صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۶  ، 
کد خبر : ۲۵۴۷۱۵

سناریونویسی غرب علیه حزب‌الله


على تتماج
غرب آسیا (خاورمیانه) در حالی همچنان از کانون های اصلی تحولات جهانی است که یک اصل غیرقابل انکار در آن، نقش و جایگاه حزب الله لبنان است. بسیاری از تحلیلگران و نظریه پردازان سیاسی و نظامی تأکید دارند معادلات منطقه ای بدون حزب الله لبنان، امکان پذیر نیست و باید این نقش را پذیرا شد. این امر چنان است که چندی پیش «شیخ نعیم قاسم» معاون دبیر کل حزب الله اعلام کرد آمریکایی ها خواستار مذاکره با حزب الله بوده اند، اما حزب الله این مذاکره را رد کرده و بر اصل مقاومت تأکید ترده است.
اذعان محافل رسانه ای و سیاسی غرب و صهیونیست ها به جایگاه منطقه ای و جهانی حزب الله در حالی صورت می گیرد که دشمنان مقاومت، زنجیره جدیدی از تحرکات را برای اعمال فشار و مقابله با توان روزافزون مقاومت در پیش گرفته اند. با توجه به شکست حربه سرنگونی دولت لبنان برای اعمال فشار بر حزب الله، ناکامی طرح درگیر ساختن حزب الله در جنگ سوریه و به نتیجه نرسیدن طرح ادعایی دادگاه بین المللی رفیق حریری نخست وزیر فقید لبنان علیه حزب الله، اکنون دشمنان مقاومت، سناریوهای جدیدی علیه حزب الله به تار گرفته اند که در ابعاد مختلفی در حال اجرا شدن است.
نخست: اعمال تحریم با لیست سیاه
از اقداماتی که آمریکایی ها در هفته های اخیر صورت داده اند قرار دادن حزب الله در لیست سیاه و اعمال تحریم های گسترده علیه آن است. آنها معتقدند که حزب الله مخل امنیت بین الملل است؛ لذا باید با آن مقابله گردد. فشار آمریکایی ها و صهیونیست ها بر اتحادیه اروپا برای تشدید اجرای سیاستی مشابه آمریکا نیز استمرار داشته است هر چند که اروپایی ها با این روند مخالفت کرده و آن را مغایر با منافع خود دانسته اند. غربی ها با اعمال تحریم علیه حزب الله به دنبال ضربه زدن اقتصادی به آن و نیز تخریب چهره جهانی آن هستند تا اقدامات خصمانه آینده علیه آنها را توجیه کنند.
دوم: توطئه اتهام زنی
از دیگر مفاد تحرکات غرب علیه حزب الله، بازگشایی پرونده ادعایی انفجار در بلغارستان است. مقامات بلغارستان که روابط نزدیکی با آمریکا و صهیونیست ها دارند، بار دیگر ادعاهای واهی مبنی بر نقش حزب الله در انفجار اتوبوس توریست های صهیونیست در این کشور را تکرار کرده اند. هدف این طرح، وارد ساختن حزب الله به منازعات خارجی و نیز زمینه سازی برای بازگشایی پرونده علیه آن در سازمان ملل است. آنها که در پرونده حریری نتوانستند اتهامات خود علیه حزب الله را اجرایی سازند، اکنون به دنبال پرونده سازی جدیدی هستند تا به واسطه آن، بتوانند پرونده حریری را نیز بازگشایند و ادعاهای خود علیه حزب الله را تکرار کنند.
سوم: درگیر ساختن در فتنه داخلی
سلاح مقاومت همواره علیه دشمنان لبنان به ویژه صهیونیست ها به کار گرفته شده است. حزب الله با تقویت توان نظامی و با برخورداری از حمایت مردم لبنان توانسته هر روز بر میزان کارآمدی خود بیفزاید. مثلث مقاومت، ارتش و مردم، سه ضلع راهبرد دفاعی لبنان را تشکیل می دهد که شکست دشمنان را به همراه داشته است.
دشمنان مقاومت که توان مقابله با حزب الله را ندارند، اکنون برآنند تا به جای خلع سلاح مقاومت، آن را در ایجاد فضای ناآرام در لبنان به کار گیرند و با ایجاد جنگ داخلی، توان نظامی مقاومت را متزلزل سازند.
مجموع ناآرامی های اخیر در طرابلس و ایجاد گروه های جدید، نظیر آغاز به کار گروه شبه نظامیان النصره سوریه در لبنان که دست شان به خون هزاران انسان بی گناه سوری آغشته است و نیز فعال شدن گروه های سلفی، فرایندی در این چارچوب است. ابعاد گسترده تر این طراحی را در ناآرامی های ایجاد شده در اردوگاه آوارگان فلسطینی در لبنان می توان مشاهده کرد.
بر اساس این سناریو، سه رکن راهبرد دفاعی لبنان یعنی ارتش، مردم و مقاومت، در برابر یکدیگر قرار می گیرند. این سناریو چنان طراحی شده که ناآرامی های دامنه دار، لبنان را فرا گیرد و هر سه عامل ارتش، مردم و مقاومت به سایش یکدیگر بپردازند.
در صورت اجرایی شدن این سناریو، دیگر نیازی به خلع سلاح مقاومت نیست، چرا که دشمنان مقاومت با این طرح، عملاً سناریوی تضعیف و تزلزل مقاومت را اجرایی کرده اند.
البته این سناریوها با چالشی بزرگ مواجه شده و آن، بیداری حزب الله در عدم ورود به منازعات داخلی لبنان است به گونه ای که مقاومت ضمن هشدار درباره فتنه های طراحی شده علیه وحدت لبنان، از ارتش در برقراری امنیت حمایت ترده و خواستار خویشتنداری مردم در برابر فتنه ها شده است.
تدابیر سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله موجب شده تا سناریوی جنگ داخلی در لبنان با محوریت تقابل مردم، ارتش و مقاومت، با ناکامی همراه گردد هر چند که لبنان همچنان روزهای ناآرامی را سپری می کند.
در جمع بندی کلی از آنچه ذکر شد می توان گفت که دشمنان لبنان اکنون نه تنها حزب الله بلکه کل راهبرد دفاعی این کشور را هدف قرار داده اند و برآنند تا با ایجاد فضای آشوب، لبنان را به ویرانه ای مبدل سازند که هدفی آسان برای صهیونیست ها و اهداف اشغالگرانه آنها باشد؛ فرایندی که اقدامات حزب الله در حفظ وحدت راهبرد دفاعی لبنان یعنی وحدت ارتش، مردم و مقاومت آن را ناکام ساخته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات