تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۶  ، 
کد خبر : ۲۵۹۷۲۲

واکنش ها به تصمیم اتحادیه اروپا علیه حزب الله لبنان

بعد از صدور بیانیه حزب الله در محکومیت اقدام اتحادیه اروپا، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان، علامه شیخ عفیف نابلسی، از علمای برجسته لبنانی و مرکز دوستی کشورهای عربی و ایتالیا در قبال تصمیم باطل اتحادیه اروپا واکنش نشان دادند:

پایگاه بصیرت؛ گروه سیاست خارجی: بعد از این که وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در جلسه دیروز، دوشنبه، در "بروکسل" درباره قرار دادن نام حزب الله لبنان در فهرست سازمانهای تروریستی خود به توافق رسیدند، مقامات لبنانی و مقامات سایر کشورها علیه این تصمیم موضع گرفتند.

 حزب الله لبنان خود طی بیانیه ای که دوشنبه شب صادر کرد ضمن مردود دانستن تصمیم اتحادیه اروپا در قرار دادن شاخه نظامی این حزب در لیست تروریستی آن را تصمیمی ظالمانه دانست که مستند به هیچ دلیل و توجیهی نیست.

در این بیانیه حزب الله درباره سرسپردگی کامل کشورهای اروپایی در برابر اعمال فشار لابی امریکایی-صهیونیستی هشدار داد و این تصمیم را ساخته و پرداخته امریکا و رژیم صهیونیستی برشمرد که اروپا نیز به پای آن مهر تایید زده است.

بیانیه حزب الله این تصمیم ظالمانه را به نفع ملت های اروپایی ندانست و آن را منافی ارزش ها و آرمان های این اتحادیه مبنی بر آزادی و استقلال که همیشه دم از آن می زند ارزیابی کرد.

واکنش جمهوری اسلامی ایران:

وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به اقدام اتحادیه اروپایی در قرار دادن شاخه نظامی حزب الله در لیست به اصطلاح تروریستی خود اظهار داشت: این اقدام جهت دار که با فشار برخی از اعضای متنفذ اتحادیه اروپایی انجام شد، بر خلاف کلیه موازین سیاسی و حقوقی و باعث تعجب و غیر قابل قبول است.به گزارش خبرگزاری مهر،علی اکبر صالحی افزود: اینکه به یک گروه مقاومت که علیه تجاوز و اشغالگری مبارزه کرده و حضوری قانونی با پشتوانه مردمی در حاکمیت لبنان دارد، برچسب تروریست زده شود؛ سست بودن مبانی منطقی این اقدام را روشن می کند.

وی تاکید کرد: وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا به زعم خود با این کار در صدد اثر گذاری بر تحولات منطقه ای می باشند، در حالی که به دلیل فقدان تحلیل صحیح از این بحرانها، رویکرد اشتباهی اتخاذ کرده و سیاست برخورد دو گانه را به نمایش گذاشته اند.

صالحی خاطر نشان ساخت: جمهوری اسلامی ایران ضمن تقبیح شدید این تصمیم وزرای خارجه اتحادیه اروپایی، معتقد است که این گونه اقدامات تغییری در ماهیت مردمی و حق طلبانه مبارزه آنها نخواهد داد و قطعاً این

وزیر امور خارجه کشورمان با غیر حرفه ای و جانبدارانه توصیف نمودن این اقدام تصریح کرد: این امر به نوعی اقدام علیه ملت شریف و مقاوم لبنان محسوب می شود زیرا حزب الله، نیرویی مقاومتی و برگرفته از متن مردم و جامعه لبنان و مورد احترام و اعتماد طوایف موجود در این کشور می باشد.

صالحی حضور در عرصه های رسمی سیاسی و وجود پایگاه گسترده مردمی حزب الله را دلیل محکمی بر مشروعیت این حزب در روند دموکراتیک لبنان دانست و یاد آور شد: دفاع مشروع این حزب در برابر تجاوزات صهیونیستی در کنار ارتش این کشور، جزو حقوق مسلم و مشروع مردم و مقاومت اسلامی در لبنان به شمار می آید.

دفاع تمام قد مجلس اعلای شیعیان لبنان از حزب الله:

شیخ عبدالامیر قبلان نایب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان ضمن محکوم کردن اقدام اتحادیه اروپا در قرار دادن شاخه نظامی حزب الله در لیست تروریستی، تاکید کرد که این مساله بیانگر سرسپردگی کامل کشورهای اروپایی در برابر صهیونیسم است.

پایگاه اینترنتی المنار در این باره نوشت: شیخ قبلان امروز طی سخنانی کشورهای اتحادیه اروپا را به صرف نظر از این تصمیم ظالمانه دعوت کرد و افزود: چنین تصمیمی نه تنها هیچ فایده ای ندارد  بلکه ظلم به کسانی است که به مقاومت به عنوان روشی برای آزادسازی خاک سرزمین خود از لوث اشغالگران ایمان دارند.

 وی افزود: ما با این مردان مقاومت که برای اصلاح و خیر می کوشند و به مبارزه با تروریست های صهیونیست بر خاسته اند که سرزمین ما را در فلسطین و جولان و مزارع شبعا اشغال کرده اند، همدل و همصدا هستیم.

 شیخ قبلان همچنین تروریسم را یک روش استعماری دانست که اولین بار استکبار جهانی برای تسلیم کردن ملت ها در برابر کید و مکر و زیاده خواهی های خویش آن را به کار گرفت.

 وی تاکید کرد کسی که از خود و میهنش دفاع می کند انسان آزاده ای است که با ظلم و شر و باطل می جنگد و برادران ما در مقاومت در مسیر حق قدم برمی دارند و از خود و خانواده شان دفاع می کنند.

 نایب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان افزود: مقاومت تروریست نیست بلکه این رژیم اسرائیل است که سرچشمه تروریسم در جهان است.

موضع گیری علامه نابلسی علیه تصمیم اتحادیه اروپا:

همچنین علامه شیخ عفیف نابلسی، از علمای برجسته لبنانی، تاکید کرد که قرار دادن نام حزب الله در لیست تروریستی اتحادیه اروپا چیزی از ارزش های آن کم نمی کند و حزب الله همیشه یک جنبش مقاومتی اصیل و شریف بوده و از لبنان در برابر حملات رژیم صهیونیستی دفاع کرده و خواهد کرد.

پایگاه اینترنتی "النشره" به نقل از نابلسی نوشت: هدف از حملات ناجوانمردانه ای که امروز با این شدت و برای مخدوش کردن چهره حزب الله در غرب و شرق صورت می گیرد، طرد این حزب در داخل و خارج لبنان و القای این ذهنیت دروغ است که فعالیت های حزب الله با قوانین بین المللی در تعارض است.

 این عالم برجسته لبنانی تاکید کرد که اینگونه اقدامات و تحریف های مزوّرانه، هرگز نخواهد توانست حقیقت وجودی حزب الله را به عنوان جنبشی مقاوم، تغییر دهد و در عملکرد و موضع حزب الله در قبال تجاوزگری اسرائیل تغییری ایجاد کند و این حزب قدمی به عقب برنخواهد گشت."

 نابلسی افزود: مقاومت در هیچ شرایطی، حتی اگر آماج بدترین امواج دروغ و افترا قرار بگیرد، از قدرت و توان خود جز در راه دفاع از لبنان استفاده نخواهد کرد.

 وی در ادامه، از توطئه و هماهنگی میان حملات در داخل و خارج لبنان علیه مقاومت خبر داد و گفت: بعضی ها برای شرکت ندادن حزب الله در دولت اعمال فشار می کنند و حزب الله هراسی در عرصه های رسانه ای و سیاسی نیز به بدترین شکل ممکن درحال انجام است.

محکومیت اقدام اروپا توسط مرکز دوستی کشورهای عربی و ایتالیا:

در همین باره مرکز دوستی کشورهای عربی و ایتالیا، تصمیم اتحادیه اروپا در گنجاندن شاخه نظامی حزب الله در لیست تروریسم را محکوم؛ و این اقدام را بسیار خطرناک توصیف کرد.

در بیانیه این مرکز که متشکل از نمایندگان، نخبگان و خبرنگاران است، آمده است: اقدام اخیر، توجیهی برای حملات اسرائیل و نقض حقوق قانونی ملت فلسطین و ادامه اشغال اراضی عربها از جمله بلندیهای جولان، مزارع شبعا و تپه های کفر شوبا است.

 این مرکز تاکید کرد: افتخار بزرگی است که مرکزعربی-ایتالیایی، ارتباط تنگاتنگ و سازنده ای با حزب الله دارد و با  کسانی که در صدد مخدوش کردن چهره مقاومت هستند، مقابله خواهد کرد.

 این مرکز با انتقاد شدید از موضع دولت ایتالیا در برابر تصمیم اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: 1200 تن از سربازان ایتالیایی در چارچوب نیروهای حافظ صلح یونیفل به منظور حفظ صلح و ثبات در لبنان فعالیت می کنند و همکاری خوبی با نیروهای مقاومت دارند.

 مرکز دوستی عربی-ایتالیا، ضمن محکوم کردن این تصمیم اتحادیه اروپا که مشوّق سیاست سرکوب و تجاوز اسرائیل است، بر همبستگی خود با ملت لبنان و مقاومت قهرمانانه اش علیه رژیم اشغالگر تاکید کرد.

 این نهاد از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست با فشار به رژیم صهیونیستی، آن را به احترام به قوانین بین المللی و اجرای آن وادار کنند و طبق مصوبه های شماره  242 و 198 سازمان ملل که به حق فلسطینیان در بازگشت به سرزمین شان اعتراف می کند، از اراضی متعلق به آنان به طور کامل عقب نشینی کنند. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات