تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۶۲۴۰۲

وزیر اقتصاد اسراییل: علیه توافق 1+5 با ایران در کنگره لابی می‌کنیم

در حالی که دورنمای توافقی هسته‌ای میان ایران و شش قدرت بزرگ جهانی قوت گرفته است رژیم اسراییل تلاش می‌کند با کنگره امریکا به منظور جلوگیری از حصول هر گونه توافقی احتمالی لابی کند.

به گزارش بصیرت به نقل از پرس تی وی، نافتالی بنت، وزیر اقتصاد رژیم اسراییل روز شنبه (۱۸ آبان) گفت: «پیش از این که گفت‌وگوها از سر گرفته شود ما با ده‌ها عضو کنگره امریکا لابی خواهیم کرد و من شخصا طی دیداری که از روز سه‌شنبه آغاز می‌شود توضیح خواهم داد که امنیت اسراییل در خطر است.»

این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل ـ انگلیس، فرانسه، امریکا، چین و روسیه ـ به علاوه آلمان اوایل روز یکشنبه، سه روز مذاکرات فشرده را درباره برنامه انرژی هسته‌ای تهران به پایان رساندند.

ایران و شش قدرت جهانی توافق کردند که این مذاکرات را ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان) در ژنو سوئیس ادامه دهند.

با وجودی که توافقی در این مذاکرات صورت نگرفت اما دو طرف گفتند که پیشرفت قابل ملاحظه‌ای صورت گرفته و نسبت به دورنمای دستیابی به یک توافق ابراز خوش بینی کردند.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس روز یک‌شنبه (۱۰ اکتبر، ۱۹ آبان) در مصاحبه با شبکه دولتی بی.بی.سی انگلیس در حالی که به امکان توافق تهران و گروه ۱+۵ درباره برنامه انرژی هسته‌ای ایران اشاره داشت، گفت: «درباره این سؤال که آیا این امر در هفته‌های آتی محقق خواهد شد، [باید گفت] شانس خوبی وجود دارد.»

وی افزود: «دستیابی به توافق همچنان در میز مذاکرات گزینه‌ای مطرح است و ممکن است صورت گیرد.»

با این وجود وزرای رژیم اسراییل با هرگونه توافق احتمالی میان ایران و قدرت‌های جهانی شدیدا مخالفت کرده و موشه یعالون، وزیر امور نظامی این رژیم توافق با ایران را اشتباهی تاریخی خوانده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسراییل نیز پیش از دیدار روز جمعه خود با جان کری، وزیر امور خارجه امریکا در تل‌آویو توافق هسته‌ای احتمالی با ایران را به عنوان «توافقی بسیار بد» خواند.

دفتر نتانیاهو همچنین در توئیتر کمپینی علیه جمهوری اسلامی آغاز کرد که در آن چند عکس از جمله تصویری از دانش آموزان ایرانی در سی و چهارمین سالروز تسخیر لانه جاسوسی منتشر شده است. این تصاویر توسط چند مقام اسراییلی در این شبکه اجتماعی بازنشر شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات