تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۱  ، 
کد خبر : ۲۵۱۸۳۵
ششمین گزارش احمد توکلی به مردم

دلایل عدم دفاع توکلی از خود در جریان بررسی اعتبارنامه‌ها


گروه سیاسی: احمد توکلی نماینده مردم تهران در ششمین گزارش خود به مردم از پشت پرده بررسی اعتبارنامه ها در مجلس توضیح داد که چرا در این روند از اعتبارنامه خود در صحن علنی مجلس دفاع نکرده است. او که پیش از این در گزارش هایی به مردم چگونگی روند تصویب اعتبارنامه منتخبان مجلس را که بر پرونده آنان اعتراض زده شده بود، بیان کرده بود اکنون در گزارشی جدید درباره اینکه چرا در آن ایام از اعتبارنامه خود دفاع نکرده، توضیح داده است: توضیحاتی که تصاویر اسناد و نامه هایی ضمیمه آن شده است.
یکی از مسائلی که در بررسی اعتبارنامه توکلی مورد اعتراض قرار گرفته بود نحوه تحصیل وی بود که توکلی در ششمین گزارش خود به مردم در این باره توضیح داده است: وزیر علوم دولت نهم، یعنی آقای دکتر زاهدی نیز شهادت کتبی نوشت که پرونده مرا از اول تا آخر بررسی کرده و هیچ نقطه ابهامی ندارد. باز هم شکی باقی می ماند؟ متن نامه زاهدی که در مجلس خوانده شد، از این قرار است: «هیات رییسه محترم،احتراما اینجانب محمدمهدی زاهدی، وزیر سابق علوم اعلام می نمایم که تمام مراحل تحصیلی ایشان در دوره دکترا مطابق ضواط بوده و هیچ گونه خللی، نه درباره مراحل تحصیلی و نه درباره مدرک ایشان وجود ندارد. لطفا این را اعلام فرمایید. بنده خودم وقتی وزیر علوم بودم این پرونده را بررسی کردم.»
یکی دیگر از محورهای اعتراض نمایندگان به اعتبارنامه توکلی استفاده از ارز متاهلی بود. «من به دلایل مختلف مصلحت نمی دانستم خانواده ام را با خود ببرم. ولی به دلیل سوابق سیاسی، از جمله وکالت مجلس، وزارت و عضویت در کابینه و فعالیت سطح بالای سیاسی، باید برخی شئونات را متناسب با نظام و کشور مراعات می کردم. بالاخره من که رقیب اصلی آقای هاشمی رفسنجانی و نامزد ریاست جمهوری بودم از رجال سیاسی ـ مذهبی کشور شناخته می شدم.» وی در ادامه از جایزه یی برای نگارش یک طرح و کتاب خبر داده که به وسیله آن توانسته مخارج تحصیلاتش را تامین کند.
محور سوم اعتراض نمایندگان به اعتبارنامه توکلی ادعای گرفتن زمین از بنیاد مستضعفان و نپرداختن بهای آن و مالکیت توکلی و شرکایش نسبت به آن زمین که قیمت امروزی اش میلیاردها تومان ارزیابی می شود، بود: موضوعی که توکلی در گزارش خود مدعی شده است «داستان از بیخ بی اساس است.» وی در این گزارش آورده است: جواز مجتمع به نام دو فرهنگی باسابقه بود: یکی آقای مهندس محمود فرشیدی وزیر اسبق آموزش و پرورش دولت نهم و دیگری آقای مهندس ابوالفضل امیری مقدم عضو هیات علمی دانشکده علوم دانشگاه تهران.
ما از دوران دانشجویی در دانشگاه مهندسی دانشگاه پهلوی شیراز با هم دوست بودیم. من برق و الکترونیک می خواندم آنها مهندسی شیمی. چون به آنان اعتماد داشتم و قرار گذاشته شده بود تمام مجتمع وقف شود، خدمت حضرت آقا رسیدم و درخواست کردم اجازه بدهند بهای زمین مجتمعی که وقف خواهد شد، 10ساله در اقساط مساوی پرداخت شود. ایشان موافقت فرمودند.
به آقای رفیقدوست رییس وقت بنیاد گفتم، وی نیز تلفنی از آقای محمدی گلپایگانی موضوع را پرسید و آقای محمدی گلپایگانی نیز تایید کرد و قرارداد امضا شد. یکی دو ماه قبل از این ماجرا وقتی این دروغ پراکنی ها را آن معاون ... در رسانه های مورد حمایتش، از جمله روزنامه دولت ادامه داد، آقای رفیقدوست شهادتنامه یی در این باره نوشت. تصویر نامه رفیقدوست به گزارش توکلی ضمیمه شده است. هر چند توکلی در گزارش عنوان کرده دو دلیل برای عدم دفاع از خود داشته اما در این گزارش به سه دلیل اشاره کرده و نوشته است: اولایکی آنکه این دروغ ها ساخته و پرداخته آن معاون ... است که چندین بار در سایت ها و رسانه های دست نشانده شان منتشر شده بود و شان من آن نبود که حتی اتهام را بپذیرم.
دلیل مهم تر و اصلی که به عنایت خداوند نصیب شده بود، این بود که می خواستم هر کسی که با آن حرف ها شک هم می کند، رای ندهد. دوم آنکه در موضع گیری های سیاسی و اجتماعی باید هر کس حد خویش بشناسد و از آن تجاوز نکند. ثالثا می خواستم این پیام را به همه مفسدان، مستبدان، منحرفان و امتیازطلبان برسانم که این گونه دسیسه ها علیه من، مانع ادامه مبارزه من با فساد، تبعیض، استبداد، انحراف و خودشیفتگی نخواهد شد. و سرانجام این نکته را هم تاکید کردم که منشا این زشتکاری ها را در قوه مجریه می شناسم ولی فعلارسوایشان نمی کنم، چون بقای این دولت تا پایان دوره، استراتژی رهبری است و مسلما تلاش برای تغییر دولت یکی از مصادیق «امر جامع» مذکور در آیه 62 سوره نور است و نمی شود در امر جامع بی اذن ولی فقیه کاری کرد. اگر این منع دینی نبود، این مدعیان ... را به اندک زمانی رسوا می ساختم.
نامه‌یی برای بازگشت
سوالی که اینجا مطرح می شود این است که گزارش احمد توکلی تا چه اندازه برای شفاف سازی اذهان عمومی موثر خواهد بود و در مرحله بعد نامه ها و توصیه نامه و شهادت نامه ها خارج از روند کاری مجلس و بدون درخواست مجلس تا چه اندازه درمناقشات درونی مجلس تاثیرگذار است. به طور قطعی می توان گفت مجلس از قانون و آیین نامه خاص خود برخوردار است و در صورت لزوم و برای شفاف سازی از مراجع و منابع مختلف استعلام خواهد داشت اما آیا این گونه گزارش ها که امروز با عناوینی چون «گزارش به مردم»، «دل نوشته» و «سخنی با مردم» در وبلاگ ها یا رسانه های منتسب به چهره های سیاسی منتشر می شود می تواند در معادت درونی مجلس هم نقشی ایفا کند و اگر فاقد نقش موثری است، چرا امروز این موضوع تبدیل به یک رویه در عرصه سیاسی ایران شده است؟نکته دیگری که باید به آن اشاره داشت این مساله است که احمد توکلی این روزها با دو جبهه مخالف روبه رو است:
یکی دولتی ها و دیگری با گروه علی لاریجانی. دولتی ها که انواع و اقسام اتهامات را به سمت و سوی احمد توکلی روانه کردند تا او این روزها، مخاطب مستقیم کلام خود را نه نمایندگان مجلس و دیگر سیاسیون که مردم قرار دهد و به آنها گزارش دهد تا که شاید توانسته باشد از این طریق، آب از جوی رفته را به جوی بازگرداند و همان اصولگرای تاثیرگذار پیشین باشد. اگرچه تیم لاریجانی با بازیسازی کاظم جلالی نیز، احمد توکلی را خلع سلاح کردند و به دلیل حمایت توکلی از ریاست مجلس حدادعادل، کلید ساختمان مرکز پژوهش های مجلس را از توکلی گرفتند تا او نیز همانند دیگر نمایندگان مجلس تنها روی صندلی مجلس بنشیند.
احمد توکلی هرچند در نامه دفاعیه خود سعی کرده است تا بازی را به نفع خود بازگرداند اما به نظر می رسد این چهره پرآوازه راستی، روزهای سخت تری را پیش روی خود خواهد داشت. او اگرچه حتی توان رایزنی سال های پیش خود را نداشته باشد، چهره محبوب و با پتانسیلی است. توکلی هرچه هست اما رقیب سرسختی برای اصولگرایان سنتی و به ویژه علی لاریجانی و دولتی ها خواهد بود. توکلی می تواند به متن بازی سازی اصولگرایان بازگردد به شرط آنکه بداند در کدامین بزنگاه ها به حمایت از چه جریانی و چه کسانی می نشیند. نامه توکلی شاید بازگشت احمد را به دنبال داشته باشد. باید به انتظار نشست و دید که او تا چه میزان در این راه موفق خواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات