
پايگاه بصيرت؛ گروه داخلي / سالها پیش بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی، مساله جنبش نرم افزایی و تلاش برای تولید علمی بومی و عبور از مرزهای دانش و کنار گذاشتن فرهنگ ترجمه را به عنوان اولویت اول عرصه علم و دانش مطرح ساختند و از همه مجاهدان عرصه علم و دانش خواستند تا با ورود به این میدان برای شکوفایی و پیشرفت و استقلال همه جانبه کشور تلاش نمایند.
توجه به رهنمودها و توصيه هاي مقام معظم رهبري مبني بر اينکه پيشرفت علمي، اساس کار پيشرفت کشور است و اينکه علم عامل توليد اقتدار و ابزاري براي کارآمدسازي هرچه بيشتر نظام اسلامي و در نتيجه آن معرفي جمهوري اسلامي به عنوان کشوري الگو و سرمشق براي ساير ملت ها و بويژه مسلمانان ميباشد، مولفهای اساسی است که میتواند به مانیفست نظام اسلامی در دهه چهارم که دهه پیشرفت و عدالت نامگذاری شده است، بدل گردد.
مرور این رهنمودها در آغاز سال تحصيلي جديد، که در آن فصلي نو در حرکت علمی کشور آغاز میشود ضرورتی است که نباید از آن غفلت ورزید و در این مسیر دانشگاه و دانشگاهیان در صف مقدم جهادعلمی قرار دارند.
در بین مراکز مختلف علمی در سراسر کشور هر یک به نحوی در این مسیر در حال تلاشند، اما انتشار خبری از مجتمع آموزش عالي شهيد محلاتي(ره) قم، از آغاز تحولی علمی مهمی در این مجموعه حکایت دارد. مطابق با اخبار بدست آمده، تعداد 18 نفر از دانشجويان مقطع کارشناسي رشته تربيت مربي عقيدتي- سياسي این مجتمع موفق به قبولي در مقطع کارشناسي ارشد دانشگاه ها و مراکز آموزش عالي داخل کشور شدهاند. این خبر مهم را باید لبیکی به این کلام حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی دانست که فرموده بودند: «در جمهوري اسلامي هر کجا که قرار گرفتيد همانجا را مرکز دنيا بدانيد و بدانيد که همه نگاه ها متوجه شماست».
چنین رهنمودهای راهبردی در کنار مجاهدت ها و تلاشهاي دلسوزانه اساتيد و مربيان اين مجتمع سبب شد تا دانشجویان این مجموعه با احساس ضرورت و بنا به رسالت ذاتي خويش که همانا پاسداري از مرزهاي فکري و عقيدتي نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي باشد، درصدد ارتقاي علمي خود، به عنوان رسالتي انقلابي، برآیند تا از رهگذر آن به طور مؤثرتري بتوانند به اداي مسؤوليت هاي خويش بپردازند.
از اين رو برادران دوره شهيد والا مقام محمود مختاري که در آن مجتمع مشغول تحصیل بودند، با استعانت از خداوند متعال و با تلاش شبانه روزي و عزم راسخ خود توانستند به موفقيت بزرگي دست يابند و با کسب رتبه های 4، 23، 24، 29، 32، 39، 41، 45، 70، 87، 116، 123، 155، 211، 276، 293، 375 و450 در آزمون کارشناسي ارشد در رشته هاي چون علوم سياسي، روابط بينالملل، فلسفه و کلام اسلامي، فقه و مباني حقوق اسلامي، علوم قرآن و علوم تربيتي در دانشگاههای معتبر تهران، تربيت مدرس، شهيد بهشتي(ره)، علامه طباطبايي(ره)، تبريز، يزد، ياسوج، زاهدان، فردوسي مشهد و قم پذیرفته شوند.
لازم به ذکر است که مجموع دانشجويان اين دوره 39 نفر بوده اند که در مجموع در حدود 50 درصد آنان در مقطع کارشناسي ارشد پذيرفته شده اند. بدون شک، اين مورد تنها بيانگر گوشه اي از استعدادها و پتانسيل هاي نهفته شده در نهاد مقدس سپاه پاسداران مي باشد که شکوفايي و استفاده بهينه از اين استعدادها نيازمند توجه بيشتر مسؤولان به اين استعدادها و برنامه ريزي با نگاهي راهبردي، براي استفاده بهينه از اين ظرفيتها است. در آخر براي همه اساتيد و مربيان مجتمع آموزش عالي شهيد محلاتي و براي همه اين عزيزان پذيرفته شده آرزوي توفيق و سربلندي داريم.

مقالة شفاهي شماره هيجده، به ادامة بحثهاي پيشين در حوزة تئوريهاي سياسي ميپردازد :
- تاريخ طبيعي «دولت» و مسئوليت ماوراءطبيعي آن
- نسبت «قوانين عيني و الاهي» در سياست و قوانين سادة مكانيكي در نگاه «تلئولوژيكال»
- «وحي»، «عقل» و «تجربه»، مبناي «سياست ديني»
- ضرورت عبور از پاسخهاي كلاسيك و كليشههاي مادّي در «علوم سياسي»
- «انسان، موجود دوپهلو»، پاية علوم انساني در اسلام
- كدام «علوم انساني»، مناسب شأن «انسان» است؟
- نقد خداشناسي و انسانشناسيِ «هابز و ماكياول»، پدران سكولاريزم در «علوم سياسي»
- چرا ماكياولي، «ماكياوليستي» عمل كرد و شكست خورد؟
- نسبت «لذّت و تقوي» در «رهبانيت مسيحي» و «سبك زندگي اسلامي»
- نفسانيت، عقلانيت و سياست
- انسانشناسي و مباني «علوم اجتماعي و سياسي»
- مقايسه «انسان و خدا»، رقابت ميان «آيه و ذوالآيه»؟!!
- «اصطبل»، «ماتمكده» يا «تجارتخانه؟» سه تفسير از «دنيا»، پيشفرض سه الگوي «سياست»
- دنيا، نردبام «وصل انسان و خدا» يا ديوار «جدايي انسان از خدا؟»
- سياست و سلوك اجتماعي «اليالله»
- آميزش «اخلاق و ديانت» در سياست، مزاحم «قدرتپرستان»
- تفاوت «جاهطلبي» و «كرامتخواهي»
- نهاد «سياست»، ابزار ارضاء «نفسانيت» يا در خدمت «عقلانيت؟»
- «انسان»، تعريف «سعادت» و بنيانهاي «سياست»
- سياست و دغدغه «حقّانيّت»
- علوم سياسي؛ «اقتدار» يا «مشروعيّت؟!»
- «دولت – ملّت»، اومانيزم و نفي معيارهاي Other wordly در علوم سياسي
- خصوصيسازي «اخلاق» و دنياگرايي «اگوئيستي» در علوم سياسي
- اصالت «زور» در سياست و ايدئولوژيهاي بدبينانه
- سكولاريزه كردن «تعريف انسان» و تحقير «انسان» در علوم سياسي
- واقعبيني سياسي يا گزينش از ميان واقعيتها؟! (توصيفهاي توصيهآلود)
- «پاپ»، «شهريار»؛ و مدلهاي غير اسلامي در «سياست»
- انسان؛ موجودي «عقلاني» يا «غريزي»؟ و يا مركّب دو بُعدي؟
- انطباق با «مقتضيات زمان»، به كدام معنا؟
- شور غريزي، تنها موتور «سياست و اقتصاد سكولار» (حذف «عقلانيت فراابزاري» و «اخلاق» از علوم اجتماعي)
- لینک دانلود
- http://dl.nahad.ir/hoze/rahimpour/haftenameh%20soati%2018.mp3
- موحد 09123980565 . 02184222500
اما سوالی که مطرح می شود این است که آیا سپاه سامانه ای دارد که طی آن نیروهای خود را به صورت هدفدار در رشته هایی که نیاز سازمان است جهت ادامه تحصیل و کادر سازی ساماندهی کند ؟
اگر نیست خوب است که طی طراحی نرم افزار جامعی بصورت یکپارچه ارزشیابی یگان ها نیروهایی که علاقمند باشند را به این مسیر هدایت کنند .