
پايگاه بصيرت؛ گروه سياسي/ حواشی بحث انتشار مطلب کذایی توهین به حضرت امام(ره) در صفحه فیسبوک منسوب به "نعیمه اشراقی" همچنان ادامه دارد و گاه اظهار نظرات جالبی نیز در این زمینه شنیده میشود. بنا بر خبري که هفته گذشته در سايت جماران درج شده بود، آقاي شيخ يوسف صانعي گفته است: «علاقه خانواده امام به پدربزرگشان به مراتب بيشتر از علاقه همه آقايان است حالا شما علاقمند شدهايد و آنها دشمن»؟
در مورد اين اظهار نظر بايد گفت؛ منتقدين به عملکرد ناپسند برخي اعضاي بيت امام(ره) درمورد علاقه يا عدم علاقه ايشان به امام(ره) انتقادي مطرح نکردهاند و نگفتهاند اعضاي بيت امام(ره) پدر بزرگ خود را دوست ندارند. بحث بر سر اين است که آيا ��سبت خانوادگي و علاقه وافر به آبا و اجداد سبب تطهير افراد از هر گونه خطا و اشتباه و حمايت از آنها ميشود؟آيا جناب آقاي صانعي اعتقاد دارند چون فرزند نوح به طور طبيعي به پدرش علاقهمند است هر گونه اظهار نظر از او حتي اگر خلاف نظر پدرش باشد صحيح است و نبايد به آن انتقا�� کرد؟
براي توضيح بيشتر بايد گفت از بيت امام در مورد پايبندي امام به ظواهر شرعي دو صدا شنيده ميشود؛ يکي ميگويد امام در مورد ظواهر شرعي مثل حجاب، موسيقي و ... سخت نميگرفت و ديگري درست بر عکس اين نظر اعتقاد دارد امام بسيار در مورد ظواهر شرع سخت گير بود و ... حجت الاسلام سيد حسن خميني در اين باره مي گويد: «واقعا امام نسبت به بحث حجاب و اختلاط نامحرم توجه بسيار ويژه اي داشتند؛ در خانواده ما وقتي نوههاي پسري به سن بلوغ ميرسيدند امام آنها را از نشستن سر يک سفره با نوه هاي دختري منع ميکردند. اين تقيدات بسيار سنگيني که امام به ظواهر ديني داشتند را نميتوان در تحليل شخصيت ايشان ناديده گرفت. در بحث موسيقي هم، امام شبها که راديوهاي بيگانه را گوش ميکردند، به محض آنکه صداي موسيقي از راديو بلند مي شد آن را قطع ميکردند. لذا همه افراد بايد مراقب باشند که خداي نکرده امام را به گونه اي تحليل نکنند که بُعد عنايت ايشان به فقه و احکام فقهي، بخصوص مظاهر اجتماعي و فرهنگي دين، کمرنگ جلوه داده شود. قدم به قدم زندگي امام آميخته به تقيدات کامل و بدون تسامح به احکام ديني است.» (سايت جماران، کد خبر: 31826)
اما "نعيمه اشراقي" در مصاحبه با جماران بيان داشته است: «نظر امام راجع به حجاب مسلم است. چون تقيد امام به حفظ شعائر ديني بر هيچ کس پوشيده نيست. اما نظر ايشان در اين مورد نسبت به مراجع تقليد ديگر، چندان سختگيرانه نبود. به خاطر دارم که در پاريس، در خانه، من بلوز و دامني تنم بود و روسري بر سر داشتم. از امام پرسيدم که آيا اين حجاب، حجاب کاملي است. ايشان هم فرمودند بله. البته تذکر دادند که حجاب براي محيطي هم که استفاده ميشود، مهم است. در پاريس اين حجاب اشکالي ندارد، اما شايد اين حجاب براي شهري مانند قم حجاب کاملي نباشد... به نظر من، بسيار بهتر بود که ما حجاب را اجباري نميکرديم.... من نسبت به حجاب نگاه مثبتي دارم و شخصا حجاب را دوست دارم. اما حقيقتا به چادر علاقه ندارم، چون هم سختي برايم ايجاد ميکند و هم وقتي سر تا پاي يک خانم سياه است، چندان ديد قشنگي در نگاه آدم ايجاد نميکند.»يقينا هر دوي اين منسوبین به حضرت امام به پدربزرگ خود علاقهمند هستند اما نميتواند هر دو صحبت با رفتار امام منطبق باشد.
خانم "زهرا اشراقي" نوه ديگر امام نيز در مصاحبه با شرق الاوسط در مورد حجاب و آزادي حجاب در ايران گفته است: «من چند روز پيش در اينستگرام چند تا از عکس هاي بدون چادرم را منتشر کردم. چند نفر که خيلي مذهبي هستند گفتند عکس شما بدون چادر است و حجاب شما خوب نيست. من هم در پاسخشان نوشتم که من همين هستم، شما نگاه نکنيد! ... هيچ کس در جمهوري اسلامي از فرداي خود خبر ندارد. واقعا چه کسي فکرش را ميکرد رئيس جمهور ايران با رئيس جمهور آمريکا تلفني حرف بزند. سه ماه پيش اگر کسي اين را ميگفت ما ميخنديديم و ميگفتيم نشدني است. در ايران بسياري از چيزها از جمله حجاب قانون محکمي وجود ندارد. من نميتوانم اين موضوع را رد کنم. هر چيزي در جمهوري اسلامي ممکن است رخ بدهد. حتي زماني ميگفتند مصلحت نظام را که تشکيل دادند بر همين اساس بود. مثلا يک زماني حج را تعطيل کردند، مصلحت نظام اين بود که امر واجبي مثل حج را تعطيل کنند.
قبول دارم سخت گيري هايي هست مثلا اين چيزي که نتانياهو گفت، اما واقعا شيکپوشترين و منظمترين دختر و پسرهاي دنيا در همين تهران هستند ... بله سخت گيري هايي وجود داشت. اما الان کمتر شده. پسر من دانشگاه ميرود با تيشرتهاي رنگي، قرمز، زرد، شلوار جين هم که خوب هميشه بوده. وضعيت خيلي فرق کرده و اميدوارم بهتر هم بشود.»
روشن است يک نفر از اين بزرگواران يا برداشت اشتباه از سيره امام داشته است و يا سخني خلاف واقع ميگويد. در هر صورت وظيفه نهادي مثل موسسه حفظ و نشر آثار امام اين است که بين اين دو نظر يا يکي را براي مردم روشن کند و يا به گونهاي بين اين دو نظر جمع کند و در اين بين عدهاي که آنها هم علاقهمند به امام و خط امام هستند نيز حق دارند انتقاد کنند و اظهار نظر کنند.اما در مورد اينکه آيا اين کلام که علاقه خانواده به پدربزرگ از ديگران بيشتر است گزارهاي درست است و کليت دارد نيز ميتوان بحث کرد. چه بسا اتفاق افتاده است که عدهاي به عالم و بزرگي علاقهمند هستند که اين علاقه از خانواده او به آن شخص بيشتر و يا در مساوي با آنها باشد.
آقاي صانعي دوراني که سربازان اسلام و رزمندگان به شوق يک لبخند امام جان خود را در کف دست ميگذاشتند به ياد دارند که آن علاقه نه يک علاقه نسبي صرف و طبيعي که يک علاقه قلبي و ايماني و از عمق جان بود. امروز نيز خيل عظيم ملت چنين علاقهاي به امام دارند و اهانت به امام و انحراف از خط امام را بر نميتابند گر چه از جانب نزديک ترين افراد به امام باشد. سيره خود حضرت امام نيز بر خلاف نظر آقاي صانعي است. برخورد حضرت امام با نوهاش سيد حسين را حتما جناب صانعي به ياد دارند.سخن آخر آنکه حضرت امام(ره) با صراحت به مردم توصيه کردهاند هر جا انحرافي از هر کسي ديدند به او تذکر دهند:«الآن وقت اين است كه همه اينها مواظبت كنند خودشان [را]. مواظبت كنند در اينكه يك قدم كج نگذارند؛ و اسلام را حفظ كنند. صورت اسلام را آن طورى كه هست نشان بدهند. و اگر خداى نخواسته يك كسى پيدا شد كه يك كار خلاف كرد، اعتراض كنند مردم؛ مردم همه به او اعتراض كنند كه آقا چرا اين كار را مىكنى ... بايد مسلمان اين طور باشد كه اگر- هر كه مىخواهد باشد، خليفه مسلمين و عرض بكنم هر كه مىخواهد باشد- اگر ديد پايش را كنار گذاشت، شمشيرش را بكشد كه پايت را راست بگذار.» (صحيفه امام، ج8، ص6)
با مطالب گفته شده بسیار موافقم. امیدوارم از این پس جلوی این چنین استنباط های شخصی در مورد امام (ره) را بگیرند. این شخص هرکس می خواهد باشد نسبت دلیل بر صحت صحبت نیست.
بنابر این میگوئیم فرزندان معنوی امام و شهدا در فراغ آن یار سفر کرده به عهدشان پایبند تر از بعضی ها هستند.