تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۸  ، 
کد خبر : ۲۳۳۸۰۸
درسها و عبرت‌‌‌‌های سیاسی نهضت عاشورا در گفت‌‌‌وگو با نمایندگان

حب دنیا و اشرافی‌‌‌‌طلبی سرمنشا انحراف و تباهی خواص


امیر حمزه‌‌‌‌نژاد:‌‌‌‌ حرکت و نهضت امام حسین(‌‌‌‌ع)‌‌‌‌‌‌ حرکتی عظیم و انقلابی بزرگ علیه حکومت بنی‌‌‌امیه بود که از این منظر بعد سیاسی این حرکت نمایان می‌شود اما از جهات گوناگون نیز قابل بررسی است. ولایت‌‌‌پذیری، عدم ترک امر به معروف و نهی از منکر، باطل‌‌‌ستیزی و جهاد، تدبیر و برنامه‌‌‌ریزی، ایثار و شجاعت، عمل به تکلیف از جمله مسائلی است که می‌‌‌‌‌تواند از بعد سیاسی در نهضت عاشورا مورد بررسی قرار گیرد.
از مهمترین اصول اسلام، «‌‌‌‌ولایت»‌‌‌‌ است. ولایت بر مسلمین را امامان حق خودشان می‌‌‌‌دانستند و به غاصب بودن دیگران عقیده داشتند. از این‌رو امام حسین(‌‌‌‌ع)‌‌‌‌‌‌ فرمودند:‌‌‌‌ «‌‌‌‌ما خاندان پیامبر بر تصدی این امر (‌‌‌‌حکومت بر امت)‌‌‌‌‌‌ از این مدعیان ناحق سزاوارتریم.»‌‌‌‌ و در زیارتنامه‌‌‌ها گاهی لعنت بر کسانی آمده است که ولایت آنان را انکار کردند.
از سوی دیگر عملکرد خواص نیز در نهضت عاشورا بسیار قابل توجه است. برخی از خواص در این زمان از نهضت حق جدا شده‌اند و به علت روحیه اشرافی‌گری و دنیاپرستی که در نهادشان رخنه کرده بود باطل را پیروی نمودند و از سوی دیگر برخی از بزرگان نیز با اینکه در ابتدا در جبهه باطل بوده‌اند با مشاهده حق با حریت تمام برای رسیدن به آن تلاش کردند و حتی در این راه جان خود را ایثار نمودند.
روح مقاومت و ایستادگی که در نهضت عاشورا متبلور است، مساله دیگری است که سبب جهانی شدن این قیام شده است. در واقع هر قیامی که برای مبارزه با فساد و ظلم و تباهی برپا می‌شود به نوعی به تاسّی از این نهضت بزرگ الهی وارد صحنه می‌شود. منش و رفتاری نیز که در نهضت عاشورا متبلور بود می‌تواند به نوعی الگوی قیام‌های مختلف باشد. در تاریخ نیز آمده است که قیام امام حسین(‌‌‌‌ع)‌‌‌‌‌‌ سرمنشا قیام‌های دیگری شد که همین قیام‌ها نیز خود دارای مشکلات عدیده‌ای مانند عدم وحدت و یکپارچگی بودند که سبب شکست آنها شد.
تلاش برای بازگرداندن خلافت اسلامی و حاکمیت مسلمین به مجرای حق و اصیل خود و از بین بردن سلطه جائرانه باطل، صفحه دیگری از مبارزات امام حسین(‌‌‌‌ع)‌‌‌‌‌‌ می‌‌‌‌باشد که تکلیف «‌‌‌‌باطل‌‌‌ستیزی»‌‌‌‌ را به صورت کلی و همیشگی روشن می‌‌‌‌‌سازد و اینکه در برابر قدرت‌‌‌‌های باطل، نباید سکوت و سازش کرد.
از تکالیف مهم مسلمانان در حراست از دین و کیان خویش و مقابله با دشمنان «‌‌‌‌جهاد»‌‌‌‌ است که عامل عزت مسلمین است. کربلا و عاشورا یکی از مظاهر عمل به این تکلیف دینی بود و درسی برای همه آزادگان جهان که در همه حال با همه توان تا آخرین دم، به نبرد با دشمنان اسلام و دین خدا برخیزند.
حادثه کربلا یکی از این حوادث «‌‌‌‌الهام‌بخش»‌‌‌‌ و «‌‌‌‌عبرت‌آموز»‌‌‌‌ است که همواره و در هر جایی می‌توان درسهای زیادی از آن‌ آموخت. یالثارات‌الحسین(‌‌‌‌ع)‌‌‌‌‌‌ برای بررسی عبرت‌ها و درسهای سیاسی عاشورا گفت‌وگویی با چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای مجلس خبرگان رهبری انجام داده است که شرح آن در ادامه می‌آید:‌‌‌‌
عاشورا نیمروزی است که سرنوشت جهان را متحول ساخته است
آیت‌الله عباس‌ کعبی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به عبرتهای سیاسی عاشورا بیان داشت:‌‌‌‌ اگر به ویژگی‌های عاشورا توجه کنیم هم از رویکرد فقهی و هم به عنوان پدیده اجتماعی و هم یک حماسه عرفانی نهضت عاشورا قابل ارزیابی و تحلیل است.
در نهضت عاشورا عناصری اساسی وجود دارد که محوری‌‌‌ترین آنها عنصر فداکاری تا مرز شهادت برای حمایت از دین و ایستادگی و مقاومت در کنار ولی‌امر مسلمین یعنی حضرت اباعبدالله الحسین(‌‌‌‌ع)‌‌‌‌‌‌ است و این مقاومت تا جایی است که بین حفظ دین و ارزشها و حتی حفظ نسل معصوم، دین حفظ شود.
امام معصوم هم تا شهادت برای حمایت از ارزشهای اسلامی در میدان حضور پیدا می‌کند تا اوضاع را ولو با خون خود تغییر بدهد و اتفاقا در خطبه‌های امام حسین(‌‌‌‌ع)‌‌‌‌‌‌ همین مطلب بارها بیان شده است و حضرت فرمودند که «‌‌‌‌شما می‌توانید به من تاسی کنید.»‌‌‌‌
وی افزود:‌‌‌‌ الگوگیری از عاشورا ابعاد گسترده‌ای دارد که یکی از این ابعاد احیاگری دین است. ما از عاشورا بصیرت، صبر و مقاومت، فداکاری و شهادت‌طلبی برای دفاع و احیای دین را می‌توانیم الگو بگیریم. عاشورا الگویی برای تبیین راه مستقیم الهی است و نشان می‌دهد که بایستی در مقابل بدعت‌گذاران و فتنه‌گران تا پای جان ایستادگی کرد.
آیت‌الله کعبی به اصلی‌ترین ویژگی‌های سیاسی نهضت عاشورا اشاره کرده و گفت:‌‌‌‌ در کربلا توجه به این عناصر بیشتر خودش را نشان ‌می‌دهد؛ دفاع از اسلام حقیقی در مقابل اسلام بدلی، ایجاد سدّ محکم و واقعی در برابر دشمنان اسلام، صف‌بندی در مقابل هجوم سخت و نرم دشمن و استواری در مواضع حق‌طلبانه در هر شرایط و هر حالت و توجه به مساله تعالی مستمر و مداوم از جمله مواردی هستند که در نهضت عاشورا به عنوان محور و شاخصه مطرح هستند. امام پایمردی نشان داد و یک تنه در مقابل انبوه دشمن ایستاد و اتمام حجت کرد با همه و شهادت امام حسین‌(‌‌‌‌ع)‌‌‌‌‌‌ حجتی است بر تمام انسان‌ها.
آیت‌الله کعبی با اشاره به جمله معروف «‌‌‌‌کل ارض کربلا و کل یوم عاشورا»‌‌‌‌ تصریح کرد:‌‌‌‌ اینکه هر زمان عاشورا و هر مکان کربلا است معرف صدف‌بندی حق و باطل است؛ قرار گرفتن نظام مقدس جمهوری اسلامی و جبهه استکبار به سرکردگی آمریکا در مقابل هم نمادی از همین صف‌‌‌بندی عاشورایی است و ملت ایران ملت حسینی و عاشورایی و زنده و بالنده است و در مقابل این صف‌آرایی‌ها این منطق عاشوراست که پیروز است و ملت ایران نیز با همین منطق عاشورایی و با تمسک به ولایت فقیه و وفاداری به آرمان‌های امام و شهدا توانسته است روند رشد و تعالی را طی کند و امروز هم ملت ایران به برکت نهضت عاشورا الهام‌بخش بیداری اسلامی شده است.
آیت‌الله کعبی با اشاره به ویژگی ظلم‌ستیزی نهضت عاشورا بیان داشت:‌‌‌‌ نهضت عاشورا نهضت مقابله با ظلم و فساد تا پای جان و شهادت است و امام حسین‌(‌‌‌‌ع)‌‌‌‌‌‌ در حدیثی می‌فرمایند که «‌‌‌‌ای مردم حضرت رسول اکرم می‌فرمودند کسی قدرت ستمگری را ببیند که حرمت‌ها و قداست الهی را بشکند و در این میان بندگان خدا علیه گناه و ستم و تجاوز عمل نکنند سرنوشت جامعه به سمت ظلم و ستم و تباهی پیش خواهد رفت.
و از سوی دیگر می‌فرمایند که «‌‌‌‌نهضت و قیام در مقابل ستمگر یک وظیفه شرعی است»‌‌‌‌ لذا به پا خاستن در مقابل ستمگران در مکتب حسینی یک منطق شرعی است و به هر جهت یکی از نهضت‌های الهام‌بخش بیداری اسلامی نهضت عاشورا است.
وی تصریح کرد:‌‌‌‌ در عاشورا بود که انسان‌‌ها و عنصرهای ناخالص امام زمان خود را تنها گذاشتند اما اصحاب وفادار و ولایت‌پذیر امام حسین‌(‌‌‌‌ع)‌‌‌‌‌‌ با ایستادگی‌شان درس شجاعت و مردانگی و اخلاص دادند و همین مساله الگویی برای شهادت‌طلبی در میان مسلمانان شد. آقای شقاقی رهبر شهید حرکت جهاد اسلامی فلسطین در جایی گفته که الگوی ما در مبارزه و ایستادگی در مقابله با صهیونیستها زندگی و نهضت امام حسین(‌‌‌‌ع)‌‌‌‌‌‌ است.
در واقع عاشورا نیم‌روزی است که سرنوشت جهان را متحول ساخته است. آقای سیدحسن نصرالله نیز در همین زمینه بیان می‌کند که اگر ما را تکه‌تکه کنند خون عاشورایی در رگ‌های ماست و ما از آرمان‌های خود عقب نمی‌نشینیم و در مقابل صهیونیست‌ها ایستاده‌ایم که همه این موارد نشان از تاثیر عمیق نهضت عاشورا بر قیام‌های آزادی‌خواهانه و ظلم‌ستیز مسلمانان دارد.
آیت‌الله کعبی با اشاره به پیام تاسوعا و عاشورای حسینی گفت:‌‌‌‌ در حال حاضر تجلی حمایت از دین و امام حسین(‌‌‌‌ع)‌‌‌‌‌‌ در تفکر بسیجی متبلور شده است و قیام امام حسین(‌‌‌‌ع)‌‌‌‌‌‌ برای مبارزه با انحرافات بود.
آیت‌الله عباس کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به سوالی درخصوص پیام سیاسی عاشورا و تاسوعای حسینی برای این روزهای جامعه ما، به تحلیل نهضت و قیام امام حسین(‌‌‌‌ع)‌‌‌‌‌‌ پرداخت و به گروه‌های سیاسی کشور توصیه کرد که در عزاداری سالار شهیدان شرکت کنند و به عمق نهضت آن امام بیندیشند.
وی همچنین از گروه‌های سیاسی خواست به روحیه اخلاص، بصیرت، صبر، وفاداری به آرمانها و ارزشهای الهی و همراهی عملی با رهبری بیندیشند و با پالایش انگیزه‌ها، تصحیح نیت‌ها و مواضع و رفتار سیاسی بر پایه عمل به وظیفه شرعی اقدام کنند و با در نظر گرفتن منافع عمومی و ملی، حفظ و تداوم انقلاب اسلامی ایران و اقتدار نظام را سرلوحه کار خود قرار دهند نه منافع حزبی و گروهی.
عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود به بررسی قیام امام حسین(‌‌‌‌ع)‌‌‌‌‌‌ از منظر و رویکرد فقهی، پدیده اجتماعی و عرفانی پرداخت و افزود:‌‌‌‌ از لحاظ فقهی فلسفه قیام حسین با وجوب نصرت دین الهی و دفاع از اسلام و هویت جامعه اسلامی - که مراتب مختلف دارد - باید نگاه شود.
آیت‌الله کعبی هدایت مردم، دعوت به دین، امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح امور اجتماعی را از جمله این مراتب ذکر کرد و اظهار داشت:‌‌‌‌ در مراتب بالاتر، قیام الهی شهادت‌طلبانه برای امحای فساد و انحراف فراگیر قرار دارد. همچنین در مرحله بالاتر از آن شکل‌گیری جامعه اسلامی بر مبنای عمل صالح است.
وی با اشاره به ادله این بحث تصریح کرد:‌‌‌‌ بحث جهاد و سیره امام حسین(‌‌‌‌ع)‌‌‌‌‌‌ و سخنان آن امام و همچنین اقدام عملی امام حسین(‌‌‌‌ع)‌‌‌‌‌‌ می‌تواند از جمله این ادله باشد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه یک بعد فقهی قیام امام حسین(‌‌‌‌ع)‌‌‌‌‌‌، حمایت از دین الهی و دفاع از ولایت امر در رجزخوانی حضرت ابوالفضل‌‌العباس(‌‌‌‌ع)‌‌‌‌‌‌ تجلی پیدا می‌‌کند، افزود:‌‌‌‌ حضرت ابوالفضل در حمایت از دین و امام فرمود که اگر دستان مرا قطع کنید من حامی دین و امام حسین(‌‌‌‌ع)‌‌‌‌‌‌ هستم.
آیت‌الله کعبی با بیان اینکه در حال حاضر تجلی حمایت از دین و امام حسین(‌‌‌‌ع)‌‌‌‌‌‌ در تفکر بسیجی متبلور شده است، افزود:‌‌‌‌ تفکر بسیجی حامی دین و ولی‌فقیه است و بسیج پیرو مکتب عاشورا است.
وی با بیان اینکه بحث فقهی قیام برای ما درس‌آموز است، خاطرنشان کرد:‌‌‌‌ برای پیروی از مکتب تاسوعا و عاشورای حسینی باید تا پای جان مجاهدت کرده و مخلصانه مقاومت کنیم.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به حدیثی از امام حسین(‌‌‌‌ع)‌‌‌‌‌‌ گفت:‌‌‌‌ ایشان می‌فرمایند که شماها به من اقتدا کنید یعنی الگو بگیرید. بنابراین ما باید با اخلاص، فداکاری، وفاداری در دفاع از باورها و ارزشهای اسلامی و نظام اسلامی و تداوم راه امام راحل و شهدا ثابت قدم بمانیم.
آیت‌الله کعبی به پیامهای قیام امام حسین(‌‌‌‌ع)‌‌‌‌‌‌ به عنوان پدیده اجتماعی اشاره کرد و افزود:‌‌‌‌ از این منظر قیام ایشان 2 عنصر پایه‌ای داشت؛ یکی احیاگری و دیگری الگوگیری بوده است.
وی گفت:‌‌‌‌ منظور از احیاگری یعنی اینکه نهضت امام با فلسفه احیا باورها، و ارزشهای اسلامی و سنت و روش پیامبر بود که ترک شده بود؛ چرا که آن امام بزرگوار فرمود:‌‌‌‌ «‌‌‌‌مگر نمی‌بینید که سنت‌ها از بین رفته و انحراف، بدعت و کج‌روی آشکار شده است؟!»‌‌‌‌
عضو مجلس خبرگان رهبری با نتیجه‌‌‌گیری اینکه قیام امام حسین(‌‌‌‌ع)‌‌‌‌‌‌ برای احیای دین و مبارزه با انحرافات بود؛ افزود:‌‌‌‌ در موضوع الگوگیری باید توجه داشت که این قیام یک قیام صرفا شخصی، غیبی، راز و رمزآلود نبود که هیچ نفعی برای حیات اجتماعی بشر نداشته باشد و صرفا خلق یک سوگنامه غمبار و اسطوره تاریخی باشد، بلکه هدف از نهضت حسینی این بود در زندگی اجتماعی و سیاسی هم الگو بگیریم.
آیت‌الله کعبی با بیان اینکه این وضعیت در طول تاریخ قابل تکرار است، گفت:‌‌‌‌ ما معتقدیم به «‌‌‌‌کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا»‌‌‌‌. بنابراین احیاگری دین از طریق قیام شهادت‌طلبانه و الگوسازی برای همیشه تاریخ است.
وی گفت:‌‌‌‌ با توجه به همه مطالب مذکور اگر بخواهیم به این عناصر الگوساز در نهضت امام حسین(‌‌‌‌ع)‌‌‌‌‌‌ در شرایط فعلی دقت داشته و از آن بهره‌برداری کنیم باید به نکات زیر توجه کرد:‌‌‌‌
1- توجه به رشد و تعالی مداوم
2- ایستادگی در مقابل تهدیدات نرم و تحریمهای دشمنان
3- مبارزه با تحریف و بدعت و انحرافات
4- اجرای امر به معروف و نهی از منکر
5- کسب تقوای اجتماعی و سیاسی
6- بصیرت سیاسی و آمادگی دفاعی
7- بسیج تمامی ظرفیت‌ها و امکانات و توانمندیها در مقابل هجوم دشمنان اسلام
8- توجه به اطرافیان و تلاش برای همراه کردن آنها با ولایت فقیه
9- دفاع از اسلام حقیقی در مقابل جریانهای بدلی
10- ایجاد سد محکم و واقعی در برابر دشمنان اسلام
11- بیان مواضع حق با شفافیت در همه شرایط
12- شجاعت و پایمردی و مبارزه با لشکر دشمن
13- پالایش و خالص‌سازی نیروها و اتمام حجت با همه جریانهای اجتماعی و سیاسی.
14- تردید و عقب‌نشینی نکردن در شرایط سخت.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به پیامهای قیام امام حسین(‌‌‌‌ع)‌‌‌‌‌‌ از لحاظ عرفانی گفت:‌‌‌‌ از این منظر قیام آن امام تجلی‌گاه توحید، معرفت و محبت خدا، اخلاص و بندگی خدا، تسلیم، صداقت، یقین، نورانیت، بصیرت، صبر، امام‌شناسی، فداکاری و وفاداری و تجلی همه صفات ممتاز انسان کامل و و خلیفه‌الله است که اوج این حقایق در شهادتی مخلصانه تجلی یافت و از این بابت این شهادت امام حسین و یاران پاکباخته‌اش در دل مومنان در همیشه تاریخ زنده است و امام حسین چراغ هدایت و کشتی نجات بوده و خواهد بود.
وی با بیان اینکه مکتب عرفانی امام حسین(‌‌‌‌ع)‌‌‌‌‌‌ مکتب جهاد و شهادت است، گفت:‌‌‌‌ از این نظر سیر و سلوک عرفانی از طریق معرفت حسینی و حرکت بر پایه مکتب حسین در جهاد و شهادت‌طلبی تجلی می‌یابد.
وی سپس نتیجه‌گیری کرد که لبیک‌گویی به ندای هل من ناصر ینصرنی حسینی، با کسب آمادگی معرفتی و اخلاقی و حضور در صحنه سیاسی و اجتماعی در مقابل فتنه‌گران و کج‌اندیشان و بدخواهان نظام اسلامی و پیروی عملی از ولایت تجلی می‌یابد.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به انتخابات نهمین دوره مجلس که اسفند امسال برگزار خواهد شد، گفت:‌‌‌‌ دلسوز برای ارزشها، مدافع حاکمیت اسلام، انقلابی و عدالت‌گرا، پاک‌دست، خدمتگزار ملت، حامی محرومان، بیدارگر، تحول‌گرا و پیش‌رونده و کارآمد، حافظ اصول انقلاب، مستحکم در برابر فتنه و انحراف روحیه استکبارستیزی و مقوم انسجام داخلی از جمله شاخص‌های یک مجلس مطلوب است.
پژواک نهضت حسینی امروز در سراسر جهان پیچیده است
حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما در هر زمانی به درسها و عبرتهای عاشورا نیازمندیم، اظهار داشت:‌‌‌‌ تجلی نهضت عاشورا را ما امروز در نقاط مختلف جهان شاهد هستیم، گرچه این تاثیرگذاری بدون نام و نشان در حرکت ملتهای جهان باشد.
امروز اگر ما عاشورا را قیام در مقابل ظلم، اقامه عدل و عدالت و ایستادگی در مقابل ظالم تفسیر کنیم که یکی از درسهای عاشورا همین موضوع است، امروز می‌بینیم که این مساله در حرکت ملتهای جهان متجلی است. یعنی در انقلاب ما همین عاشورا بود که نقش بنیادی را ایفا کرد و با نگاهی به شعارهای سال 57 این مساله به وضوح دیده می‌شود و مردم در این خصوص شعار می‌دادند که «‌‌‌‌رهبر ما خمینی است، نهضت ما حسینی است»‌‌‌‌.
رئیس فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی بیان داشت:‌‌‌‌ انقلاب اسلامی برگرفته از نهضت عاشوراست و انقلابهایی که امروز در حال وقوع است همه برگرفته از انقلاب اسلامی ایران است و حرکت مردم و شعارهایی که می‌بینیم همه شعارهای اسلامی است. متاسفانه بعضی‌ها هنوز نفهمیده‌اند که مردمی که در مقابل این دیکتاتورها قیام کردند اینها با انگیزه دینی و معرفتی و خودجوش است که پا به عرصه گذاشته‌اند که این نشان می‌دهد برخی برای درک این مساله شمّ سیاسی بسیار ضعیفی دارند.
حرکت ظلم‌ستیزانه مردم، نماز جماعت‌هایی که در معرکه‌ها خوانده می‌شود، حجاب‌های زنان و بانگ تکبیر مردم همه نشان‌دهنده اسلامی بودن این نهضت‌هاست و ما بازتاب همین حرکت را در کشورهای دیگر هم می‌بینیم، به این معنا که اگر در آمریکا مردم به اسم اصلاح امور اقتصادی به صحنه آمده‌اند پشت سر آن نیز باز بحث‌های سیاسی است و بالاخره مردم می‌خواهند بگویند که زیر بار ظلم و زور نمی‌رویم و نمی‌شود ادعا کرد که این تحولات در آمریکا به تاسّی از حرکت مردم مسلمان برای مبارزه با ظلم نبوده است.
وی تصریح کرد:‌‌‌‌ پژواک نهضت حسینی امروز در سراسر جهان پیچیده است یعنی بازتاب و طنین عاشورا بر انقلاب ایران تاثیرگذار بود و بیداری منطقه نیز با الگو گرفتن از انقلاب اسلامی ایران آغاز شد که امروز هم می‌بینیم این مساله جهانی شد و می‌توان گفت که این مسائل حلقه‌های به هم پیوسته‌ای است که در جایی نام و نشانی از آن هست و در جای دیگر نیز بی‌نام و نشان است، اما واقعیت امر این است که این موج از عاشورا شروع شده است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به احادیث و روایاتی که درخصوص نهضت عاشورا وارد شده، گفت:‌‌‌‌ اینکه در روایت و کلمات بزرگان ما آمده است که حسین(‌‌‌‌ع)‌‌‌‌‌‌ ماندگار است و اسلام به خون حسین(‌‌‌‌ع)‌‌‌‌‌‌ زنده است، اینها همه نشان از یک واقعیت اساسی دارد؛ منتها آنچه که در این میان مهم است و به خود ما در این میان مربوط می‌شود این است که ما ایرانی‌ها و حاکمیت و کارگزاران نظام رویه خود را تصحیح کنیم و مراقب باشیم که مساله‌ای پیش نیاید که دیگران از این حرکت‌ها بهره بگیرند و در حالی که مردم کشورهای اسلامی می‌خواهند از ما الگو بگیرند، ما الگوی درست و آنچه در آرمان‌های انقلاب متجلی است را به مردم دنیا نشان ندهیم.
وی افزود:‌‌‌‌ الگوی درست این است که عدالت را اجرا کنیم، رابطه‌ها انسانی و بر مبنای فرهنگ اسلامی باشد. محرومین و مستضعفین فراموش شده نباشند و خودمان دچار روحیه دیکتاتوری نشویم و در عین حالی که از عدالت و آزادی حرف می‌زنیم استبداد به رای نداشته باشیم، اصل مشورت و ولایت‌پذیری باید جا بیفتد و به طور واقعی رعایت بشود.
«‌‌‌‌به هر حال عملکرد ما نیز می‌تواند در این میان بسیار مؤثر باشد، زیرا دنیا می‌‌‌‌خواهد از ما الگو بگیرد و اگر الگوی ما مشکل پیدا کرد ممکن است دیگران الگوهای نادرست و بدلی را به‌ آنها ارائه کنند. در این زمینه هم بزرگان تذکرات زیادی داده‌اند؛ برای مثال ما در خدمت آیت‌الله صافی‌گلپایگانی بودیم.
ایشان گفتند که این خانم‌‌های مصری را در خیابان‌های تهران نبرید برای اینکه اینها با یک اعتقادات محکم و پوشش اسلامی آمده‌اند و وقتی می‌آیند در خیابانهای تهران و بعضی از صحنه‌ها را مشاهده می‌کنند با خود می‌گویند که ما جور دیگری فکر می‌کردیم. و این نوع رفتارها مایه دلسردی دیگران از ما خواهد شد.»‌‌‌‌
حجت‌الاسلام رهبر اضافه کرد:‌‌‌‌ بنابراین باید عملکرد خود را بسنجیم و ارزیابی در کارهای خود داشته باشیم. من در اداره‌ای بودم که مربوط به شرکت گاز بود و دیدم که قبض‌ها با هزینه هنگفت و اشتباه در دست مردم مستضعف قرار دارد و آنها برای حل مشکل خود به آنجا آمده بودند که باید گفت این روش‌ها موجب سرخوردگی و دلسردی مردم می‌شود و با وجود اینکه کارهای بزرگی در کشور صورت می‌گیرد برخی از کارهای اینچنینی موجب کمرنگ شدن دستاوردهای ما می‌شود و بر سر هیچ مردم را دلسرد می‌کند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت:‌‌‌‌ مردم برای گلایه پیش من می‌آیند و من به آنها می‌گویم که همواره در مجلس، ما درخصوص این مسائل تذکر می‌دهیم و بحث اصل هدفمندی یارانه‌ها طرح بسیار خوبی بود اما متاسفانه درست انجام نشد، قیمت‌ها بی‌رویه دارد افزایش می‌یابد و مثلا اینچنین یک بازنشسته می‌آید و گلایه می‌کند که سر ماه یا باید پول هنگفتی برای قبض گاز بدهد (‌‌‌‌و نمی‌‌‌تواند پرداخت کند)‌‌‌‌‌‌ یا اینکه سرما را تحمل کند.
من می‌خواهم بگویم که ما یادمان نرود که نظام ما نظام حمایت‌کننده از مستضعفین و مظلومین و محرومین است و برخی از مسئولین در پشت میزهای خود نشسته‌اند و خبر از سطح جامعه و مردم که پشتوانه نظام هستند، ندارند.
وی افزود:‌‌‌‌ امروز تبلور عاشورا را بسیار با شکوه در جامعه خود مشاهده می‌کنیم. در عرصه دفاع مقدس فداکاری‌‌ها کم نبوده است و امروز هم ما معتقدیم که اگر کوچکترین اتفاقی برای کشور بیفتد همین جوانانی که می‌آیند در مقابل سفارت انگلیس تظاهرات می‌کنند از کشور دفاع خواهند کرد. اینها همه از همان عرق و غیرت دینی سرچشمه می‌گیرد. اگر خیر و برکت و شجاعت و رشادتی هست همه برگرفته از مکتب عاشوراست.
با وحدت رویه، الگویی مناسب از انقلاب اسلامی به کشورهای منطقه ارائه کنیم
اسماعیل کوثری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیامهای سیاسی عاشورا گفت:‌‌‌‌ نهضت عاشورا سراسر پیام آزادگی است و پیام مقابله و ایستادن در مقابل ظلم و ظالمین و پایمردی کردن برای حفظ ارزشهای الهی و اسلامی است.
و لذا ما در این رابطه باید انقلابی که امام راحل رهبری آن را بر عهده داشتند و دقیقا در جهت نهضت آقا اباعبدالله‌الحسین صورت گرفته است را در همان مسیر ادامه دهیم و در این رابطه ما هر قدر خودمان را حسینی نگه داریم و هر چقدر مردممان با نهضت عاشورا آشناتر بشوند و ماهیت دقیق و محتوای عاشورا را بدانند قطعا و یقینا بهتر می‌توانند در مقابل زورگویی‌ها و زیاده‌‌خواهی‌های کشورهای استکباری بایستند.
وی افزود:‌‌‌‌ از طرفی میان خودمان این تجمعات و نشست‌ها و عزاداری‌ها و سخنرانی‌ها باعث وحدت و یکپارچگی می‌شود تا در مقابل دشمن ایستادگی و صف‌آرایی درستی صورت گیرد و برای رسیدن به آن هدف الهی بتوانیم این مسیر را ادامه بدهیم.
نماینده مردم تهران گفت:‌‌‌‌ نهضتی که اباعبدالله‌الحسین انجام داد و یاری و نصرت جانانه اصحاب آن حضرت بر بحث ولایت‌پذیری تاکید دارد که چقدر این مساله برای آنها مهم بود و ما باید در این زمینه درس بگیریم و در این جهت حتما همان مسیری را که یاران اباعبدالله‌‌‌الحسین(‌‌‌‌ع)‌‌‌‌‌‌ طی طریق کردند ما هم دقیقا آن مسیر یعنی ولایت‌مداری و ولایت‌پذیری را ادامه دهیم و گوش به فرمان رهبری باشیم تا بتوانیم ان‌شاءالله آن چیزی که موردنظر ولی‌فقیه است را دقیقا عمل کنیم و اگر اینچنین عمل کنیم سبب می‌شود که ما کار را بهتر و راحت‌تر به نتیجه برسانیم.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد:‌‌‌‌ بیداری اسلامی مساله‌ای است که نشات گرفته از انقلاب اسلامی است لذا این مساله باعث می‌شود که دقیقا بتوانیم این الگویی را که آنها گرفتند همیشه براساس الگوی اولیه تنظیم کنیم؛ یعنی وحدت کلام و رویه خود را حفظ کنیم و بر این مساله دقت داشته باشیم تا اینکه مردم مسلمان درخصوص الگوی جمهوری اسلامی ایران با همان دید مثبت و اولیه خود نگاه کنند و این باعث دلگرمی آنها بشود که بتوانند راهشان را ادامه بدهند.
حب دنیا و ترس از مرگ سبب انحراف خواص در زمان امام حسین‌(‌‌‌‌ع)‌‌‌‌‌‌ شد
حجت‌الاسلام مصباحی‌‌‌مقدم، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نهضت عاشورا پیامهای سیاسی بسیاری دارد بیان داشت:‌‌‌‌ یکی از پیامهای بسیار مهم عاشورا برای سیاسیون این است که مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است و می‌شود گفت این پیام روح نهضت حضرت امام حسین(‌‌‌‌ع)‌‌‌‌‌‌ است که زندگی باید به گونه‌ای باشد که انسان در آن آقا و مستقل و زیر چتر ولایت معصوم و یا زیر چتر ولایت فقیه قرار گیرد و نه زیر چتر ولایت ظالم و کافر و با وابستگی به آنها زندگی کند، همه اینها ذلت است و «‌‌‌‌هیهات منا الذله»‌‌‌‌ شعار بسیار برجسته‌ای است که همین پیام در آن آشکار است و این موضوع در نهضت اباعبدالله‌الحسین بسیار مشهود است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:‌‌‌‌ یک پیام دیگر نهضت عاشورا هشدار درخصوص حب دنیاست که انسان را وادار می‌کند از جبهه حق به جبهه باطل ملحق بشود. علاقه به دنیا، ترس از مرگ، محبت مقام و ثروت و تحت‌‌تاثیر تطمیع قرار گرفتن از نکاتی است که در قیام امام حسین(‌‌‌‌ع)‌‌‌‌‌‌ نهی از آنها تاکید شده است.
حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم گفت:‌‌‌‌ اباعبدالله‌الحسین(‌‌‌‌ع)‌‌‌‌‌‌ به کسانی که دلهاشان با اهل‌بیت علیهم‌السلام اما شمشیرهایشان در مقابل امام حسین(‌‌‌‌ع)‌‌‌‌‌‌ بود هشدار می‌دهند و علت آن را هم محبت دنیا و پشت پا زدن به نعمت‌های جاودان الهی در آخرت و تاثیرگذاری دنیاطلبی و دنیاخواهی می‌‌‌دانند و رفتار سیاسی مقامات و خواص را به شدت تحت‌تاثیر مطامع دنیایی می‌دانستند.
وی با اشاره به دنیاطلبی عمربن‌سعد که سبب شد وی در مقابل امام حسین(‌‌‌‌ع)‌‌‌‌‌‌ در قیام عاشورا قرار گیرد اظهار داشت:‌‌‌‌ چه شد که عمرسعد که در لشکر امیرالمومنین می‌جنگید و افتخاراتی را نصیب خود کرده بود جا‌به‌جا شد. عمربن‌سعد بعد از شهادت امام حسن‌(‌‌‌‌ع)‌‌‌‌‌‌ وقتی به لشکر ابن‌زیاد ملحق شد گفت که جنگ با امام حسین(‌‌‌‌ع)‌‌‌‌‌‌ ناگوار است اما طمع دنیا وی را وادار کرد که به این کار تن دهد و در انتها نیز نه دنیا را به دست آورد و آخرت را نیز از دست داد.
اگر به دوران زندگی این افراد نگاه کنیم مشاهده می‌نماییم که تفکرات آنها در یک دوره‌ای به گونه‌ای است و در دوره دیگر به گونه‌ای دیگر. این حکایت از اثرگذاری حب دنیا، حب مقام یا ترس یا حب اولاد است که وادار می‌سازد که مواضع این افراد جابه‌جا شود.
این نماینده مجلس افزود:‌‌‌‌ گاهی کسانی از تهدیدهای دشمن می‌ترسند چرا که دشمن او را تهدید به مرگ می‌کند و این یکی دیگر از درسهای عاشوراست. در نهضت عاشورا داریم که امام حسین از هیچ‌گونه تهدید به مرگی نهراسید. فرمود که مرگ بهتر از آن است که انسان ننگ را بپذیرد و اگر انسان‌ عار و ننگ که از نظر مردم پستی است را جایی بپذیرد - ممکن است که به اشتباه مردم آن را ننگ تلقی بکنند - بهتر از این است که انسان آتش دوزخ را برای خودش بخرد.
اخلاص در عمل درس بزرگ نهضت عاشورا به سیاسیون
حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی نماینده مردم بیرجند و درمیان، با بیان این مطلب که حماسه عاشورا سراسر مقاومت و مجاهدت است گفت:‌‌‌‌ استقامت، صبر و شکیبایی در عاشورا چه در شخص اباعبدالله(‌‌‌‌ع)‌‌‌‌‌‌ و چه در ضمیر یاران باوفای ایشان موج می‌زند. بیانات حضرت و هم رجزهایی که یاران حضرت می‌خواندند خلاصه می‌شوند در چند مساله کلی که یکی از این موارد اخلاص است. یعنی اولین گامی که امام حسین برداشتند اخلاص بوده است.
امام حسین(‌‌‌‌ع)‌‌‌‌‌‌ در پیشگاه حضرت حق می‌فرمایند که خدای من و ای پروردگار من دوست دارم در راه تو 70 هزار مرتبه کشته شوم و زنده شوم و باز این مساله در مسیر طاعت و علاقه به تو تکرار بشود به ویژه وقتی که این کشته شدن من در نصرت دین و احیای امرت و حفظ ناموس شریعتت باشد.
وی افزود:‌‌‌‌ این بیان زیبایی است که هم در آن اخلاص در محضر خدا وجود دارد و هم اطاعت محض که همه اینها در این بیان مولا وجود دارد و ما در تاریخ کسی را نداریم که چنین با اخلاص در راه خدا سخن بگوید و گام بردارد. چنین روحیه‌ای را امام حسین(‌‌‌‌ع)‌‌‌‌‌‌ دارند و همین روحیه منتقل شد به همه همراهان اباعبدالله و با این روحیه مقاومت بود که می‌فرمود:‌‌‌‌ «‌‌‌‌به خدا قسم من دست ذلت در دست شما نمی‌گذارم و همانند بردگان نیز از صحنه فرار نمی‌کنم»‌‌‌‌؛ یعنی می‌ایستم.
در بیان دیگر حضرت فرمودند که «‌‌‌‌فرومایه پسر فرومایه مرا مخیر کرده است بین دو امر یکی اینکه کشته شوم و یا تن به ذلت دهم. حضرت در اینجا فرمودند:‌‌‌‌ «‌‌‌‌هیهات منّا الذّله»‌‌‌‌ و اینها پیامهای مهمی است که رهبر کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری این پیام‌ها را به جامعه منتقل کردند و جامعه ما پیامها را از عاشورا گرفت و در عاشورا بود که پیروزی ما شکل گرفت. لذا این مطلب بسیار درست است که امام خمینی(‌‌‌‌ره)‌‌‌‌‌‌ می‌فرمایند ما هر چه داریم از محرم و صفر است.
«‌‌‌‌در راس مقاومت اخلاص است و تا اخلاص نباشد مقاومت معنا نمی‌دهد و کار باید برای خدا باشد تا انسان علاقه و عشق پیدا کند و بتواند در عرصه به طور شایسته مقاومت کند، بنابراین باید اخلاص داشته باشیم تا مقاومت ما نتیجه بدهد. بعد از آن است که روح مقاومت در انسان به وجود می‌آید و لذا به سبب همین مطلب است که امام حسین(‌‌‌‌ع)‌‌‌‌‌‌ را نفس مطمئنه نامیده‌اند یعنی آرامش کامل بر حضرت حکم‌فرما بود.
کسی می‌گوید که نورانیت چهره حسین در آخرین لحظات آنچنان مرا غرق کرد که من کشته شدن حسین(‌‌‌‌ع)‌‌‌‌‌‌ را با اینکه در معرکه بودم و از نزدیک شاهد بودم نفهمیدم.»‌‌‌‌
حجت‌الاسلام ابراهیمی بیان داشت:‌‌‌‌ اگر افراد و سیاسیون با اخلاص برای خدا تلاش کنند، خداوند به آنها یک باطن روشنی می‌دهد که از سیمای آنها نمایان می‌شود و اینجاست که فداکاری صورت می‌گیرد و هر چه دارد در راه خدا می‌دهد و مضایقه نمی‌کند و حریت و آزادگی امام حسین و تسلیم نشدن ایشان همه برگرفته از این عامل یعنی اخلاص است که نتیجه آن آرامشی است که خداوند به انسان مخلص اعطا می‌کند که دارای مقاومت می‌شود و نتیجه‌اش نفس مطمئنه می‌شود و نفس وقتی آرامش یافت دیگر همه مسائل را در راه خدا بدون هیچ ترسی تحمل خواهد کرد.
وی افزود:‌‌‌‌ حضرت به یاران خود می‌فرمایند که صبر کنید ای فرزندان کریمان که کشته شدن یک پلی است بین شما و بهشت و هیچ فاصله‌ای بین شما و بهشت نیست. کدام یک از شما از اینکه از یک خرابه به قصری منتقل بشوید، ابا دارید. در واقع این بیان حضرت است که روحیه مضاعفی را به یارانش منتقل کرد و بر این اساس بود که یاران ایشان برای شهادت بر یکدیگر سبقت می‌گرفتند.
این نماینده مجلس تصریح کرد:‌‌‌‌ در جامعه ما نیز این روح پیدا شد و اگر این موضوع به وجود نیامده بود ما در جنگ 8 ساله نمی‌توانستیم پیروز بشویم و این روحیه عاشورایی بود که ما را متحول کرد و مقاومت صورت گرفت و لذا بزرگترین پیام اباعبدالله(‌‌‌‌ع)‌‌‌‌‌‌ در راه رسیدن به مقصد، اخلاص، مقاومت و بعد هم کمال معنوی پیدا کردن است که نتیجه آن ایثار و فداکاری و گذشت است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات