صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۰  ، 
کد خبر : ۲۶۳۴۸۴

واکنش های بین المللی به انفجار دیروز بیروت/ بیانیه ایران و حزب الله لبنان در محکومیت این عملیات

انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در ساختمان استارکو در بیروت که به کشته شدن چند تن از جمله وزیر اقتصاد سابق لبنان و زخمی شدن چندین تن دیگر انجامید، با محکومیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مواجه شد.

به گزارش گروه بین الملل پایگاه بصیرت، به دنبال انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در نزدیکی ساختمان استارکو در منطقه "عین المرسیه" واقع در بیروت که به کشته شدن هشت تن از جمله محمد شطح، وزیر اقتصاد سابق لبنان و زخمی شدن بیش از 75 تن انجامید، اتحادیه عرب با محکوم کردن این انفجار از تمامی لبنانی‌ها خواست تا خویشتن‌داری خود را در قبال چنین حوادثی حفظ کنند.

فواد سینیوره، نخست وزیر اسبق لبنان نیز در کنفرانس خبری خود عنوان داشت که لبنان در برابر چنین اقداماتی در سایه همزیستی مسالمت آمیز و کرامت خود می‌ایستد.

علی برکه، نماینده جنبش حماس در لبنان نیز انفجار مذکور و ترور محمد شطح را محکوم کرد.
 
وزارت امور خارجه کشورمان نیز انفجار تروریستی دیروز در بیروت را محکوم کرد. در بیانیه وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران آمده است: وزارت امور خارجه با ابراز انزجار از وقوع انفجار کور تروریستی امروز جمعه در بیروت که منجر به شهادت و مجروح شدن جمعی از شهروندان بی‌گناه این کشور از جمله محمد شطح وزیر سابق دارایی لبنان گردید آن را به شدت محکوم می کند و ضمن عرض تسلیت این حادثه به ملت و دولت لبنان ، با خانواده قربانیان و مجروحان حادثه ابراز همدردی کرده، بر ضرورت شناسایی، معرفی و مجازات هرچه سریعتر عاملان آن تاکید می نماید. بدون تردید ملت فهیم و انقلابی لبنان و مسئولان و گروههای سیاسی این کشور در شرایطی که منطقه در مرحله حساسی بسر می برد با حفظ وحدت و هوشیاری خود، توطئه شوم صهیونیستها و ایادی و مزدوران داخلی و منطقه ای آنان را که در ادامه عملیات تروریستی ماههای اخیر با هدف بی ثبات کردن لبنان و برانگیختن فتنه طائفه ای صورت گرفته است همچون گذشته ناکام خواهند گذاشت . مطمئنا اقشار مختلف مردم مقاوم و تمامی جریانات سیاسی و اجتماعی لبنان با تاکید بر ضرورت حفظ وحدت و انسجام ملی خویش، دستان متجاوزین به حاکمیت، وحدت ملی و ثبات و استقرار این کشور را قطع خواهند کرد و اجازه نخواهند داد که مداخله گران خارجی و در راس آنها رژیم غاصب صهیونیستی ، در نیل به اهداف شوم خود موفق گردند.

همچنین حزب الله لبنان، انفجار دیروز بیروت را که به کشته شدن وزیر دارایی پیشین این کشور منجر شد، محکوم کرد.

 به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، حزب الله دیروز با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن این انفجار که چندین کشته و زخمی برجای گذاشت، هدف از آن را ضربه زدن به لبنان خواند.

حزب الله در بیانیه خود اعلام کرد که این حمله تروریستی در راستای سلسله عملیات و انفجارهایی است که با هدف ضربه زدن به لبنان و تخریب آن طراحی شده است و تلاشی مذبوحانه برای ضربه زدن به وحدت، ثبات و امنیت ملی لبنان به شمار می رود و فقط دشمنان این کشور از آن سود می برند.

حزب الله دراین بیانیه ، از همه لبنانی ها خواست که حکمت و تعقل را در پیش گیرند و در مقابله با خطرهایی که کشورشان را تهدید می کند، با تدبیر عمل کنند.

در این بیانیه همچنین از سرویس های امنیتی و قضایی لبنان خواسته شده که همه تلاش خود را برای بازداشت عاملان این حمله تروریستی و تحویل آنان به دست عدالت و مجازات آنان به کار گیرند.

  همچنین سفارت مصر در لبنان در بیانیه‌ای انفجار لبنان و تمامی اقدامات تروریستی در خاورمیانه را محکوم و اعلام کرد: چنین اقدامات تروریستی به ما می‌فهماند تا برای مقابله با تروریسم تلاش بیشتری کنیم و اقدامات مناسب‌تری را اتخاذ کنیم.

 سفارت مصر در این بیانیه به خانواده‌های کشته‌شدگان تسلیت گفت.

 علی عبدالکریم، سفیر سوریه در لبنان نیز با محکوم کردن ترور محمد شطح، گفت: کسی که از چنین اقداماتی بهره می‌برد، اسرائیل است.

 در همین راستا عمرو موسی، رئیس کمیته پنجاه نفره تدوین قانون اساسی این حادثه تروریستی را محکوم کرد و گفت: من از کشته شدن محمد شطح در پی این جنایت تروریستی بسیار ناراحت و نگرانم و به خانواده و دوستان وی تسلیت می‌گویم.

 از سوی دیگر فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه در تماسی تلفنی با میشل سلیمان، رئیس‌جمهوری لبنان ترور محمد شطح را محکوم کرده و از لبنانی‌ها خواست تا برای حفاظت از ثبات و آرامش کشور همبستگی خود را حفظ کنند.

 میشل سلیمان نیز این جنایت تروریستی را محکوم و تاکید کرد: چنین اقدام ظالمانه‌ای تنها عزم و اراده لبنانی‌ها را برای حفظ ثبات کشور خود در برابر تروریست‌ها مصمم‌تر کرد.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس با انتشار پیامی انفجار بیروت را محکوم و مراتب تاسف خود را اعلام کرد.

در همین راستا محمد رشید قبانی، مفتی لبنان نیز انفجار مذکور و ترور محمد شطح را محکوم کرد.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات