صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۴۵۱۲۷

جشنواره فیلم مقاومت با شعار گفتمان مقاومت، نهضت جهانی مستضعفین و آزادی قدس شریف

هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت از روز جمعه دوازدهم اسفند ماه در سواحل نیلگون خلیج‌فارس با شعار «گفتمان مقاومت، نهضت جهانی مستضعفین و آزادی قدس شریف» و به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و بنیاد فرهنگی روایت فتح کار خود را آغاز کرد.
پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی/ شیرین زارع‌پور

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت از روز جمعه دوازدهم اسفند ماه در سواحل نیلگون خلیج‌فارس با شعار «گفتمان مقاومت، نهضت جهانی مستضعفین و آزادی قدس شریف» و به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و بنیاد فرهنگی روایت فتح کار خود را آغاز کرد و تا چهارشنبه ادامه داشت. این دوره از جشنواره فیلم مقاومت با سال‌های گذشته تفاوت‌هایی در فرم برگزاری داشت که نشان‌دهنده نوآوری و ابداع آن بود و می‌تواند در برگزاری دیگر رویداد‌های فرهنگی کشور نیز تأثیرگذار باشد. با گذشت ۱۷ سال از اولین برگزاری جشنواره، نظام اسلامی در تمام حوزه‌ها پیشرفت داشته و یکی از این حوزه‌ها، اقتدار نظامی و پیشرفت‌هایی است که با دانش بومی کسب شده است.

* اختتامیه این دوره از جشنواره روی عرشه یکی از ناو‌های دستاورد نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار شد و اهالی هنر مقاومت این بار به جای سالن سربسته در دهکده ساحلی پازارگاد در عسلویه دور هم جمع شدند که کلبه‌های این دهکده و فضای بانشاط آن نیز نشانی از ابداع داشت. غیر از مناظر چشم‌نواز، کلبه‌ها از لوله‌های نفت و گاز به شکل هنرمندانه‌ای ساخته شده بودند که این خلاقیت گویای صنعت نفت و گاز کشور است. گعده‌های شبانه و عصرانه در فضای جنگل‌گونه دهکده برگزار می‌شد و انس با طبیعت یکی از کارکرد‌های جشنواره بود.

* «نسل روایت» جوان‌ترین افراد حاضر در جشنواره بودند که در کنار پیشکسوتان و جوانان شرکت‌کننده در جشنواره، مشق مقاومت می‌آموختند. یکی از موضوعاتی که در این رویداد فرهنگی بیش از سال‌های قبل خودنمایی می‌کرد، حضور نسل روایت در دهکده بود؛ آینده‌سازان سینمای ایران که در سن ۱۲ تا ۱۸ سالگی در رشته‌های انیمیشن، پویانمایی و فیلم کوتاه در جشنواره شرکت کرده بودند و فرصت خوبی برای ارتباط با پیشکسوتان هنر و سینما داشتند تا از تجربه‌های آن‌ها استفاده کنند. نسل روایت هم در کلاس‌های مخصوص خود شر‌کت می‌کردند و هم استقبال خوبی از تمامی کارگاه‌های آموزشی داشتند.

* «سیدمهدی میرغیاثی» در کارگاه‌هایی با عنوان «ساخت فیلم تک نفره» دریچه تازه‌ای به روی نسل روایت گشود و «سعید محسن یوسفی» با آموزش «تدوین روی کاغذ» یاد داد چگونه می‌توان با حداقل امکانات اثری درخور تهیه کرد. «محمدرضا شفیعی» تهیه‌کننده سینما که با فیلم «ضد» در جشنواره شرکت کرده بود، روش‌های نوشتن یک فیلمنامه خوب و نحوه پیگیری ساخت آن را بیان و استاد «سیدمحمد حسینی» درباره «تجربه زیسته در نویسندگی فیلمنامه» صحبت می‌کند. بحث فلسفه و معنای مقاومت را «سیدمهدی ناظمی» بر عهده داشت و مبانی بصری گرافیک را از زبان «علیرضا پورشکوری» می‌شنیدند.

* پیشکسوتان سینما، همچون خانم «انسیه شاه‌حسینی» از لزوم داشتن رؤیا برای خلق یک اثر هنری سخن می‌گوید و شرکت‌کننده‌های خارجی در صحبت‌هایشان به این اصل استناد می‌کنند. «محمدرضا اسلاملو» هم از جهان سرمایه‌داری و سینمای مقاومت برای حاضران می‌گوید و تجربه‌های باارزش خود را در اختیار حاضران قرار می‌دهد. مهمان‌های ایرانی و خارجی در این سه روز دو بار از دستاورد‌های ایران بازدید داشتند؛ یک بار با بازدید از ارتفاعات مشرف به پالایشگاه‌ها شاهد و نظاره‌گر پیشرفت صنعت کشور بوده‌اند و روز گذشته، اقتدار و عظمت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در قالب دستاورد‌ها و گردش دریایی به تماشا نشسته‌اند. اکران آثار کوتاه و بلند راه‌یافته به جشنواره، از بخش‌های جذاب دیگر آن بود که همراه با نقد و بررسی «محمدتقی فهیم» برگزار شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات