تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۷  ، 
کد خبر : ۲۵۲۰۰۸

اهمیت فلسطین در اجلاس تهران

مقدمه: قضیه فلسطین از آنجا که مهم ترین مسئله مبتلابه جهان اسلام و بالتبع کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها به عنوان جنبش عدالت خواه محسوب می شود، در اجلاس شانزدهم نم از جایگاه ویژه ای برخوردار بود تا جایی که برگزارکنندگان این اجلاس جهانی بیانیه جداگانه ای درباره فلسطین صادر کردند و بیش از اجلاس های قبلی برای درمان زخم کهنه این کشور اشغال شده تلاش نمودند. نظر به اهمیت موضوع فلسطین و اشغالگری رژیم صهیونیستی، خبرگزاری قدس (قدسنا) در حاشیه این اجلاس نظر میهمانان ارشد اجلاس نم را درباره وضعیت فلسطین و راهکارهای نجات این کشور از دست اشغالگری صهیونیست ها و همچنین نقش تاثیرگذار جنبش غیرمتعهدها به عنوان بزرگ ترین سازمان بین المللی را جویا شده است که از نظر می گذرانید.

وزیر خارجه اریتره
«عثمان صالح محمد» در حاشیه شانزدهمین اجلاس وزرای خارجه جنبش غیرمتعهدها درخصوص اهداف این جنبش و تاثیر برگزاری کنفرانس نم بر مسئله فلسطین گفت: فلسطین همواره در پانزده نشست قبلی اجلاس مورد حمایت بوده و در این اجلاس نیز از مسائل محوری است.
وی درخصوص حمایت ایران از فلسطین گفت: ایران از حامیان اصلی فلسطین است و سایر کشورهای عضو نم و کشورهای جهان باید ایران را الگوی خود در حمایت از فلسطین قرار دهند.
وزیرخارجه اریتره بر لزوم حمایت از حق قانونی فلسطینی ها تاکید کرد و گفت: مسئله فلسطین مسئله ای است که همیشه مورد اهتمام اعضای نم است.
قائم مقام وزیر خارجه بنگلادش
«محمد میجارول کوایس» قائم مقام وزیر خارجه بنگلادش گفت: مسئله فلسطین مسئله محوری کنفرانس نم است و اعضای این جنبش در پایان اجلاس بالاترین سطح همبستگی با ملت فلسطین را اعلام می کنند و این نشان می دهد که نم از حامیان اصلی فلسطین است.
وی افزود: اعضای جنبش نم از حق فلسطینی ها برای تشکیل کشور مستقل به پایتختی قدس شریف حمایت می کنند.
کوایس در ادامه خاطرنشان کرد: مساله فلسطین این قدر اهمیت دارد که وزرای خارجه نشست کمیته وزارتی درباره فلسطین برگزار می کنند.
معاون وزیر خارجه بنگلادش همچنین با اشاره به اقدام رژیم صهیونیستی در جلوگیری از شرکت وزرای خارجه عضو جنبش برای شرکت در اجلاس نهم در رام الله واقع در کرانه باختری گفت: ما اجازه ورود به این کنفرانس را نداشتیم و شدیدا این اقدام را محکوم می کنیم و اسراییل باید پاسخگو باشد.
وی در پایان در خصوص کلاهک های هسته ای اسرائیل گفت که بنگلادش از حق هیچ کشور یا رژیمی برای دستیابی به سلاح هسته ای حمایت نمی کند و خواستار عاری سازی منطقه از سلاح های هسته ای است.
وزیر خارجه تشکیلات خودگردان
«ریاض مالکی» وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین از حمایت های ایران از ملت فلسطین قدردانی کرد و گفت: ملت ایران ورهبری جمهوری اسلامی ایران همواره حامی احقاق حقوق ملت فلسطین هستند.
وی در حاشیه شانزدهمین اجلاس وزرای خارجه جنبش در سالن همایش های صدا و سیما در تهران درباره روابط ایران و فلسطین و حمایت مقام معظم رهبری از فلسطین گفت: بدون شک ایران از حامیان اصلی فلسطین است و با پیروزی انقلاب اسلامی ایران سفارت اسرائیل را تعطیل و سفارت فلسطین را جایگزین کرد.
وی خاطر نشان کرد: بعد از حضور «محمود عباس» (ابومازن) در اجلاس سران تهران، ماامیدواریم که فصل جدیدی از روابط برای گسترش روابط دوجانبه و احترام متقابل شکل گیرد.
وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین افزود: ملت ایران و رهبری جمهوری اسلامی ایران همواره حامی احقاق ملت فلسطین هستند و از حق آنها برای استقلال دفاع می کنند.
مالکی در پایان ابراز امیدواری کرد که روابط فلسطین و ایران مستحکم تر و قوی تر شود.
معاون وزیر خارجه سوریه
معاون وزیرخارجه سوریه گفت: هر آنچه که در سوریه اتفاق می افتاد رژیم صهیونیستی در پشت پرده آن است.
«فیصل مقداد» معاون وزیر خارجه سوریه در حاشیه شانزدهمین اجلاس در خصوص نقش رژیم صهیونیستی در ناآرامی های اخیر در این کشور گفت: رژیم صهیونیستی از ناآرامی ها در سوریه سود می برد و هر آنچه که در کشور ما رخ می دهد اسرائیل پشت پرده آن است.
وی افزود: اسرائیل حمایت آمریکا و برخی کشورهای عربی را با خود دارد و برای نابودی محور مقاومت همه تلاش خود را می کند.
وزیر خارجه لیبی
«عاشوربن خیال» وزیر خارجه لیبی با بیان اینکه فلسطین مسئله همه مسلمانان است گفت که جنبش نم همیشه از فلسطین حمایت کرده است.
وی در حاشیه شانزدهمین اجلاس وزرای خارجه جنبش درباره اهداف این کنفرانس و نقش جنبش نم در حل مسایل فلسطین گفت: جنبش نم قویاً از فلسطین حمایت می کند و مسئله فلسطین از مهم ترین مسائل این جنبش است. وی ابراز امیدواری کرد که فلسطینی ها هرچه سریع تر به حق قانونی خود برسند. بن خیال افزود: مسئله فلسطین تنها مربوط به مردم فلسطین نیست بلکه مربوط به همه مسلمانان است و ملت مسلمان لیبی نیز از فلسطین حمایت می کند. وزیر خارجه لیبی همچنین از حمایت اعضای جنبش نم درمورد عضویت فلسطین در سازمان ملل خبر داد. وی درخصوص جنایات رژیم صهیونیستی گفت: هرگونه خشونت و جنایات رژیم اسرائیل علیه فلسطینی ها را محکوم می کنیم.
قائم مقام وزیر خارجه مصر
احقاق حقوق قانونی ملت فلسطین و تشکیل کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف مهم ترین محور شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها است.
«عزالدین رمزی» قائم مقام وزیر خارجه مصر در سخنرانی افتتاحیه اجلاس وزرای خارجه شانزدهمین اجلاس نم گفت: اجلاس شانزدهم در شرایطی برگزار می شود که باتوجه به تحولات منطقه، جهان در شرایط بسیار حساسی قرار دارد. وی از انتخاب شعار شانزدهمین اجلاس نم از سوی دولت ایران استقبال کردو افزود: انتخاب شعار صلح پایدار در سایه مدیریت مشترک جهانی، شعار بسیار خوب و بجایی است که از سوی دولت میزبان برای اجلاس شانزدهم انتخاب شده است و ما از ایران به خاطر انتخاب چنین شعاری تشکر می کنیم.
«عزالدین رمزی» در ادامه با بیان اینکه این اجلاس توصیه های مشخصی برای سران کشورهای عضو نم برای اصلاح وضعیت موجود جهان دارد از خلع سلاح، مخالفت با تکثیر سلاح های کشتار جمعی، مبارزه با پدیده تروریسم جهانی، از بین بردن زمینه های بحران های موجود جهان و آرمان ملت فلسطین به عنوان محوری ترین موضوعات یاد کرد. وی افزود: احقاق حقوق قانونی ملت فلسطین و تشکیل کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف مهم ترین محور شانزدهمین اجلاس سران نم است.
قائم مقام وزیرخارجه مصر در ادامه با ارائه گزارشی از ریاست سه ساله کشورش بر نم گفت: ما در مدت ریاست بر اجلاس در جهت تحقق اهداف اجلاس تلاش کردیم و انقلاب 25 ژانویه و قیام ملت مصر ما را در تحقق اهداف جنبش مصمم تر کرده است. «عزالدین رمزی» تصریح کرد: ما در شرایطی ریاست اجلاس را به جمهوری اسلامی ایران تحویل می دهیم که به قدرت این کشور برای پیشبرد اهداف جنبش واقفیم. وی در پایان سخنانش، ریاست اجلاس وزرای خارجه نم را به «علی اکبر صالحی» وزیر خارجه کشورمان واگذار کرد.
معاون وزیر خارجه مصر
معاون وزیر خارجه مصر در امور جنبش غیرمتعهدها و سازمان همکاری اسلامی گفت که امروز باید همه با هم یک هدف داشته باشیم و آن تلاش برای کاهش رنج و درد مردم فلسطین در رام الله و نوار غزه است. «عمرو رمضان» در حاشیه نشست وزرای خارجه با اعلام مطلب بالا افزود: ما باید امروز با اتحاد، توافق و زبان واحد تلاش بکنیم تمایلات و خواسته های ملت فلسطین و اسرای فلسطینی را محقق کنیم.
وی با اشاره به جنگ های چهارگانه مصر با رژیم اشغالگر قدس گفت: هیچ کشوری در دنیا به اندازه مصری ها با اسرائیل جنگ نکرده است، جنگ هایی که در جریان آنها هزاران مصری کشته شده اند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا صلح میان مصر واسرائیل خواسته ملت مصر است یا خیر؟ گفت: به هر حال هر جنگی در نهایت متوقف می شود و در پایان هر جنگی آتش بسی است و این هم طبیعی است. لیکن ما معتقدیم درباره مصر و اسرائیل می توان تعدیلاتی در قرارداد «کمپ دیوید» ایجاد کرد.
وی گفت: ایران و عربستان سعودی دو کشور بزرگ و دوست مصر هستند و این موضوع را می شد در اجلاس اخیر و فوق العاده سران سازمان همکاری اسلامی در مکه و رایزنی ها میان رؤسای این کشورها مشاهده کرد.
وی گفت: من فکر نمی کنم اختلاف مهمی میان عربستان و ایران وجود داشته باشد و اصولا نباید وجود داشته باشد، زیرا کشورهای عربی و اسلامی فرصت های زیادی را تاکنون از دست داده اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات