تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۷  ، 
کد خبر : ۲۶۱۳۲۶

اصلاح‌طلبان و فتنه 88

مقدمه: امیرحسین ثبایت شهید مظلوم آیت‌الله دکتر بهشتی تعبیر عمیقی دارد که می‌گوید: احزاب دو دسته‌اند؛ حزب‌الله و حزب الشیطان و در عصر ما حزب‌الله حزبی است که در طول ولی‌فقیه باشد و نه در عرض آن. یکی از اضلاع آشوب آفرینی پس از انتخابات 88 سازمان‌ها و تشکلهایی بودند که برخلاف ادعای گذشته در مقابل حکم ولی فقیه صف‌آرایی کردند. در گزارشی که پیش‌رو دارید به بررسی مواضع احزاب و تشکل‌های موسوم به اصلاح‌طلب از روز انتخابات ریاست جمهوری در 22 خرداد 88 تا ماههای پس از آن پرداخته شده است.

حزب اعتماد ملی

22 خرداد:

* مهدی کروبی در حسینیه حصار بوعلی پس از رای دادن با حضور در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه «هرکس رییس‌جمهور شد همه از او حمایت می‌کنیم» گفت: «وقتی نتایج اعلام می‌شود همه ما باید قبول کنیم و از تخریب دیگران بپرهیزیم.» کروبی در ادامه با رد شبهه‌افکنی‌ها پیرامون سلامت انتخابات تاکید کرد: «نباید به کسانی که درصدد ایجاد شبهه در انتخابات هستند میدان بدهیم. من هم جزء کسانی هستم که سلامت انتخابات را قبول دارم ولی جلوی کسانی که درصدد ایجاد شبهه هستند را می‌توانیم بگیریم.» وی در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر شما رئیس‌جمهور نشوید چه کاری می‌کنید. عنوان کرد: «چرا این سوال را از من می‌پرسید و از دیگران نمی‌پرسید!؟ من هم جواب این سوال را نمی‌دهم و از این حقه‌ها بلدم.»

23 خرداد:

مهدی کروبی در بیانیه‌ای نتایج اعلام شده را مضحک و شگفت‌آور توصیف کرد. وی تاکید کرد: «من به پیشگاه ملت شکایت می‌برم و دستان همه رأی‌دهندگان به خصوص دانشجویان، روشنفکران، زنان محرومین و افراد مورد تبعیض اعم از دگراندیشان، اقلیت‌های حقوقی و مذهبی، دراویش، اهل حق را می‌بوسم و حتما در مقابل این مهندسی و تنظیم ناشیانه رای ملت سکوت نخواهم کرد و به عنوان فردی مستقل در چارچوب فکری و سیاسی خاص خود و بر اساس مواضع و بیانیه‌هایی که منتشر کرده‌ام در صحنه خواهم ماند.» کروبی در آخرین جمله این بیانیه نوشت: «این تازه اول داستان است.»

24 خرداد:

مهدی کروبی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «محمود احمدی‌نژاد را منتخب مردم ایران نمی‌دانم» وی در ادامه خواستار ابطال انتخابات شد.

25 خرداد:

حزب اعتماد ملی با صدور بیانیه‌ای ضمن درخواست ابطال انتخابات اعلام کرد: «نتیجه انتخابات، حذف گفتمان امام و انقلاب و آزادیخواهی و کرامت انسانی و حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خود و میزان بودن رای ملت و توهین به شعور رای‌دهندگان است.»

3 تیر:

مهدی کروبی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رییس‌ سازمان صدا و سیما با انتقاد از عملکرد رسانه ملی، نوشت: «جناب آقای ضرغامی! به خوبی می‌دانید که آنانی که امروز از دولت آقای احمدی‌نژاد حمایت می‌کنند کسانی هستند که مروج اسلام تحجر و اسلام طالبانی هستند که نقطه مقابل تفکر حضرت امام قرار دارند.»

7 تیر:

مهدی کروبی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به شورای نگهبان تاکید کرد: «تنها راه اعاده اعتماد از دست رفته مردم نسبت به حق آنان در تعیین سرنوشت‌شان ابطال انتخابات است.»

10 تیر:

مهدی کروبی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «باید اذعان کنم که مردم و برخی کارشناسان و صاحب‌نظران بهتر از ما شرایط انتخابات را می‌شناختند و به کرات بی‌حاصلی برگزاری انتخابات و حساب کردن روی آرای مردم را یادآوری می‌کردند که مجدانه بابت این حسن ظن به مسئولین از مردم عذرخواهی می‌کنم. برای همه شهدای این ماجراهای انتخاباتی از خداوند رحمان آمرزش طلب می‌کنم و آرزو می‌کنم در سلسله شهدا محسوب شوند... با ساز و کاری که قبل از انتخابات و توسط دولت و شورای نگهبان و برخی نهادهای عمومی انجام شده و نیز نحوه اجرای انتخابات و دخالت‌های دولت و نمایش شکایت‌پذیری و بازشماری آرای شورای نگهبان و وقایع بعد از آن را عاملی در جهت باطل بودن انتخابات می‌دانم و بر همین اساس دولت برآمده از آن را دارای مشروعیت و مقبولیت نمی‌دانم و در هیچ برنامه‌ای از جمله تنفیذ و تحلیف آن شرکت نخواهم کرد... به همه توصیه می‌کنم که راه انقلاب و امام و مصلحت کشور را با این ناملایمات رها نکنید، روحیه انقلابی و اسلامی و شعور سیاسی خود را پاس دارید، همچنان به مانند امام که از «جمهوریت» همپای «اسلامیت» ارزش می‌داد، در مقابل تحجر، واپس‌گرایی و تغییرات بدعت گونه دفاع کنید و بدانید که خط امام تنها راه نجات مردم و کشور در مقابل دیکتاتوری، سرکوب، واپس‌گرایی و اسلام طالبانی است. گرچه این انتخابات و حوادث پس از آن به ارکان نظام و اعتماد شما آسیب جدی وارد کرد اما مطمئن باشید که رای و اراده مردم پیروز نهایی این تحولات خواهد بود.» وی در پایان تصریح کرد: «من به سهم خود برای هرگونه همکاری با افراد و گروه‌های سیاسی تحولخواه در این مقطع حساس که به نظر می‌رسد «جمهوریت» در کنار «اسلامیت» و «ایرانیت» در خطر است، دست همکاری و تشکیل جلسه واحد تحول خواهی و حرکت و تغییر را دراز می‌کنم و از همه شخصیت‌ها و گروه‌های مختلف که به اندیشه امام وفادارند، دعوت می‌کنم به این امر عظیم اقدام کنند.»

19 تیر:

مهدی کروبی در نامه‌ای سرگشاده به رییس قوه قضاییه از بازداشت اغتشاشگران بعد از انتخابات انتقاد کرد. وی در قسمتی از نامه خود به جای استفاده از عبارت «دیار باقی»، به اشتباه از عبارت «دیار فانی» استفاده کرد و نوشت: «ممکن است که کروبی را هم به دیار فانی بفرستند اما ملت زنده می‌ماند و حق خود را می‌گیرد.»

3 مرداد:

مهدی کروبی طی نامه‌ای سرگشاده خطاب به محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات نوشت: «در صورتی که چاره‌ای برای خروج از بحران کنونی نباشد، مدیریت روزهای سخت رمضان، قدس، محرم و عاشورا و 22 بهمن دشوار خواهد بود.»

18 مرداد:

مهدی کروبی دبیرکل حزب اعتماد ملی در نامه‌ای سرگشاده به هاشمی رفسنجانی از او خواست درباره شایعاتی که درباره تجاوز به زندانیان منتشر شده است، تحقیق کند. وی در این نامه تاکید کرد:» موضوعی را شنیده‌ام که هنوز از آن بر خود می‌لرزم. در دو روز اخیر که این خبر را شنیده‌ام خواب از سرم ربوده شده است... اتفاقی در زندان‌ها رخ داده است که چنانچه حتی اگر یک مورد نیز صدق داشته باشد، فاجعه‌ای است برای جمهوری اسلامی که تاریخ درخشان و سپید روحانیت تشیع را تبدیل به ماجرای سیاه و ننگین می‌کند. که روی بسیاری از حکومت‌های دیکتاتوری از جمله رژیم ستمشاهی را سفید خواهد کرد. گمان نمی‌کنم زندانیان دوران 15 ساله مبارزات قبل از انقلاب که از افراد توده گرفته تا گروه‌های مسلح مبارز التقاطی تا اعضای نهضت آزادی و موتلفه و حزب ملل اسلامی که در زندان با هم زندگی کرده‌اند، دیده یا شنیده باشند. اینجانب این مطالب را برای شما می‌نویسم و مصرانه می‌خواهم روی این قضیه اقدام و به صورتی که صلاح می‌دانید با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مطرح فرمایید و با جدیت پیگیر شود تا روشن گردد اگر چنین اتفاقی نیفتاده که ان‌شاءالله هم نیست و بعید می‌دانم باشد، اعلام شود، چرا که در همین جامعه امروز و توسط خود بچه‌های بازداشتی در رسانه‌ها و سایت‌ها در حال مطرح شدن است و معلوم نیست آیندگان چه قضاوتی با شاخ و برگ دادن آن خواهند کرد. همچنان که جمهوری اسلامی و روحانیت مظلوم نیز مسئول آن شناخته خواهند شد. اگر هم خدای ناکرده رخ داده باشد، سریع با عوامل آن در هر جایگاهی برخورد و اعلام شود تا در شرایط فعلی که بازار شایعات داغ است، فرصت به فرصت‌طلبان داده نشود، همچنان که لازم است ترتیبی اتخاذ گردد تا این اقدام از سوی هیاتی عالیرتبه صورت گیرد تا افراد مورد بحث جرات بیان حقایق را داشته باشند چرا که شنیده‌ام تهدید شده‌اند که اگر مطلبی در این خصوص بیان نمایند، نابود خواهند شد... عده‌ای از افراد بازداشت شده مطرح نموده‌اند که برخی افراد با دختران بازداشتی با شدتی تجاوز نموده‌اند که منجر به ایجاد جراحات و پارگی در سیستم تناسلی آنان گردیده است. از سوی دیگر افرادی به پسرهای جوان زندانی با حالتی وحشیانه تجاوز کرده‌اند به طوری که برخی دچار افسردگی و مشکلات جدی روحی و جسمی گردیده‌اند و در کنج خانه‌های خود خزیده‌اند.» کروبی در پایان نوشت: «آماده‌ام مسئولیت تحقیق و بررسی جهت تعیین صحت و سقم این حوادث و اخبار رسیده را بر عهده گیرم و تعهد شرعی می‌نمایم بدون حب و بغض و با رعایت کمال انصاف به بررسی و ارائه گزارش بپردازم.»

21 مرداد:

اسماعیل گرامی مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی در واکنش به اظهارات رئیس مجلس و تکذیب قاطع ادعاهای کروبی مبنی بر تجاوز جنسی به بازداشت‌شدگان گفت: «در خصوص اینکه لاریجانی اعلام کرد تجاوز جنسی به زندانیان ادعا و خبری کذب است، ایشان باید مستنداتی ارائه کند.» مجری بی‌بی‌سی در قبال این اظهارنظر گفت: «معمولاً آن کسی که اتهام می‌زند، باید ثابت کند. کروبی چه مستنداتی داشت که این ادعا را مطرح کرد؟»

گرامی مقدم در پاسخ بر اظهارات خود تاکید کرد و افزود: «نخیر، لاریجانی اول باید مستندات خود را اعلام کند، چون هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است. کروبی اعلام کرد هیئتی تشکیل شود و در این هیئت من (کروبی) حاضر هستم که یکی از اعضای بررسی این موضوع باشم و صادقانه وقوع جرم یا عدم وقوع جرم را به اطلاع مردم برسانم.» وی در پایان گفت: «اما درباره مستنداتی که کروبی باید ارائه دهد، خوب وقتی هیئتی تشکیل و بررسی موضوع در فضایی آرام و امن آغاز شود، وی نیز مستندات خود را ارائه می‌کند.»

26 مرداد:

کروبی دبیرکل حزب اعتماد ملی در گفتگو با سحام نیوز گفت: «اخباری به من درباره آزار جنسی بازداشت‌شدگان رسید که به علت ناراحتی شدید از این موضوع نامه‌ای را به صورت محرمانه به رییس مجلس خبرگان نوشتم در همان نامه هم نگفتم که حتما چنین اتفاقی روی داده است بلکه گفتم که شایعه شده که چنین ماجرایی روی داده و افرادی از آشنایان خودمان نیز این مطلب را گفته‌اند و تاکید کردم که انشاءالله اخباری دروغ و شایعه باشد ولی باید این اخبار بررسی شود تا اگر شایعه‌ای بیش نیست که همه از رفتارها و عملکردها با قاطعیت دفاع کنیم.»‌ کروبی افزود: «من در این نامه تاکید کردم که اگر هم چنین اتفاقی روی نداده است و ثابت شد که این چنین نبوده از زبان ما که خودمان به انتخابات معترض بوده‌ایم مطرح شود تا حداقل عده‌ای باور کنند.»

8 شهریور:

سحام نیوز: مهدی کروبی در جلسه شورای مرکزی حزب اعتمادملی گفت: «در روز قدس نیز بار دیگر قدرت مردم را خواهید دید و متوجه می‌شوید که مردم از چه فکر و اندیشه‌ای حمایت می‌کنند، زیرا مردم خودشان می‌فهمند و درباره آنچه روی داده است داوری می‌کنند.»

20 شهریور:

مهدی کروبی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رییس قوه قضاییه نوشت: «من در مسیر تحقیق خود به نتیجه‌ای خلاق نتیجه سابق در خصوص صحت و سقم ادعای یکی از شاکیان رسیدم. از جمله در مورد سعیده پورآقایی که برخی تحقیقات تکمیلی من ناقض گفته‌های پیشین بود.» کروبی همچنین در این نامه از آیت‌الله لاریجانی رئیس قوه قضائیه خواست ماجرای سندآوردن و سندبردن را در همین جا خاتمه دهیم.

7 مهر:

مهدی کروبی با نگارش نامه‌ای سرگشاده خطاب به هاشمی رفسنجانی از مواضع اخیر وی و اجلاسیه اخیر مجلس خبرگان رهبری انتقاد کرد. وی در بخشی از این نامه خطاب به هاشمی نوشت: «اجلاس خبرگان برگزار می‌شود و شما نه سخنی در انتقاد از شرایط حاکم بر کشور بر زبان می‌آورید و نه انتقادی را بنا به وظیفه خود منتقل می‌کنید و از همه عجیب‌تر در اختتامیه مجلسی بدین اهمیت در زمانه‌یی به این حد خطیر غایب می‌شوید. از خود می‌پرسم ایا این همان اکبر هاشمی است با همان روحیه‌یی که قبل و بعد از انقلاب در او سراغ داشتیم؟ به یاد می‌آورم که شما چگونه با رشادت در حضور امام نیز هرگاه که مطلبی را لازم می‌دیدید هر چند برخلاف نظر امام بود بر زبان می‌آوردید.»

20 آبان:

رسول منتجب‌نیا قائم مقام مهدی کروبی در حزب اعتمادملی در گفتگو با ایلنا، در خصوص پیشنهاد اخیر هاشمی شاهرودی مبنی بر گفتگوی بی‌پرده چهره‌های سیاسی برای برون‌رفت از شرایط فعلی، گفت: «چندی قبل که بحث وحدت و آشتی ملی مطرح شد مطلبی را به عنوان پیشنهاد با رسانه‌ها داشتم که خوشبختانه امروز مورد تاکید سیاسیون و آیت‌الله شاهرودی واقع شده است.» روی با بیان اینکه چاره‌ای جز ایجاد یک وحدت و انسجام میان مردم و نخبگان نداریم، اظهار داشت: «اگر بخواهیم ایران سرفراز و موفق باشد راه‌کاری جز وحدت‌ملی، جمهوری اسلامی را تضمین و تقویت نمی‌کند.» قائم مقام حزب اعتماد ملی در خصوص ضرب و شتم مهدی کروبی در مراسم 13 آبان گفت: «معتقدم در بین مردم و نظامی که کروبی، موسوی، خاتمی و امثال آنها احساس امنیت نکنند ما باید اظهار شرمندگی کنیم. نظامی که به وجود آمده محصول تلاش همه به خصوص افرادی چون کروبی‌ها و امثال آنها است. اگر اینها احساس امنیت نکنند پس چه کسی امنیت دارد؟» منتجب‌نیا افزود:

«اگر طرفدار ولایت فقیه انقلاب، خط امامی و طرفدار خاتمی نیستند پس چه کسانی هستند؟ من معتقدم برخورد با موسوی، خاتمی و کروبی و دیگران بیرون کردن صاحبخانه از خانه و تملک و تصاحب خانه است. نباید بی‌خود کبریت به سرمایه و خانمان کشور زنیم. کتک زدن کروبی یعنی خانه را آتش زدن، یعنی تیشه به ریشه انقلاب و نظام زدن و توهین به موسوی یعنی توهین به امام و انقلاب و توهین به ملت به نظر می‌رسد. دستی پشت پرده بوده و می‌خواهند یاران نزدیک و حلقه امام را زده تا امام و انقلاب را از بین ببرد.» وی ادامه داد: «زمانی که خاک‌ریزها را زدند و بال و پر ولایت فقیه را شکستند، ولی‌فقیه را تنها می‌گذارند. باید بدانیم اشخاصی چون کروبی و موسوی بیش از همه دلشان برای ولایت فقیه می‌سوزد و اعتقاد راسخ به آن دارند. زمانی که کروبی‌ها کتک می‌خوردند، بسیاری از این آقایان مدرسه نمی‌رفتند و حتی به دنیا هم نیامده بودند، حالا چه شده آنها ضد ولایت فقیه شدند و اینها طرفدار ولایت فقیه شدند؟» وی با اشاره به تشکیل جنبش سبز علوی گفت: «جریانی به وجود آمده و نام خود را جنبش علوی و جنبش مقابله خود را اموی می‌نامد. یکی از وظایف قوه قضاییه این است که اولین مرتبه‌ای که این عنوان را اشخاص برای خود برگزیدند بر دهان آنها زده و آنها را دستگیر کنند.» قائم مقام مهدی کروبی در حزب اعتمادملی خاطرنشان ساخت: «در روزنامه‌ها، مخالفان خود را جنبش سبز اموی و یا جنبش آمریکایی معرفی می‌کنند. این حرکات بسیار زشت و ضد اسلامی و اصولگرایی است و کسانی که این اقدامات را انجام می‌دهند قطعا ذره‌ای به اصول اعتقاد ندارند. معتقدم بسیاری از این اشخاص در مبدا و معاد شک و خدا و قیامت را قبول ندارند. کدام خدا و قیامتی به انسان اجازه می‌دهد که به افراد تهمت بزنند.»

16 آذر:

رسول منتجب‌نیا، قائم ‌مقام مهدی کروبی در حزب اعتمادملی در گفتگو با فارس به بیان ناگفته‌هایی از جلسه نمایندگان ستاد کاندیداهای ریاست جمهوری، پس از انتخابات با رهبر انقلاب پرداخت. وی گفت: رهبری در این دیدار فرمودند «از موضوع ولایت مطلقه آن چیزی که برخی تعبیر و تفسیر  غیرقانونی می‌کنند، بنده قبول ندارم. بلکه مقصود از ولایت مطلقه به نظر بنده آن است که حتی‌الامکان باید به قانون عمل کرد ولی اگر در جایی گره‌ای کور یا مشکلی پیش آمد که ارکان نظام نتوانستند آن را حل کنند ولی‌فقیه می‌توانند این مشکل را حل کند که این موضوع بسیار هم استثنایی است.» مقام معظم رهبری در این دیدار تاکید کردند «بنده فوق‌العاده تاکید دارم که حتما مسائل باید از مجرای قانونی حل شده و کار غیرقانونی نباید انجام بگیرد» حتی ایشان در این دیدار به حاضرین خطاب کردند «از من انتظار نداشته باشید که کار غیرقانونی انجام بدهم چرا که من مصر هستم که کارها از مجاری قانونی خود باید انجام شود» ایشان حتی در آن جلسه ولایت مطلقه را هم تفسیر کردند، و فرمودند: «مطلقه به معنای قانون‌شکنی و فراقانونی نیست بلکه به معنای این است که در موارد استثنایی و نادرالوجودی که هیچ قانونی و هیچ ارگانی نمی‌تواند آن گره را باز کند بتواند آن فرد گره پیش آمده را باز کند.»

17 آذر:

مهدی کروبی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رییس سازمان صدا و سیما نسبت به پخش اهانت تمثال امام خمینی(ره) درمراسم روز دانشجو در دانشگاه تهران اعتراض کرد. در بخشی از این نامه آمده است: «متاسفانه برخی از مجموعه‌های خبری این سازمان اقدام به تفرقه پراکنی و توهین مسلم و مبرز به بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ایران و خدمت‌گذاران سی‌ساله آن کرده و می‌کنند. آخرین نمونه تاسف‌بار آن انتشار فیلم‌هایی از وقایع 16 آذر بود. در برنامه خبری 20:30 قلب واقعیت شد و برای اولین بار تصاویری از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شد که حاکی از پاره شدن پوسترهای امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی ایران که مورد احترام مردم است، بود.»

28 آذر:

مهدی کروبی دبیرکل حزب اعتمادملی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رییس قوه قضاییه نسبت به بکارگیری آیت‌الله لاریجانی از تعبیر «سران فتنه» در سخنان خود انتقاد کرد و نوشت: «آیت‌الله صادق لاریجانی رئیس قوه قضا در ایران که باید سنجیده و مبتنی بر عدالت سخن بگوید بی‌توجه به جایگاه خود و بی‌محابا در بیاناتی جدید سخنانی بدیع بر زبان آورده و زبان به گفتار سیاسی گشوده و از پرونده سنگین سران فتنه سخن گفته و گویی که مهدی کروبی و میرحسین موسوی سران فتنه هستند، آنها را با مناقین اول انقلاب مقایسه کرده و سخنانی بر زبان آوره است.» کروبی در ادامه نوشت: «امروز در راس این قوه فردی قرار گرفته است که صرفنظر از سواد علمی، نه سابقه‌ای اجرایی و قضایی در ایشان سراغ می‌توان گرفت و نه سابقه‌ای انقلابی. عجیب هم نیست. چه آنکه زمانی که امثال این حقیر در زندان بودند جناب آیت‌الله لاریجانی در دامان مادر مکرمه‌شان به شیر خوردن مشغول بودند و به هنگام انقلاب و خون دادن نیز ایشان سرشان و درس و کتاب دبیرستان بود.»

6 دی:

مهدی کروبی در مورد حوادث روز عاشورا با صدور بیانیه‌ای عزاداران حسینی(ع) را جماعتی وحشی خطاب کرد و اعلام کرد: «امروز در عاشورای حسینی از بدو صبح جماعتی وحشی با خشونتی وصف‌ناپذیر بر مردم یورش بردند و جمع زیادی را مجروح، دستگیر و بنابر گزارش‌های رسیده تعدادی از هموطنان را به شهادت رساندند» و در ادامه نیز جمهوری اسلامی را با رژیم پهلوی مقایسه کرد و با شهید خواندن اوباش روز عاشورا، نتیجه گرفت جمهوری اسلامی از رژیم شاهنشاهی نیز بدتر است زیرا حرمت این روز را نگه نداشته است. کروبی در ادامه بیانیه خویش افرادی که در روز عاشورا شعار علیه جمهوری اسلامی و اصل ولایت فقیه سر می‌دادند را فرزندان زهرا(س) نامید و از فراری دادن آنها توسط عزاداران حسینی(ع) اعلام نارضایتی کرد: «یا رب چه شده است که حرمت عاشورا و عزاداران فرزند زهرا(س) در ظهر عاشورا نگاه داشته نمی‌شود و آنان را به خاک و خون می‌کشند. یا رب چه شده است که حرمت خون مردم در این ماه عزیز هم رعایت نمی‌گردد؟»

15 دی:

شاخه قزوین حزب اعتمادملی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «حزب اعتمادملی منطقه قزوین ضمن مخالفت و محکوم نمودن حرکات مشکوک و طرح شعارهای ساختارشکنانه و حرکتهای دیگری که در حال برنامه‌ریزی و اجرا بوده و ماهیت آنها با دیدگاههای معترضین به انتخابات و آرمانهای امام(ره) مغایرت اساسی دارد. بر حرکت در چارچوب نظام و حفظ اصول آن تاکید می‌نماید.. حزب اعتمادملی منطقه قزوین ضمن محکوم نمودن حرکتهای مذبوحانه‌ای که این روزها اصول انقلاب و جایگاه رهبری را نشانه گرفته‌اند، از شورای مرکز حزب خصوصا شخص دبیرکل محترم آن جناب آقای کروبی انتظار دارد که به طور شفاف مرز خود را از این افراد جدا نموده و شائبه به وجود آمده در میان طرفداران حزب اعتماد ملی را مرتفع نمایند و با صدور اطلاعیه‌ای در این خصوص تکلیف خود و دوستان هم حزبی را با عناصر آشوبگر و ساختارشکن مشخص فرمایند. در صورت عدم موضع‌گیری دبیرکل محترم در این خصوص مطمئناً اعضای شواری مرکزی حزب اعتمادملی قزوین، در خصوص ادامه فعالیت حزب اعتمادملی تصمیم‌گیری اتخاذ خواهند نمود.»

21 دی:

مهدی کروبی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به مردم ایران 5 راهکار جهت خروج از بحران ارائه کرد: «اعتراف و توبه ظالمان و بخشش مردم، انحرافی که از انقلاب ایران صورت گرفته باید اصلاح شود، پرهیز از خشونت، ریشه‌یابی و علت‌یابی حوادث اخیر، و در نهایت اعلام آمادگی جهت مناظره با همه.»

5 بهمن:

کروبی در حاشیه همایش حزب مردم‌سالاری در گفتگو با فارس در پاسخ به این سئوال که آیا شما رئیس‌جمهور قانونی و منتخب ملت ایران را به رسمیت می‌شناسید؟ اظهار داشت: «بنده اشکالات خود را همچنان وارد می‌دانم اما در خصوص سئوال شما باید بگویم بله رئیس‌جمهور را نیز به رسمیت می‌شناسم.»

6 بهمن:

سحام نیوز: مهدی کروبی گفت: «با قاطعیت می‌گویم که من هرگز بر سر حقوق ملت معامله نخواهم کرد و یکی از بزرگ‌ترین حقوق این ملت آرایی است که به امانت در صندوق‌های رأی ریخته‌اند، و من تا پایان راه در کنار ملت خواهم بود و برای برگزاری انتخابات آزاد و رفع موانع موجود خواهم کوشید.»

20 بهمن:

مهدی کروبی در گفتگو با نشریه آلمانی اشپیگل، گفت: «انتخابات به طرز صحیحی برگزار نشده است. اما خب این دولت دارد هر روز کار انجام می‌دهد. حتی اگر به وسیلۀ تقلب هم روی کار آمده باشد باز باید برای کارهایی که می‌کند پاسخگو باشد.» وی در ادامه گفت: «امسال هم مثل همه سال‌ها از هنگام انقلاب سال 1357 به این طرف در تظاهرات شرکت می‌کنم. من جایی به این دریای بزرگ انسانی خواهم پیوست و از قبل هم محل خاصی را اعلام می‌کنم... ما مردم را فرا می‌خوانیم تا در تظاهرات رسمی سی و یکمین سالروز انقلاب شرکت کنند. اما ما تعیین تکلیف نمی‌کنیم که تظاهرکنندگان در کدام راه پا بگذارند، به کجا بروند و چه بکنند.»

حزب جبهه مشارکت

25 خرداد:

حزب مشارکت با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری تماماً مخدوش و غیرقابل دفاع است و خواستار ابطال انتخابات هستیم.»

رادیو زمانه: «محمدرضا خاتمی، برادر رئیس‌جمهور سابق ایران در جمع تظاهرات‌کنندگان هوادار موسوی در خیابان آزادی به نقل از محمد خاتمی (برادرش) خواستار ابطال نتایج انتخابات شد. وی دولت را متهم کرد که در آراء مردم «دستکاری» کرده است. این عضو جبهه مشارکت گفت: «ما تا زمان ابطال نتایج و برگزاری انتخاباتی تازه به حرکت خود ادامه خواهیم داد.»

10 تیر:

حزب مشارکت با صدور بیانیه‌ای از تایید نتایج انتخابات توسط شورای نگهبان ابراز تاسف کرد.

27 تیر:

حزب مشارکت با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «مردم انتظاری جزء این ندارند که مشروعیت دولت برآورده از تقلب در ارکان نظام به رسمیت شناخته نشود.»

6 مرداد:

حزب مشارکت با صدور بیانیه‌ای نسبت به وضعیت مصطفی تاج‌زاده، بهزاد نبوی، سعید حجاریان و دیگر متهمان بازداشت‌شده حوادث پس از انتخابات اعلام نگرانی کرد.

14 مرداد:

حزب مشارکت با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «نظام جمهوری اسلامی در آستانه ورود به دهه چهارم عمرش، عملکردهایی را از خود به نمایش گذاشته است که نه تنها هیچ غرابتی با این ارزش‌های الهی و اخلاقی ندارد بلکه فقط به رفتار حکومت طاغوتی استبدادی شبهات دارد.»

حزب مشارکت با صدور بیانیه‌ای از نامه کروبی خطاب به هاشمی و ادعای تجاوز جنسی در زندان‌ها حمایت کرد.

31 مرداد:

فرهاد تجری، عضو کمیته ویژه کمیسیون امنیت ملی در گفتگو با پارلمان نیوز اخبار مربوط به دفن دسته‌جمعی برخی کشته‌شدگان در تاریخ 21 و 24 تیرماه را تکذیب کرد. این اتفاق در واکنش به خبری بود که سایت نوروز ارگان رسمی حزب مشارکت منتشر کرده بود و طی آن مدعی شده بود: «پیکر ده‌ها نفر از شهروندان تهرانی در تاریخهای 21 و 24 تیرماه بدون اسم و مشخصات فردی در قطعه 302 بهشت زهرا(س) تهران به خاک سپرده شده است.» تجری در پاسخ به این سئوال که عنوان شده افراد دفن شده از مقودی‌های حوادث پس از انتخابات بوده‌اند، گفت: «اصل این خبر دروغ است، چه برسد به اینکه تعیین کنند کدام افراد دفن و خاکسپاری شده‌اند. این شایعه‌ها ادامه حلقه‌های ابهام‌آفرینی و تشتت ذهن مردم در مورد حوادث پس از انتخابات است.» تجری در پاسخ به این سئوال که بررسی لیست 69 نفره علیرضا بهشتی به کمیسیون امنیت در مورد افراد کشت شده و مفقودی‌های حوادث پس از انتخابات به کجا رسیده است، اظهار داشت: «قرار بود آقای بهشتی و کمیته ویژه آنها مشخصات آن لیست را کامل کنند و در اختیار ما قرار دهند که هنوز این اتفاق نیفتاده است و مشخصات و مستنداتی از افراد مورد ادعا به ما تحویل نداده‌اند.»

3 شهریور:

سعید شریعتی عضو شورای مرکزی حزب مشارکت ضمن اعلام استعفای خود و حجاریان از این حزب و بیان انتقادات متعدد خود به عملکرد همفکرانش، در دادگاه گفت: «توهمی که موسوی دچار آن شده و این مسیری که وی پس از انتخابات پیش گرفته است به سرانجام نخواهد رسید.» وی در بخش دیگری از دفاعیاتش نیز گفت: «من نه در اینجا بلکه از پیش معتقد بوده‌ام که در انتخابات تقلب شده است، به  این معنا که اعداد و ارقام اعلام شده با تقریب معقول و مرسوم همه انتخابات‌ها همین است. به اعتقاد من در مکانیزم موجود رای‌گیری و شمارش آرا، خصوصاً در انتخابات ریاست جمهوری که به صورت سراسری و معمولاً با تعداد کمی از نامزدها برگزار می‌گردد، امکان تقلب در حدی که با چنین فاصله‌ای آرا را دگرگون کند، وجود ندارد.. مجموعه مستندات و استدلال‌های ارائه شده از سوی نامزد مورد حمایت ما به هیچ عنوان کفایت از ابطال سراسری انتخابات نمی‌کند و حداکثر در صورت وارد بودن اعتراضات منجر به ابطال 100 یا 200 یا حداکثر 500 صندوق می‌شود که با خروج آرا، همه کاندیداها از این صندوق‌ها از مجموعه نتایج تغییر محسوسی در نتیجه انتخابات حاصل نمی‌شود لذا ادعای ابطال انتخابات با چنین مستنداتی مسموع نیست و ما چه بپذیریم و چه نپذیریم چه بپسندیم باید به نتیجه آرا، قانوناً تمکین کنیم.» شریعتی ادامه داد: «به عنوان عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی نقدهایی هم در رویکردهای کلان و هم در رفتار و عملکرد انتخاباتی به حزب متبوع خود وارد می‌دانم... متأسفانه حزب مانیز تنها ساعاتی پس از انتشار بیانیه آقای موسوی و صرفاً با تکیه بر ادعاهای ایشان، مردم را دعوت به اعتراض کرد و علی‌رغم هشدار برخی از دوستان در جلسه حزب، خود را شریک در هزینه‌ها و آسیب‌های وارده نمود.»

عبدالله رمضان‌زاده، قائم مقام حزب مشارکت بعد از پایان جلسه دادگاه در جمع خبرنگاران گفت: «من نظرم را قبلا گفته‌ام و الان هم عوض نشده و نمی‌شود. من گفته‌ام هر وقت مشارکت مردم به حداکثر برسد غیرممکن است که در انتخابات تقلب شود و در این دوره هم مشارکت بالا بوده بنابر این به نظرم تقلب صورت نگرفته است.» وی در ادامه تکید کرد: «با هر کار غیرقانونی توسط هر کسی در هر شرایطی مخالفم که یکی از آن‌ها هم همین تجمعات غیرقانونی است.»

محسن صفایی فراهانی از اعضای شورای مرکزی حزب مشارکت نیز مانند رمضان‌زاده پس از اتمام دادگاه در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: «دولت نهم در چهار سال اخیر اقداماتی از قبیل پرداخت انواع و اقسام وام‌ها به روستاها و کمک به حاشیه شهرها داشته و برای مثال به یک میلیون خانوار زمین‌های 99 ساله و به 20 میلیون نفر سهام عدالت داده است. این اقدامات در سطح کلان آثار منفی اقتصادی مانند رشد نقدینگی و کاهش رشد سرمایه‌گذاری داشته ولی در اقتصاد خرد، مشکل بسیاری از دهک‌های پایین را حل کرده است و تزریق این نقدینگی باعث شد تا مشکلات به صورت مقطعی حل شود. بنابراین از قبل هم محرز بود که دولت موجود با یک اختلاف بالایی برنده خواهد شد و نیازی به تقلب نبود و من این موضوعات را در دفاعیه خود نیز آورده‌ام.»

13 شهریور:

‌سایت نوروز، ارگان اینترنتی حزب مشارکت نوشت: «از آنجا که در روزهای اخیر آمار غیر واقعی فراوانی از سوی مقامات رسمی و غیررسمی وابسته به کودتاگران در خصوص تعداد کشته‌شدگان حوادث اخیر منتشر شده، پایگاه اطلاع‌رسانی نوروز در پاسخ به اینگونه اظهارات بی‌پایه و اساس که برای پاک کردن صورت مسئله و منحرف کردن اذهان عمومی از جنایات انجام شده در حوادث پس از انتخابات بیان می‌شود، اقدام به انتشار اسامی دقیق این شهدا می‌کند تا شاید وجدان‌های خفته بیدار شده و از کتمان حقایق روشن دست برداشته و از اعمال و جنایات انجام شده توسط زیرمجموعه‌ها و عوامل کودتا را پذیرفته و سعی در سرپوش گذاشتن بر جنایات نداشته باشند. در این خبر اسامی و مشخصات دقیق 72 شهید جنبش سبز که تاکنون احراز هویت شده‌اند آمده است و تلاش‌ها برای شناسایی و تکمیل این لیست ادامه داشته و شهداء به اسامی ذکر شده در این لیست ختم نمی‌گردد.» و در ادامه نیز اسامی 72 نفر از افرادی را که مدعی کشته شدن آن در حوادث پس از انتخابات بود، منتشر ساخت.

24 آذر:

حزب مشارکت با صدور بیانیه‌ای هتک حرکت به تمثال امام خمینی(ره) را محکوم کرد.

5 بهمن:

حسین کاشفی سخنگوی حزب مشارکت در گفتگو با ایسنا، گفت: «با وجود این که دفتر مرکزی جبهه مشارکت همچنان بست و پلمپ است، کارها در حزب دنبال می‌شود.»

حزب کارگزاران سازندگی

24تیر:

حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی طی یادداشتی در روزنامه اعتماد ملی نوشت: «چهره‌های اثرگذاری همچون میرحسین موسوی، محمد خاتمی و مهدی کروبی مسئولیتی سنگین برعهده دارند و می‌توانند دست به تاسیس یک جبهه فراگیر بزنند.» مرعشی تصریح کرد: «می‌توان به درایت رهبران سیاسی جبهه اصلاح‌طلب به ویژه ثبات قدمی که میرحسین موسوی از خود نشان داده اطمینان داشت. حوادث سیاسی اخیر ظرفیت‌های عمیق نیروهای سیاسی اصلاح‌طلب را به نمایش گذاشت. در واقع تبلور این رهبری راسخ در میرحسین موسوی نمود پیدا کرد. این جبهه فراگیر باید نقش رهبری جریان و مدیریت را مشخصا به محبوب‌ترین چهره اصلاح‌طلب بسپارد و بدون هماهنگی با وی هیچ اقدام سیاسی در جبهه اصلاح‌طلب صورت نگیرد. در واقع اکثریت این نقش را برای میرحسین موسوی پذیرفته‌اند.»

10مرداد:

محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در دادگاه علنی رسیدگی به اتهامات برخی چهره‌های سیاسی در بخشی از دفاعیات خود گفت: «ما اصلاح‌طلبان با زاویه گرفتن از ولایت فقیه دچار نفاق شدیم.»

31 مرداد:

حزب کارگزاران سازندگی با صدور بیانیه‌ای حمایت خود از نامه کروبی به هاشمی و ادعای بی‌سند تجاوز جنسی در زندانها! را اعلام کرد و نوشت: «متأسفیم که اعلام کنیم در شرایطی که مردم و دوستداران واقعی انقلاب اسلامی، امام و رهبری منتظر ایجاد نوعی همگرایی برای احقاق حقوق ملت و رفع نابسامانی‌ها هستند شاهد ادامه برخوردهای غلط با شخصیت‌ها و جریان‌های ریشه‌دار و اصیل جمهوری اسلامی هستیم.» در پایان این بیانیه نیز آمده است: «متأسفانه در شرایطی که دلسوزان واقعی نظام با ادبیات متفاوت سرگرم یک درگیری فرسایشی شده‌اند، گروههای بی‌ریشه و مرموز که خود ام‌الفساد مشکلات جاری هستند، سرگرم گسترش حوزه نفوذ خود و فتنه‌انگیزی هستند.»

25 مهر:

حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران در گفت‌وگو با هفته‌نامه مثلث اظهار داشت: «اصولگرایان باید از فرصت استفاده کنند و تکلیف خود را با احمدی‌نژاد روشن کنند. اصولگرایی حکم می‌کند که در این مسیر جدی باشند.» وی افزود: «علی‌رغم اینکه به توکلی انتقاداتی دارم اما او و مطهری و امثال آنها در مجلس جزو معدود اصولگرایانی هستند که پایبندی خود را به اصول نشان دادند. مماشات با احمدی‌نژاد به هیچ وجه با اصولگرایی سازگار نیست. اصولگرایان در گام نخست باید تکلیف خود را با احمدی‌نژاد مشخص کنند. توکلی، مطهری، باهنر، ناطق نوری و جامعه روحانیت کجا هستند.»

24 آبان:

حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران در گفتگو با ایلنا، در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت کارگزاران سازندگی، گفت:  «حزب کارگزاران سازندگی در حال تجدید سازمان است که جزییات آن متعاقباً تشریح می‌شود.» وی با رد پلمپ بودن دفتر کارگزاران سازندگی، گفت: «در حال تغییر مکان دفتر کارگزاران هستیم.» مرعشی همچنین در خصوص احتمال شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو نیز گفت: «در صورت تداوم وضعیت فعلی، پیشنهاد شخصی من به کارگزاران سازندگی و جبهه اصلاحات عدم شرکت رسمی در انتخابات پیش‌رو است.» وی در ادامه با انتقاد از سید محمدخاتمی گفت: «ایراد من به ایشان این بود که انتخابات سال 1384 انتخاباتی بود به تمام معنا دستکاری شده، به طوری که بسیاری صریحاً اعتراف به دستکاری شدن این انتخابات داشتند.»

29 آبان:

حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران در گفتگو با ایلنا گفت: «حاکمیت باید جنبش سبز را به عنوان حیات طیبه تلقی کند.» وی ادامه داد: «در حال حاضر هم حوزه علمیه با وضع موجود سازگاری ندارد و به نوعی در قهر به سر می‌برد، دانشگاهیان هم مخالف وضع موجود هستند، فرهنگیان، بازاریان و صاحبان صنایع هم معترضند.» وی در بیان نگرانی هاشمی رفسنجانی گفت: «نگرانی آقای هاشمی استمرار بی‌توجهی به مردم و به نارضایتی عمومی است و تا آنجا که من اطلاع دارم آقای هاشمی از اینکه نظام با این حجم نارضایتی عمومی بتواند به حرکت پویای خود ادامه دهد تردید دارد.» رئیس دفتر اسبق هاشمی رفسنجانی گفت: «آقای هاشمی بیش از هر کس دیگری در این کشور به نظام و رهبری وفادار است و سرنوشت خود را جدا از سرنوشت رهبری، نظام، روحانیت و مراجع نمی‌داند و همه را سوار بر کشتی به نام جمهوری اسلامی می‌داند و از اینکه این کشتی در سخت‌ترین بحران حیات سیاسی خود به وسیله بی‌تجربه‌ترین افراد که اصالت‌های آنها مورد تردید است اداره شود نگران است.»

13 دی:

محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در نشست خبری خود گفت: «تلقی من این است که اگر بخواهیم جریان اصلاحات در دفاع از ارزش‌های انقلاب پایدار بماند باید آسیب‌شناسی کرده و اقدامات و کارهای او را نقد جدی کنیم.» وی ادامه داد: «بر این باورم که بعد از رحلت امام جریان چپ سیاسی و یا به تعبیر دیگر اصلاح‌طلبان به مانند زمان حیات امام التزامی را به ولایت فقیه نشان نمی‌دهند، چرا که بعد از رحلت ایشان به صورت کامل و عیان از رفتار آنها این التزام مشاهده نمی‌شود.

عمده‌ترین و بزرگترنی خسارت را افتراق به این عمل و ذهن سیاسیون اصلاحات به وجود آورد ناخودآگاه اصلاحات به سمت رقیق شدن ارزش‌های انقلاب رفت که این ضربه نگران‌کننده در پوشش بدست آوردن برخی مطالعات سیاسی در درازمدت آثار خود را بر جای خواهد گذاشت.» عطریانفر با بیان اینکه جریان اصلاحات در کشور به حق بر روی موضوع قانون و قانون‌گرایی تاکید کرده است ادامه داد: «در دوره‌ای که اصلاحات قدرت را در دسترس داشتند سعی کردند قانونگرایی را اصل قرار دهند اما اگر به عملکردها نگاه کنیم معتقدم به مواردی از قانونمند حرکت کردن و یا مضامینی که در قانون اساسی به آن تاکید شده برخی از لایه‌های جریان اصلاحات به آن توجه نکرده و قانون‌گریزی را چه در رفتار و چه در گفتار خود نشان داده‌اند.» عطریانفر به سردادن شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران نیز اشاره کرد و گفت: «ریشه‌ها و مبانی چنین شعارهایی در کانون ذهن اشخاص به این تفکر که اسرائیل دشمن اعتقادی ما نیست، باز می‌گردد اگر شعاری در عرصه سیاست منتشر می‌شود اگر به عقبه توجه کنیم ریشه چنین شعارهایی مشخص خواهد شد و این امر ناشی از رنگ باختن همان موازین ارزشی است.»

مجمع روحانیون مبارز

23 خرداد:

مجمع روحانیون مبارز با صدور بیانیه‌ای خواستار ابطال نتایج انتخابات ریاست جمهوری شد.

24 خرداد:

مجمع روحانیون مبارز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در این انتخابات صرف‌نظر از نتیجه‌ای که معلوم شد، آنچه موجب تاسف و نگرانی بیشتر است اعمال نوعی مهدنسی آراء گسترده در این دوره است... ما و هواداران پرشور و با شعور جناب میرحسین موسوی ضمن حفظ هوشیاری و پرهیز از هر عملی که به تشنج بینجامد و به سرکوب‌گران بهانه دهد، مهندس موسوی عزیز را تنها نخواهیم گذاشت.»

30 خرداد:

مجمع روحانیون مبارز در کرد: «با کمال تاسف مراجع ذیربط از صدور مجوز (برای تجمع امروز) خودداری نمودند. بنابراین مجمع برنامه‌ای جهت راهپیمایی امروز نخواهد داشت. در ادامه این بیانیه آمده است: «مسئولیت حفظ امنیت مردم به عهده دولت و مسؤلان امنیت کشور گذارده شده است.»

1 تیر:

مجمع روحانیون مبارز در بیانیه‌ای اعلام داشت: «جناب آقای مهندس میرحسین موسوی که در طول سالیان دفاع مقدس نخست‌وزیر این کشور بوده پس از بیست سال رصد کردن اوضاع کشور امروز احساس خطر کرده است و برای نجات کشور از مدیریت غلط چهار سال گذشته به میدان آمده و در مدت کمتر از سه ماه میلیون‌ها انسان شیفته امام خمینی را با یاد و نام آن عزیز به صحنه آورده است، ... آیا چنین شخصیتی به جای آنکه مورد تقدیر و تجلیل قرار گیرد، باید توسط همان‌هایی که در آن زمان در برابر امام صف‌آرایی می‌کردند و نیز خلاف آنان امروز مورد عتاب قرار گیرد و آنچه زیبنده خود آنان است به مهندس موسوی نسبت دهند؟... ما قویا از جناب آقای مهندس میرحسین موسوی حمایت می‌کنیم و در برابر تهمت‌های ناجوانمردانه و از آن جمله تهمت تسبیب اغتشاش‌ها به ایشان از وی دفاع می‌کنیم و عامل همه اغتشاش‌ها و زخمی شدن‌ها و دیگر خساراتی را که به مردم وارد شده است، کسانی می‌دانیم که بی‌جهت شهر را به صورت پادگان نظامی درآورده‌اند و آنها باید شناسایی و محاکمه شوند.»

9 تیر:

مجمع روحانیون مبارز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد بیانیه‌ای تنها یک ساعت قبل از آغاز فراخوان قبلی خود برای راهپیمایی غیر قانونی سبزها در خیابان آزادی اعلام و همچنان اعتراض به نتایج انتخابات را برای خود محفوظ می‌داند و خواستار آزادی بازداشت‌شدگان اخیر است.

29 تیر:

مجمع روحانیون مبارز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «امروز اگر خیر انقلاب و کشور و ملت را می‌خواهیم، همگی باید پیشنهادهای متین آیت‌الله هاشمی را که در واقع حداقل‌هایی است که می‌تواند هم بخشی از حق مردم را ادا کند و هم جامعه را به سوی اطمینان و آرامش ببرد و امید به آینده را افزون سازد، جدی بگیریم و آن را عملی سازیم.»

30 تیر:

اعضای انجمن اسلامی دانشجویان 22 دانشگاه کشور با صدور نامه‌ای سرگشاده خطاب به خاتمی،‌ خواستار بررسی مجدد مشروعیت مجمع روحانیون مبارز و شخص وی شدند.

10 مرداد:

محمدعلی ابطحی عضو مجمع روحانیون مبارز در دادگاه علنی رسیدگی به اتهامات برخی چهره‌های سیاسی در بخشی از دفاعیات خود گفت: «سال 84 که موسوی برای حضور در انتخابات مطرح شده بود، بنده مخالفت کردم چرا که این مقعطی که وی در سیستم حکومتی حضور نداشت، می‌توانست توهماتی برای موسوی ایجاد کند که این توهمات به کشور آسیب می‌زد. اصلی‌ترین اتفاقی که در این انتخابات افتاد و البته در طول برگزاری، قبل و بعد از انتخابات هم مطرح بود، مسئله تقلب است. بنده البته جایی مطرح کردم که تقلب یک اسم رمز آشوب شده است که در آن لشکرسازی برای تقلب وجود داشت و تمرین پهن شدن مردم هم در خیابان‌ها هم در آن موجود بود» ابطحی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «تقلب واقعا در ایران وجود نداشت چرا که در انتخابات سال 84 وقتی فاصله کروبی و احمدی‌نژاد کمتر از نیم‌میلیون بود، وزارت کشور خاتمی نپذیرفت که کلمه تقلب مطرح شود لذا کروبی تخلف در انتخابات را مطرح می‌کرد و بنده تعجب می‌کنم که در این انتخابات با وجود اختلاف 11میلیونی چگونه بحث تقلب پذیرفته می‌شود، این در حالی است که همانهایی که 500 هزار اختلاف راتقلب نمی‌خواندند، امروز 11میلیون فاصله را تقلب می‌خوانند. همه ما در مصاحبه‌های مختلفی گفته بودیم که در بدترین شرایط بین یک تا دو میلیون بیشتر امکان تقلب وجود ندارد فلذا می‌گفتیم که اگر بتوانیم از این میزان عبور کنیم کاندیدای ما در انتخابات پیروز می‌شود؛ واقعا ما اصلاح‌طلبان در بسیاری از موارد صداهایی را که باید می‌شنیدیم، نمی‌شنیدیم یا صدای همه را نمی‌شنیدیم و در واقع صداهای جامعه متوسط به بالا را می‌شنیدیم و در واقع این توهم، توهم بزرگی بود که موسوی پیدا کرده و احساس می‌کرد که تقلب 11میلیونی امکان‌پذیر است.» وی ادامه داد: زمانی که قرار بود موسوی مدارک مربوط به بحث تقلب در انتخابات را مطرح کند به خاطر دارم در جلسه مجمع روحانیون مبارز وقتی بحث ارائه مدارک تقلب در انتخابات مطرح شد یکی از دوستان که قبلا وزیر کشور هم بود گفت همه این مدارک اگر جمع شود و درست باشد 700 هزار رای بیشتر نمی‌شود. بنده وقتی از موسوی به عنوان هندوانه سربسته یاد کردم به خاطر همین توهمات بود که در موسوی وجود داشت که وی امکان تقلب 11 میلیونی را امکان‌پذیر می‌دانست.» وی افزود: «پس از انتخابات هاشمی رفسنجانی، موسوی و خاتمی در جلسه مشترکی هم‌قسم شدند که پشت یکدیگر را خالی نکنند و بنده نمی‌دانم که این تنها نگذاشتن و یاری کردن یکدیگر پس از 11میلیون فاصله برای چه بود. شاید خاتمی دلیل خود را داشت، موسوی شاید کشور را نمی‌شناخت ولی خاتمی با همه ارادتی که به وی دارم اتفاقا برعکس همه مسائل را می‌دانست، توانایی و اقتدار رهبری را می‌شناخت اما به خاطر اتفاقات موسوی را همراهی کرد که این همراهی خائنانه بود. هاشمی در ذهن خود قصد انتقام از احمدی‌نژاد و رهبری را داشت؛ این‌ها همه مسائلی بود که در ذهن موسوی به عنوان توهم همراهی شکل گرفته بود» وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «اگر رهبری نبودند یا اگر ایشان یک قدم به عقب می‌نشستند امروز هلال ناامنی ایران، افغانستان و پاکستان شکل می‌گرفت و در صورتی که این هلال تشکیل می‌شد دیگر هیچ جا اثری از انقلاب نمی‌ماند.»

13 مرداد:

مجمع روحانیون مبارز با صدور بیانیه‌ای از برگزاری دادگاه متهمین حوادث پس از انتخابات گلایه کرد و آن را «صحنه نمایشی» توصیف کرد.

22 مرداد:

مجید انصاری عضو مجمع روحانیون مبارز، در گفت‌وگو با ایرنا، درباره درخواست مهدی کروبی از هاشمی رفسنجانی، برای بررسی موضوع تجاوز به زندانیان، گفت: «اینها صحت دارد و آدم باید به قول امیرالمومنین آرزوی مرگ کند که در جمهوری اسلامی کار به اینجا برسد که چنین فجایعی رخ دهد... نه یک مورد بلکه متعدد بوده است.»

25 مرداد:

مجمع روحانیون مبارز در بیانیه‌ای ضمن حمایت از نامه کروبی به هاشمی و ادعای تجاوز جنسی در زندان‌ها اعلام کرد: «اخیراً هیاهو درباره چهره برجسته انقلاب و کشور و شخصیت مورد اعتماد و احترام حضرت امام، حضرت حجة‌الاسلام والمسلمین جناب آقای کروبی، دل همه علاقه‌مندان به امام و سرنوشت کشور را به درد آورده است. به جای رسیدگی دقیق و بی‌طرفانه به آنچه اعلام می‌شود و شواهد و قرائتی بر تحقق آن وجود دارد که اگر خبر آن واقعیت داشته باشد، بزرگ‌ترین جفا به مردم و انقلاب و اسلام شده است. با اهانت‌های بی‌امان علیه چهره ارزشی و مورد احترام مردم و کشور، با اهانت‌های وقیح به جناب آقای کروبی جنایت دیگری رخ داده است.»

2 آبان:

مجمع روحانیون مبارز با صدور بیانیه‌ای نسبت به انتقادات علیه موسوی خوئینی‌ها واکنش نشان داد و از وی حمایت کرد.

3 آبان:

موسوی لاری عضو مجمع روحانیون مبارز و وزیر کشور دولت اصلاحات در گفتگو با ایلنا با بیان اینکه افرادی چون قالیباف، لاریجانی، رضایی واقعا با جریان حاکم فعلی مشکلات جدی دارند، گفت: «نگاه آنها با طیف حاکم در مورد مسائل اجرایی کشور متفاوت است و معتقدم همین که در طیف اصولگرا جریانی شکل گرفته که وضعیت موجود را نمی‌پسندد نشان از تاثیرگذاری اندیشه اصلاح‌طلبی دارد که توانسته است راه شفاف را نشان دهد.» وی در ادامه نیز به طرح وحدت ملی اشاره کرد و گفت: «پیشنهادهای آقایان رضایی، عسگر اولادی، باهنر و هاشمی برخاسته از نوعی مآل‌اندیشی است و مخالفت‌های افراطی با این طرح‌ها نیز از ناحیه کسانی است که بقای خود را در تشنج می‌بینند.»

25 آذر:

مجمع روحانیون مبارز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما به آن افراد و گروه اندک که خواسته‌ها و شعارهای خود را از مردم جدا کرده‌اند توصیه می‌کنیم که شما هم به صفوف اکثریت عظیم دانشجویان بپیوندید که خواست آنان خواست اکثریت عظیم مردم ایران است.»

9 دی:

علی‌اکبر محتشمی‌پور، رییس کمیته صیانت از آرای موسوی و عضو مجمع روحانیون مبارز پس از قریب به 4 ماه سکوت در برابر شعار «نه غزه نه لبنان» طیف متبوعش، در گفتگو با فارس با بیان اینکه کسانی که به عمد شعار «نه غزه، نه لبنان» را می‌دهند خائن هستند، گفت: «ما باید طرفدار مظلوم باشیم و جان خود را فدای آرمان‌های بلند اسلام بکنیم.» وی در پایان تاکید کرد: «طرح این شعارها سبب انزوای ایران در جهان اسلام و نفرت بین دوستداران ما می‌شود.»

سازمان مجاهدین انقلاب

23 خرداد:

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «در پی انتخابت رسوای اخیر که در محافل سیاسی داخل و خارجی از آن به عنوان کودتای نرم علیه مردم‌سالاری و جمهوریت در ایران یاد می‌کنند، اقتدارگرایان حاکم در اقدامی وقیحانه در سطح وسیعی اقدام به دستگیری فعالان سیاسی منتقد و مخالف دولت کرده‌اند. بی‌شک موج دستگیری فعالان سیاسی خطای بزرگ دیگری در ادامه بدعت و خطای مصادره آراء مردم در انتخابات رسوای دهم است»

24 خرداد:

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «آنچه در این انتخابات رخ داده علاوه بر تقلبات و تخلفات گسترده و بی‌سابقه در صندوق‌های رأی، سوءاستفاده حداکثری از تمامی امکانات و فرصت‌های در اختیار برای مهدنسی آراء و رأی‌سازی بود... در نتیجه این انتخابات نه تنها از نظر میزان مشارکت بلکه از نظر گستردگی و انواع تقلبات در تاریخ ایران کم‌نظیر و بلکه بی‌نظیر است.»

26 خرداد:

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما ضمن حمایت مجدد جناب آقای میرحسین موسوی و تقدیر و تشکر از ایستادگی و تلاش مجدانه ایشان برای صیانت از آراء ملت و تجدید انتخابات از مردم بزرگ ایران می‌خواهیم اعتراضات و تحرکات خود را براساس اصول و محورهایی که ایشان در اطلاعیه‌های خویش اعلام کرده‌اند سامان دهند.»

31 خرداد:

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران در بیانیه‌ای اعلام داشت: «سازمان مجددا تأکید می‌کند دولت برآمده از انتخاباتی که صحت و سلامت آن از سوی بخش عظیمی از ملت ایران مخدوش و مردود اعلام شده و بر موج گسترده اعمال خشونت علیه شهروندان شکل می‌گیرد فاقد وجاهت قانونی است.»

6 تیر:

سید امیرحسین مهدوی عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب و سردبیر روزنامه اندیشه نو در نشست خبری خود در خبرگزاری ایسنا گفت: «سناریوی از پیش طراحی شده سازمان مجاهدین و ستاد موسوی، عدم پذیرش و نتایج شمارش آراء، عدم تمکین قانون، برگزاری تجمعات غیرقانونی، نظرسازی و القای عدم سلامت انتخابات بود که باعث رویگردانی مردم از اصلاح‌طلبان شد.» مهدوی با تأکید بر اینکه جو ستاد موسوی عدم پذیرش نتایج انتخابات بود، گفت: «پیش از انتخابات با ارائه برخی نظرسنجی‌های جعلی به موسوی، وی را در خصوص پیروزی قطعی‌اش در انتخابات به توهم انداخته بودند و مواضع افراطی موسوی رأی وی را کاهش داد.» وی در خصوص القای نگرانی نسبت به صیانت از آرای مردم از سوی سازمان مجاهدین انقلاب نیز اظهار داشت: «از قبل، فرایندی برای انتشار نظرسنجی‌ها و نتیجه از پیش اعلام شده انتخابات طراحی شده بود و براساس این برنامه بود که موسوی ساعت 21 روز 22 خرداد و پیش از اتمام رای‌گیری در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد در مرحله اول پیروز می‌شود و هر نتیجه‌ای غیر از این نادرست است و نشان می‌دهد که در انتخابات تقلب شده است. فضاسازی‌ها در باور عمومی برای القاء تقلب در انتخابات به صورت گسترده پیگیری می‌شد و مدام تکرار می‌شد که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد موسوی پیروز انتخابات است و نوعا نهادهایی به عنوان مرجع نظرسنجی مطرح می‌شدند که مورد اعتماد هستند تا کسی خواستار ارائه سند در این زمینه نشود.» مهدوی گفت: «مقامات سابق و اسبق وزارت کشور مانند مصطفی تاج‌زاده از نگرانی درباره سلامت انتخابات سخن می‌گفتند و پیگیری موضوع صیانت از آرا به بهزاد نبوی سپرده شد و او دنبال جمع‌آوری افرادی برای معرفی آنها به عنوان ناظران بر انتخابات بود که این مسئله نشانگر سمت و سوی القای نگرانی و تاکید بر لزوم صیانت از آرا بود.» وی تصریح کرد: «آقای موسوی نیز پس از انتخابات ساز و کار قانونی انتخابات را نپذیرفت، در حالی که تا روزهای پیش از انتخابات ایشان می‌گفت که «نظارت استصوابی را قبول ندارم و قانون آن را تغییر خواهم داد اما تا این قانون پا برجاست به آن عمل می‌کنم.»» وی با اشاره به دستگیری 3 نفر از اعضای شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب، گفت: «دستگیری این افراد به دلیل قطع روابط شبکه‌های خوشه‌ای جوانان با افراد مذکور همچون تاج‌زاده و قطع روابط میان مدیران رسانه‌ها و متولیان سایت‌های دوم خردادی با بهزاد نبوی به آرام شدن فضای کشور بسیار کمک کرد.» مهدوی در پایان گفت: «آقای موسوی دچار یک ابهام و گره ذهنی شده و از قضاوت تاریخ در مورد خود نگران است.»

8 تیر:

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای عنوان کرد: «امیرحسین مهدوی اظهاراتش را تحت فشار و شکنجه بیان کرده است.»

9 تیر:

امیرحسین مهدوی عضو مستعفی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران در نامه‌ای سرگشاده خطاب به سران اصلاحات نوشت: «متاسفانه همانگونه که پیش‌بینی می‌کردم پس از کنفرانس خبری در روز شنبه مورخ 6/4/88 جریان پدرخوانده اصلاحات در واکنش به اظهارات روشنگرایانه اینجانب متوسل تهمت و دروغ‌پراکنی‌ شده‌اند و سعی کردند اظهارات مستدلی که در کنفرانس مذکور بیان داشته را اعترافات تحت فشار نشان دهند. لذا اینجانب سیدامیرحسین مهدوی در سلامت و آزادی کامل به شهادت خانواده و دوستان نزدیک که در این ایام هر ساعت شاهد زندگی عادی بنده بودند، اعلام می‌دارم که اینجانب به هیچ وجه حتی برای یک دقیقه در بازداشت نبوده و اساسا هیچ ماموری از سوی هیچ نهاد اطلاعاتی و امنیتی و انتظامی با بنده تماس نگرفته است و دلیلی هم برای این کار وجود ندارد چرا که هیچ اتهامی متوجه بنده نیست. امیدوارم پدرخوانده‌های اصلاحات به این رفتار پدرسالارانه خود پایان داده و اجازه تنفس و آزاداندیشی به نسل دوم اصلاحات بدهند.»

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دولت برآمده از انتخاباتی که ملت صحت آن را نپذیرفته و بر ابطال آن پای می‌فشارد، فاقد مشروعیت و وجاهت قانونی است.»

10 مرداد:

معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران به نمایندگی از مدعی‌العموم در دادگاه علنی رسیدگی به اتهامات متهمان کودتای مخملی گفت: «طبق مستندات به دست آمده و اعترافات مستدل متهمین، وقوع این حوادث کاملا از پیش طراحی شده و طبق جدول زمانبندی و مراحل کودتای مخملی پیش رفته است، به گونه‌ای که بیش از 100 مورد از 198 مورد دستورالعمل‌های «جین شارپ» برای کودتای مخملی اجرا گردیده است.» وی ادامه داد: «این جریان با هدف القاء جعل و تقلب در انتخابات و تشویش اذهان عمومی، نامه وزارت کشور را جعل نموده و با انتصاب افتراء به این وزارت خانه و توزیع وسیع آن قصد فریب افکار عمومی را داشته است. همچنین در بازرسی از منزل آقای بهزاد نبوی عضو مؤثر و محوری سازمان مجاهدین اسنادی دال بر جعل سند با هدف تشویش اذهان عمومی به دست آمده که به پیوست تقدیم دادگاه می‌شود... بنا بر اطلاعات منابع موثق در یکی از جلسات سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی شاخه اصفهان در بین کلیه اعضاء نظرسنجی می‌گردد که در صورت حمله آمریکا به ایران آیا رهبر جمهوری اسلامی را تسلیم مهاجمین کنیم یا نه و این در حالی است که هیچ یک از شاخه‌ها اقداماتی در این سطح را جز با هماهنگی مرکزیت انجام نمی‌دهند.»

12 مرداد:

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای به برگزاری دادگاه‌های متهمان حوادث پس از انتخابات اعتراض کرد. در این بیانیه، دادگاه متهمان «غیرقانونی و نمایشی» دانسته شد.

13 مرداد:

در بازخوانی کیفرخواست برخی متهمان پس از انتخابات در دادگاه و در جمع خبرنگاران عنوان شد: «در بازرسی از منزل بهزاد نبوی عضو مؤثر و محوری سازمان مجاهدین اسنادی دال بر جعل سند با هدف تشویش اذهان عمومی به دست آمده است. هم‌چنین افرادی که با لباس سپاه پاسداران قصد پرتاب نارنجک دست‌ساز داشتند دستگیر شدند. تعدادی از  عوامل بمبگذار نیز که در روز انتخابات قصد بمبگذاری در مناطقی همچون چیذر، حسینیه ارشاد، نارمک، بهارستان و... را داشتند دستگیر شدند»

7 شهریور:

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای مجددا برگزاری دادگاه‌های متهمان حوادث پس از انتخابات را محکوم نموده و آن را «استالینی» توصیف کرد.

17 شهریور:

در پی اعلام خبر ربوده شده عاطفه امام، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران با ارسال نامه سرگشاده‌ای به رئیس قوه قضائیه، ضمن بیان شرح ماوقع واقعه ربوده شدن دختر عضو ارشد این سازمان خطاب به آیت‌الله لاریجانی نوشت: «عاطفه با منزل تماس گرفته و به مادرش می‌گوید که بازجوها وی را تحت فشار گذاشته‌اند تا به داشتن روابط نامشروع با برخی فعالان سیاسی در بند اعتراف کند. عاطفه به مادرش می‌گوید که به توصیه بازجویش با وی تماس گرفته است، زیرا بازجو به او گفته است شرط آزادی وی چنین اعترافی است و در این زمینه می‌تواند با مادرش مشورت کند. همسر جواد امام بلافاصله طی مصاحبه با رسانه‌های گروهی داخل و خارج کشور ضمن افشای این توطئه کثیف، مقامات جمهوری اسلامی را مسئول سلامت و حفظ جان دخترش معرفی می‌کند.» در ادامه این نامه نیز آمده است: «آقای لاریجانی! اگر در خود این توان را می‌بینید که به این قانون‌شکنی‌ها و رفتارهای گستاخان پایان دهید، بمانید و اگر در خود چنین توانی نمی‌بینید لباس علم و دیانت را به ننگ تحمل چنین جنایاتی آلوده نسازید.»

28 شهریور:

در پی تکذیب خبر ربوده شدن عاطفه امام از سوی مادر وی، سازمان مجاهدین انقلاب اعلام کرد: «پیرو نامه سرگشاده مورخ 17/6/88 درباره ماجرای ناپدید شدن دختر آقای جواد امام به اطلاع می‌رساند آن نامه با انگیزه‌های انسان‌دوستانه و دفاع از حقوق یک عضو سازمان و در پی دو مصاحبه مادر عاطفه امام با رسانه‌های جمعی مبنی بر بازداشت غیر قانونی دخترش و وادار کردن او به اعتراف‌های ناشایست نگارش یافت و اکنون که مشارالیها طی مصاحبه‌ای اعلام داشته است ماجرای بازداشت دخترش صحت نداشته و تنها ادعاهای دختری نوجوان بوده است که به انگیزه‌های احساسی و عاطفی نسبت به پدر دربند خود، آن را مطرح کرده است، طبعاً ما نیز به منظور رفع هر گونه شبهه و سوء تفاهمی وظیفه خود می‌دانیم، مطالب مربوط به این موضوع در نامه مذکور را منتفی اعلام می‌کنیم.»

5 مهر:

محسن آرمین، سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران در گفتگو با پارلمان نیوز گفت: «اگر از من بخواهید به عنوان یک مسلمان معتقد به نقش اجتماعی دین این واقعیت تلخ را در یک جمله بیان کنم خواهم گفت وضعیت کنونی تأویل آن سخن سیدمحمد خاتمی است که بارها گفت که «اگر دین در برابر آزادی قرار گیرد نتیجه آن شکست دین خواهد بود.»

10 آبان:

اسماعیل کوثری نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با روزنامه اعتماد گفت: «آقای آغاجری تئوریسین سازمان مجاهدین انقلاب قبل از انتخابات می‌گوید ما یک پایه‌های ولایت را با انتخابات آقای موسوی منهدم خواهیم کرد. این دقیقا عین جمله ایشان است... این تشکیلات از لحاظ قانونی شاید بتوانند به خودشان رسمیت بدهند و مجوزی هم بگیرند اما در عمل از همان ابتدا از دوره امام(ره) مخالف حرکت‌های امام و نظام بودند.» وی در ادامه نیز در پاسخ به اینکه نظامیان چرا در سیاست دخالت می‌کنند گفت: «این به آن معنا نیست که بگوییم پاسدار انقلاب سیاست را نفهمد. یک موقع مجموعه از یک نفر حمایت می‌کند که طبیعتاً این اشکال دارد و درست نیست اما گاهی تک‌تک افراد خودشان تشخیص می‌دهند. مثلاً ممکن است اطرافیان از من در مورد رای و نظرم در انتخابات سوال کنند. من می‌توانم به عنوان یک شخص اظهارنظر کنم چون نظرات من به سازمان ربطی ندارد. مثلاً در سال 76 اعلام شد شهرک شهید محلاتی که خانواده‌های سپاهی در آنجا زندگی می‌کنند اکثرا به آقای خاتمی رای داده‌اند، آیا کسی آنها را مواخذه کرد؟ نه، چون سپاهیان هم مانند همه شهروندان حق دارند اما سپاه هیچ‌گاه سازمان یافته از کسی حمایت نکرده است. اما برخی تحلیل می‌کنند که مثلا سپاه وارد فلان مساله سیاسی شده است. بله ممکن است بعضی از مسئولان نظرات‌شان را بگویند اما نظرات آنها، سازمان‌یافته و رسمی نیست.»

16 آبان:

محسن آرمین سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران در گفتگو با ایلنا گفت: «جنبش سبز هنوز به یک حرکت تمام توده‌ای تبدیل نشده و از سطح طبقه متوسط فراتر نرفته و اقشار پیرامونی و کمتر توسعه یافت را در بر نگرفته است.» وی در ادامه تاکید کرد: «به لحاظ مدیریت غلط و رفتارهای مغایر با موازین دینی جریان اصولگرای حاکم، جنبش سبز از حمایت بخش‌های مذهبی برخوردار است.» آرمین در پاسخ به این سوال آیا یک مدیریت واحد می‌تواند مانع از رادیکالیزه شدن جنبش سبز شود و آیا همگرایی موسوی، کروبی، خاتمی و هاشمی رفسنجانی در این زمینه موثر است؟، اظهار داشت: «اگر این بزرگواران این امکان را داشتند که با هماهنگی بیشتری حرکت کنند طبیعتا این آسیب‌پذیری می‌توانست کاهش پیدا کند البته در حال حاضر یک حداقل هماهنگی‌هایی بین این شخصیت‌های سیاسی وجود دارد.» وی ادامه داد: «جریان اصولگرای حاکم نشان داده است که از هیچ راهکار غیراخلاقی برای منحرف کردن جنبش سبز ابایی ندارد به عنوان مثال برخی شعارهایی که در راهپیمایی روز قدس مطرح شد دلیلی بر این دانستند که جنبش سبز مخالفتی با اسرائیل ندارند در حالی که جنبش سبز و اصلاح‌طلبان همیشه اسرائیل را یک پدیده منفور می‌دانسته و می‌دانند و این موضوع مربوط به امروز و دیروز نیست و جنبش سبز باید از طرح شعارهایی که می‌تواند زمینه‌های سوءاستفاده برخی جریانات را فراهم کند پرهیز نماید.»

4 آذر:

محسن آرمین سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران در گفتگو با روزنامه اعتماد گفت: «آقایان با تمام تلاشی که کردند و با تمام امکانات دولتی و بسیج نیروهایشان در روز 13 آبان نتوانستند بیشتر از هشت هزار نفر را در برابر لانه جاسوسی جمع کنند در حالی که در آن شرایط رعب‌انگیز و وحشتناک در سطح شهر تهران حداقل، 50، 60 هزار معترض حضور داشت.» وی در پاسخ به این سوال که «نسبت آقای هاشمی رفسنجانی با جنبش سبز چیست؟»، گفت: «ما از همان ابتدا در سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی همواره معتقد بوده‌ایم حتی اگر از امتیازات آقای هاشمی چشم‌پوشی کنیم و تنها از منظر عقل سیاسی نگاه کنیم، آقای هاشمی رفسنجانی در عرصه سیاسی کشور یک ظرفیت بسیار قابل توجه است که به هیچ وجه نمی‌توان او را نادیده گرفت. اگر هم از دیدگاه اصلاح‌طلبانه نگاه کنیم ایشان به لحاظ مشخصه‌های فکری به مراتب به اصلاح‌طلب‌ها نزدیک‌تر است. نمی‌خواهم بگویم ایشان اصلاح‌طلب است، خود ایشان نیز هرگز چنین ادعایی نداشته و سعی کرده‌اند به گونه‌یی حرکت کنند که در قالب جریان خاصی قرار نگیرند اما فاصله آقای هاشمی با اصلاح‌طلبان بسیار نزدیک‌تر از فاصله‌یی است که با اصولگرایان دارد. بنابراین هم از نظر عقل سیاسی و هم از منظر اصلاح‌طلبی، اصلاح‌طلب‌ها نگاه‌شان به آقای هاشمی نگاه مثبت و احترام‌آمیز است. ما از آقای هاشمی نباید انتظاراتی را که از آقای موسی یا خاتمی داریم داشته باشیم. آقای هاشمی در جایگاه خودش مواضع مسئولانه‌یی داشته است.»

10 آذر:

فارس: «دو عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین اسلامی به کشورهای خارجی پناهنده شدند. محمدعلی توفیقی عضو شورای مرکزی این سازمان پس از خروج از کشور با خانواده خود به کشور سوئد پناهنده شد. مهتری عضو روابط عمومی این سازمان نیز به کشور آمریکا پناهنده شده است. وی تهیه‌کننده سی‌دی حاوی مطالب دروغ درباره بازداشتگاه کهریزک بود که مورد استناد کروبی قرار گرفت و محتوای آن از سوی مسئولان قضایی و انتظامی تکذیب شد.»    

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات