تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۰  ، 
کد خبر : ۲۵۱۶۹۷

کمپین انتخاباتی اوباما - رامنی در تل‌آویو


سیدرحیم لاری
در حالی که هنوز سه ماه به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است از هم‌اکنون دو نامزد رقیب یعنی باراک اوباما و میت رامنی به رقابت تنگاتنگ برای جلب آرای یهودیان دست زده‌اند و در این راستا باراک اوباما رئیس‌جمهور فعلی روز جمعه یعنی دو روز قبل از آغاز سفر میت رامنی رقیب جمهوریخواه خود به فلسطین اشغالی قانون تقویت همکاری امنیتی بین امریکا و اسرائیل در سال ۲۰۱۲ را امضا کرد. در جریان امضای این قانون «باربرا بوکسر» سناتور دموکرات اسرائیلی‌الاصل و«هوارد پیرمن» نماینده دموکرات اسرائیلی‌الاصل و همچنین «ریچارد ستون» رئیس کنفرانس رؤسای سازمان‌های یهودی در امریکا و «لی روزنبرگ» رئیس کنونی «آیپک» و «هورد فریدمن» رئیس قبلی آن حضور داشتند و اوباما را احاطه کرده بودند.
اوباما با اشاره به اینکه این قانون بر تعهدمان در زمینه حفظ امنیت اسرائیل تأکید می‌کند، از اختصاص بودجه‌ای مازاد به مبلغ ۷۰میلیون دلار برای سیستم به اصطلاح «گنبد آهنین» خبر داد و گفت: «حوادث تأسف‌باری که در بلغارستان شاهد آن بودیم، ثابت کرده که خطر حملات و تجاوزات همچنان به عنوان یک چالش نه تنها برای اسرائیل بلکه برای همه جهان وجود دارد». همچنین اوباما با امضای این قانون پیام انتخاباتی خود را نیز ابلاغ کرد و گفت: «این قانون را در حالی امضا می‌کنم که بار دیگر امیدوارم که همه اعم از جمهوریخواهان و دموکرات‌ها به عنوان امریکایی، میزان پایبندی‌مان را به امنیت اسرائیل درک کنند.»
پیش از این، این قانون بدون هیچ بحث و مناقشه و بدون اینکه بودجه آن تأمین شود در مجالس نمایندگان و سنا تصویب شده بود، اما در فرآیند تصویب، برخی اصلاحات و تغییرات ایجاد شده بود. از جمله اینکه در مقدمه این قانون عبارت «ممکن است ایران در آینده نزدیک به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند» آمده که در نسخه پایانی این عبارت به جمله «ایران غنی‌سازی اورانیوم را ادامه می‌دهد» تغییر کرده بود. همچنین در نسخه اولیه این قانون صحبت از «ضرورت تقویت قدرت نظامی بازدارنده برای اسرائیل» و «دفاع این رژیم از خود در برابر هر تهدید» به میان آورده شده، اما در نسخه پایانی این جمله به عبارت «ضرورت کمک به اسرائیل به منظور حفظ برتری نظامی در بحبوحه تحولات سیاسی و منطقه‌ای سریع و مبهم» تغییر پیدا کرد.
همچنین در بخشی از این قانون ادعا شده که ایران «تحریک‌کننده خشونت و بحران در خاورمیانه به ویژه در این مرحله انتقال سیاسی دراماتیک» است و دستیابی این کشور (ایران) به سلاح هسته‌ای «از اساس، منافع ملی ایالات متحده را تهدید می‌کند کما اینکه به مثابه تهدید جدی توأم با اخلال آرامش برای اسرائیل و منطقه خواهد بود». این قانون راه را برای وتو امریکا ضد هر تصمیم «مخالف اسرائیل» در شورای امنیت باز گذاشته همچنین قانون از به اصطلاح «حق بدیهی اسرائیل در دفاع از خود» و «تلاش برای راه‌های گسترش همکاری» با اسرائیل در زمینه دفاع حمایت کرد و کمک به این رژیم «در تلاش برای حل و فصل مسالمت‌آمیز درگیری‌های اسرائیل- فلسطین که منجر به تشکیل دو دولت که در کنار هم در صلح و امنیت زندگی کنند و در نهایت تشویق همسایگان اسرائیل برای به رسمیت شناختن حق این رژیم به عنوان کشوری یهودی» را ضروری دانسته است.
جالب اینکه در قانون، از «تشویق نقش بارز اسرائیل در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله حضور با صلابت در مقر اصلی پیمان و رزمایش‌ها» سخن به میان آمده و این امر به معنای آن است که چنانچه اسرائیل مورد هجوم قرار گرفت ناتو می‌تواند برای حمایت از آن ایفای نقش کند؛ موضوعی که محافظه‌کاران واشنگتن از سال‌های دور به دنبال تحقق آن هستند. همچنین قانون خواهان «گسترش همکاری‌های مستحکم با اسرائیل در زمینه اطلاعاتی از جمله اطلاعات ماهواره‌ای» و «تمدید تضمین بدهی‌های اسرائیل» است.
از این رو تصویب این قانون بلافاصله با استقبال رژیم صهیونیستی روبه‌رو شد و ایهود باراک، وزیر دفاع این رژیم با صدور بیانیه‌ای از باراک اوباما، رئیس‌جمهوری امریکا به خاطر تصمیمش در امضای موافقتنامه تقویت همکاری‌های امنیتی و نظامی امریکا با رژیم اشغالگر قدس تشکر کرد و از آن به عنوان تجلی و بیان جدیدی از حمایت مداوم دولت اوباما و کنگره امریکا از امنیت اسرائیل ارزیابی کرد.
با وجود اینکه طبق مؤسسه نظرسنجی گالوپ حمایت یهودیان از اوباما ۶۸ درصد و حمایت آنها از رامنی ۲۵ درصد است، اما به نظر می‌رسد اوباما به دو علت از تلاش‌های رامنی برای نزدیکی به یهودیان و سفر وی به فلسطین اشغالی نگران است. نخست اینکه رامنی و نتانیاهو دوستان قدیمی هستند. آنها در دهه ۱۹۷۰ در یک گروه مشورتی در بوستون با یکدیگر همکار بودند و به عنوان مشاور برای این شرکت کار می‌کردند. رامنی در سخنانی که چند روز پیش ایراد کرد گفت اسرائیل یکی از بهترین دوستان امریکاست. وی از سیاست‌های باراک اوباما، رئیس‌جمهوری امریکا در قبال اسرائیل انتقاد کرد. رامنی در سخنانی که با هدف جذب آرای یهودیان امریکایی و طرفداران اسرائیل در امریکا ایراد کرد، گفت: «اسرائیلی‌ها این شایستگی را دارند که بیش از پیش به آنها کمک شود.» به گفته آبراهام دیسکین، کارشناس علوم سیاسی در فلسطین اشغالی رامنی به علت سابقه‌اش در بیان اظهارات، شدیداً در حمایت از اسرائیل و اینکه وی اوباما نیست، می‌تواند انتظار استقبالی «مشتاقانه» را داشته باشد. دیسکین با اعلام اینکه «آنچه مورد علاقه اسرائیلی‌هاست، اسرائیل است»، افزود: «موضع رامنی به شدت در حمایت از اسرائیل است. وی به جهان عرب بسیار مشکوک است. اسرائیلی‌ها نیز به اوباما بسیار مشکوک هستند.»
اما عامل دیگر در نگرانی اوباما از نزدیکی رامنی به یهودیان روابط دیرینه و گسترده‌ای است که وی با عوامل دولت بوش و به خصوص نومحافظه‌کاران دارد. دیوید کورن، نویسنده کتاب «زورآزمایی» در این خصوص می‌گوید: بیشتر مشاوران میت رامنی مربوط به دوران بوش و اکثراً از نومحافظه‌کاران تندرو نظیر جان بولتون هستند. اینها همان کسانی هستند که امریکا را به جنگ با عراق وادار کردند بدون اینکه به عواقب آن فکر کنند. آنها با ادعاها و بهانه‌های دروغ امریکا را درگیر جنگ عراق کردند. آنها به اندازه کافی به جنگ افغانستان توجه نکردند. نگاهی به دوران بوش و چنی نشان می‌دهد که سیاست خارجی امریکا مملو از اشتباهات بزرگ بود. علت اینکه رامنی جناح تندروی محافظه‌کاران را اطراف خود جمع کرده، این است که اساس سیاست خارجی او مخالفت با اوباماست یعنی هر کار که اوباما انجام داده است او با آن مخالفت می‌کند. ال شارپتون، مجری ان‌بی‌سی نیز با تأیید این موضوع می‌گوید: هم‌اکنون ۱۷ نفر از ۲۴ مشاور سیاست خارجی میت رامنی از مسئولان دوران بوش هستند.
نتیجه گیری
از آنچه گفته شد، مشخص می‌شود که آغاز مبارزات انتخاباتی در امریکا به فرصتی تازه برای باج‌خواهی رژیم صهیونیستی و لابی‌های یهودی از دولت اوباما و خوش‌رقصی نامزدهای رقیب تبدیل شده است و تصویب قانون جدید افزایش حمایت‌های نظامی از رژیم صهیونیستی و سفر میت رامنی به فلسطین اشغالی از مصادیق این فرصت‌طلبی به شمار می‌رود و این بدین مفهوم است که سیاست خارجی امریکا دست‌کم تا برگزاری انتخابات در گروگان رژیم صهیونیستی و لابی‌های یهودی خواهد بود.

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات