تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۹  ، 
کد خبر : ۲۳۴۷۱۵

واکاوی حماسه مردمی 9 دی و علل پیدایش آن (بخش نخست)


 پریسا جلالی
حماسه 9 دی یادآور صدر اسلام و روزهای انقلاب است. فتنه 88 یک بیماری بود که دفع آن به حضور مردمی نیاز داشت. نهم دی 88، حادثه کوچکی نیست بلکه آن حرکت عظیم و ماندگار مردمی، شبیه حرکت بزرگ ملت در روزهای اول انقلاب است. همانگونه که در ابتدای انقلاب، محرم به کمک این مردم آمد و امام خمینی(ره) فرمود خون بر شمشیر پیروز است، در قضایای 9 دی هم، عاشورا به کمک ملت آمد و حماسه بزرگ و ماندگاری را خلق کرد.

اینها بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اهمیت حماسه 9 دی و تجلی ولایت مداری ملت ایران است تا جایی که می توان این روز را تجلّی هویت و ماهیت انقلاب یعنی روح دیانت حاکم بر دل های مردم دانست.
حماسه نهم دی 1388 واقعه ای عظیم و تاریخی بود. حماسه ای که در پاسخ به اتفاقات ناگوار در ایام انتخابات روی داد و برگرفته از روح حماسی مردم و بصیرت و آگاهی اقشار مردمی در هر سطحی بود.
9 دی علاج یک بیماری
حماسه 9 دی ناشی از یک بیماری بود. این تعبیری است که رهبر معظم انقلاب در جمع اعضای ستاد بزرگداشت حماسه 9 دی بر آن تاکید داشتند و این حماسه را نسخه ای برای رفع نوعی بیماری در جامعه پس از فتنه 88 ترسیم کردند.
ضعف در ایمان و اعتقادات دینی، تزلزل در باورها و ارزش های اسلامی و لرزش در منافع ملی و میهنی همچنین لغزش ناشی از غرق شدن در اندیشه های سوسیالیستی و غفلت از آسیب جنگ های مخملی و به ظاهر رنگی، ویروس هایی اند که می توان عامل این بیماری و فتنه های آن روزها به شمار آورد.
و حال این بیماری چاره ای می طلبد همانند حماسه 9 دی. حماسه ای که برخی قصد دارند آن را منحصر به خود و جریان های وابسته شان تلقی کنند در حالی که جز ولایت مداری مردم علتی برایش نمی توان تصور کرد و به غیر از بصیرت هیچ علتی برایش نمی توان متصور شد.
همان طور که حبیب الله عسگراولادی وقوع حماسه نهم دی را بدون هیچ سابقه، فرمان و حکمی می داند که بهترین فرصت برای وحدت ملی حول محور ولایت است.
این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی می گوید: مردم متدین برای مقابله با استکبار و با تولی به ولایت و ریشه کن کردن فتنه در کشور به خیابان ها آمدند و آن راهپیمایی عظیم را رقم زدند.
مریم زمانی دانشجوی علوم سیاسی است و حوادث سال 88 را اتفاقی جالب برمی شمارد.
وی در گفت و گو با خبرنگار سرویس گزارش کیهان می گوید: حوادث سال 88 به این علت جالب بود که احساس می کنم تکرار دوباره تاریخ بود. تاریخی که هنوز مدت زیادی از آن نگذشته و حوادث 18 تیر سال 78 را می توان مشابه سال 88 دانست.
وی در ادامه تصریح می کند: مسببان ازدحام و تجمعات و تظاهرات سپس تخریب بانک ها و مبلمان شهری و از بین بردن بیت المال و دردسرهای دیگری که در شهر تهران به وجود آوردند از نتیجه کار آگاه بودند. ضمن اینکه تخلف در انتخابات بهانه بود و از ابتدا مشخص بود هدف دیگری را دنبال می کنند.
صادق گبرلو هم پرستار یکی از بیمارستان های شهر تهران است که حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال 88 را اقدام ناشایست عده ای می داند که جز سد معبر و جلوگیری از خدمت رسانی به مردم نتیجه ای نصیب عاملان آن نشد.
وی به گزارشگر کیهان می گوید: اگر این افراد مشکل شان با حکومت و نظام بود به راحتی می توانستند از مواضع قانونی مطرح کنند در صورتی که با ریختن به خیابان و آتش زدن خودروها و صدمه وارد کردن به اموال عمومی مشخص بود هدف دیگری را دنبال می کنند که در ابتدا این هدف پشت نقاب تخلف در انتخابات ظاهر شد و به مرور هدف نهایی خود را نشان دادند تا جایی که حتی به مقدسات دینی هم رحم نکردند و روز عاشورا با آن اقدامات خلاف شان رفتار کردند.
چرا 9 دی حماسه آفرید؟
شکست های پیاپی جریان مخالف و معاند چاره ای جز براندازی و حذف ولایت فقیه نیافت بنابراین آخرین راه را در مقابله علنی با ولایت کلید زد و ولایت فقیه به عنوان رکن اصلی انقلاب اسلامی در این جریان شوم، هدف قرار گرفت.
در همین حین مجموعه دشمنان خارجی و داخلی در جریان فتنه سال 88 برای حذف ولی فقیه تلاش هایی را آغاز کردند.
پایان تظاهرات و خیابان گردی های دسته جمعی اهالی فتنه که از پیش از انتخابات دهم ریاست جمهوری آغاز شده بود و روزهای مقدسی مثل روز قدس و 13 آبان و 16 آذر را سپری کرد و به عاشورا رسید.
روزی که دیگر مردم تاب نیاوردند و در لبیک به امام شان به دفاع از باورهایی که با سوت و جیغ و کف زدن در روز عاشورا مورد اهانت قرار می گرفت، به صحنه آمدند.
در پس این حرکت خودجوش مردم علت های زیادی نهفته است که آیت الله کعبی معاون سیاسی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این مورد می گوید: حضور خودجوش و میلیونی ملت بصیر و انقلابی نماد یک اقدام عاشورایی بود که در پاسخ به اهانت فتنه گران به هویت اسلامی و انقلابی مردم ایران تجلی یافت.
وی در گفت و گو با گزارشگر کیهان اظهار می دارد: شبیه همان اقدامی که در عصر عاشورای سال 61 هجری رخ داد را در تهران سال 88 شاهد بودیم. ملت ایران هم با دیدن چنین مناظری به پا خاسته و به صحنه آمدند تا از ارزش های الهی و اسلامی و باورهایشان دفاع کنند.
آیت الله کعبی در گفت و گوی خود با خبرنگار سرویس گزارش کیهان تاکید می کند: ملت ایران در این سه دهه از پیروزی انقلاب هر لحظه که احساس کنند کیان اسلام و هویت جامعه اسلامی و نظام اسلامی به مخاطره افتاده است خودجوش وارد صحنه می شوند چرا که می دانند یکی از راه های تداوم و ماندگاری نظام اسلامی حضور ملت مسلمان در صحنه ولایت مداری است.
وی اضافه می کند: جریانات منحرف و غیر همسو با آرمان های شهدا و ملت بارها و بارها این اتفاق را تجربه کرده اند و فهمیده اند که جایی میان ملت ندارند اما با وجود این درک از ضعف عقبه اجتماعی هنوز به دشمنی ادامه می دهند.
همان طور که پیروزی انقلاب یکی از ارکانش همراهی مردم کنار امام راحل بود باز هم به همراهی ملت نیاز است و تا زمانی که این پشتیبانی باشد فتنه گران کاری از پیش نمی برند.
معاون سیاسی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نهم دی را نماد اسلام خواهی، عدالت خواهی، مردم گرایی و استکبار ستیزی و عشق و فداکاری حسینی در راه اسلام می داند و می گوید: این روزها انقلاب را زنده نگاه می دارند. فتنه گران قطعا برنامه هایی دارند؛ تهدیدات همیشه هست و ملت هم با همان حماسه در صحنه ایستاده است.
وی تهاجم نرم را هم لازمه توجه می داند و می گوید: ترویج انحرافات و شبهات دینی و اباحی گری اخلاقی و دامن زدن به تهاجم فرهنگی تلاش برای تضعیف روحیه ملت است اما ملت پای اسلام، نظام و ولایت ایستاده است. در اصل وحدت و پیروی از ولایت رمز برچیده شدن بساط فتنه بود که در حماسه 9 دی بار دیگر تحقق یافت.
ایمان و بصیرت، کافی نبود
ایمان و بصیرت مردم باعث خلق حماسه نهم دی شد اما بصیرت در کنار ولایتمداری اقشار مختلف مردم دو عنصر ویژه و تعیین کننده در خلق حماسه نهم دی بود.
باید با اتخاذ راهکارهای درست و اصولی ، برکات و دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی که همان اراده استکبار ستیزی است به درستی تبیین شود .
با وجود همه دسیسه های سازمان یافته دشمنان، نظام اسلامی با اقتدار و بالنده تر از گذشته به حیات جاودانه خود ادامه می دهد.
حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی هم ضمن اشاره به هوشیاری در مقابل اهل فتنه و گروه های معاند برانداز، بصیرت را به عنوان ابزار دفاعی برمی شمارد و تصریح می کند: اهم تاکتیک های دشمنان ایران با هدف بر اندازی نرم این است.
وی بصیرت را اولین ابزار دشمن شناسی و دومین ابزار را رهروی در مسیر حجت الهی و با کشتی های نجات اهل بیت عصمت و طهارت عنوان و تاکید می کند: ولی فقیه قطره ای از آن دریا است و در همان راه اقتدا می کنیم.
خطیب جمعه تهران ادامه می دهد:« قبل از انتخابات حوادثی داشتیم بعد از انتخابات حوادث تلخی اتفاق افتاد اما گزنده تر بازی با آبروی نظام اسلامی بود که در طول 30 سال به دست آمده بود.
اگر چه از آن حوادث گذشتیم دنیا همچنان شاهد اقتدار نظام اسلامی در عرصه های مختلف است. هدف همه حوادث تلخ ضربه زدن به ولایت فقیه است بنابراین هدایت های مقام معظم رهبری دشمنان را ناکام گذاشت و رهروی راه ولایت است که نجات بخش کشور بوده و به فضل خدا خواهد بود.»
وی ضمن اشاره به بحث افراط و تفریط و تندروی می گوید:« محور اعتدال مواضع مقام رهبری است. هدفی که ایشان نشان می دهند محور اعتدال است بنابراین حتی در این عرصه افراط و تفریط و تحریکات سلیقه ای مضر و زیان بار است. »
فتنه هنوز بیدار است
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران جریان انقلاب که تحت سایه ولایت مطلقه فقیه راه رشد و تعالی و راه جهانی شدن را در پیش گرفت حتی لحظه ای از عناد و دشمنی استکبار و عوامل داخلی آن مصون نمانده است.
محمد مهدی رفیعی عضو شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت در همین رابطه معتقد است: با چنین اتفاقات بزرگی طبیعی بود دشمنان خارجی در راس آن آمریکا و دول غربی و صهیونیست ها برای تخریب و نابودی انقلاب از ابزارهای داخلی و وابستگان داخلی شان بهره ببرند.
وی جریان مجاهدین خلق و اقدامات تفرقه افکنانه و عملیات های ترور، جریان بنی صدر و سپس ماجرای بیت منتظری و بعد از آن واقعه 18 تیر را جریان های پیاپی براندازانه عنوان می کند که تیرخلاص آن در حوادث دوران انتخابات ریاست جمهوری دهم به سمت ولایت و ملت روانه شد.
رفیعی با تاکید بر تلاش غرب برای کند شدن حرکت انقلاب اضافه می کند: سال 88 که دشمنان با طراحی های منظم و پیچیده سعی در اجرای طرح خود داشتند شاهد بودیم از همان ابتدا مردم غیور و بصیر و شهیدپرور مثل کوه پشت سر ولی خود ایستادند یکی یکی لایه های فتنه را درنوردیدند و سال 88 را سالی غرور آفرین برای ملت رقم زدند.
وی اضافه می کند: اگر به اتفاقات سال 88 به عنوان یک جریان سیاسی نگاه کنیم اتفاق نادری نبود و همواره مردم در عرصه های مختلف چنین اقداماتی داشته اند اما حماسه ای بجا و بموقع بود. چون در روز عاشورا کار به حدی رسید که دیگر فتنه از نظر هیچ کس قابل کتمان نبود و همه اقشار انقلاب با هر سطحی از بصیرت متوجه حضور پنهانی استکبار در این ماجراها شدند.
وسعت حماسه نهم دی را این طور باید مطرح کرد که در روز عاشورا فقط در تهران حرکات تخریب گر صورت گرفت اما مردم انقلابی در همه شهرها به آن پاسخ دادند و حماسه عظیمی را رقم زدند.
دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در تحلیل حماسه 9 دی به عوامل تشکیل دهنده این واقعه تاریخی اشاره و تصریح می کند: در ابتدا باید به تشخیص صحیح مردم یعنی همان بصیرت اشاره کرد و در وهله بعد زنده ماندن شور انقلابی که منجر به پیروزی انقلاب شد را طرح کرد و در نهایت عنصر ولایت پذیری را عوامل اصلی وقوع حماسه 9 دی دانست.
البته وی تاکید می کند که امکان تحرکات جریان فتنه همچنان وجود دارد و فتنه هنوز بیدار است و مردم همچنان باید ایستادگی کنند.
تاریخ سراسر افتخار انقلاب اسلامی نشان داده هر زمان که آرمان های بلند انقلاب اسلامی و راه امام راحل و شهدای گرانقدر توسط عناصر دست نشانده استکبار مورد تعرض قرار گیرد، ملت ایران با تمام توان از آنها دفاع کرده و از هیچ تلاشی فروگذار نمی کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات