تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۹  ، 
کد خبر : ۲۶۲۱۲۷

عضو کميسيون امنيت ملي مجلس: در مورد آمريکا هيچ چيزي تغييرنکرده است

ما مذاکره مي‌کنيم، ترسي هم نداريم اما اينکه آنها مي‌خواهند از موضع برتر و طلبکارانه درميز مذاکره حاضر شوند، بدانند که ما هيچ گاه قبول نمي‌کنيم و بر مواضع انقلابي و منافع ملي خود ايستاده‌ايم

 پايگاه بصيرت: گروه سياسي/ در آستانه برگزاري راهپيمايي 13آبان خبرنگار پايگاه بصيرت گفتگويي را با آقاي محمد اسماعيل کوثري نماينده مردم تهران و عضو کميسيون امنيت ملي  مجلس شوراي اسلامي ترتيب داده که شما را به خواندن آن دعوت مي کنيم.

 

* حضرت امام(ره) از کدام منظر به به غرب و آمريکا مي‌نگريست؟

حضرت امام(ره) دقيقاً بر اساس آيات و روايات به مساله‌ي آمريکا نگاه مي‌کرد که آن را شيطان بزرگ نام گذاري کرد. مسئولين سياسي اين کشور آنقدر جنايت و خباثت انجام دادند که به خاطر همين امام (ره) از آنها به عنوان شيطان بزرگ نام برد، از طرفي کشورها و انسانهايي که ظلم مي‌کنند از ديدگاه مکتب اسلام رد هستند. از آنجا که ديدگاه امام (ره) براساس آيات واحاديث بود به همين خاطر هيچگاه با آمريکا سرسازش پيدا نکرد.

به واقع مباني ايشان مکتب اسلام، قرآن بود و همان راهي که ائمه معصومين خصوصاً اباعبدالله الحسين(ع) رفته‌اند. يعني کساني که مي‌خواستند احکام الهي را کم رنگ کرده و يا از بين ببرند نتوانستند چون حضرت امام (ره) با دست خالي آمد، امر به معروف کرد و شعارهايي را که ابا عبدالله الحسين (ع) دادند را تکرار کردند.

 

* آيا مولفه‌هاي اصلي استکبارستيزي در آمريکا ممکن است که تغيير يابد؟

به نظر بنده تغيير نمي‌کند مگر زماني که آمريکا سقوط کند، چون اگر تغيير کند که ديگر به او شيطان بزرگ و استکبار نمي‌گويند. عيناً قضيه ابرقدرت شرق، شرق هم به مردم ظلم مي‌کرد، لذا حضرت امام(ره) پنج سال قبل از آن هشدار داد و بعد ديديم که سقوط کرد. اينها آنقدر پافشاري غيرمنطقي روي خواسته‌هاي خود انجام مي‌دهند تا اينکه مردم عاصي شده و همه جا عليه آنها به پا مي‌خيزند در نتيجه سقوط مي‌کنند.

لذا بنظربنده اصول استکبار ستيزيما نيز قابل تغيير نيست مگر اينکه رفتار آمريکا، انگليس و کشورهايي که ما به عنوان استکبار جهاني آن ها را مي‌شناسيم عوض شود. البته اگر در حرف بگويند که تغييرکرده ايم هيچ ارزشي ندارد، اصل اين است که رفتار اينها عوض شود که اين اتفاق نيفتاده است.

امروز اگر به سوريه نگاه کنيد مي‌بينيد که به چه صورت  مردم بي‌گناه را قتل عام مي‌کنند. در عراق، پاکستان و کشورهاي ديگر به همين صورت و اينها نشان مي‌دهد که به هيچ وجه تغيير رفتار نداده‌اند که ما بگوييم شايد بتوان در صحبت‌هاي امام(ره) تغييراتي دهيم. اينها مي‌خواهند به همه چيز از راه زور، فشار و قلدري برسند و حتي منافع خود را به منافع تمام دنيا ترجيح مي‌دهند لذا هيچ چيزي تغييير نکرده و نخواهد کرد.

 

* آيا ارتباط با آمريکا سودي براي ما به همراه خواهد داشت؟

رابطه ايران و آمريکا اين نيست که ما گمان کنيم که آمريکايي ها تمام مشکلات ما را حل مي کنند، قبل از انقلاب را ديده ايم که نه تنها مشکلي از مشکلات ما را حل نکردند بلکه کشور ما را چپاول کردند. ببينيد که 30-40 سال مصر تحت سلطه ي آمريکا بود، چه کار کردند و چه وضعيتي پيدا کردند؟! در کشورهاي مختلف نظير پاکستان، افغانستان و... به همين صورت، آيا تحولي ايجاد کردند؟ خير! اين خود ما هستيم که مي‌توانيم در داخل تحولاتي را ايجاد کنيم چرا که هيچ کس به اندازه‌ي خود ما دلسوز نمي تواند باشد. کساني مانند آمريکا که به اينجا مي‌آيند فقط به دنبال منافع خود هستند و مي‌خواهد چپاول کند و اِلّا غير از اين باشد و نفعي برايشان نباشد اصلاً حضور پيدا نمي‌کنند.

اگرعده‌اي فکر مي‌کنند ارتباط ما با آمريکا مشکلات را حل مي‌کند دچار اشتباه هستند. ما اين مطالب را از روي احساس نمي‌گوييم بلکه ده‌ها مورد در عمل ديده شده که آمريکايي ها هرجا رفتند کشتار، قتل، غارت و... اتفاق افتاده است. قبل از انقلاب  که شاه بود و همه دستوراتشان را اجرا مي‌کرد يعني عروسک خيمه شب بازي براي آنها بود، ملت ايران را وحشي حساب مي‌کردند و حق توحش مي‌گرفتند. روحيه آنها روحيه چپاول و غارت است و براي خدمت به مردم و رفع مشکلات آنان نمي‌‌آيند.

 

* آمريکايي ها مبتني برکدام مصلحت سنجي حاضر به قطع رابطه با ايران شدند؟

زماني که آمريکايي ها در طبس شکست خورده و آبروي خود را از دست رفته ديدند ما را تحت فشار قرار دادند تا بتوانند نظام جمهوري اسلامي را از پاي در آورند، اما حضرت امام (ره) فرمودند که ما اين را به فال نيک مي‌گيريم و همين هم باعث شد که ما روي پاهاي خود ايستاده و ادامه بدهيم تا آنها به خواسته و هدف خود نرسيدند.آنها آمدند تا کاري کنند که ما را به زانو در آورد اما به لطف خدا و با تدابير بسيار عالي حضرت امام (ره) و ايستادگي مردم پشت سر ايشان باعث شد که نه تنها تحريم و يا محاصره ي اقتصادي به نتيجه نرسيد بلکه خواسته ي آنها که براندازي نظام بود ناکام مانده و همه چيز بر خلاف آن شود.

 

* آيا اگر لانه جاسوسي تسخير نمي شد ، امکان تداوم رابطه ايران و آمريکا وجود داشت؟

ما قطع رابطه نکرديم اگر توطئه نمي‌کردند اينطور نمي‌شد، ضمن اينکه  آنها رابطه را قطع کردند ما به وجود آنها نيازي نداشته و نداريم. البته ما فقط با يک کشور هميشه گفته‌ايم که ارتباط برقرار نخواهيم کرد آن هم رژيم اشغالگر قدس است.

 

* آيا اين ادعا دشمنان که راهپيمايي سيزدهم آبان  سازماندهي شده است مي‌تواند درست باشد؟

خير. حقيقت آن است که اينگونه تجمعات، تجمعات خود جوشي است که فقط يک تشکيلات تبليغاتي جايگاهي برپا مي‌کند اما خود مردم حضور پيدا مي‌کنند. و بنده فکر مي‌کنم امسال آن چنان حضوري داشته باشند که مشت محکمي بر دهان ياوه‌گوياني که در داخل مي‌خواهند سرشان در آخور آمريکا باشد بزنند و خود آمريکا هم بداند که ما مذاکره مي‌کنيم، ترسي هم نداريم اما اينکه آنها مي‌خواهند از موضع برتر و طلبکارانه درميز مذاکره حاضر شوند، بدانند که ما هيچ گاه قبول نمي‌کنيم و بر مواضع انقلابي و منافع ملي خود ايستاده‌ايم. ملت ايران تا اين لحظه مي‌بيند که جنايت‌هاي آمريکا در عراق، افغانستان و بحرين به اين صورت است که تغيير رفتاري از شيطان بزرگ يده نمي‌شود.

لذا مردم در روز 13 آبان امسال گسترده‌تر، پرشورتر و با نشاط‌تر از گذشته به صورت يک يد واحد حضور پيدا خواهند کرد و با شعار مرگ بر آمريکاي خود نشان مي‌دهند که آمريکا بايستي تغيير رفتار دهد

 

تهيه و تنظيم: سيد محمد مشکوة الممالک

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات