تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۵:۰۷  ، 
کد خبر : ۲۴۰۴۳۷
بایسته‌های مجلس آینده و چرایی حضور پر رنگ علامه مصباح یزدی و شاگردانش در انتخابات مجلس نهم در گفت‌وگوی «جوان» با حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان

خطر ساکتین کمتر از فتنه و انحراف نیست

محمد اسماعیلی اشاره: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود نبویان، عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) و در زمره شاگردان استاد مصباح‌یزدی به شمار می‏آید. وی در زمان حاکمیت دولت اصلاحات سخنرانی‌های روشنگرانه و آگاهانه‌ای در مورد قتل‌های زنجیره‌ای، وقایع ۱۸ تیر ۷۸ و مباحث مطرح شده از سوی افرادی نظیر سروش و مهاجرانی داشت. در فتنه ۸۸ و پس از آن تحرکات فرقه انحرافی، نبویان مواضع حائز اهمیتی در جهت دفاع از مبانی و ارزش‌های انقلاب و ولایت فقیه گرفت. در دوره دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی که اواسط اردیبهشت برگزار می‌شود نام وی را در هر دو لیست جبهه پایداری و جبهه متحد اصولگرایی می‌بینیم.

* با توجه به آنکه فعالیت شما بیشتر در مباحث علمی، فکری و تئوریک بوده براساس چه ضرورت‌های در انتخابات مجلس نهم شرکت کرده‌اید؟
** همانطور که مقام معظم رهبری اشاره فرموده‌اند ما ۵ دوره را پشت سر گذاشته یا در حال سپری کردن آن هستیم. ما اول انقلاب اسلامی را پشت سر گذاشته ایم و بعد از آن نظام اسلامی را تثبیت کردیم و بعد از آن دولت اسلامی را پایه‌گذاری کردیم و بعد از این سه مرحله حاکمیت اسلامی را محقق نموده و البته بعد از این مراحل به دنبال جامعه اسلامی و یا به دنبال دنیای اسلامی باید پیش رفت. جامعه اسلامی ملاک‌ها و معیارهای مشخص خود را دارد. به عنوان مثال یکی از ملاک‌های جامعه اسلامی این است که ما باید به سمت قوانین و مقرراتی برویم و تصویب کنیم که آن قوانین اسلامی و مبتنی بر نظریه‌های دینی و ارزش‌مدارانه باشد. وقتی تصمیم‌گیری اسلامی می‌شود که مدیری که در جایگاه تصمیم‌گیری است، داشته‌های معرفتی‌اش اسلامی و انقلابی باشد. بخش اعظمی از مدیران ما که از دانشگاه‌ها پرورش پیدا می‌کنند و در مشاغل و مدیریت‌های مختلف به کار گماشته می‌شوند با مبانی و تئوری‌های سکولار بزرگ شده و نمو پیدا کرده‌اند و این در حوزه‌های علوم انسانی مقاطع مختلف دانشگاه‌های ما رسوخ پیدا کرده است.
بنابراین داشته‌های معرفتی مدیران ما مبتنی بر مبنای معرفتی سکولار است، مبنایی که با اسلام در تعارض است و یا بخش زیادی از آن با اسلام هماهنگی لازم را ندارد. همانطور که گفته شد طبیعی است که یک مدیر براساس داشته‌های معرفتی خود تصمیم می‌گیرد و با داشتن مدیری که با اصول و مبنای سکولار دانش و علم فراگرفته است نمی‌توان انتظار داشت که تصمیمات و اقدامات اسلامی و انقلابی گرفته شود. به همین دلیل باید یک کار بنیادین در این راستا انجام شود. ما باید بستر قانونی نرم‌افزار علوم انسانی که مبتنی بر ارزش‌های اسلامی و انقلابی است را در دانشگاه‌ها فراهم کنیم. مجلس به عنوان عصاره اراده ملت و یکی از قوای مهم نظام اسلامی می‌تواند در این حوزه قدم‌های اساسی و قابل توجهی را بردارد. کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به عنوان یکی از کارگروه‌های این حوزه می‌تواند بسترهای اجرایی الزام وزارت علوم و مدیران اجرایی کشور را برای تحصیل و پرورش درست نخبگان و در پی آن تولید نرم‌افزار علوم انسانی مورد نظر مقام معظم رهبری فراهم کند. یکی از دغدغه‌های اصلی بنده هم همین موضوع بوده و در صورت ورود به مجلس قطعاً در کمیسیون آموزش و تحقیقات فعالیت‌های لازم و ممکن را صورت خواهم داد.
* جبهه پایداری مدل آرمانگرایی از مجلس را ترسیم می‌کند، به عنوان یکی از اعضای جبهه پایداری شاخصه‌های مجلس آرمانگرا و عمل‌گرا را چه می‌دانید و این چگونه قابل تحقق است؟
** حضرت امام (ره) فرموده است: «مجلس در رأس امور است». مجلسی در رأس امور است که متناسب با تراز جمهوری اسلامی ایران است، مجلسی هم‌تراز و متناسب با جایگاه رفیع جمهوری اسلامی ایران است که نمایندگان آن افرادی نخبه، بصیر و پویا در عرصه‌های مختلف باشند. نمایندگان این مجلس باید با اندیشه‌های اسلامی آشنا باشند و در مقام تقنین به سمتی پیش بروند که ما بتوانیم ارزش‌های اسلامی که در حقیقت ارزش‌هایی خداپسندانه است و به دنبال احقاق حقوق مردم است و آنها را در برابر دشمن عزتمند می‌کند را در جامعه بیشتر مورد توجه قرار بدهیم. این چنین مجلسی می‌تواند مجلسی آرمانی باشد و این همان مجلس مورد توجه جبهه پایداری انقلاب اسلامی است.
* جبهه متحد اصولگرایی برای دور دوم انتخابات نام شما را در لیست اختصاصی خود قرار داده است. آیا این کار با هماهنگی شما انجام شده است؟
** در دوره اول انتخابات هم اسم بنده فقط در جبهه پایداری انقلاب اسلامی نبود و حدود ۶ لیست نام من را در لیست اختصاصی خود قرار داده بودند. البته تنها یک لیست از آن ۶ لیست نام بنده را با هماهنگی در لیست خود قرار داده بود و بقیه بدون هماهنگی لازم این کار را انجام دادند. البته من در دوره اول اظهار کرده بودم که هر لیستی که گردانندگان آن اصلاح‌طلبان نباشند مشکلی ندارد که نام من را در لیست خود قرار بدهند و لازم است عرض کنم از هیچ گروه و تشکلی این را تقاضا نکرده بودم که اسم بنده را در لیست خود جای بدهند، از جمله جبهه متحد که اخیراً نام بنده را در لیست اختصاصی خود جای داده‌اند. این کار را برادران ما در جبهه متحد با هماهنگی انجام داده و در روزهای گذشته یکی از تصمیم‌گیران این جبهه با بنده تماس گرفت و این موضوع را عنوان کرد. ما (جبهه پایداری) و جبهه متحد هیچ دعوایی با هم نداریم و هر دوی این جبهه‌ها یک گفتمان دارند و آرمان‌ها و اهداف آنها مشترک است و البته برخی اختلاف‌های سطحی و روبنایی وجود دارد که قابل اغماض و حذف هستند.
* پس این به معنای آن نیست که شما رویکرد و اهداف جبهه پایداری را غیرواقعی بدانید، چرا که برخی سایت‌ها در روزهای اخیر سعی داشتند درج شدن نام شما در لیست جبهه متحد را به دلایل مذکورعنوان کنند؟
** نه. بنده اصالتاً خود را متعلق به جبهه پایداری می‌دانم. هر لیستی که دو ویژگی را نداشته باشد بنده مشکلی نمی‌بینم که نامم در آن لیست قرار بگیرد، که آن عدم ارتباط تشکیلاتی و فکری با جریان اصلاحات، فتنه و انحرافی است. بنده خودم را متعلق به جبهه پایداری می‌دانم و علت موافقت بنده با اینکه نامم در لیست جبهه متحد اصولگرایی قرار بگیرد این بود که این دو جبهه را جدا از هم نمی‌دانم و قرابت فکری و روحی را در بیان آنها می‌بینم. در جریان هشت سال دفاع مقدس، عاشقان اسلام و ولایت در یک طرف خاکریز بودیم و آن طرف خاکریز صدام و هم‌پیمانانش حضور داشتند. جبهه متحد و جبهه پایداری هم در یک خاکریز مشغول دفاع و حمایت از نظام و انقلاب هستند البته یک گروهمان در جنوب و گروه دیگری در غرب مشغول فعالیت هسند. هر دوی این جبهه‌ها صاحب یک گفتمان، یک هدف و مقصد هستند.
* به نظر شما در مجلس نهم شاهد آن خواهیم بود که نمایندگان قوانین کارشناسی شده و دقیق‌تری را نسبت به ادوار گذشته مجلس به تصویب برسانند، چرا که این موضوع یکی از ضعف‌های مجلس هشتم به حساب می‌آید؟
** به صورت کلی وظیفه یک نماینده این نیست که برخی‌ها عنوان کنند که برای شهر یا روستا جاده درست می‌کنیم یا فلان شرکت و تولیدی را در شهر احداث می‌کنیم یا مسائلی از این دست. اینها کار قوه مجریه است، قوه مقننه و اعضای آن باید تمام دغدغه‌اش این باشد که ما چگونه باید یک قانون تدوین کنیم که برپایه عقلانیت و اسلامیت و انقلابی باشد و در مقام احقاق حقوق مردم کشورمان باشد. نمایندگان مجلس باید تمام همت و تلاش خود را در این عرصه قرار دهند و در این جهت فعالیت‌ها و وعده‌های خود را به مردم بازگو کنند. برخی از کاندیداها و نمایندگان مجلس متأسفانه این جهت را مورد غفلت قرار می‌دهند و به آن کم توجه هستند و نمایندگان مجلس نهم این را باید پوشش بدهند.
* برای تصحیح اینگونه روال‌های غلط چه اقداماتی لازم است؟
** من فکر می‌کنم نمایندگان مجلس باید روی این موضوع همت بیشتری به خرج دهند و با ارتقای سطح دانایی و آگاهی خود در حوزه‌های گوناگون و به تبع آن مشکلات و معضلات مردم و جامعه در راه پیشرفت و توسعه کشور در تمام عرصه‌ها قدم بردارند. نماینده باید به دنبال منافع شخصی و گروهی نباشد البته باید کارهای فرهنگی برای «من نماینده» انجام داده شود تا بهتر در جریان امور و وظایف مربوط به نمایندگی قرار بگیریم تا بتوانم حق مردم را مطالبه کنم و در هر شرایطی بهترین تصمیم را بگیریم و در بحث قانونگذاری بهترین عملکرد را داشته باشم.
* اهداف جبهه پایداری از اینکه به صورت تشکیلات مستقل وارد عرصه انتخابات شد و این روند را هم در دور دوم انتخابات تکرار می‌کند چیست و عقبه فکری این جریان چه چیز را دنبال می‌کند؟
** اهداف جبهه پایداری در این راه بسیار مشخص و روشن است. جبهه پایداری به دنبال رسیدن به مجلسی است که در تراز جمهوری اسلامی ایران باشد و این احتیاج به یک عقبه فکری دارد و عقبه فکری آن چیزی نیست جز همان چیزی که مقام معظم رهبری از آن به عنوان اسلام ناب محمدی (ص) یاد می‌کند.
آیت‌الله مصباح یزدی سکان‌دار اصلی این جبهه و عقبه فکری آن است و مقام معظم رهبری در مورد ایشان می‌فرمایند، آیت‌الله مصباح فقدان بزرگانی مانند شهید بهشتی و مطهری را پر کرده است. جبهه پایداری و اعضای آن در کنار دیگر اصولگرایان باید تلاش کنند که از این عقبه فکری استفاده کنند و بهره لازم را از آن ببرند تا مجلسی پویا، کاردان و مطیع ولایت فقیه شکل بگیرد.
* چه ضرورت‌هایی باعث شد که برخی از شاگردان حضرت آیت‌الله مصباح‌یزدی در عرصه انتخابات مجلس نهم حضور فعال داشته باشند و آیا ایشان شما را برای ورود به این عرصه ترغیب نمودند؟
** ایشان به هیچ کدام از دوستان نفرموده‌اند که در این عرصه حضور داشته باشند و تا جایی که بنده اطلاع دارم کسی از شاگردان ایشان به این شکل در انتخابات شرکت نکرده‌ است. البته هر کدام از شاگردان ایشان قبل از شروع انتخابات که با وی دیداری داشت و از ایشان در این ارتباط کمک یا مشورتی می‌گرفت، می‌فرمودند هر کس که احساس می‌کند می‌تواند به این نظام خدمت کند و در راه ولایت و جامعه اسلامی کوتاهی نمی‌کند و می‌تواند قدم بردارد حتماً در انتخابات شرکت کند. این پیام کلی و سربسته حضرت آیت‌ا... مصباح بود. عده‌ای از دوستان که دیدند می‌توانند مطابق با فرمایش ایشان در راه ولایت و اسلام و نظام قدم بردارند و کمکی به مردم عزیزمان کنند در این وادی قدم برداشتند و با عزم راسخ و نیتی آشکار حضور پیدا کرده‌اند. به هر حال حضرت آیت‌ا... مصباح به صورت فردی به کسی تکلیف نفرموده‌اند که در انتخابات شرکت کند اما به صورت کلی از کسانی که می‌توانند در این راه قدم‌های مناسبی بردارند دعوت کردند.
* پس ادعای برخی رسانه‌ها که در ماه‌های اخیر عنوان می‌کردند که آیت‌ا... مصباح به برخی از شاگردانش برای حضور در مجلس نهم تکلیف نموده است را از اساس باطل می‌دانید؟
** بله. چنین موضوعی وجود خارجی ندارد. شاگردان آیت‌‌ا... مصباح همانطور که عرض کردم خودشان احساس وظیفه کرده‌اند و در انتخابات شرکت کرده‌اند حتی برخی از دوستان ما هم که در شهرستان‌ها وارد عرصه‌های انتخابات شده‌اند از این قاعده مستثنی نیستند. بنده اطلاع دارم که حضرت آیت‌ا...‌ مصباح به هیچکدام از دوستان این را نفرموده‌اند که مثلاً شما برو و در انتخابات به عنوان کاندیدا شرکت کن. حتی برخی از دوستانی که مورد خطاب کلی آیت‌ا... مصباح هم نبوده‌اند در انتخابات شرکت کرده‌‌اند.
* حضرت‌آیت‌الله مصباح در انتخابات اخیر مجلس حضور پررنگ‌تری داشتند، به عقیده شما احساس خطر، ایشان را به این سمت سوق داد یا دلایل دیگری را می‌توان برای حضور فعالشان برشمرد؟
** ایشان نسبت به گروه یا فرقه‌ای به نام انحرافی احساس خطر بسیار جدی داشت، از آن طرف هم نسبت به جریان اصلاحات احساس خطر می‌کرد. این دو جریان درصدد بودند در طول زمان‌های متفاوت به اسلام و انقلاب ضربه بزنند. البته در این بین نباید از ساکتین فتنه هم به راحتی گذشت، مثلاً در سرگذشت مختار با آنکه رشادت، شجاعت و شهادت را می‌بینیم اما این بزرگوار دیر به میدان آمده و بهنگام تصمیم نگرفته بود و اگر جناب مختار در روز عاشورا در رکاب سیدا‌لشهدا قرار داشتند شاید تاریخ به گونه دیگری رقم می‌خورد. ما فردی را می‌خواهیم که زمانی که فریاد «این عمار» رهبری را شنید بدون آنکه کوچکترین تردیدی به خود راه دهد در رکاب ایشان با بصیرت و مواضع روشن و خداپسندانه قدم بردارد. ایشان فرموده بودند خواص و نخبگان نباید سکوت کنند، یا مواضع دو پهلو بگیرند و با مواضع روشن و صریح به تبیین ابعاد فتنه و توطئه‌های دشمن بپردازند که البته بسیاری اینگونه عمل نکردند. ما باید به دنبال افرادی باشیم که در گروه‌های مختلف امتحان خوبی پس داده‌اند.
نباید این افرادی که به عنوان ساکتین هستند طرد شوند و البته نباید به آن هم پرچم داده شود. مطابق آنچه مقام معظم رهبری می‌فرمایند باید جذب حداکثری صورت بگیرد. ما باید سعی بکنیم خلوص، بصیرت و آگاهی خود و دیگران را افزایش بدهیم و این خواسته‌ مقام معظم رهبری و بزرگانی مانند آیت‌ا... مصباح یزدی است.
* خطر و آسیبی که از سوی ساکتین، انقلاب و نظام را تهدید می‌کند چه میزان است؟
** من احساس می‌کنم گناه و خطای ساکتین هر فتنه‌ای کمتر از کسانی نیست که آتش آن فتنه را روشن کرده‌اند. سکوت خواص و نخبگان باعث شکست حضرت سید‌الشهدا در کربلا می‌شود. سکوت آن مصائب و مشکلات را برای آل‌ا... بوجود می‌آورد و اگر برخی از ساکتین در اتفاقات احتمالی آینده مانند گذشته عمل کنند قطعاً آسیب‌های جدی جبران‌ناپذیری دامن نظام و انقلاب را خواهد گرفت.
مشکلات پدید آمده فقط از سوی کسانی نیست که شمشیر مستقیم می‌کشند بلکه ساکتین هم با نوع برخورد خودشان با جریان فتنه و عوامل آن همراهی می‌کنند و این خطر و آسیب همانطور که در طول ۳۳ سال اخیر بارها اتفاق افتاده است، احساس می‌شود. اگر روشنگری‌های مقام معظم رهبری و بصیرت بی‌مانند مردم نبود سکوت ساکتین امروز سرنوشت دیگری را برای نظام رقم زده بود و انقلاب شکست می‌خورد.
‌در مورد ساکتین در زمان سیدالشهدا عرض می‌کنم. چه چیزی باعث می‌شود که انسان ولی خودش را تنها بگذارد؟ باز می‌گردیم به زمان امام‌حسین(ع). چه چیزی بود؟ زمان حضرت امیر(ع) چه چیزی بود؟ کسانی که ساکت بودند، ۱۷، ۱۸ هزار نفر ظاهراً اوایل به مسلم‌بن عقیل نامه داده بودند. همان‌هایی که ساکت هستند، ابزار دشمن خواهند شد. ۱۸ هزار تا نامه می‌دهند اما وقتی عبیدالله‌بن زیاد می‌آید، ۱۲ هزار نفر هم اضافه می‌شوند و ۳۰ هزار نفر می‌روند و پسر حضرت امام‌علی(ع) را می‌کشند.
این آدم‌ها دروغ می‌گویند که طرفدار ولی‌فقیه هستند، چرا؟ به چه دلیل دروغ می‌گویند؟ مقام معظم رهبری در زمان فتنه مگر نفرمود شفاف بگویید. عین جمله آقاست. روشنگری کنید، شفاف بگویید، هر چه می‌دانید بگویید. من انتظار ندارم چیزی را که نمی‌دانید بگویید. شفاف بگویید، روشنگری کنید، اَیْنَ عَمّار؟ تو طرفدار ولی‌فقیه و ولایت‌فقیه هستی؟ یک جمله که در زمان فتنه فرمودید و روشنگری کردید کجا بود؟ آن زمان وقت سکوت بود؟ روی مرز راه می‌روند، این طرف نگاه می‌کنند، اگر این طرف بیشتر بود، به این طرف می‌آیند یا بالعکس، لذا به اینها نمی‌شود اعتماد کرد.
* خطر کدام گروه برای نظام بیشتر است؛ فتنه، انحراف یا ساکتین؟
** خطر ساکتین کمتر از خطر فتنه و انحراف نیست. در آینده احتمالاً می‌بینیم کسانی که ظاهر موجه‌ای داشته‌اند، جلوی رهبری شمشیر مستقیم نکشیده‌اند و متعادل نشان می‌دهند خطراتی را متوجه انقلاب و نظام کنند. در کنار این افرادی که سعی دارند آنها را افراطی بنامند انشاءالله عملکرد بهتری خواهند داشت.
* به واژه افراطی اشاره نمودید، برخی‌ها سعی دارند اعضای جبهه پایداری را افراطی یا تندرو بنامند. نظر شما در این رابطه چیست؟
** استفاده از این واژه با اهداف خاصی از جمله به انزوا کشاندن نیروهای مؤمن و انقلابی صورت می‌گیرد. تندی و افراط باید با یک ملاک شناخته بشود. آن حد و ملاک را چه چیزی تعیین می‌کند؟ ما ملاک را ارزش‌های اسلام، بیانات حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری می‌دانیم. اگر غیر از آنچه در این ملاک‌ها هست انجام بشود بله تندی و افراط صورت گرفته است. روایت داریم معاویه زمانی به منبر رفت و از جانشینی یزید سخن گفت، امام حسین (ع) در پای منبر بود و به این موضوع اعتراض کرد البته با «تندی»، و با تعابیری مانند اینکه یزید دائم‌الخمر است و سگ‌بازی می‌کند و به این گفته معاویه معترض می‌شود. جالب است معاویه، امام حسین (ع) را تندرو خطاب می‌کند و به حضرت می‌گوید آرام‌تر صحبت کن، چرا پشت سر یزید حرف می‌زنی در حالی که یزید پشت سر تو سخن نمی‌گوید. جالب است معاویه در اینجا به سیدالشهدا (ع) درس اخلاق می‌دهد. انسان نباید در دفاع از ارزش‌های اسلامی کوتاه بیاید، به پیامبر (ص) عنوان می‌کنند یک ذره هم شده کوتاه بیا، چرا باعث خونریزی و قتل عام می‌شوی و خدا به پیامبر می‌فرمایند: پیامبر حواست جمع باشد یک ذره اگر از ارزش‌های اسلامی که به تو ابلاغ شده کوتاه بیایی حسابت با خود ماست.
* نام‌گذاری سال‌‌های اخیر از سوی مقام معظم رهبری بیشتر حول محوریت اقتصاد بوده است، به نظر شما مجلس نهم باید چگونه عمل کند که مطالبات معظم له در این راستا تحقق پیدا کند؟
** بخشی از آنچه آقا در مباحث اقتصادی مطرح می‌کنند بیشتر ناظر به یک جریان عمومی است. دشمن ما را تهدید و تحریم می‌کند و سعی دارد ما را در تنگناهای اقتصادی قرار دهد و از این طریق از ما امتیاز بگیرد درکنار این ما باید به بحث اشتغال جوانان هم توجه کنیم و این جز با گسترش صنایع داخلی و استفاده از نیروی جوان در کارخانه و صنایع امکانپذیر نیست. دور زدن تحریم‌های سنگین اقتصادی دشمن و در پی آن ایجاد اشتغال و افزایش سطح رفاه اقتصادی مردم جز با تکیه زدن بر داشته‌های بومی و امکانات داخلی امکانپذیر نیست. مهمترین گروهی که می‌تواند دغدغه‌های مقام معظم رهبری را جامه عمل بپوشاند مسئولین و مدیران دستگاه‌های مختلف هستند و از جمله آن نمایندگان مجلس. مجلس نباید تداخل در وظایف به وجود بیاورد و وظایفی که مربوط به دولتمردان است را به خود اختصاص دهد و وعده عملی کردن آنها را به مردم بدهد. مجلس باید به سمت تدوین قوانین کارشناسی شده اقتصادی برود که به وسیله آن تورم کمتر بشود، سطح رفاه عمومی جامعه افزایش یابد و مباحثی مانند اشتغال و معیشت مردم را در بحث قانونگذاری تسهیل کند.
مجلس با کمک دولت باید اقتصاد کشور را به سمت اقتصاد سالم پیش ببرند که در آن احقاق حقوق مردم مهمترین مؤلفه است. مجلس باید به سمت تقنین و تأسیس قوانینی پیش برود که تولید ملی و بومی را افزایش بدهد و هم فرهنگ آن را در جامعه ارتقا بدهد و از طرف دیگر دولت بسترسازی و بودجه‌ کافی برای حمایت از صنایع و تولیدات ملی را مورد توجه قرار بدهد. البته یک نکته نباید مغفول بماند و آن اینکه اگر چه نام‌گذاری‌های چند سال اخیر از سوی مقام معظم رهبری جهت‌گیری اقتصادی داشته است اما تمام دغدغه‌های معظم‌له این نیست. رعایت عدالت در حوزه اقتصاد، رعایت عدالت در حوزه قضائیه، از بین رفتن پارتی‌بازی‌ها و رانت‌خواری‌ها از جمله دیگر خواسته‌های مقام معظم رهبری است که ما باید در این سمت پیش ببریم.
تقنین و اجرایی کردن تمام آموزه‌ها و ارزش‌های دینی در جامعه و در تمام حوزه‌ها به صورت کلی باید مورد توجه مجلس و دولت قرار بگیرد هر چند که در این مسیر قدم‌های خوبی هم برداشته شده اما کافی و فراگیر نبوده است.
* بسیاری معتقدند با توجه به افق‌ نگاه رهبری به بیداری اسلامی و تحولات جهان اسلام، نمایندگان مجلس نهم باید از تحلیل و بینش مناسبی نسبت به آنچه در کشورهای اسلامی و غربی می‌گذرد، برخوردار باشند تا عملکرد مناسب و جامعی را داشته باشد، نظر شما چیست؟
** جمهوری اسلامی ایران به‌‌رغم تمام کارشکنی‌ها و سنگ‌اندازی بسیاری از کشورها پس از ۳۳ سال در بالاترین سطح ممکن از ابعاد مختلف سیاسی اقتصادی و اجتماعی قرار دارد و این به لطف ارزش‌های اسلامی اتفاق افتاده است. زمانی تمام کشورهای منطقه پایگاه آمریکا به حساب می‌آمد اما اکنون وضع به گونه‌ای دیگری است و جمهوری اسلامی ایران با بسیاری از کشورها رابطه مناسب دارد و پایگاه‌های از دست رفته امریکا را در اختیار دارد. حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری ایمان داشته و دارند که تأکید و پافشاری بر روی ارزش‌های اسلامی در سطح دنیا تحولی عظیم و بنیادین به پا خواهد کرد و ما قطعاً در این نبرد پیروز خواهیم شد. نمایندگان مجلس نهم در کنار دیگر مسئولان باید باور داشته باشند که اگر باور قلبی به اسلام ناب محمدی (ص) داشته باشیم و در جهت پیاده‌سازی آن قدم برداریم وعده‌ خدا عملی خواهد شد و کشورهای دیگر را خداوند متعال سنگر به سنگر فتح خواهد کرد.
اسلام محدود به یک کشور اسلامی نیست و ما باید سعی داشته باشیم که اندیشه‌های اسلامی که تنها راه نجات بشریت است را در کل دنیا نشر و توسعه بدهیم، بیشتر از آنچه تاکنون صورت گرفته است. نمایندگان مجلس نهم هم با توجه به شرایط حساس کشورمان در منطقه و عرصه بین‌‌الملل باید سطح آگاهی و مطالعات خود را در تمام عرصه‌ها بالا برده و تمام اتفاقات و تحولات دنیا را پیگیری هوشمندانه کنند و در مواقع لازم عکس‌‌ا‌لعمل مناسب را داشته باشند. البته در این مسیر هم باید گوش به فرمان رهبری عمل شود و تماماً به فکر پیاده‌سازی اندیشه‌ها و ارزش‌های برآمده از اسلام باشیم و اگر نیت و هدفمان همین باشد خدای متعال هم مسیر را به ما نشان داده و ما را در پیچ و خم‌های سخت یاری می‌نماید. نمایندگان مجلس باید با شجاعت در تمام عرصه‌ها حضور پیدا کنند و یک قدم هم در مقابل دنیای استکبار و کفر عقب‌نشینی نداشته باشند. مجلسی که ارزشمند است و در تراز جمهوری اسلامی است باید بداند که بهنگام و به موقع تصمیم بگیرد و در صحنه حضور داشته باشد و در تحولات داخلی و بین‌المللی نقش فعالی را ایفا کند.
* چقدر محتمل است که جبهه متحد وجبهه پایداری در مجلس نهم به وحدت یا ائتلافی حداکثری برسند؟
‌** با توجه به همه شانتاژها و توطئه‌هایی که جبهه استکبار برای کمرنگ کردن حضور مردم در صحنه انتخابات مجلس نهم داشت، حضور بیش از ۶۰ درصدی در این عرصه شاهدی بر ایستادگی ملت بر آرمان‌های امام راحل و تدابیر رهبر معظم انقلاب است. حضور در انتخابات ۱۲ اسفند پاسخی قاطع به تحریم‌ها و تهدیدهای ماه‌های قبل امریکا و غرب بود؛ ملت ایران نشان داد که پیوند امت با ولایت جاری ا‌ست و توطئه و نیرنگ نمی‌تواند این پیوند عمیق را خدشه‌دار کند. درسی که نمایندگان حقیقی این ملت بزرگ از حضور مردم در صحنه انتخابات باید بگیرند، ایستادگی در مقابل زورگویان غربی و دفاع از ارزش‌های اسلامی و حقوق مردم و نیز حمایت قاطع از ولی امر مسلمین جهان و مقام معظم رهبری است. با توجه به اینکه انتخابات مجلس نهم به پایان رسید، جریان اصولگرا رقابت انتخاباتی را به رفاقت دیرینه تبدیل و اجازه نخواهد داد که دشمن از رقابت دوستانه، سوءاستفاده کند.
بنده معتقدم در مجلس نهم باید به سمت اصولگرایان عام برویم و به وحدتی حداکثری برسیم و از تفرقه و دو دستگی پرهیز کنیم. نباید بگوییم این دو جبهه باید به صورت انفرادی عمل کنند. ما هدف واحدی داریم و در مجلس نهم تازه کارمان آغاز می‌شود. ما باید با همه اصولگرایان در دفاع از ارزش‌های اسلامی و ولایت فقیه و در مقابله با دشمنان یک‌دل و هم‌صدا شویم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات