً یک دهه بعد،‌‌‌ دیدیم. عجیب است که بازیگران تمامی این صحنه‌ها از جریان خاص و افراد شناخته شده‌ای هستند.
اکنون ما در معرض دو سؤال اساسی قرار داریم؛ آیا قرار است هر 10 سال یک بار نظام جمهوری اسلامی،‌‌‌ گرفتار نوع مشابهی از جنبش‌های کاذب اجتماعی باشد‌‌؟‌‌‌ آیا هیچکدام از این رخدادها به هم ارتباطی نداشتند و در پشت آنها هیچ نظریه سیاسی،‌‌‌ فرهنگی و اجتماعی‌ای وجود ندارد‌‌؟‌‌‌ آیا عملکرد مشابهی در موضع‌گیری برخی خواص مشاهده نمی‌شود‌‌؟‌‌‌
برای اینکه جسارت پرداختن به این دو سؤال را پیدا کنیم باید فی‌البداهه خود را از سیطره گفتمان‌های رسمی در حوزه عادی‌سازی فتنه‌ها و آشوب‌هایی شبیه به آنچه که در این دو دهه در کشور ما به وجود آمد رها سازیم،‌‌‌ زیرا این عادی‌سازی از پیش،‌‌‌ دو نتیجه ناخواسته و از قبل طراحی شده را بر ما تحمیل می‌کند؛ اولین خصلت این گفتمان‌ها منطق‌نما بودن آنها است.
مقدمات و نتایج به گونه‌ای کنار هم چیده می‌شود که داوری‌های از پیش تعیین‌شده‌ای را به همراه می‌آورد و این نتایج به سختی مورد تردید قرار می‌گیرد و این همان چیزی است که از آن تحت عنوان «‌‌‌‌عادی‌سازی رخدادها‌‌‌‌»‌‌ یاد می‌شود. خصلت دوم این است که ادبیات اقلیت فتنه‌انگیز و آشوب‌طلب به طور زیرکانه‌ای در دهان اکثریت تکرار می‌شود و ناخواسته ادبیات اکثریت می‌گردد.
این مسئله باعث می‌شود که با ایجاد گسست بین محتوا و بیان،‌‌‌ ریشه‌ها و سرچشمه‌های اصلی فتنه‌ها و آشوب‌ پنهان گردد و به حالت عادی درآید. برای درک این مسئله 9 دی تلاش می‌کند در شماره‌های آینده شیوه عادی‌سازی رخدادها را در وقایع فتنه‌گون تا حدودی تبیین نماید.
روزه‌خوری علنی و شعار "نه غزه نه لبنان"
27 شهریور:‌‌‌ اصحاب فتنه سبز طی یک ماه اخیر مشغول سازماندهی به منظور اختلال در راهپیمایی پرشکوه روز قدس بودند گرچه قاطبه راهپیمایان در صفوف به‌هم فشرده فریاد مرگ بر اسرائیل سر می دادند اما ماهیت صهیونیستی جنبش سبز در این روز با شعار "نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران" عیان شد. تعدادی از افرادی نیز که با نشانه های سبز در این روز حاضر شده بودند، ضمن حمله به اماکن عمومی و آتش زدن موتور سیکلت ها در آخرین جمعه ماه رمضان، مشغول کشیدن سیگار و نوشیدن آب معدنی بودند و روزه خوری علنی کردند.
هم چنین سایت بی‌بی‌سی فارسی و سایر رسانه‌های بیگانه از صبح امروز به دنبال درو کردن کاشته‌های خود در جهت سوءاستفاده از روز قدس و اخلال در روند برگزاری این راهپیمایی با استفاده از طرفداران موسوی بودند که به واسطه حضور گسترده مردم و فریادهای "مرگ بر آمریکا "، "مرگ بر انگلیس "، "مرگ بر اسرائیل "، "مرگ بر منافق "،‌ "مرگ بر مزدور آمریکایی " به بن‌بست خوردند.
البته فعالیت همسوی برخی رسانه‌های وابسته به جریان دوم خرداد داخل کشور در جهت سیاست‌های این رسانه‌های بیگانه به حدی بود که بی‌بی‌سی فارسی علاوه بر نقل برخی اخبار به نقل از این رسانه‌، لینک ثابت سایت مذکور را نیز در صفحه خود قرار داده بود.در این روز مردم در تهران از مسیرهای هفت‌گانه در این اجتماع عظیم مردمی حضور یافتند و یک صدا علیه ر‍ژیم صهیونیستی و در تقویت آرمان ملت فلسطین شعار وحدت سردادند.
مهدی کروبی در میدان فلسطین تهران هنگامی که از خودروی خود پیاده شد با شعار مرگ بر منافق راهپپیمایان مواجه شد که همراهان کروبی در اقدامی ناشایست به سمت مردم گاز اشک آور پرتاب کردند و وی را سوار ماشین کرده و از محل خارج شدند. همچنین میرحسین موسوی در چهارراه ولی‌عصر(عج) در جمع حدود 100 نفر از هوادارانش حضور یافت اما دقایقی بعد از محل خارج شد.
اخبار درگیری های پراکنده در بلوار کشاورز از سوی حدود 200 نفر از افرادی که با رنگ سبز حاضر شده اند نیز مخابره شده است. ساعاتی بعد بخش خبری 20.30 صحنه هایی از حضور کروبی در میان افرادی را منتشر ساخت که در جریان راهپیمایی روز قدس شعار نه غزه نه لبنان را فریاد می زدند.
گناه تهمت به نظام بسیار سنگین‌تر از تهمت به اشخاص
29 شهریور:‌‌‌ مقام معظم رهبری در خطبه های نماز عید سعید فطر با تاکید بر اینکه گناه تهمت به نظام بسیار سنگین‌تر از گناه تهمت به اشخاص است، افزودند:‌‌‌ «نباید کسی کل نظام را به اموری که شایسته نیست متهم کند چرا که شأن نظام از این گونه تهمت‌ها بسیار بالاتر است.» ایشان در بخش دیگری از سخنانشان فرمودند:‌‌‌ «اینکه در دادگاه‏ ها از قول یک متهمى چیزى راجع به یک کس دیگرى گفته میشود، شرعاً حجیت ندارد. متهم هرچه درباره‏ى خود در دادگاه بگوید، این حجت است.
(البته) اینکه بگویند در دادگاه درباره‏ى خودش اگر اعترافى کرد، حجت نیست، این حرف مهملى است، حرف بى‏ارزشى است، هر اقرارى، هر اعترافى، شرعاً، عرفاً و در نزد عقلا در یک دادگاه در مقابل دوربین، در مقابل بینندگان میلیونى که متهم علیه خود بکند، این اعتراف مسموع است، مقبول است، نافذ است؛ اما علیه دیگرى بخواهد اعترافى کند، نه، مسموع نیست.» ایشان ادامه دادند:‌‌‌ «تکلیف دستگاه اجرائى و قضائى به جاى خود محفوظ است.
دستگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاى اجرائى باید مجرم را تعقیب کنند، دستگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاى قضائى باید مجرم را محکوم و مجازات کنند، با همان روشى که ثابت می شود و در قوانین اسلامى و قوانین عرفى ما هست و هیچ هم در این زمینه نباید کوتاه بیایند اما مجازات مجرم که از طرق قانونى جرم او ثابت شده است، غیر از این است که به گمان، به خیال، به تهمت، یکى را متهم کنیم.»
ایشان در ادامه نیز با اشاره به روز قدس فرمودند:‌‌‌ «مطلبى که وظیفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خود می دانم عرض بکنم، عرض سپاس و قدردانى است از ملت عظیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌الشأن ایران به خاطر نمایش عظمتى که در روز قدس در برابر چشم جهانیان قرار دادند. چقدر سعى کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند در طول این سالها که روز قدس را که نماد صف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندى حق در مقابل باطل است، تضعیف کنند... چقدر سعى کردند روز قدس را تضعیف کنند و امسال بیش از همیشه تلاش کردند، اما روز قدس در ایران اسلامى، در تهرانِ با عظمت به همه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى دنیا نشان داد که عقربه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى انقلاب و ملت ایران به کدام سمت و کدام جهت است، نشان داد که اراده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى ملت ایران چیست؛ نشان داد که ترفندها و حقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و پول خرج‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کردنها و خباثتهاى سیاسى آنها بر روحیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ملت ایران اثرى ندارد... این کار را شما به بهترین وجهى انجام دادید. یک بار دیگر ملت ایران نشان داد که در مواقع حساس، سخن خود را با رساترین فریاد به گوش مردم دنیا میرساند.»
هاشمی خبرگان؛ متفاوت از هاشمی نماز جمعه
31 شهریور:‌‌‌ هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان رهبری در سخنان خود در بخش آغازین اجلاس ششم این مجلس گفت:‌‌‌ «باید برخی بدانند که اگر بی قانونی‌کنند نباید توقع داشته باشند که قانون نسبت به آنها بی‌تفاوت باشد و بشود از آن گذشت و باید بدانیم اگر به قانون عمل نکنیم چیزی باقی نمی‌ماند و بی قانونی سبب هرج و مرج می‌شود» وی در ادامه نیز گفت:‌‌‌ «گروهی از افراد خیر و خیر خواهان و دلسوزان نظام متنی را بر اساس مطالبی که از رهبری شنیدیم ودیدگاه های افراد صاحب نظر برای انتقال فضای فعلی جامعه به فضای نقادی صحیح در حال تنظیم کردن هستند.»
دوری از مکر و فریب و نیرنگ و دروغ در جامعه یکی دیگر از محورهای سخنان هاشمی رفسنجانی بود که در این خصوص تاکید کرد:‌‌‌ «صداقت و رفاقت و پرهیز از فریبکاری نیاز امروز جامعه است.» اگر این اظهارات هاشمی در جمع اعضای مجلس خبرگان با اظهارات وی در جمع طرفداران فتنه سبز در نمازجمعه مقایسه شود، دوگانگی نظرات را نشان می دهد. شاید هم ایشان متناسب مخاطب موضع گیری می نماید.
"نه غزه نه لبنان" یعنی "نه قرآن"
حجت الاسلام قرائتی در برنامه ای تلویزیونی گفت:‌‌‌ «طراحی شعار "نه غزه، نه لبنان" نه با نماز، نه با روزه و همچنین نه با زکات و کلام الله مجید موافق و هم جهت نیست. دفاع از مظلوم و ستمدیدگان از جمله موارد مهمی است که دین اسلام به آن همواره سفارش و تأکید کرده و حتی حمایت از مخالفان خود را هنگامی که تحت ظلم و ستم قرار گرفته اند، به همه مسلمانان توصیه نموده است. یک عده‌ای شعار داده‌اند که "نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران"، اگر اینطور است پس نمازتان را هم تغییر بدهید و بگویید "السلام علینا و علی ایرانیان" ؛ "نه غزه نه لبنان" می‌دانی یعنی چه‌‌؟‌‌‌
یعنی "نه قرآن".» قرائتی در بخشی از سخنان خود به ثواب زیارت امام رضا(ع) اشاره کرده و گفت:‌‌‌ «عده‌ای امامت امام رضا(ع) را در زمان ایشان قبول نکردند که نامشان واقفیه شد. چرا که امام هفتم نمایندگانی در برخی شهرها داشت که خمس و زکات و سهم امام را جمع کرده بودند و چون پس از شهادت امام هفتم باید این‌ها را تحویل امام هشتم می‌دادند مدعی شدند که امام هشتم وجود ندارد تا پول‌ها را برای خود نگه دارند.
مواظب باشیم در جمهوری اسلامی، ما "واقفیه" نباشیم که امام خمینی را قبول داشته باشیم اما بعد از امام خمینی نسبت به ولی فقیه کمرنگ بشویم؛ آنهایی که امام خمینی را قبول دارند و بعد از آن رهبر مجتهد عادل را قبول ندارند، اگر تجدیدنظر نکنند، نگرانم که سر از واقفیه در بیاورند.»
فتنه‌گران:‌‌‌ در دام علوم انسانی غرب گرفتار شدیم
بخش نخست میزگرد آسیب‌شناسی نظری حوادث پس از انتخابات با حضور سعید حجاریان، سعید شریعتی و محمد عطریانفر از شبکه اول سیما پخش شد. در این میزگرد عطریانفر گفت:‌‌‌ "ما به دلیل آن خودباختگی که از دوره شاه بود و به دلیل اینکه نتوانستیم چهره‌های شاخصی از نیروهای انسانی خود را به نقاطی ارسال کنیم تا تربیت شوند و قدرت نقد پیدا کنند، در حال حاضر تقریباً در حوزه علوم انسانی خود به شدت فقیر هستیم و باید اول این فقر را باور کنیم و بعد در مقام تأمین نیازها متناسب با اقتضائات حکومت دینی خودمان گام درست را برداریم."
در ادامه عطریانفر به درخواست سعید حجاریان و به دلیل مشکل تکلم وی، در پاره‌ای مواقع نظرات حجاریان را در خصوص مسائل مختلف بیان کرد و به نقل از حجاریان اظهار داشت:‌‌‌ "در طول بخصوص دوران اصلاحات از سال 76 و بلکه زودتر از آن و بعد از آن که توانستیم از جنگ خارج شویم و مشکلات جنگ را پشت‌سر بگذاریم به دلیل آن عقب‌ماندگی تاریخی که در حوزه علوم انسانی داشتیم عملاً نتوانستیم مشکلات و نیازهای کشور را بر پایه دیدگاههای دینی خودمان پاسخ داده و تأمین کنیم.
از این روی‌ به سمت سرفصل‌هایی از دیدگاههای حکومت‌داری و حکومت‌مداری در دنیای غرب رفته‌ایم که دارای پایه‌ها و اندیشه‌های فلسفی خاص خودش بوده است." عطریانفر در ادامه به قرائت متن آماده شده از سوی حجاریان پرداخت و گفت:‌‌‌ "برخی از فعالان سیاسی با پیش‌زمینه‌های مارکسیستی، سوسیالیستی و حتی آنارشیستی و البته بیشتر با جنبه‌های لیبرالی به بسط نقطه‌نظرات خود در سطح دانشگاهها پرداخته‌اند و از آنجایی که فضای دانشگاه هم یک فضای در واقع صیانت شده است و جوانان هم علاقمند هستند یک زمینه‌های نویی را دریافت کنند و از گذشته هم چیزی در اختیارشان قرار نگرفته، بنابراین با یک ولع خاصی به اینها می‌پردازند بخصوص که متأسفانه ما علی‌رغم اینکه یک تصویر دموکراتیک از غرب داریم لکن برخی از نقطه‌نظرات سیاست‌پیشگان غربی به گونه‌ای است که ظاهراً آنچه می‌گویند وحی منزل است و آن را به عنوان یک اصل پایدار بخصوص در ذهن کشورهای جهان سومی جا می‌اندازند.
این دیدگاه‌های مارکسیستی، سوسیالیستی و حتی آنارشیستی که بیشتر وجهی لیبرالی هم پیدا می‌کند توسط برخی از اساتید هم ارائه می‌شود چون میدان نقد هم برایش نیست اینها را به صورت دربست می‌پذیرند." عطریانفر در ادامه تبیین نظرات حجاریان در ریشه‌یابی علل مشکلات در حوزه علوم انسانی اظهار داشت:‌‌‌ "بسیاری از این عزیزانی که در حوزه علوم انسانی در دانشگاههای ایران تدریس می‌کنند پایه آموزش عالی خودشان را در غرب داشته‌اند و در آنجا گذارند‌ه‌اند که آنجا یک محیطی بوده که مجموعه بسته‌های فکری را به اینها داده‌اند.
نمی‌خواهم بگویم که اینها کادرهای غرب هستند ولی به طور ناخواسته استاد ایرانی که در غرب آموزش دیده و میدان نقد هم برایش فراهم نبوده مجموعه آموزه‌هایی که دریافت کرده را به صورت یک مجموعه کاملاً‌ وحی منزل عرضه می‌کند. بخواهیم و نخواهیم عملاً بسیاری از این چهره‌ها و عزیزانی که فرصت نقد دیدگاه‌ها و اندیشه‌های غرب را پیدا نکرده‌اند و خودشان را با آن مجموعه آورده و عرضه کرده‌اند به صورت یک کادر همه جانبه برای دیدگاههای غربی عمل می‌کنند و تفکر غرب را نمایندگی می‌کنند.
وقتی شما این ادبیات را در اندیشه غرب در دانشگاههای ایرانی که باید با ادبیات دینی تطابق داده و ساخته شود ارائه می‌کنید چه بخواهید و چه نخواهید هویت ملی و دانشگاهی خودتان را عملاً از بین برده و زیر پا می‌گذارید. اندیشه لیبرالی غرب توسط چهره‌های ارزشمندی مثل همین اساتید که نتوانستند دریافت‌ها و آموزه‌های خود را نقد کنند می‌آید و در مغز و فکر ما می‌نشیند و اساساً همه این باورها را به هم می‌زند و در واقع حس می‌کند که حیات خلوت دنیای غرب است.
اندیشه‌های لیبرالی که غرب در پوشش‌های بسیار زیبایی عرضه می‌کند که در این خصوص حجاریان می‌گوید که آنارشیزم است که در متن این دیدگاهها و رفتارها آنارشیزم نهفته است." در ادامه این میزگرد سعید شریعتی گفت:‌‌‌ "تفکر غرب دارای پیوستگی با سنت خود است البته در این تفکر انشعاب‌هایی نیز به وجود آمده است ولی ما هم سنت‌های خودمان را در نظام اسلامی فراموش کرده‌ و اسیر دنیای غرب شدیم و در سیری معکوس از نیازمندی به تکنولوژی غرب به دام علوم انسانی و فلسفه غرب گرفتار شدیم و این نقطه انقطاع ما از سنت خودمان است و در حال حاضر هم شاید در جوامع اسلامی خصوصاً جامعه ما سنتی بودن معادل امّل بودن باشد.
فلسفه غرب مسیحی مبتنی بر دوران سه‌گانه‌ای است ولی ما بر مبنای تفکر توحیدی باید انسان را تعریف کنیم و براساس بازتعریف خود از انسان، فرد و جامعه حرکت کنیم و سپس در علوم انسانی مداخله کنیم و این تازه نقطه آغاز ماست."
سانسور شدن انتقادات خبرگان رهبری به هاشمی
1 مهر:‌‌‌رجانیوز به نقل از آیت الله علم الهدی نماینده مجلس خبرگان نوشت:‌‌‌ «ششمین اجلاس خبرگان روزگذشته در حالی گشایش یافت که خبرنگاران تنها در زمان سخنرانی هاشمی رفسنجانی اجازه حضور در اجلاس را یافتند و برای پوشش نطق سایر ناطقان مجبور شدند از خبر ارسالی سانسور شده در رسانه‌های خود استفاده کنند.» آیت‌الله علم‌الهدی و آیت‌الله خزعلی در نطق‌های خود انتقاداتی را متوجه هاشمی رفسنجانی و رفتار وی به ‌ویژه در دوره انتخابات و پس از آن مطرح کرده‌اند اما نه تنها اثری از این انتقادها در خبر ارسال شده به رسانه‌ها وجود ندارد، بلکه مفهوم آن نیز دچار تحریف شده است.
آیت‌الله علم‌الهدی در نطق خود با اشاره به سابقه هاشمی رفسنجانی در جریان مبارزات انقلاب و پس از انقلاب و همچنین حضور وی در جمع اولین بیعت کنندگان با رهبر انقلاب در سال 1368، سکوت وی در قبال هتاکی‌های بی‌سابقه اخیر علیه رهبری انقلاب را رفتاری متناقض با پیشگامی بیست سال پیش او در بیعت با رهبر انقلاب دانسته و خطاب به وی گفت:‌‌‌ چرا پس از بیست سال، در برابر این هتاکی‌های بی‌سابقه‌ و آتش فتنه‌ای که از خیمه برخی اطرافیان شما به پا شده است، ساکت نشسته‌اید‌‌؟‌‌‌
درباره این تناقض رفتار شما آینده و تاریخ حکم خواهد کرد کما اینکه اکنون نیز مردم درباره این تناقض در رفتار قضاوت کرده‌ و به نتیجه رسیده‌اند. آیت‌الله خزعلی نیز در نطق خود با انتقاد از هاشمی و برخی اعضاء خانواده وی، خواستار برخورد با عوامل اصلی اغتشاشات شد»
سکوت کردن، کمک به فتنه است؛ مثل عمار روشنگری کنید
2 مهر:‌‌‌ حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه بلواهای بعد از انتخابات کاملاً برنامه ریزی شده بود، افزودند:‌‌‌ "این توطئه به فضل الهی شکست خورد و تیر دشمن به سمت خودش کمانه کرد." ایشان به تبیین خطوط اصلی طراحی دشمن در جنگ نرم با نظام اسلامی پرداختند و افزودند:‌‌‌ "مخدوش کردن نشانه‌های امید و تبدیل آنها به نشانه‌های یأس و تردید، و القای بن‌بست و سیاه‌نمایی، و در نهایت گرفتن پویایی جامعه یکی از خطوط مخالفان است."
معظم‌له با اشاره به تلاش اهل فتنه در دوران‌های مختلف برای القای ترس و انفعال از آنها در میان مردم و بویژه خواص افزودند:‌‌‌ "نخبگان و خواص باید در فتنه، با بصیرت به روشنگری جامعه بپردازند." ایشان در پایان فرمودند:‌‌‌ "در جنگ صفین ما از آن طرف عمار را داریم که جناب عمار یاسر دائم مشغول سخنرانى است؛ این طرف لشکر، آن طرف لشکر، با گروه‌‌هاى مختلف؛ دو گروه مسلمان در مقابل هم قرار گرفتند؛ فتنه‌‌ عظیمى بود؛ یک عده‌‌اى مشتبه بودند.
عمار دائم مشغول روشنگرى بود؛ این طرف می رفت، آن طرف می رفت، براى گروه‌‌هاى مختلف سخنرانى می کرد، از آن طرف هم آن عده‌‌اى که «نفر من اصحاب عبد اللَّه بن مسعود ...» هستند، در روایت دارد که آمدند خدمت حضرت و گفتند:‌‌‌ «یا امیرالمؤمنین ما شک کردیم.
ما را به مرزها بفرست که در این قتال داخل نباشیم! خوب، این کنار کشیدن، خودش همان ضرعى است که یُحلب؛ همان ظهرى است که یُرکب! گاهى سکوت کردن، کنار کشیدن، حرف نزدن، خودش کمک به فتنه است. در فتنه همه بایستى روشنگرى کنند؛ همه بایستى بصیرت داشته باشند."
استقبال فتنه‌گران از پیشنهاد صلح!
5 مهر:‌‌‌ محمد رضا خاتمی در گفتگو با روزنامه اعتماد پیرامون رفتار حامیان میرحسین موسوی و مهدی کروبی در روز قدس گفت:‌‌‌ «به نظر بنده حرکت مردم، یک حرکت خودجوش داخلی و درون‌زاد است و نه‌تنها ارتباطی با آن سوی مرزها ندارد بلکه برعکس بیرون از کشور را هم تحت تاثیر قرار داده است. می‌بینیم حرکت سبز مردم در ایران سلطنت‌طلبان را هم خلع سلاح کرده است، منافقین را هم خلع سلاح می‌کند و آنها هم مجبورند برای اینکه محو نشوند پشت سر ملت قرار بگیرند. امروز رهبری این حرکت توسط خود مردم در درون ایران انجام می‌شود.
طبعاً ممکن است یکسری حرکت‌های تندروانه یا کندروانه داشته باشند اما تردید ندارم همه مسائل در چارچوب منافع ملی تنظیم می‌شود. خود مردم این درایت، آگاهی و هوشیاری را دارند که نگذارند اولاً کسی بر این حرکت آنها سوار شود که بخواهد ادعای رهبری حرکت آنها را داشته باشد، ثانیاً با اصلاح بعضی از اشتباهاتی که ممکن است به وجود آمده باشد جلوی سوءاستفاده بعضی از آقایان و بهانه دادن برای سرکوب را بگیرند.
من مطمئن هستم در هر فرصتی که برای این ملت به وجود بیاید این بالندگی و پویندگی خود را نشان خواهد داد و اگر آقایان مخالف جنبش سبز به خود نیایند روزگار بدتری در انتظار آنها خواهد بود.» وی در ادامه پیرامون پیشنهاد مهدوی کنی در مورد صلح طرفین نیز گفت:‌‌‌ «پیشنهاد آقای مهدوی و سایر دوستان بسیار پیشنهاد خوبی است.»
حمایت سیدحسن از سکولارها صحیح نیست
محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در جمع خبرنگاران با انتقاد شدید از میرحسین موسوی، سید حسن خمینی و اصلاح طلبان گفت:‌‌‌ «درمورد خانواده حضرت امام معتقد هستم که ما به امام احترام می گذاریم و این احترام باید به خانواده ایشان سرایت کند و البته خانواده ایشان هم مسئولیت دارد.» وی افزود:‌‌‌ «برای اینکه حرمت این امامزاده حفظ شود باید متولی اش مسئولیت داشته باشد.
جناب حسن آقای خمینی که خدا حفظ شان کند آدم بسیار باهوش و زیرکی هستند. در این انتخابات ایشان به صورت رسمی از موسوی حمایت کرد و این امری نیست که مخفی بماند وقتی آقای احمدی‌نژاد برای احترام به حرم امام (ره) رفت، ایشان حضور نداشتند و این درحالی است که اگر به اصول دمکراسی اعتقاد داشته باشید به فردی که در پست خاص ملی است احترام می‌گذارید.»
جواد لاریجانی ادامه داد:‌‌‌«اینکه سید حسن خمینی به مراجع رجوع کنند یا کسانیکه به طور رسمی حکومت سکولار می‌خواهند و مخالف حکومت ولایت فقیه هستند را حمایت کند. اشتباه است.» وی تاکید کرد:‌‌‌« به نظرم برای بیت امام بسیار نا مناسب است که از یک جریان سیاسی حمایت کند.که این جریان سیاسی می‌خواهد دولت سکولار روی کار بیاورد و مورد حمایت منافقین؛ آمریکا و صهیونیست‌ها است.
اگر جناب سید حسن آقای خمینی می‌خواهند وارد سیاست شوند، بسیار خوب؛ آدم زرنگی هم هستند اما در سیاست که برای کسی قالی پهن نمی‌کنند در سیاست هرکس صحبتی می‌کند کسی هم موضع می‌گیرد دیگر نباید واویلا کرد که حرمت امام شکسته شد.»وی با انتقاد شدید از مواضع میر حسین موسوی در اعتراض به نتیجه انتخابات گفت:‌‌‌ «مهندس موسوی یکی از خطاهای بزرگ بعد از انقلاب را مرتکب شد و جناح اصلاح طلب از فضای بسیار زیبای انتخاباتی استفاده کرد و او را به سمت حرکت معارض با نظام حرکت داد.
توصیه می‌کنم سر عقل بیایند و دست از معارضه با نظام بردارند و قواعد دمکراتیک را یاد بگیرند. آقای موسوی یک آینده خیلی خوب سیاسی را از دست داد او می‌توانست به عنوان آدم درون نظام کار کند امروز اعلامیه‌های موسوی را که می‌خوانم با مسعود رجوی هیچ فرقی ندارد. متاسفانه در بیت آیت‌الله منتظری هم به یک وحدت تاکتیکی رسیده‌اند.» معاون امور بین الملل قوه قضاییه با اعتقاد بر اینکه حتی در دفاع ازخائن هم چنین حمایت هایی صورت نگرفته بود ادامه داد:‌‌‌ «از این رو خیانت موسوی به انقلاب در سنخ خیانت رجوی است.»
واکنش علی لاریجانی به روشنگری صریح برادر
پارلمان نیوز از حاشیه های صحن علنی مجلس گزارش داد:‌‌‌ مواضع تند محمد جواد لاریجانی به مذاق علی لاریجانی، برادر او خوش نیامده است به نحوی که رییس مجلس در پاسخ به خبرنگاران در مورد اظهارات برادرش گفت:‌‌‌«در عرصه سیاست بیشتر از آنکه به رصد نجومی نیاز داشته باشیم به رصد سیاسی نیاز داریم تا در کهکشان سیاست با مشی سیاسی حرکت کنیم اساسا بهتر است که فضای اتهام‌زنی را کمتر کنیم تا وحدت فراهم شود.» چند روز بعد سید رضا اکرمی نماینده مردم تهران در مجلس و از حامیان میرحسین موسوی در گفتگو با مهر گفت:‌‌‌ «لاریجانی برای نمایندگان یک چهره شناخته شده است و در مدیریت خود معتدل و منصف است.»
تجمع مارکسیست‌ها و سکولارها با شعارهای دینی
6 مهر:‌‌‌ جمعی از عناصر سبزپوش با هدایت طیف غیرقانونی و افراطی علامه و همچنین سازماندهی برخی عناصر انجمن اسلامی دانشکده های دانشگاه تهران در این دانشگاه تجمع کرده و شعارهایی را علیه دولت سر دادند. در میان این عده که با خود نشان های سبزرنگ به نشانه حمایت از موسوی داشتند، افرادی حضور داشتند که پیش از این در تجمعات مارکسیست ها در دانشگاه تهران از عناصر اصلی به شمار می رفتند.
برخی از این افراد به رغم ادعای مارکسیست بودن خود، شعارهای الله‌اکبر نیز سر می دادند. افراد تجمع کننده پس از آغاز این تجمع در مقابل تالار علامه امینی دانشگاه تهران، در حالی که شعارهایی علیه مسئولان دولتی و برخی از شخصیت های حوزه علمیه و نظام سر می دادند، به سمت در اصلی حرکت کردند. این افراد همچنین در شعارهای خود خواستار آزادی عناصر دستگیر شده در جریان اغتشاشات اخیر شدند.
در ادامه و در تجمع حامیان احمدی نژاد نیز یکی از فعالان این جریان گفت:‌‌‌ «اینان که شعار «یاحسین، میر حسین» سر می دهند، طرفدار همان گروهی هستند که در هشت سال دولت اصلاحات علیه ائمه شعار داده و قصد داشتند از جامعه کشور دین زدایی کرده و ایران را به کشوری سکولار تبدیل کنند.» تجمع کنندگان مقابل که شعارهایی را علیه احمدی نژاد و نشان های سبز از قبیل بادکنک با خود حمل می کردند، با مشاهده تجمع دانشجویان انقلابی دانشگاه تهران راه خود را کج کرده و به سمتی دیگر حرکت کردند.
ناتوانی کروبی از درک موضع‌گیری‌های سینوسی هاشمی
7 مهر:‌‌‌ مهدی کروبی با نگارش نامه ای سرگشاده خطاب به هاشمی رفسنجانی از مواضع اخیر وی و اجلاسیه اخیر مجلس خبرگان رهبری انتقاد کرد. وی در بخشی از این نامه خطاب به هاشمی نوشت:‌‌‌ «اجلاس خبرگان برگزار می شود و شما نه سخنی در انتقاد از شرایط حاکم بر کشور بر زبان می آورید و نه انتقادی را بنا به وظیفه خود منتقل می کنید و از همه عجیب تر در اختتامیه مجلسی بدین اهمیت در زمانه ای به این حد خطیر غایب می شوید.
از خود می پرسم آیا این همان اکبر هاشمی است با همان روحیه ای که قبل و بعد از انقلاب در او سراغ داشتیم‌‌؟‌‌‌ به یاد می آورم که شما چگونه با رشادت در حضور امام نیز هرگاه که مطلبی را لازم می دیدید هرچند برخلاف نظر امام بود بر زبان می آوردید.» ظاهرا شیخ مهدی کروبی در این زمینه نیز از ادراک سریع مسائل ناتوان است و هنوز که هنوز است سر موضع گیری های سینوسی و یکی در میان هاشمی را درک نکرده است. معمولا در دیدار های هاشمی با علما و روحانیون مواضع حمایت گرایانه وی از صحت انتخابات ابراز می شود و در دیدارهای دیگر موضع گیری دیگری اتخاذ می شود.
به طور مثال حجت الاسلام محمد تقی رهبر رییس فراکسیون روحانیون مجلس با تاکید بر این نکته که هاشمی رفسنجانی درباره باطل بودن شایعه تقلب در انتخابات شک ندارد، تصریح کرد:‌‌‌ «در جلسه هیئت رئیسه فراکسیون روحانیون مجلس با آقای هاشمی، درباره ادعای تقلب در انتخابات بحثی نشد چرا که مواضع آقای هاشمی در ابتدای جلسه مشخص کرد که ایشان از اساس اعتقادی به آن ندارد!»
وحدت با فتنه‌گران میسر نیست
11 مهر:‌‌‌ به گزارش رسا، آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع عظام تقلید تاکید کرد:‌‌‌ «چه طور می‌شود با کسانی که الان به نفع صهیونیست‌ها و علیه رهبری گام برمی‌دارند، وحدت ایجاد کرد یا کسانی که اصرار دارند راه سارکوزی و اوباما را بروند چه طور می‌شود وحدت ایجاد کرد‌‌؟‌‌‌»
خطر فتنه اخیر از جنگ 8 ساله بیشتر است
سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران در گردهمایی دو روزه مسئولین بسیج دانشجویی 313 دانشگاه کشور که در مجتمع فرهنگی دانشجویی 13 آبان (لانه جاسوسی سابق) برگزار شد، گفت:‌‌‌ «این فتنه حقیقتاً بزرگترین خطر برای محتوای نظام و انقلاب اسلامی در طول 30 سال انقلاب بود، در حالی که همه فکر می‌کنند 8 سال جنگ تحمیلی بزرگترین خطر برای انقلاب بوده است.»
وی ادامه داد:‌‌‌ «این براندازی در شکل رسمی نظام نبود چون کسی جرات آن را ندارد و مانند این است که فردی بخواهد با اصل اسلام مخالفت کند، نظام جمهوری اسلامی به حدی ریشه دوانده، مستحکم شده که کسی نمی‌تواند به اصل آن خدشه وارد کند و علناً با آن مبارزه کند به طوری که حتی دشمنان قسم خورده انقلاب نیز جرات این مقابله و مخالفت را در عرصه‌های مختلف نظامی و حتی سیاسی ندارند.»
جعفری با بیان اینکه دشمنان قسم خورده انقلاب نیز اصل نظام را پذیرفته‌اند اما به دنبال تغییر محتوای آن هستند، تصریح کرد:‌‌‌ «در دوران صدر اسلام نیز برخی بعد از رحلت پیامبر(ص) با ورود به حاکمیت انحراف بزرگی را در اعتقادات مردم ایجاد کرده و حکومت اسلامی را به سلطنت تبدیل کردند.»
وی ادامه داد:‌‌‌ «انقلابی و اسلامی ماندن در طی این مسیر، سخت‌تر از انقلاب کردن است و ممکن است در این فضا افرادی که انقلابی بوده و همواره کنار امام بوده‌اند دچار مشکل شوند و در غربال انقلاب تصفیه شوند درحالی که برای خود عنوان انقلابی داشته و از آن سوءاستفاده می‌کنند و به همین دلیل برخی از مردم نیز فریب آنها را می‌خورند.»
جعفری در ادامه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص حفظ شکل نظام و اهمیت محتوای آن اشاره کرد و گفت:‌‌‌ «ممکن است در زمان فتنه، اتفاقاتی مانند حوادث اخیر پیش بیاید و برخی از خواص نیز به آن دامن بزنند و از آن حمایت کنند.»
وی با بیان اینکه دعوای اخیر از 10-12 سال پیش در کشور شروع شده و دعوا بر سر اصول محتوای نظام بوده است، تصریح کرد:‌‌‌ «زمانی که این مطالب را بیان می‌کنیم این افراد ناراحت می‌شوند که چرا حرف از کودتای مخملی و براندازی مطرح شده است، چون می‌دانند زمانی که برای مردم با اطلاعات مستند افشاگری و روشنگری می‌شود برنامه‌هایشان بهم می‌ریزد.»
گله فتنه‌گران از عدم نقش‌آفرینی جدی قالیباف
13 مهر:‌‌‌ روزنامه اعتماد(یکی از ارگان های حامی فتنه) در گزارشی پیرامون محمد باقر قالیباف با تعریف و تمجید های مفصل، تلویحا از عدم حضور وی در میان حامیان سبزها انتقاد کرد و در ادامه نوشت:‌‌‌ «قالیباف نسخه ای تندروانه از اکبر هاشمی رفسنجانی است، به همان اندازه دلبسته پیشرفت اقتصادی کشور(نگاهی به طرح های بزرگ او در شهر بیندازید) و به همان اندازه در راه این پیشرفت بی پروا از نقدهایی که به او می شد.
اما آنچه میان هاشمی و قالیباف فاصله های دست نیافتنی انداخته است، سیاست ورزی و زیرکی رئیس جمهور دوران سازندگی است که تجربه ده ها سال چشیدن گرم و سرد دنیای سیاست را دارد. با این حال قالیباف از دنیای مورد علاقه اش در دستگاه های نظامی استعفا نداد تا در اولین شکست سیاسی عرصه را به رقیبان واگذار کند، به ویژه آنکه پیروز انتخابات کسانی بودند که قالیباف موافقت و مرافقتی با آنها ندارد‌... او خود را همواره در قامت رئیس دولتی می بیند که فرصت های بروز آن از دست رفته است و چشم امید به آینده ای دارد که مملو از خوف و رجا است.»
در پایان گزارش روزنامه اعتماد تصریح شده است:‌‌‌ «تصور شهردار تهران، خوش پوشی و توجه او به پارامترهای مدرن مانند پروازهای هفتگی اش با ایرباس چیزی کمتر از مدرن ترین سیاستمداران ایران ندارد، ولایت پذیری را که در جنگ به اثبات رسانده امروز همچنان به عنوان سند افتخار خود به رخ منتقدانش می کشد، توسعه طلبی و عطش پیشرفت اقتصادی و تکنولوژیک کشور را سرلوحه مدیریت خود قرار داده و عملکرد مطلوبش در شهرداری تهران را برگ برنده خود می داند.
قالیباف سعی می کند سربلند از کارزاری خارج شود که یک سوی آن معترضانی قرار دارند که واکنش های هیچ کس را فراموش نمی کنند و در طرف دیگر ساختاری که باید در حفظ آن کوشید. آلترناتیو بودن در شرایط سخت و حفظ این موقعیت شاید تنها ابزاری است که شهردار تهران را به آینده امیدوار می کند.»
عالم مال و مقام دوست، ثمره‌ای جز ضرر ندارد
14 مهر:‌‌‌ آیت‌الله مصباح یزدی رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم در آیین آغاز سال تحصیلی جدید این موسسه علمی گفت:‌‌‌ «کسانی که در حوادث اخیر ساکت بودند، طعمه ای برای دشمنان خواهند بود.» وی ادامه داد:‌‌‌ «هر گاه عالمی علاقمند به مال و مقام و ثروت شد، ثمره حضورش برای جامعه جز ضرر چیزی نیست. هر عالمی که می خواهد جامعه را ارشاد کند باید توانایی استنباط موضوعات و معضلات اجتماعی را داشته باشد اما برخی افراد هستند که علوم را بخوبی آموخته اند اما در تشخیص مسایل اجتماعی ضعف دارند‌.
این‌گونه افراد استفاده از رسانه ها را نفی می کنند و در برابر برخی خیانت های دشمن سکوت پیشه می سازند که این امر طعمه بسیار خوبی برای دشمنان اسلام بوجود می‌آورد.» آیت‌الله مصباح یزدی در این زمینه به اعترافات اخیر برخی از متهمان اغتشاشات پس از انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و افزود:‌‌‌ «همان شخصی که دست کم افکارش هشت سال به طور غیرمستقیم کشور را اداره کرد و سال ها صاحب پست های کلیدی بود، علت انحراف خود را در جهت براندازی نظام اسلامی، ضعف علوم انسانی عنوان کرده است.»
بصیرت؛ قطب‌نمای حرکت صحیح در اوضاع اجتماعی پیچیده
15 مهر:‌‌‌ مقام معظم رهبری در دیدار مردم چالوس و نوشهر با اشاره به بخشی از فرمایشات امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه فرمودند:‌‌‌ «اگر حق به طور آشکار در مقابل مردم ظاهر شود، کسی زبان علیه حق باز نمی‌کند و اگر باطل نیز خود را به طور واضح نشان دهد، مردم به سمت آن نخواهند رفت اما آن‌هایی که می‌خواهند مردم را گمراه کنند، حق و باطل را ممزوج می‌کنند و در نتیجه حق برای طرفداران آن نیز مشتبه می‌شود.»
ایشان افزودند:‌‌‌ «هر حرکتی که دشمنان خونی ملت و نظام اسلامی یعنی استکبار و صهیونیزم را خشمگین کند حرکتی صحیح و در مسیر حق است و هر اقدام و مسیری که آنها را خوشحال و ذوق زده کند و در تبلیغات و سیاستهایشان بر آن تأکید کنند، مسیری کج، غلط و زاویه دار است.» ایشان در بخشی دیگر از اظهاراتشان بصیرت را نیاز اصلی جامعه خواندند و خاطرنشان کردند:‌‌‌ «بصیرت، اجازه نمی‌دهد "غبار آلودگی فتنه" کسی را گمراه کند.»
ایشان افزودند:‌‌‌ «بصیرت، قطب‌نمای حرکت صحیح در اوضاع اجتماعی پیچیده امروز است؛ به گونه‌ای که اگر کسی این قطب‌نما را نداشت و نقشه خوانی را بلد نبود ممکن است ناگهان خود را در محاصره دشمن ببیند.» رهبر معظم انقلاب اسلامی، بصیرت ملت و آگاهی جوانان را کُندکننده تیغهای دشمن دانستند و افزودند:‌‌‌ «اگر بصیرت نباشد، انسان حتی با نیت خوب، ممکن است گمراه شود و در راه بد قدم بگذارد.»
ایشان بصیرت را برای «شناخت هدف، تشخیص راه صحیح رسیدن به هدف، تشخیص دشمن و موانع راه، و شناخت راههای برطرف کردن موانع»، کاملاً ضروری برشمردند و آحاد مردم، جوانان، روحانیان، دانشگاهیان، حوزویان و اصحاب فرهنگ و ادب را به درک اهمیت حیاتی این مسئله و مجهزشدن هرچه بیشتر به «سلاح بصیرت و آگاهی»، توصیه مؤکد کردند.
ایشان با یادآوری نگرانی ملتهای علاقه‌مند به اسلام و جمهوری اسلامی از برخی حوادث پس از انتخابات ریاست‌جمهوری افزودند:‌‌‌ «حضور 85 درصدی ملت در این انتخابات، ملتهای مسلمان را شادمان کرد اما وقتی دشمن برای تخریب این حضور عظیم و پیروزی بزرگ سیاسی، به شایعه‌افکنی، تهمت‌زنی و ایجاد اغتشاش در گوشه‌ای از کشور دست زد، دوستداران جمهوری اسلامی نگران شدند و این واقعیت نشان‌دهنده استمرار علاقه‌مندی به تفکر جمهوری اسلامی در جهان اسلام، حتی پس از 30 سال است.»
نقشه راه اصلاح‌طلبان:‌‌‌ ملغمه‌ای از آرای بشیریه، سروش و منتظری!!
سعید حجاریان عضو مستعفی حزب مشارکت در گفتگوی مکتوب با ایرنا پیرامون سند تاملات راهبردی حزب مشارکت اعلام کرد:‌‌‌ "این جزوه در شرایطی نوشته شده که حزب مشارکت دچار شکست‌های پی در پی در انتخابات شوراها، مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری نهم شده بود و بسیاری از اعضای آن توسط شورای نگهبان رد شده بودند و امیدی نیز به آینده نبود لذا با استفاده از بعضی منابع داخلی راجع به دموکراتیزاسیون به خصوص کتب دکتر بشیریه این جزوه تهیه شد."
حجاریان با ذکر شواهد متعددی پیرامون محتوای این جزوه و اصلی ترین هدف آن یعنی محدود کردن ولی فقیه، تصریح کرد:‌‌‌ "در مجموع می‌توان تاملات راهبردی را ملغمه‌ای از آرای بشیریه، سروش و منتظری دانست که جنبه لیبرالی در آن غلبه دارد." به گفته حجاریان، اصلی ترین گردآورنده این جزوه علیرضا علوی تبار است.
ساکتین فتنه به روایت خبر آنلاین
16 مهر:‌‌‌ سایت خبرآنلاین( منتسب به علی لاریجانی) در گزارشی به سکوت 7 چهره سیاسی پس از انتخابات پرداخت:‌‌‌ «سید حسن خمینی، محمد باقر قالیباف، مهدی چمران، عباس شیبانی، معصومه ابتکار، صادق خرازی و ابراهیم اصغرزاده»
تلاش جناح "عقل‌گرا " برای میانجیگری در فتنه!!
18 مهر:‌‌‌ حجت‌الاسلام‌ نواب عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در گفتگو با ایسنا گفت:‌‌‌ «آیت‌الله مهدوی‌کنی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز از میانجیگری بین گروه‌های سیاسی در جهت ایجاد آشتی بین آن‌ها استقبال کرد و آن را پذیرفت.» در همین رابطه پارلمان نیوز (ارگان حامی جریان فتنه) نوشت:‌‌‌ «در پی حوادث پس از انتخابات و آن‌چه مبنی بر ایجاد فاصله‌ بین گروه‌های سیاسی و برخی از افراد ـ که از سوی تعدادی از تحلیل‌گران سیاسی مطرح شد ـ راهکارهایی از سوی عقلای جناح اصولگرا جهت ایجاد وحدت ملی ارایه شد که از جمله این طرح‌ها می‌توان به طرح علی مطهری فرزند شهید مطهری اشاره کرد؛ او پیشنهاد داد برخی از شخصیت‌ها مانند آیت‌الله مهدوی‌کنی، ناطق نوری و علی لاریجانی بین گروه‌های سیاسی میانجی‌گری کنند.
در پی این پیشنهاد سیدرضا اکرمی از اعضای جامعه روحانیت نیز از این موضوع استقبال و اعلام کرد که آیت‌الله مهدوی کنی در این ارتباط می‌تواند نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری داشته باشد.» از سوی دیگر داریوش قنبری سخنگوی فراکسیون اقلیت (از حامیان سرسخت بحث تقلب در انتخابات) مجلس در گفتگو با پارلمان نیوز از جلسه دو ساعته اعضای این فراکسیون با علی لاریجانی رییس مجلس خبر داد و گفت:‌‌‌ «بررسی حوادث و اتفاقات پس از انتخابات، تاکید بر حفظ استقلال و اقتدار مجلس و فزایش نقش پارلمان در اداره کشور و جلوگیری از برخورد با مطبوعات و رسانه‌ها از مهمترین موارد مطرح شده در این جلسه بود.»
وی خاطر‌نشان کرد:‌‌‌ «لاریجانی وعده‌هایی مبنی بر پیگیری جدی‌تر وضعیت بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات و رایزنی برای آزادی آنها مطرح کرده است.» هم چنین محمد رضا باهنر نایب رییس مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ایلنا با تایید اینکه از جمله تدوین کنندگان متن مورد نظر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی برای برون رفت از وضعیت موجود است‏، در پاسخ به سوالی درباره جزئیات این طرح گفت:‌‌‌ «برای اعلام جزئیات این طرح عجله نکنید.»
فتنه‌گران بعد از شکست و رسوایی، شعار وحدت می‌دهند
20 مهر:‌‌‌ آیت‌الله مصباح یزدی در دیدار با جمعی از فرماندهان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تالار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، یکی از راه‌های افزایش بصیریت را ابهام‌زدایی از ارزش‌های مطرح شده در جامعه دانست و گفت:‌‌‌ «ارزش‌هایی در جامعه وجود دارد که شعارهای دینی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی براساس آن شکل می‌گیرد که در صورت ابهام در این ارزش‌ها، شعارها نیز مبهم می‌شوند.»
علامه مصباح یزدی وحدت را یکی دیگر از این ارزش‌ها دانست و با خاطرنشان ساختن اینکه وحدت و اتحاد امر قابل قبول همگان است، افزود:‌‌‌ «هر عاقلی می‌داند که تفرقه و اختلاف موجب هدر رفتن نیروها و فشل شدن جامعه می‌شود. اما حقیقت چگونگی حصول اتحاد و محور وحدت از جمله مسائلی است که باید از آن ابهام‌زدایی شود.»
وی با اشاره به اینکه در غالب کشورهای دنیا دو یا چند حزب رقیب در جامعه وجود دارند گفت:‌‌‌ «روش معمول در کشورهای جهان این است که حزبی که در انتخابات بازنده می‌شود هر چند به صورت ظاهری به حزب رقیب تبریک گفته و با تلاش برای رفع نقایص خود را برای انتخابات آینده آماده می کند اما اگر در کشوری برخلاف این روش، حزب شکست خورده نه تنها تبریک نگفت، بلکه دست به اغتشاش و کارهای غیرمعقول زد و بعد از رسوایی در جامعه شعار وحدت سر داد، این حرکت سوء استفاده از وحدت است، چرا که در زمان قدرت هرگز وحدت را مطرح نمی‌کنند و سعی در تحمیل قدرت خود دارند، اما بعد از شکست و رسوایی وحدت را مطرح می‌کنند.»
هاشمی طرفدار مشارکت حداقلی بود
24 مهر:‌‌‌ محمد حسین صفارهرندی در مجمع اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت:‌‌‌ «موسوی خوئینی‌ها در یکی از کلاس‌های درسش در یکی از واحدهای دانشگاه آزاد عنوان می‌کند که ولایت مطلقه فقیه اساسا مسئله قابل قبولی نیست و نمی‌شود آن را پذیرفت. از وی سوال می‌شود که شما که جزو گروه محوری بودید که در زمان امام کسانی را که نسبت به مسئله ولایت فقیه تشکیک عملی کرده بودند به ضدیت با اسلام متهم کرده و گفتید که ضد انقلاب و طرفدار اسلام آمریکایی هستید پس چطور این حرف را می‌زنید‌‌؟‌‌‌
موسوی خوئینی‌ها گفته بود که من زمان امام(ره) هم ولایت مطلقه را قبول نداشتم اما از آنجایی که امام جاذبه فوق‌العاده‌ای داشت و ما نیز از شاگردان ایشان بودیم رویمان نمی‌شد که جلوی امام مخالفت کنیم اما حالا که این شرایط نیست، من می‌گویم که از ابتدا هم این مسئله را قبول نداشته‌ام.»
وی در بخشی دیگر از سخنانش نیز خاطره ای از سعید حجاریان نقل کرد:‌‌‌ «قبل از ترور حجاریان، من در برنامه‌هایی در دانشکده کشاورزی کرج دعوت داشتم که دعوت‌کنندگان آن اصلاح طلبان بودند؛ سخنران قبل از من حجاریان بود، وقتی من رسیدم بحث‌ها و سوالاتی که مطرح می‌شد در این باب بود که چرا کار جمهوری اسلامی را یک‌سره نمی‌کنید‌‌؟‌‌‌ و حجاریان می‌گفت که عبور از قانون خسارت‌های زیادی برای ما دارد، ما باید بگردیم و راهی پیدا کنیم که این خسارت بزرگ را متحمل نشویم.»
وی گفت:‌‌‌ «تا قبل از دوم خرداد مدیران سیاسی از مردم واهمه داشتند و هاشمی رفسنجانی نیز همیشه در مسائل اداری کشور مدل فکری‌اش این بود که مشارکت حداقلی در انتخابات به نفع مرکزیت انقلاب است اما در آستانه انتخابات دوم خرداد، مقام معظم رهبری بر حضور حداکثری مردم در انتخابات تأکید می‌کنند. هاشمی نیز بعدها گفت که من برای همین می‌گفتم که اگر اکثریت مردم به صحنه بیایند جریان مورد علاقه شما روی کار نمی‌آید ولی در انتخابات بعدی نیز باز هم مقام معظم رهبری فرمودند:‌‌‌ من امیدوارم حداکثر مردم در انتخابات شرکت کنند.»
موسوی و کروبی و خاتمی فتنه‌گر نیستند!!
حبیب‌الله عسگراولادی دبیرکل اسبق حزب موتلفه در نشست مطبوعاتی خود گفت:‌‌‌ «ما هنوز معتقد نیستیم که موسوی، کروبی و خاتمی فتنه گر هستند ما معتقدیم اطراف اینها کسانی هستند که از آنان سو استفاده می کنند و آنها را در شرایطی قرار داده اند که واکنش هایی این چنینی داشته باشند.»
وی ادامه داد:‌‌‌ «من خود پس ازجریانات اغتشاشات خیابانی با حجت الاسلام کروبی دیدار داشتم و درد دل صمیمانه ای کردیم، چون سالهای زیادی با ایشان کار کرده ام ، از او پرسیدم می خواهید کجا قرار بگیرید داخل نظام یا خارج از نظام‌‌؟‌‌‌ من معتقدم کروبی گم شده است و باید کوشش کنیم که او خودش را پیدا کند.»
وی با تاکید بر اصرار آیت الله مهدوی کنی بر دیدار با کروبی گفت:‌‌‌ «ایشان به من توصیه کردند با کروبی صحبت کنم و من نیز به دیدار کروبی رفتم و کروبی بسیار با محبت و دوستانه با من برخورد کرد و ما بدنبال ایجاد وحدت در میان گروههای سیاسی هستیم.» وی با تاکید بر اینکه ما نمی خواهیم راجع به کروبی، خاتمی و موسوی ظلم کنیم، افزود:‌‌‌ «این افراد سالیان زیادی به کشور خدمت کردند اما اینها در نظام ارزش دارد.
موسوی، کروبی و خاتمی از خانواده انقلابند و آنها را مفت بدست نیاورده ایم که آنها را مفت از دست بدهیم.» وی با اشاره به اغتشاشات و اختلافات بعد از انتخابات تصریح کرد:‌‌‌ «هیچ تقلب و تخلفی در انتخابات رخ نداد کما اینکه مقام معظم رهبری برای بررسی مجدد صحت انتخابات دستوراتی را دادند و صحت انتخابات مجدد بررسی شد.» وی با اشاره به اعتراضات برخی نامزدها به نتیجه انتخابات گفت:‌‌‌ «من با مهندس موسوی که زمانی وزیر بازرگانی ایشان نیز بودم پس از انتخابات دیدار صمیمانه ای داشتم و به وی نیز ثابت شده که در انتخابات تقلبی رخ نداده و موضوع تنها ذهنیت سازی اطرافیان وی است.»
وی با اشاره به اقدام مقام معظم رهبری در خصوص تمدید مدت بررسی و نظارت بر نتیجه‌ انتخابات ریاست جمهوری، گفت:‌‌‌ «پس از این موضوع در مورد اتفاقاتی که رخ داد من به همراه چهار نفر دیگر با مهندس موسوی صحبت کردیم. ایشان در آن جلسه صحبت‌های ما را پذیرفتند و حتی وقتی ما تا جلوی در آسانسور می‌آمدیم لطف کردند و آمدند. ما هم به ایشان گفتیم این دفعه ما خودمان به دیدار شما آمدیم دفعه دیگر هم اگر شما ما را دعوت کنید، خواهیم آمد. ایشان قول دادند اما فردای آن روز بیانیه‌ شماره‌ 10 خود را صادر کردند و در واقع جلسه‌ای که ما با ایشان داشتیم کان لم یکن شد.»
وی گفت:‌‌‌ «حرف تازه‌ای که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی زده اند این است که من دولت را مشروع می‌دانم.» وی با بیان این‌که " آقای هاشمی رفسنجانی انصافا سردار بزرگی است" تاکید کرد:‌‌‌ «به حقیقت می‌توان گفت که ایشان سردار قبل از انقلاب، بعد از انقلاب و در نهایت سردار بزرگ جمهوری اسلامی است. من برای خانواده ایشان هم احترام قائلم اما به نظرم باید یک بار برای همیشه برخی ابهامات درباره خانواده ایشان پاک شود؛ چراکه وقتی کسی در راس دو بال پرواز رهبری یعنی مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار دارد در رابطه با اطرافیانش نباید ابهامی وجود داشته باشد.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات