صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۲  ، 
کد خبر : ۲۵۴۲۵۶

کلید خوردن بزرگ ترین خصوصی سازی تاریخ ایران

یک عضو هیات عالی واگذاری، از کلید خوردن بزرگ ترین خصوصی سازی تاریخ ایران با مشارکت سرمایه گذاران خارجی در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرنگار ما، آن گونه که دولت و سازمان خصوصی سازی می گویند، تا بیست و دوم بهمن جاری 5 درصد سهام یکی از بزرگ ترین هلدینگ های ایران (هلدینگ به مجموعه ای سرمایه گذاری، متشکل از شرکت های همسو گفته می شود) برای عرضه به بخش خصوصی در بورس عرضه می شود. نام این هلدینگ، هلدینگ خلیج فارس است که متشکل از 13 شرکت پتروشیمی و دو شرکت ارائه دهنده خدمات پایین دستی این صنعت است. به گفته سازمان خصوصی سازی این سهام 5 درصدی برای عرضه اولیه و کشف قیمت کل این سهام عرضه خواهد شد و پس از روشن شدن قیمت، باقیمانده سهام این شرکت تا سقف 40 درصد کل سهام بتدریج واگذار می شود. 60 درصد باقیمانده سهام این شرکت نیز بابت سهام عدالت یا رد دیون دولت واگذار می شود.
در همین حال داریوش پاک بین، عضو هیات عالی واگذاری دیروز جزئیات بیشتری از واگذاری قطعی و قریب الوقوع این هلدینگ را اعلام کرد.به گفته وی، واگذاری 5 درصد از سهام این هلدینگ قطعی شده است. وی ارزش این هلدینگ را 20 هزار میلیارد تومان اعلام کرد که به این ترتیب در واگذاری نوبت اول، یکهزار میلیارد تومان سهام به بخش خصوصی واگذار می شود. وی در گفت وگو با مهر از قطعی شدن برنامه ریزی هیات عالی واگذاری برای انجام یکی از بزرگ ترین واگذاری های چند سال اخیر در کشور خبر داد و گفت: واگذاری هلدینگ خلیج فارس به عنوان بزرگ ترین واگذاری و حتی بزرگ تر از واگذاری مخابرات، برنامه ریزی و اجرایی خواهد شد.وی اظهار کرد: در آینده نزدیک 5 درصد این هلدینگ بزرگ پتروشیمی برای قیمت گذاری در بورس عرضه خواهد شد.پاک بین با اشاره به این که به مردم، شرکت های بزرگ سرمایه گذاری و تعاونی ها پیشنهاد می کنم سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس را خریداری کنند، افزود: مجموع ارزش این هلدینگ بیش از 20 هزار میلیارد تومان است.وی با تاکید بر درآمد بسیار بالای این هلدینگ، ادامه داد: همه سرمایه گذاران داخلی و حتی سرمایه گذاران خارجی نیز می توانند در این فراخوان برای واگذاری 5 درصد سهام آن مشارکت داشته باشند.عضو هیات عالی واگذاری خاطرنشان کرد: پس از واگذاری 5 درصد اولیه سهام هلدینگ خلیج فارس، در قالب بلوک های مشخص سهام این هلدینگ بزرگ را به مردم ارائه خواهیم کرد.هلدینگ خلیج فارس شامل سهام 13 شرکت پتروشیمی و دو شرکت تاسیسات آب، برق و بخار(یوتیلیتی) است.
پتروشیمی خلیج فارس نخستین هلدینگ تخصصی صنعت پتروشیمی است که دارای زیرمجموعه هایی از این صنعت است.از مجموع شرکت های زیرمجموعه هفت شرکت تولیدی، دو شرکت تامین کننده یوتیلیتی وبقیه بازرگانی و خدماتی هستند. سرمایه این شرکت 2480 میلیارد تومان است و در فهرست شرکت های بازار دوم بورس پذیرفته شده است.این هلدینگ از لحاظ ارزش روز بازار، بزرگترین شرکت مشمول اصل 44 محسوب می شود، این هلدینگ پس از مخابرات با توجه به سرمایه اسمی، بزرگترین شرکت بورسی است و همچنین این مجموعه، 45 درصد سهام شرکت تخصصی بازرگانی پتروشیمی را برای فروش و صادرات محصولات خود در اختیار دارد.منطقه فعالیت این هلدینگ مناطق ماهشهر، عسلویه و تهران است. برخی از شرکت های هلدینگ خلیج فارس به عنوان مثال پتروشیمی پارس شرکت های فرعی و وابسته دارند، به طوری که این شرکت مالکیت 50 درصدی سهام پتروشیمی آریاساسول را در اختیار دارد. بنابراین زیرمجموعه غیرمستقیم این هلدینگ بیشتر از 15 شرکت پتروشیمی خواهد بود.آخرین آمار منتشره از سوی وزارت اقتصاد حاکی از آن است که از سال 80 تا پائیز امسال 111 هزار و 600 میلیارد تومان سهام دولتی متعلق به 645 شرکت به بخش خصوصی و شبه خصوصی واگذار شده است.این رقم 4/97 درصد واگذاری های صورت گرفته در تاریخ خصوصی سازی کشور را تشکیل می دهد. تاکنون رکورد بزرگ ترین خصوصی سازی مربوط به شرکت مخابرات ایران با واگذاری 8000 میلیارد تومانی بود، اما هلدینگ خلیج فارس پس از واگذاری در رتبه نخست جای می گیرد.

جام جم

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات