صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۱ - ۰۷:۳۳  ، 
کد خبر : ۲۴۸۳۵۲

تکاپو برای فتح خاکریزهای جهانی


پایگاه بصیرت:دوازدهمین دوره جشنواره فیلم دفاع مقدس درحالی در شهر کرمان برگزار شد که با گسترش ابعاد و بخش ها، اهداف آن از مقاومت در مرزها فراتر رفته و این جشنواره به نوعی تکاپو برای فتح خاکریزهای جهانی تبدیل شده است. به همین دلیل نیز عنوان جشنواره به «مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس» تبدیل شده است.
این جشنواره با مرکزیت کرمان، در 16 استان و 80 نقطه مرزی کشور و همزمان در 9 کشور لبنان، ترکیه، بوسنی و هرزگوین، هند، مالزی، کره شمالی، ارمنستان، کنیا و فلسطین(غزه) برگزار شد. در این دوره از جشنواره همچنین چند بخش جدید راه اندازی شده است. بخش های جلوه گاه نور (شهدای ترور)، بخش ویژه «عماد مغنیه» با موضوع مقاومت مردم غزه و لبنان و بخش دانش آموزی از جمله بخش های جدید این دوره از جشنواره مقاومت هستند.نکته جالب توجه این است که باوجودی که چند روز به برگزاری این جشنواره باقی مانده بود، رسانه های آمریکایی و صهیونیستی به آن واکنش نشان دادند. مانند روزنامه «دزاینفوس» رژیم صهیونیستی که با انتشار گزارشی نوشت: «جشنواره فیلم مقاومت جشنواره ای برای نفرت از یهودی های و اسرائیلی ها.» این نشریه فرانسوی زبان جشنواره مقاومت را جشنواره ای ضد صهیونیستی و سیاسی عنوان کرده است که سعی در طرفداری از فلسطین و لبنان و سوریه دارد. «دزاینفوس» همچنین جشنواره فیلم مقاومت را به داشتن تم های تروریستی محکوم کرده است.
«واشنگتن پست» نیز به عنوان یکی از پرتیراژترین روزنامه های جهان، در گزارشی به صورت مفصل درباره جشنواره های هنر مقاومت که در ایران در حال برگزاری است و به صورت خاص جشنواره فیلم مقاومت، مطالبی را منتشر کرده است. در این گزارش که با مقدمه ای درباره برگزاری جشنواره هنر مقاومت در اصفهان آغاز می شود، موضع گیری های تند این روزنامه آمریکایی درباره سیاست های ایران به چشم می خورد. در این گزارش که در حوزه فرهنگ و هنر خاورمیانه منتشر شده است و به معرفی جشنواره های مقاومت دنیا می پردازد، نویسنده مطلب درباره موضع ایران در قبال سوریه چند پاراگراف نوشته و به نقد عملکرد ایران پرداخته است.
«فایننشال تایمز» نیز از دیگر رسانه های پرتیراژ و معروف جهان، در گزارشی مشابه، جشنواره فیلم مقاومت را معرفی کرده است. این روزنامه نیز با اشاره به برگزاری جشنواره موسیقی، تئاتر و هنر مقاومت، به معرفی سخنرانی های مختلف و میهمانان جشنواره هنر مقاومت پرداخته است و همچون روزنامه واشنگتن پست به بیان مواضع سیاسی آمریکا اشاره کرده است. این روزنامه با معرفی جشنواره فیلم مقاومت به جانبداری ایران از فلسطین و لبنان اشاره کرده و از آن انتقاد کرده است.«آی بی تایمز»، دیگر نشریه آمریکایی در گزارشی درباره جشنواره فیلم و همچنین هنر مقاومت می نویسد: «در شعارهای اصلی این جشنواره «اسرائیل ستیزی» موج می زند و قطعاً پیام اصلی برگزارکنندگان آن، این خواهد بود که اسرائیل بزرگ ترین دشمن است و لاغیر. در حالی که فیلم های بسیاری از لبنان و فلسطین در این جشنواره حضور دارند و میهمانانی نیز از کشورهای دوست و همسایه ایران به آنجا خواهند آمد.»
«یو اس وب دیلی» نیز با نگاهی به گزارش روزنامه واشنگتن پست درباره جشنواره های هنر مقاومت در شهرهای مختلف ایران از جمله اصفهان، کرمان و تهران، موضع گیری های تند این روزنامه آمریکایی درباره سیاست های ایران را تأیید کرده است. این نشریه الکترونیکی با ارجاع گزارش روزنامه آمریکایی که در حوزه فرهنگ و هنر خاورمیانه منتشر شده بود، به معرفی جشنواره های مقاومت دنیا می پردازد و در ادامه گزارش درباره موضع ایران در قبال سوریه چند پاراگرافی را به نقد عملکرد ایران پرداخته است.
«هایپوکرایتس نیوز» نیز همچون واشنگتن پست و فایننشال تایمز به نقد عملکرد ایران در جشنواره های هنر مقاومت در ایران و نقد عملکرد آن در رابطه با رژیم صهیونیستی و یهودیان پرداخته است. همچنین نشریه «ریل تایمز» گزارش کاملی از بخش های مختلف جشنواره فیلم مقاومت و دفاع مقدس منتشر کرده است که در آن به هیئت های داوری نیز اشاره کرده است. این نشریه با استفاده از اخبار انگلیسی ارسالی جشنواره به رسانه های مختلف به معرفی دوازدهمین دوره جشنواره پرداخته است.امسال در جشنواره فیلم مقاومت، آثار برتر سینمای دو سال اخیر با مضامین انقلابی و دفاع مقدسی به نمایش درآمد. فیلم های «روزهای زندگی» به کارگردانی پرویز شیخ طادی، «ملکه» ساخته محمدعلی باشه آهنگر، «قلاده های طلا» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی از جمله این فیلم ها هستند که نه فقط در حوزه سینمای مقاومت آثار بزرگی شناخته می شوند که می توان آنها را بهترین فیلم های یک سال اخیر سینمای ایران برشمرد. علاوه بر این فیلم ها، آثار دیگری هم که از محصولات دو سال گذشته سینمای ایران به حساب می آیند در این جشنواره حضور دارند که این فیلم ها عبارتند از: «سی وسه روز» به کارگردانی جمال شورجه، «گلوگاه شیطان» به کارگردانی حمید بهمنی، «شورشیرین» ساخته جواد اردکانی، «بزرگمردکوچک» ساخته صادق صادقی دقیقی، «راه نجات» ساخته راما قویدل، «فیلادلفی» ساخته سیدمجتبی اسدی پور و اسماعیل رحیم زاده، «پاریس تا پاریس» به کارگردانی محمدحسین لطیفی، «خاک و آتش» ساخته مهدی صباغ زاده، «عطر ولایت» به کارگردانی و تهیه کنندگی مسعود صمدی، «گلچهره» به کارگردانی و تهیه کنندگی وحید موسائیان، «بوسیدن روی ماه» ساخته همایون اسعدیان که فیلم های سینمایی بخش مسابقه سینمای ایران محسوب می شوند.
در دوازدهمین دوره جشنواره فیلم مقاومت همچنین فیلم های مقاومت از سایر کشورها نیز حضور پررنگی دارند. بخش بین الملل دوازدهمین جشنواره فیلم مقاومت که با عنوان «آفتاب حقیقت» نام گذاری شده در قالب رقابت فیلم های سینمایی، فیلم های کوتاه داستانی و آثار مستند برگزار می شود که 209 اثر از 87 کشور به دبیرخانه رسیده که مجموعاً 40 عنوان برای بخش مسابقه انتخاب شده است که شامل 14 عنوان فیلم در بخش عماد مغنیه، 13 عنوان سینمایی و 13 عنوان مستند هستند. فیلم های بخش بین الملل با محورهای موضوعی قربانیان سلاح های کشتار جمعی (شیمیایی، میکروبی و هسته ای)، مقابله با تروریسم و صهیونیسم، مقاومت و بیداری اسلامی، حقوق بشر و جنبش وال استریت هستند.
 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات