تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۱  ، 
کد خبر : ۲۴۵۸۹۷

پیدا و پنهان جبهه پایداری


«جبهه پایداری» این اسم نشانگر اعلام موجودیت تشکیل است که از همان روز اول حاشیه‌های زیادی را موجب شده است. گروهی از قرارگاه عمار، جدا شده‌ها از قطار دولت و اعضای فراکسیون بیداری اسلامی مجلس هشتم هسته اصلی این گروه را تشکیل می‌دهد. گروهی که در ششم مرداد ماه سال جاری افتتاح شد و از همان ششم مرداد ماه سوالات و تردیدهای زیادی را به وجود آورد. نطق‌های مراسم افتتاحیه نشان از نارضایتی آنها از دولت می‌داد و البته برخی هم معتقد بودند که پایداری، برنامه‌ای از سوی مشایی است که تا از این طریق به مقابله با اصولگرایان سنتی بپردازد.
نقش آیت‌الله مصباح در جبهه پایداری
«تا به حال کسی ندیده بود که آیت‌الله مصباح در مراسمی به مدت سه ساعت حضور داشته باشند». این جمله مجری مراسم افتتاحیه نشان می‌دهد که باید رابطه‌ای فراتر از یک میهمان ویژه بین مصباح و جبهه پایداری متصور بود. البته ایشان بارها اعلام کرده‌اند که فقط اسم «جبهه پایداری» را به اعضای آن پیشنهاد کرده‌اند و رابطه خاصی در این بین وجود ندارد. البته این در حالی است که اذهان عمومی اختلاف جبهه پایداری را اختلافی بین آیت‌الله‌ها مهدوی‌کنی و مصباح یزدی می‌دانند.
همه رودررویی‌های پایداری
این جبهه در مقابل جبهه اصولگرایان میانه رو (یا اصولگرایان اصلاح‌طلب) مثل آقایان قالیباف، لاریجانی، توکلی، رضایی، مطهری و... قرار دارد. این اصولگرایان گاهی مواضعی از خود نشان می‌دهند که نشان از هم‌رایی با اصلاح‌طلبان دارد و در واقع هدف اصلی خود را انتقاد از احمدی‌نژاد می‌دانند که به همین دلیل موجب نارضایتی اصولگرایانی چون اعضای جبهه پایداری را فراهم کرده‌اند. این اختلاف به حدی است که اعضای پایداری خذف نماینده لاریجانی از ترکیب انتخاباتی جبهه متحد را شرط اصلی حضور و اتحادشان عنوان کرده‌اند که البته به نظر می‌رسد نه آنها منتظر تحقق این خواسته هستند و نه جبهه متحد حاضر است زیر بار چنین شرط و شروطی برود.
با دولت یا بر دولت؟
نطق روح‌الله حسینیان در افتتاحیه جبهه پایداری مشخص می‌کرد که اعضای این جبهه به دلایلی منتقد جدی رئیس دولت هستند و باز هم به خاطر اهدافی که دارند، سعی می‌کنند خود را اصولگراتر از محمود احمدی‌نژاد معرفی کنند و حتی مواضع تند و قابل تاملی علیه مشایی و نزدیکان احمدی‌نژاد می‌گیرند تا نشان بدهند که تفکر انحرافی را بر نمی‌تابند.
البته این ذهنیت در کنار ذهنیتی است که رای به همکاری و همراهی پنهانی جبهه پایداری با مجموعه دولت می‌دهد و حضور چهره هایی چون محصولی و لنکرانی را نشان دهنده صحت نظر خود عنوان می‌کنند. همین شرایط موجب شده تا جامعه واقعا با این سوال بی‌پاسخ مواجه شود که آیا واقعا جبهه پایداری با دولت است یا تلاش می‌کند بر دولت اقداماتی را انجام بدهد.
اتحاد شدنی یا ناشدنی؟
حتی قسم دادن آیت‌الله کنی که اصولگرایان را به اتحاد فراخوانده بود هم باعث نشده تا اعضای جبهه پایداری از شرط خود پا پس بکشند و دقیقا به همین دلیل است که «اتحاد و معرفی یک لیست واحد در انتخابات مجلس نهم» به رویای محال اصولگرایان تبدیل شده است. در شرایطی که کمتر از سه ماه به زمان برگزاری انتخابات مانده است، جبهه پایداری یکی از موانع اصلی وحدتی خوانده می‌شود که اصولگرایان هر کاری کردند نتوانستند به آن برسند.
محصولی: الزاما برای انتخابات لیست نمی‌دهیم
«تشکیل جبهه پایداری، برای حرکت در مسیر جریان و گفتمان مشخصی است و فعالیت آن الزاما برای انتخابات آینده مجلس نیست، اما شرایط طوری شده که تاسیس آن در زمانی اتفاق افتاده که انتخابات آینده مجلس را پیش رو داریم.»
صادق محصولی که یکی از مهره‌های اصلی جبهه پایداری به شمار می‌رود، همچنین افزود: مجلس جایگاه مهمی است و طبیعی است که دوستان جبهه پایداری انقلاب اسلامی می‌خواهند تکلیف‌شان را در این انتخابات پیش رو هم انجام دهند.
عضو ارشد جبهه پایداری انقلاب اسلامی در ادامه گفت: در خصوص همکاری جبهه پایداری با جبهه متحد اصولگرایی ۷ (با خنده) باید گفت که تاکنون هم مذاکراتی صورت گرفته است و البته زمینه ادامه مذاکرات هم هست و این گونه نیست که به رغم اختلافاتی که با جبهه متحد اصولگرایی داریم، مقابل آنها باشیم، اما دقت داریم که نظر رهبر معظم انقلاب چیست. وی افزود: البته این به این معنی نیست که الزاما لیست جدایی از سوی جبهه پایداری در انتخابات آینده مجلس داده شود، اما منتظریم تا مبتنی بر نظر آقا حرکت کنیم.
باقری لنکرانی: انتخابات آزمون بزرگی است
عضو موسس جبهه پایداری با بیان اینکه حضور افراد در انتخابات یک آزمون بزرگ است، گفت: در این مساله دوری از باندهای قدرت و ثروت و پول یک بحث اساسی است و در مجموعه شکل گرفته توسط جامعتین نیز مطمئنا به این مسائل توجه می‌شود. باقری لنکرانی وزیر بهداشت در کابینه اول محمود احمدی‌نژاد همچنین تاکید کرد: اگر هم افرادی تاکید دارند که در کمیته وحدت اصولگرایان نماینده داشته باشند باید دید که آیا به این اصول پذیرفته شده پایبندی و علاقه‌مندی دارند یا خیر؟
عضو جبهه پایداری انقلاب اسلامی افزود: اگر حضور این افراد مطابق با این شاخص‌هاست اشکالی در آن نیست. وی با اشاره به اینکه هر تصمیمی که در این زمینه گرفته شود یک تصمیم جمعی و براساس تفاهم است، گفت: جبهه پایداری نیز متعهد به اساس ساز و کار است در عین آنکه پیشنهادات خود را نیز ارائه می‌دهد. لنکرانی ادامه داد: مبنای شکل‌گیری جبهه پایداری این است که رویش‌های دهه گذشته هم‌اکنون تصمیم دارند صحبت‌ها و گفتمان خود را به صورتی واضح‌تر بیان کنند. البته محورها نقش خود را دارند و تصمیم‌گیری‌ها نیز در روال خود شکل می‌گیرد. این استاد دانشگاه تاکید کرد: این مساله از نظر ما یک تعامل مثبت و دوجانبه است.
حسین الهام: پایداری سهم نمی‌خواهد
عضو هیات موسس جبهه پایداری انقلاب اسلامی با بیان اینکه حرکت گفتمانی این جبهه برای ترویج ارزش‌ها و استقامت بر سر این ارزش‌ها است، تصریح کرد: کسانی که اینگونه موارد را مطرح می‌کنند یا مشکل گفتمانی با دولت دارند یا جریانات مخالف دولت هستند که فکر می‌کردند چون جبهه پایداری حزبی نیست و جریان عمومی جامعه است می‌توانند در بستر تجدیدنظر گفتمان عدالت را در دولت دوربرگردان بروند.
حسین الهام همچنین با بیان اینکه «جبهه پایداری» جریانی است که می‌تواند جلوی انحراف را بگیرد، خاطرنشان کرد: به خاطر همین مخالفان با این جریان مقابله می‌کنند و یکی از ایده‌هایشان این است که تردید را ایجاد کنند. بهترین ایده هم این بود که بگویند اینها پوشش جریان انحرافی هستند اما اگر به افراد این جبهه نگاه کنید همگی نسبت به جریان فتنه و جریان انحرافی مواضع شفاف دارند؛ البته نه فقط این جریان انحرافی، بلکه اعضای این جبهه نسبت به جریان انحرافی که در تمام دولت‌ها موضع شفافی دارند.
وی افزود: این افراد که اتهام می‌زنند، می‌خواستند که فرصت حفاظت از ارزش‌های انقلاب را بگیرند و یک دوربرگردانی در گفتمان دولت عدالتخواه پیاده کنند. الهام در ادامه سخنان خود راجع به مسائل انتخاباتی گفت: ما نمی‌خواهیم گفتمان جبهه پایداری را به مسلخ انتخابات ببریم و این گفتمان اصیل را از بین ببریم.
این گفتمان مطالبه عموم مردم است و باید حفظ شود. انتخابات تنها یک ابزار است در جهت تحقق این مطالبات و دوستداران جبهه پایداری هم برای سهم‌خواهی به این جبهه نیامده‌اند. این عضو موسس جبهه پایداری انقلاب اسلامی همچنین در پاسخ به این سوال که چالش جبهه پایداری با امثال کاتوزیان و لاریجانی و باهنر بر سر چیست؟ گفت: کسانی که نتوانستند بعد از این همه شفافیت موضع روشنی نسبت به فتنه داشته باشند نمی‌توانند برای عموم مردم برنامه‌ریزی کنند و در جبهه پایداری جایی ندارند.
روح‌الله حسینیان: رقیب اصولگرایان نیستیم
«ما رقیب اصولگرایان نیستیم بلکه مکمل گروه‌های برادر هستیم، ما دست دوستی به سوی اصولگرایان دراز می‌کنیم و دست آنها را می‌فشاریم.»
روح‌الله حسینیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین ادامه داد که انقلاب اسلامی از بدو ظهور همواره با ریزش‌ها و رویش‌ها همراه بوده است اما آنچه بالنده و شتابنده به پیش رفته است، جوهره انقلاب اسلامی است.
وی با بیان اینکه ما برای رقابت اصولگرایان نیامده‌ایم، تصریح کرد: اصولگرایان یک طیف وسیعی هستند با ظرفیت‌های مختلف و تشکل‌های گوناگون که هر کدام قسمتی از این طیف را تحت پوشش قرار می‌دهند و ما معتقدیم بخشی از این طیف و جریان فکری خاصی را تحت پوشش قرار خواهیم داد.
حسینیان در ادامه اظهاراتش گفت: ما رقیب اصولگرایان نیستیم بلکه مکمل گروه‌های برادر هستیم، از این رو ما ز یاران چشم یاری داشتیم و منتظر استقبال بودیم در حالی که دوستان را آماده بدرقه خود داشتیم و عده‌ای نیز مجلس فاتحه ما را تدارک می‌بینند با این حال ما دست دوستی به سوی اصولگرایان دراز می‌کنیم و دست آنها را می‌فشاریم و بر دست هر دستی که برای عزت انقلاب، امام و رهبری و ملت مومن ایران دراز شود، بوسه می‌زنیم.
این عضو شاخص جبهه پایداری در ادامه سخنان خود با بیان اینکه از خدا خواسته‌ایم در مقابل استکبار، استبداد و ضد انقلاب ذره‌ای آرام نگیریم، گفت: ما از فتنه‌گران چه آنها که فتنه را رهبری و مدیریت کردند، چه آنهایی که میدان‌داری کردند و چه آنها که حمایت کردند و در خانه و دفتر با سران فتنه نشستند و آنان را تحریک کردند، و چه آنها که با سکوت‌شان حق و ولی‌شان را یاری نکردند و فتنه را خوار نکردند و چه آنهایی که روزی بر میخ کوبیدند و روزی بر نعل متنفریم و اعلام برائت می‌کنیم. بین آنها و ما خطی سرخ به رنگ خون تا قیامت کشیده شده است.
وی همچنین با بیان اینکه ما از منحرفین برائت می‌جوییم، تصریح کرد: منحرفینی که با شعار ولایت به جنگ ولایت آمده‌اند و معنویت را پرچمی در مقابل نیابت قرار داده‌اند، از آنها برائت می‌جوییم. ما ولایت و عدالت را کمال رسالت و نبوت می‌دانیم و ولایت فقها را مرجعیت مهدویت و امتداد ولایت عصمت می‌شماریم. حسینیان وحدت با اصولگرایان را هدفی استراتژیک برای این جبهه عنوان و خاطرنشان کرد: ما ملاحظاتی داریم و مصریم به حرف‌مان اعتنا شود چرا که وحدت اصولگرایان نباید بهانه‌ای برای اصولگرایی باشد.
وی ادامه داد: نقش دادن مردودین در مرکز اصولگرایان برای ما پذیرفتنی نیست نه توجیه اشتباه می‌پذیریم و نه توجیه توبه را. ما نمی‌توانیم این سرنوشت انقلاب و ملت را به دست اشتباه‌کاران یا بی‌بصیرتانی بسپاریم که در لحظات حساس به آرمان‌های انقلاب پشت می‌کنند. وی تاکید کرد: ما به خود اجازه نمی‌دهیم بار دیگر با نان اصولگرایی افرادی به مجلس بروند که در فتنه ۸۸ در زمین دشمن بازی کردند و انقلاب اسلامی را متهم کردند.
نماینده مردم تهران در مجلس در پایان اظهار داشت: ما نمی‌توانیم تن به محوریت کسانی بدهیم که بیت‌المال را به جیب فتنه‌گران ریختند و سر بزنگاه حساس در مقابل رهبری ایستادند بنابراین تاکید می‌کنیم استراتژی ما وحدت اصولگرایان با حفظ اصول و ارزش‌های اصولگرایی است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات