صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۵  ، 
کد خبر : ۲۶۳۴۳۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3787 سه‌شنبه 3 دی ماه سال 1392

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) مسئله‌ اصلى این است که یک جماعتى (در فتنه) به شکل غیرقانونى و به‌شکل غیرنجیبانه ایستادگى کردند و به کشور لطمه و ضربه وارد کردند؛ این را چرا فراموش می‌کنید؟ (6/5/92)

سرمقاله

بی‌اهمیت شدن نشست ژنو2

پس از اعلام مخالفت آمریکا با حضور ایران در نشست ژنو2 آلکسی پوشکوف، رئیس دومای دولتی روسیه و بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، با اتخاذ مواضع غیرمستقیم، به نظر آمریکا واکنش نشان دادند. پوشکوف روز گذشته در یک نشست مطبوعاتی در این باره گفت: با وجود برخوردی که برخی با ایران دارند، ایران کشور بسیار مهمی در منطقه است و حل‌وفصل مناقشه سوریه بدون حضور ایران به‌مراتب با مشکلات بیشتری مواجه خواهد بود تا زمانی که ایران در این روند مشارکت داشته باشد. وی همچنین تأکید کرد: بدون حضور ایران، نشست ژنو2 بسیار کوتاه خواهد بود. بان‌کی‌مون نیز با تأکید بر اینکه از لحاظ منطقی و عملی، ایران باید در این نشست شرکت کند، گفت: مذاکرات بدون حضور ایران در نشست ژنو2 سخت خواهد بود.

آمریکایی‌ها با آگاهی کامل از تأثیر جدی ایران بر روند مذاکرات ژنو2 و تقویت موضع حکومت سوریه، برای مهار قدرت تأثیرگذاری ایران، شرط حضور ایران را پذیرش مفاد مذاکرات ژنو1 قرار دادند که به موجب آن، باید اتخاذ هر نوع راهکاری برای پایان بخشیدن به درگیری‌های سوریه، با حذف بشار اسد از قدرت همراه باشد. برخلاف گذشته، این شرط‌گذاری آمریکایی‌ها بیش از اینکه از موضع قدرت باشد، از موضع ضعف و استیصال است؛ زیرا عرصه میدانی درگیری‌های سوریه نسبت به گذشته، تفاوت فاحشی پیدا کرده است و آمریکایی‌ها با نگرانی شدید از این مسئله، می‌دانند ایران با حضور بدون شرط در این نشست می‌تواند با استفاده از وضعیت میدانی صحنه نبرد و تکیه بر آن، دیدگاه‌های خودش را به طرف مقابل تحمیل کند؛ از این رو مانع حضور ایران در این نشست شده‌اند و این در حالی است که به احتمال زیاد، حضور نداشتن ایران به‌معنای متضرر شدن زیاد سوریه نیست؛ چرا که با توجه به وضعیت میدانی و عملیاتی، این عرصه سرنوشت‌ سوریه را رقم می‌زند نه نتیجه نشست ژنو2 بدون حضور ایران؛ بنابراین چه‌بسا توجه بیشتر ایران به عرصه میدانی، بهتر و بیشتر و حتی زودتر بتواند بحران سوریه را به نفع حکومت این کشور پایان دهد.

ترجمه

اتحاد آل‌سعود و رژیم صهیونیستی علیه ایران

گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی صهیونیستی آروتز شوا 24 دسامبر 2013 (3 دی) در مقاله‌ای به روابط رژیم صهیونیستی و عربستان پرداخت و نوشت: ایران همچنان مدعی است اسرائیل[رژیم صهیونیستی] و عربستان سعودی روابط خود را تقویت می‌کنند. گزارش اخیر خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس این ادعا را مطرح کرد که هیئت دیپلماتیک عربستان سعودی حدود 10 روز پیش، برای ملاقات با مقامات عالی‌رتبه اسرائیل از جمله بنیامین نتانیاهو به اسرائیل سفر کرده است. خبرگزاری فارس منابع فلسطینی را منبع این گزارش اعلام کرد. همچنین این گزارش به گزارش رادیو اسرائیل اشاره کرد که گفته بود سلمان بن‌سلطان، معاون وزیر دفاع عربستان از اسرائیل دیدار کرده و در عین حال، همراه با اعضای ستاد کل ارتش اسرائیل از یک پایگاه نظامی بازدید کرده است.

در ادامه مقاله آمده است: این گزارش در مورد دیدارهای اسرائیلی‌ها و سعودی‌ها آخرین مورد از سری گزارش‌های ایران بوده که خبرگزاری فارس منتشر کرده است. دو هفته پیش، این خبرگزاری مدعی شد که 27 نوامبر رئیس سرویس اطلاعات عربستان با بسیاری از مقامات امنیتی ارشد اسرائیلی از جمله رئیس موساد اسرئیل در ژنو دیدار کرده است. پیش‌تر نیز این خبرگزاری، گزارشی منتشر کرده بود که اسرائیل و عربستان سعودی برای به‌کارگیری ویروسی رایانه‌ای علیه برنامه هسته‌ای ایران همکاری کرده‌اند. شاهزاده ترکی الفیصل، رئیس سابق سرویس اطلاعات عربستان، هفته پیش به روزنامه معاریو گفت که به اعتبار گزارش‌های ایران باور ندارد. در عین حال، روزنامه معاریو هفته گذشته گزارش داد که شاهزاده ترکی در نشستی در موناکو با مئیر شیتریت، عضو کنست و ایتامار رابینوویچ، سفیر سابق اسرائیل در آمریکا دیدار کرده است. این شاهزاده سعودی ظاهراً به‌طور علنی با ربینوویچ دست داده و گفت‌وگوهایی نیز با آقای شیتریت، عضو کنست، داشته است. نشریه «ایزرایل هیوم» گزارش داد که گزارش‌های ایران ممکن است به منظور تلاش برای مخدوش کردن چهره دولت عربستان در میان اذهان عمومی ملت‌های عربی و یا اثبات وجود نوعی توسعه سنی- اسرائیلی علیه ایران باشد.

در پایان مقاله آمده است: در گزارش اخیر روزنامه بریتانیایی ساندی‌تایمز نیز ادعا شده بود در صورتی که ایران و غرب نتوانند برای حل‌وفصل مسئله هسته‌ای ایران به تفاهم برسند، اسرائیل و عربستان سعودی برای جنگ علیه ایران همکاری و ائتلاف خواهند کرد. عربستان سعودی این گزارش را رد کرد و در عین حال، شفاف‌سازی کرد که «هیچ نوع و سطحی از رابطه و تماس میان عربستان سعودی و اسرائیل وجود ندارد.» اسرائیل و عربستان سعودی از جمله مخالفان جدی توافق هسته‌ای میان قدرت‌های غربی و ایران بودند. مطابق این توافق، قرار است که برنامه هسته‌ای ایران مهار شود.

اخبار و تحلیل‌ها: این پایگاه اینترنتی صهیونیستی در ظاهر تلاش می‌کند نظر سعودی‌ها را در رد اخبار خبرگزاری فارس تأیید کند؛ اما گویا هدف پنهان آن، چیز دیگری است. اگر استنادات این پایگاه تنها مطالبی بود که خبرگزاری فارس منتشر کرده، شاید ادعاهایش مقبول می‌افتاد؛ اما این پایگاه در ادامه به گزارش روزنامه صهیونیستی معاریو هم اشاره می‌کند که ردی از هدف پنهان آن‌ها یعنی تأیید صحت ادعاهای خبرگزاری فارس و مجبور ساختن سعودی‌ها به نزدیکی بیشتر به صهیونیست‌ها است.

اخبار

روزنامه‌های زنجیره‌ای و زنجیره‌ای از اهانت‌ها!

 روند توهین به اعتقادات و ارزش‌های مذهبی و دینی مردم ایران که در دوران اصلاحات برخی محافل خاص و رسانه‌های زنجیره‌ای به‌طور جدی دنبال می‌کردند، مجدداً به‌طور صریح از سرگرفته شده و تهاجم به باورهای اعتقادی ایرانیان را آغاز کرده است؛ روندی که از مقاله موهن روزنامه «بهار» و زیر سؤال بردن ولایت امیرالمؤمنین(ع) آغاز شد و با اهانت مجله «چشم‌انداز» به حضرت فاطمه زهرا(س) دنبال شد و اکنون به مخالفت با نص قرآن در روزنامه «قانون» رسیده است. روزنامه قانون روز یکشنبه در مطلبی عجیب، توهین وقیحانه‌ای به احکام صریح اسلام روا داشت و نص قرآن مجید را متونی ضدبشری و مبتنی بر تبعیض جنسیتی عنوان کرد! این روزنامه در آستانه اربعین حسینی در مصاحبه با شخصی که مدعی حقوقدانی است، آورده است: «در قانون آیین دادرسی مدنی به‌وضوح با تبعیض آشکار جنسیتی در باب شهادت زنان در مراجع قضایی مواجه می‌شویم.» «سوده حامده توسلی» در گفت‌وگو با این روزنامه، با متهم کردن قوانین اسلامی به تبعیض می‌گوید: «با دقت در ماده ۱۹۹ قانون مجازات اسلامی جدید تبعیض آشکار جنسیتی میان مردان و زنان در بحث ارزش شهادت و گواهی آنان مجدداً آشکار و هویدا می‌شود.»

   اخبار کوتاه   

* دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور، به همراه همسرش در یک دیدار غیررسمی و بدون اطلاع قبلی به منزل محمدرضا شجریان، استاد آواز موسیقی کشور رفت و با وی دیدار کرد. ظاهراً این دیدار، سه هفته پیش انجام شده است. گفتنی است صدای محمدرضا شجریان با تأیید خودش در فیلم انتخاباتی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری 92 قرار داده شده بود و روحانی نیز در آن فیلم اظهار داشت که صدای شجریان را دوست دارم.

اخبار و تحلیل‌ها: گفتنی است شجریان در ایام فتنه در مصاحبه با بی‌بی‌سی و صدای آمریکا، نظام را به تقلب در انتخابات متهم کرده بود! و بارها علیه نظام سمپاشی کرد و حتی آهنگ معروف ضدنظام خود را با عنوان «تفنگت را زمین بگذار»(!) برای حمایت از فتنه و اتهام به نظام به سرکوبگری اجرا و منتشر کرد.

* «مجتهد» فعال سعودی که با انتشار اخبار پشت‌پرده آل‌سعود در شبکه‌های اجتماعی نامی برای خود دست و پا کرده، به‌تازگی مقایسه جالبی را انجام داده است. وی از کاربران اینترنتی خواسته است میان پرتاب میمون به فضا توسط متخصصان ایرانی و مسابقه انتخاب زیباترین مرغ در عربستان مقایسه‌ای انجام دهند. وی با انجام این مقایسه جالب، سطح علمی در ایران را به رخ مقامات سعودی کشید و نقدی شدید علیه پایین بودن سطح فکری در عربستان مطرح کرد.

 *«دکتر شهاب اسفندیاری» از مدیران جوان و توانمند انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ که آذرماه امسال، طی حکمی از سوی «محمدرضا جعفری جلوه» - مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در دولت یازدهم- به عنوان «معاون فرهنگی»  فارابی منصوب شده بود، در روزهای ابتدای دی‌ماه تحت فشار گسترده جریان‌های تندروی اصلاح‌طلب مجبور به استعفا شد.

* بر اساس اظهارات یک منبع آگاه، مسعود کشمیری، عامل انفجار نخست‌وزیری و محمدرضا کلاهی‌صمدی، عامل انفجار حزب جمهوری اسلامی در آلمان دیده شده‌اند. وی که نخواست نامش فاش شود، افزود: نامبردگان که از اعضا و هواداران فعال گروهک تروریستی منافقین و خط نفوذ فرقه رجوی در نهادهای حیاتی، حساس و مهم جمهوری اسلامی بودند، هنگام خوردن غذا در رستورانی در شهر کلن و هنگام رانندگی در شهر هامبورگ آلمان مشاهده شده‌‌اند.

* یکی از پیاده‌نظام‌های فتنه 88 با نام «س.ر.ر» که ماه‌ها در زندان بود، در حال حاضر در نهادهای مهم سلامت کشور از جمله سازمان انتقال خون و جمعیت هلال احمر به‌شدت برای تغییر رؤسا و معاونان تلاش می‌کند. بر اساس اخبار به‌دست آمده وی که به‌دنبال زندانی شدن در فتنه 88 پرونده امنیتی دارد، با روی کارآمدن دولت یازدهم، در منصب مشاور رؤسای سازمان انتقال خون و هلال احمر کشور فعالیت خود را آغاز کرد. در تازه‌ترین اطلاعات به‌دست آمده، وی به‌صورت رسمی، مشاور عالی سازمان انتقال خون شده است. اطلاعات تکمیلی حاکی از آن است که وی از طرف یکی از وزرای کابینه دولت تدبیر مأموریت پیدا کرده است که تغییرات گسترده‌ای در سازمان‌های زیر‌مجموعه وزارت بهداشت انجام دهد.

*  جریان سلفی اردن، شمار اتباع تندروی کشورهای عربی- اسلامی را که از زمان شروع ناآرامی‌ها در سوریه در مارس ۲۰۱۱ با پیوستن به گروه‌های وابسته به شبکه القاعده، به جنگ ملت و دولت سوریه رفته و کشته شده‌اند، ۹۹۳۶ نفر اعلام کرد. بر این اساس، تعداد افراد تونسی که در سوریه کشته شده‌اند، ۱۹۰۲ نفر، لیبیایی‌ ۱۸۰۷ نفر، عراقی‌ ۱۴۳۲ نفر، اردنی ۲۰۲ نفر، فلسطینی ۸۰۰ نفر، لبنانی ۸۲۸ نفر، مصری ۸۲۱، عربستانی ۷۱۴، یمنی ۵۷۱، مغربی ۴۱۲، الجزایری۲۷۴، کویتی ۷۱، سومالیایی ۴۲، بحرینی ۲۱، اتباع سلطان‌نشین عمان ۱۹، اماراتی ۹، قطری ۸، سودانی ۳، موریتانی ۱ و کشورهای قفقاز و آلبانی حدود ۳۰ نفر بوده است.

 *با گذشت چهار ماه از آغاز به کار دولت یازدهم، جلسات ستاد تدابیر ویژه  مقابله با تحریم‌ها به سمت تعطیلی رفته است. جلسات این ستاد که در دولت گذشته زیر نظر معاون اول رئیس‌جمهور فعالیت می‌کرد، طی چندماه گذشته به حالت نیمه‌تعطیل درآمده و معاون اول رئیس‌جمهور نیز در این جلسات شرکت نمی‌کند. ستاد تدابیر ویژه مقابله با تحریم‌ها در اواخر دولت دهم و برای ارائه راهکارهای جلوگیری از تأثیر تحریم‌ها بر فروش نفت و همچنین تأمین کالاهای اساسی کشور با مصوبه شورای عالی امنیت ملی تشکیل شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات