تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۵  ، 
کد خبر : ۲۴۸۷۵۸
گزارشی از سفر «برهم صالح» به تهران

هشدار ایران به بارزانی


گروه سیاسی: برهم صالح، جانشین دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان عراق که قرار بود دیروز جمعه به ایران بیاید، طی یک توافق دوطرفه روز سه‌شنبه وارد تهران شد و با علی‌اکبر صالحی، سعید جلیلی و علی لاریجانی دیدار کرد. او همچنین با یحیی آل‌اسحاق،‌ رئیس اتاق مشترک ایران و عراق گفت‌وگو کرد تا توافقات اقتصادی نیز در این سفر صورت بگیرد.
دیدارهای رسمی و توافقات روتین اما مانع نشد تا دلایل پشت پرده سفر این مقام کرد عراقی مورد غفلت قرار بگیرد. سفر برهم صالح 18 روز پس از سفر نوشیروان مصطفی امین، رهبر حزب تغییر(گوران) کردستان عراق به ایران انجام شد. هر 2 سفر نیز به دعوت مقامات ایران انجام شد.
گوران از احزاب مخالف مسعود بارزانی بوده و معتقد است بارزانی در حال تبدیل اقلیم کردستان به یک حکومت خودمختار مستبد است. از سوی دیگر اتحادیه میهنی نیز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین احزاب منطقه کردستان عراق، اخیرا دچار برخی اختلافات بنیادین با مسعود بارزانی شده است. بنابراین حضور رهبر حزب گوران و قائم مقام اتحادیه میهنی کردستان در ایران به معنای حضور مخالفان و رقبای جدی مسعود بارزانی در ایران است. اما چرا‌‌ تهران از رقبای بارزانی دعوت شده است تا در فاصله کمتر از یک ماه در ایران حاضر شوند؟ پاسخ این سوال اساسی را باید در تغییر رفتار بارزانی و همینطور اسناد فاش شده در ماجرای ترور دانشمندان هسته‌‌ای ایران جست. افزایش مناسبات مسعود بارزانی با ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی و فراهم کردن شرایط برای حضور گسترده صهیونیست‌ها در منطقه کردستان عراق از جمله مواردی است که در 3 سال اخیر ‌ بشدت از سوی برخی احزاب عراقی مورد انتقاد قرار گرفته است.
بارزانی فروردین ماه امسال نیز سفری به آمریکا داشت. او همچنین دیدارهایی با باراک اوباما، هیلاری کلینتون، جوزف بایدن معاون اوباما و ویلیام برنز وزیر خزانه‌داری ایالات متحده برگزار کرد.
تلاش بارزانی جهت استحکام هر چه بیشتر روابط خود با ایالات متحده تنها به مسائل سیاسی ختم نمی‌شود بلکه افزایش چشمگیر مبادلات اقتصادی با ایالات متحده نیز در دستور کار او قرار داشته است. رهبران دولتی و تجاری آمریکا نیز رفته‌رفته متوجه می‌شوند که کردستان عراق فرصت‌های بسیار مناسبی را در اختیار شرکت‌های آمریکایی قرار می‌دهد. تأسیس «شورای تجاری آمریکا- کردستان» همزمان با سفر «بارزانی» به آمریکا اهمیت زیادی داشت. وی حتی سخنران مراسم افتتاحیه این شورا نیز بود. دولت اوباما اکنون با وخیم‌ترین رکود اقتصادی در 30 سال گذشته دست و پنجه نرم می‌کند و بنابراین بشدت خواهان به دست آوردن فرصت‌های اقتصادی در خارج از آمریکاست. کردستان عراق نیز یکی از مناسب‌ترین حوزه‌ها در کل خاورمیانه برای تجارت و سرمایه‌گذاری است.
علاوه بر این، انتصاب ژنرال «جیمز جونز» مشاور سابق اوباما در امور امنیت ملی، به عنوان رئیس «شورای تجاری آمریکا-کردستان» به احتمال زیاد اتفاقی نبوده است؛ این انتصاب 2 هفته پس از دیدار «بارزانی» از آمریکا صورت گرفت.
استحکام روابط اقلیم کردستان با آمریکا یکی از دلایل توجه ایران به رقبای بارزانی است؛ بارزانی در کنار رابطه با ایالات متحده، با همکاری امنیتی با رژیم صهیونیستی و رفت و آمدهای مشکوک به این رژیم، شک و تردید ایران را بیش از پیش کرده است. در همین راستا بود که چندی پیش نوری مالکی در نشستی با کمیته سیاسی ائتلاف قانون، از وجود اسناد فراوانی خبر داد که بر حضور اسرائیلی‌ها در منطقه کردستان عراق و حمایت سیاسی و امنیتی آنها از شخص مسعود بارزانی دلالت دارد. جالب‌تر آنکه یک خبرگزاری عراقی اعلام کرد که مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان هم‌اکنون در اسرائیل است.
به گزارش بولتن، خبرگزاری النخیل‌نیوز به نقل از چند منبع از مسؤولان حکومت عراق، اعلام کرد که مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان به منظور معالجات پزشکی، در یکی از بیمارستان‌های تل‌آویو بستری است. همچنین در این خبر آمده است که روزنامه «هاآرتص» اسرائیل بدون نام بردن از شخصی اعلام کرده است که یک شخصیت معروف کُرد در تل‌آویو تحت درمان قرار دارد.
اما نکته دیگر در ماجرای عزم ایران برای هشدار به بارزانی، موضوع فاش شدن نقش اقلیم در ترورهای هسته‌‌ای اخیر است. نیروهای امنیتی ایران در جریان شناسایی و بازداشت اعضای شبکه ترور دانشمندان هسته‌ای ایران به این مساله رسیدند که اقلیم کردستان با اطلاع مقام‌های ارشد این اقلیم به ترانزیت تروریست به خاک کشورمان تبدیل و در عمل بهشت تروریست‌ها شده است، طوری که حتی آموزش‌های اولیه در همین منطقه به عوامل ترور داده شده است که این موضوع جا دارد به‌طور جدی از سوی نهادهای حقوقی مسؤول در کشور پیگیری شود. مجموعه این نشانه‌ها و عملکردها از سوی بارزانی، جمهوری اسلامی ایران را به یک تغییر جهت استراتژیک به سمت رقبای وی سوق می‌دهد و بدین ترتیب است که رفت و آمدهای سایر مسؤولان کردستان عراق به ایران صورت می‌گیرد.
در دیدارها چه گذشت؟
در دیدار برهم صالح و علی‌اکبر صالحی که ناظم عمر دباغ نماینده اتحادیه میهنی کردستان عراق در تهران و جمعی از مسؤولان ایرانی نیز حضور داشتند وضعیت سیاسی عراق و اقلیم کردستان عراق، روابط اقلیم کردستان عراق و جمهوری اسلامی ایران و چگونگی گسترش این روابط به شیوه‌‌ای که 2 طرف از آن بهره بگیرند و گفت‌وگو کردند. صالحی در این دیدار با ابراز خرسندی از توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران و کردستان عراق در سال‌های گذشته، بر علاقه‌مندی کشورمان نسبت به تعمیق هر چه بیشتر این روابط، بر اساس اراده 2 طرف تاکید کرد. وی نقش رهبران کُرد عراقی بویژه جلال طالبانی رئیس‌جمهور عراق را در حل مناقشات و بحران‌های داخلی این کشور بااهمیت توصیف کرد.
صالحی با اشاره به تحولات سوریه و اهمیت آن برای ایران، عراق و دیگر کشورهای منطقه، گفت‌وگو را تنها شیوه حل مسائل سوریه خواند. جانشین دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان عراق هم در این دیدار با ابلاغ سلام‌های گرم جلال طالبانی رئیس‌جمهوری عراق و دبیرکل این اتحادیه خطاب به مقامات کشورمان، بر ابعاد تاریخی و فرهنگی رابطه کردستان عراق با ایران و همچنین اراده رهبران کرد بر گسترش همه‌جانبه روابط با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد. برهم صالح همچنین اظهار داشت: ما در این سفر با برگزاری نشست‌هایی با طرف‌های ایرانی، سازوکارهای تقویت همکاری‌های همه‌جانبه را بررسی خواهیم کرد. «برهم احمد صالح» معاون «جلال طالبانی» رئیس اتحادیه میهنی کردستان عراق همچنین با «سعید جلیلی» دبیر شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
در این دیدار که در ساختمان دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی برگزار شد؛ محمد مجید الشیخ سفیر عراق در ایران، ناظم عمر دباغ نماینده اتحادیه میهنی کردستان عراق در تهران، رفعت عبدالله عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان، دکتر خسرو گل محمد و شالاو کسرت رسول علی از اعضای کمیته مرکزی اتحادیه میهنی، جمال یوسف و یاسین سابیر مسؤول ارتباط اتحادیه میهنی با جمهوری اسلامی ایران و جمعی از مسؤولان ایرانی حضور داشتند. در این دیدار 2 طرف آخرین تحولات سیاسی عراق و اقلیم کردستان را بررسی و بر تقویت روابط اقلیم کردستان و جمهوری اسلامی ایران تأکید کردند. گسترش روابط بین 2 طرف و تاکید بر تقویت امنیت و آرامش منطقه از دیگر موضوعات مورد بحث در این دیدار بود.
در دیدار با علی لاریجانی، رئیس مجلس جمهوری اسلامی ایران نیز طرفین بر افزایش مناسبات فی مابین تاکید کردند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات