صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱  ، 
کد خبر : ۲۹۰۸۵۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 26 اردیبهشت 1395 شماره 4346

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) آمریکایی‌ها از اول انقلاب نیز مانند امروز درصدد حذف روحانیت از حرکت عمومی ملت ایران بوده‌اند تا در مرحله بعد، حضور مردم در صحنه از بین برود و سپس انقلاب به شکست بینجامد، اما تاکنون موفق به تحقق این هدف نشده‌اند و به فضل الهی نخواهند شد. (95/2/25)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
جعبه سیاه بازمی‌گردد

سخنگوی نیروی انتظامی از دستگیری یکی از عناصر منافقین در کشور آلبانی که در انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی دست داشته، خبر داد. با انتشار این خبر، گمانه‌زنی‌ها مبنی بر دستگیری مسعود کشمیری، جعبه سیاه سال‌های آغازین انقلاب قوت یافته است و در صورت صحت باید منتظر پرده‌برداری از واقعیت‌های بسیاری بود. مسعود کشمیری عامل انفجار دفتر نخست‌وزیری در هشتم شهریور ۱۳۶۰ و از عوامل نفوذی فرقه رجوی و همچنین جانشین دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران بود که با جاسازی بمب در کیف همراه خود و خروج از محل جلسه نخست‌وزیری سبب شهادت شهیدان «محمدعلی رجایی» و «محمدجواد باهنر»، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر جمهوری اسلامی ایران شد. در حالی که برخی از عناصر داخلی که با منافقین مرتبط بودند، برای کشمیری جنازه ساختند و مقداری خاک در کیسه کرده‌ و در تابوت گذاشته بودند و اسامی شهید رجایی و کشمیری را جابه‌جا بر روی تابوت‌ها نوشته بودند، کشمیری روز انفجار از ایران فرار کرده بود. همسر وی نیز همان روز منزلش در مهرشهر کرج را ترک و به سمت مرز غربی کشور فرار کرد. اینکه چه کسانی شهادت کشمیری را مطرح کردند و دنبال چه اهدافی بودند، از مهم‌ترین اسرار این پرونده است؛ زیرا به فاصله چند ساعت پس از خاموش شدن آتش در نخست‌وزیری، محسن سازگارا، معاون سیاسی- اجتماعی بهزاد نبوی(معاون اجرایی نخست‌وزیر) به اتفاق بهزاد باستانی، رئیس دفتر وی به روابط عمومی نخست‌وزیری رفته و برای اولین‌بار مسئله شهادت کشمیری را مطرح کرده و جا انداختند. پس از مراسم تدفین تیمی به دعوت و سرپرستی بهزاد نبوی برای بررسی انفجار نخست‌وزیری تشکیل شد که افراد زیر دست آقای نبوی همگی از همکاران و دوستان کشمیری بودند که عبارتند از: خسرو تهرانی، محمد رضوی، علی‌اکبر تهرانی، بیژن تاجیک و سعید حجاریان.
این عامل نفوذی در دستگاه‌های مهم کشور در اوایل انقلاب شوک‌های سنگینی به انقلاب وارد کرد. اکنون پس از 35 سال سرنخ‌هایی از این نفوذ بزرگ در حال آشکار شدن است و امید است با ورود این مهره کلیدی برخی از عوامل این رفتار براندازانه شناسایی شوند.

▼ گزارش روز
کدام مصلحت؟

فرقه ضاله بهائیت که مورخان و اندیشمندان حوزه دینی آن را شاخه‌ای از صهیونیسم می‌دانند و مرکز تشکیلات آن امروز در شهر «حیفا» رژیم صهیونیستی قرار دارد، در سال 1260 ق. از سوی «علی‌محمد باب» که خود را «باب» امام زمان(ع) و وسیله تماس مردم با آن حضرت معرفی می‌کند، به وجود آمد. او پس از آنکه دعوی «مهدویت» کرد، گفت: در آینده از میان بابی‌ها پیامبری قیام خواهد کرد و دین تازه‌ای خواهد آورد. اعضای این فرقه که به فتوای بیشتر مراجع مرتد هستند و هم‌نشینی و مراوده با آنها جایز نیست، در تمام دوران سلطنت پهلوی و در مقاطع حساس، با وجود ادعای غیرسیاسی بودن، برای تثبیت سیاست‌های موردنظر دیکتاتوری دست‌نشانده از هیچ تلاشی دریغ نکردند و همکاری نزدیکی با ساواک داشتند. آنها پس از انقلاب نیز هیچ‌گاه از ضربه زدن به انقلاب اسلامی دست نکشیدند، به ویژه در جریان فتنه 88 که با حمایت ویژه شبکه سلطنتی انگلیس برای دامن زدن به اغتشاشات خیابانی بیشترین تلاش را کردند و بی‌حرمتی و هتاکی در عاشورای 88، از جمله اقدامات آنها بود. درباره اعتقادات این فرقه نیز باید گفت: میرزا حسینعلی معروف به «بهاءالله» که پس از علی‌محمد باب، رهبر این فرقه شد، تلاش کرد تا خود را خدا بخواند و به تقلید از قرآن عباراتی عربی به عنوان معجزه و کتاب خود بیان کند!
در حالی با فرقه‌ای با این ویژگی‌ها در ایران روبه‌رو هستیم که اخبار و تصاویری از هم‌نشینی و دوستی فائزه هاشمی با اعضا و پیروان این فرقه منتشر می‌شود! شاید این اقدام از کسی که سابقه اقدامات سیاسی و امنیتی در جریان فتنه سال 88 دارد و به دلیل آن محاکمه و زندانی هم شده است، خیلی دور از نظر نباشد؛ اما مشخص نیست با وجود توصیه و تأکید بزرگان، آقای هاشمی بر اساس کدام مصلحت سکوت کرده است! البته شاید وی آنقدر درگیر دفاع از برجام است که فرصت پرداختن به چنین اموری را ندارد!

▼ خبر ویژه
تغییرات در رده‌های مدیریتی صداوسیما

خبرهای رسیده حاکی از آن است که پس از رفتن محمد سرافراز و انتصاب عبدالعلی علی‌عسکری رده‌های مدیریتی صداوسیما طی چند هفته آینده دستخوش تغییرات زیادی خواهد شد. بر اساس گمانه‌زنی‌ها، حسن خجسته و سیدمحسن مهاجرانی از نامزدهای قائم‌مقامی سازمان هستند. از علی دارابی به عنوان معاون امور استان‌ها یاد می‌شود و اصغر پورمحمدی در سمت معاونت سیما ابقا خواهد شد. معاون صدا نیز مدیر جدیدی را تجربه خواهد کرد که هنوز درباره نام او جمع‌بندی جدی‌ای وجود ندارد. معاونت خبر هم به یکی از گزینه‌های عبدالرضا بوالی، ایرج سبقتی و سیدمهرداد سیدمهدی واگذار خواهد شد. مدیران شبکه‌های «جام جم»، «پویا»، «پنج» و «تهران» نیز در فهرست تغییرها قرار دارند. مرتضی شمس، مدیر مرکز «صبا» از دیگر مدیرانی است که احتمالاً با پست خود وداع خواهد کرد. ملکی‌تبار که در مدیریت‌های ارشد فنی سازمان سابقه حضور دارد، در زمره نامزدهای انتصاب به مقام معاونت فنی صداوسیماست. مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی که هم‌اکنون تحت مدیریت امین صدیق است، منحل شده و اختیارات و امکانات آن به مرکز هنرهای نمایش سیما منتقل می‌شود. همچنین با توجه به پذیرفته نشدن حکم اردشیر زابلی‌زاده از سوی وزارت علوم، محتمل است اصغر غلامرضایی به سمت ریاست دانشگاه صداوسیما بازگردد.
 
▼ اخبار
1- هفت هزار پرونده در کمیسیون اصل 90 مجلس
محمدعلی پورمختار با اشاره به پرونده‌های ورودی به کمیسیون اصل 90 مجلس در دوره مجلس نهم، گفت: در این دوره حدود هفت هزار پرونده به کمیسیون اصل 90 مجلس واصل شد. وی با اشاره به محتوای این پرونده‌ها، گفت: شکایت از طرز کار ادارات دولتی، سازمان‌ها و نهادهای عمومی و همچنین شکایات فردی محتوای این پرونده‌ها را تشکیل می‌داد. رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس افزود: تخلفات ادارات و ضایع شدن حقوق افراد بخش دیگری از این پرونده‌ها بوده که بیشتر آنها تعیین تکلیف شده است. پورمختار تأکید کرد: کار بررسی عمده پرونده‌ها در کمیسیون به اتمام رسیده و فقط تعداد کمی از پرونده‌ها که بیشتر آنها به شکایات فردی مربوط می‌شود، باقی مانده است. وی در ادامه گفت: تا ششم خرداد مجلس نهم فعالیت دارد که در این مدت برخی از پرونده‌ها بررسی می‌شود و مابقی پرونده‌ها باید در مجلس دهم مورد بررسی قرار گیرد.
2- انگلیسی ‌زبان «گزاره‌ای» و زبان علم بدون عمل است
دکتر عماد افروغ درباره مسئله هدفمند شدن زبان انگلیسی در کشور و اشکالات آن گفت: زبانی مانند انگلیسی یک زبان گزاره‌‌ای است و این زبان، زبان «چگونگی»، «معطوف ساختن» و «رفع مشکلات» نیست؛ از این رو علمی که با این زبان تولید شود، همان علم بدون عمل است. این جامعه‌شناس افزود: متأسفانه شورای عالی انقلاب فرهنگی «ISI» را تصویب کرد و میان رشته‌ها استثنا قائل نشد. این کار محرکی می‌شود تا استادان مقالات خود را به زبان خارجی بنویسند و این بیشترین توهین به زبان فارسی است که به نظر من مسبب این مصائب، شورای عالی انقلاب فرهنگی است. وی تأکید کرد: باید زبان فارسی را تقویت کنیم تا خارجی‌ها در ایران فارسی یاد بگیرند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا زبان فارسی را یاد گرفت تا ادبیات ما را بهتر بشناسد؛ اما ما لذت استفاده از ادبیات فارسی را از خودمان گرفته‌ایم.
3- اگر ما کوتاه بیاییم آنها یک قدم جلو می‌آیند
سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: «دستاوردها و توانمندی‌های دفاعی و موشکی ما با تکیه بر ظرفیت بومی و شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه‌ها و مجموعه‌های وابسته به صنعت دفاعی کشور حاصل شده است، اما برخی می‌خواهند دیکته کنند که ما به هر قیمتی باید به سمت جامعه جهانی برویم.» وی افزود: «الآن می‌گویند راجع به مسائل موشکی حرف نزنید، اگر تستی و رزمایشی انجام دادید به زبان نیاورید، اگر ما این را پذیرفتیم آنها یک قدم جلو می‌آیند و می‌گویند فعلاً انجام ندهید، در منطقه خلیج‌فارس هم این کار را نکنید، بعد هم می‌گویند سپس می‌گویند شما برد 2000 کیلومتر موشک‌های‌تان را برای چه می‌خواهید.»
4- اختلال 5/1 میلیارد دلاری در صادرات برق به عراق
صادرات برق ایران به عراق طی چند هفته اخیر متوقف شد و با رایزنی طرف عراقی و اعزام نمایندگانی به ایران از سوی وزارت برق عراق، بار دیگر از سر گرفته شد. توقف صادرات برق ایران به عراق به دلیل بدهی 5/1 میلیارد دلاری عراق بابت خرید برق از ایران بوده است. این در حالی است که عراق امیدوار است با آغاز صادرات گاز ایران به عراق از وابستگی حیاتی به خرید برق ایران رهایی یابد و بتواند درخصوص مباحث مختلف خرید برق از ایران وارد چانه‌زنی شود. صادرات گاز ایران به عراق نه‌تنها مکمل صادرات برق ایران به این کشور نشده است، بلکه رقیبی برای صادرات برق ایران است. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از آخرین توافق ایران و عراق برای آغاز صادرات گاز ایران به این کشور در تاریخ اول تیر ماه خبر داده است.

▼ اخبار کوتاه
هاشمی‌رفسنجانی در کتاب «خاطرات سال 1372» به خاطرات سفر خود و خانواده‌اش به ازبکستان اشاره می‌کند و می‌نویسد: «تالار تازه‌ساز عظیمی است. میهمانان زیادی دعوت شده بودند. در حدود دو ساعت زمان صرف شام بود. گروه‌های متعدد موسیقی نیز آمدند و با زبان ازبکی و فارسی، شعر و آواز خواندند. غذاها هم مطبوع و شبیه غذاهای خودمان بود. آقای کریم‌اف، باز مرا تا اقامتگاه همراهی کرد. عفت و بچه‌ها هم می‌گفتند که مراسم آنها هم ساز و آواز و رقص خانم‌ها بوده و بیشتر ترانه‌های گوگوش را می‌خواندند.»
محمد نهاوندیان در نشستی با حضور سفیران و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور که با عنوان «برجام و اقتصاد مقاومتی، فرصت‌ها و ظرفیت‌ها» و در محل وزارت امور خارجه برگزار شد، اظهار داشت: برجام قرار نیست برای ما رشد اقتصادی به همراه بیاورد، بلکه یکی از عمده‌ترین موانع بر سر راه رشد اقتصادی را برطرف کرد تا با تکیه بر توان درونی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بیرونی بتوان رونق اقتصادی ایجاد کرد.
پس از چهار سال، شرکت گوگل بخشی از تحریم‌های نرم‌افزاری اعمال‌شده علیه ایران را لغو کرد. از سال 2012، با آغاز تحریم‌ها علیه ایران محدودیت‌های اینترنتی برای کاربران کشورمان ایجاد شد. این شرکت به طور رسمی درباره برداشته شدن این تحریم‌ها خبری اعلام نکرده است، ولی گویا به‌تازگی دسترسی کاربران ایرانی به برخی از سرویس‌های این شرکت باز شده است و کاربران می‌توانند از آی‌پی‌های ایران از آنها استفاده کنند.
آیت‌الله موحدی‌کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز درباره برنامه اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری در سال 96 گفت: جلسات همگرایی نیروهای انقلابی هر زمان لازم باشد، برگزار خواهد شد. وی در پاسخ به پرسشی درباره زمان آغاز برنامه جریان اصولگرا برای انتخابات ریاست جمهوری آتی، تصریح کرد: برای انتخابات ریاست جمهوری زمان زیادی مانده است، اما زمانی که ضرورت پیدا کند، جلسات (وحدت اصولگرایی) آغاز خواهد شد.
ارک اکارير، روزنامه‌نگار روزنامه بيرگون ترکيه از آزار و اذيت جنسي 30 کودک سوري هشت تا 12 ساله از سوی يکي از کارگران اردوگاه آوارگان سوري در ترکيه خبر داد. گفتنی است، ترکيه اين اردوگاه را که محل اسکان 19هزار آواره سوري است، يکي از اردوگاه‌هاي نمونه پناه‌جويان معرفي مي‌کند.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات