صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۳  ، 
کد خبر : ۲۶۳۵۲۳

نتایج تحقیق اولیه از دست داشتن القاعده در انفجار بیروت حکایت می‌کند

تحقیقات اولیه درباره بمب‌گذاری اخیر در لبنان نشان می‌دهد که یک گروه وابسته به القاعده عامل این انفجار بوده است.

به گزارش گروه بین الملل بصیرت به نقل از پرس تی وی، ائتلاف ۱۴ مارس لبنان، جنبش مقاومت حزب‌الله را به دست داشتن در انفجار این خودروی بمب‌گذاری شده که به کشته شدن محمد شطح، وزیر دارایی سابق این کشور در بیروت منجر شد متهم کرده است.

با این وجود، نتایج تحقیق اولیه درباره این انفجار که روز شنبه (۷ دی) در روزنامه لبنانی السفیر منتشر شد از حزب‌الله رفع اتهام کرد.

این در حالی است که نیروهای امنیتی لبنان از دستگیری ۲ مرد خبر می‌دهند که به گفته آنان اعتراف کردند که چند ماه قبل پس از سرقت یک دستگاه خودرو آن را به محل استقرار یکی از رهبران گروه «فتح الاسلام» در شهر صیدون در جنوب لبنان منتقل کردند. این گروه از وابستگان القاعده به شمار می‌رود.

نجیب میقاتی، نخست وزیر موقت لبنان پس از دیدار با اعضای شورای عالی دفاعی لبنان خواهان تشکیل فوری دولت وحدت ملی شد و گفت این انفجار ثبات لبنان را هدف گرفته بود.

میقاتی افزود :«این انفجار ثبات لبنان را هدف قرار داد. اکنون زمان تسویه حساب بر سر اختلافات سیاسی و اتهام‌زنی نیست. از سرگیری اعتماد بین احزاب مختلف به یک اولویت تبدیل شده است.»

وی تاکید کرد :«ما برای پایان دادن به این بحران و تشکیل دولتی که همه جناح‌ها را دربرداشته باشد باید به گفتگو بازگردیم.»

با توجه به این‌که گزارش نهایی ترور این سیاستمدار ارشد لبنانی هنوز منتشر نشده است اما تحلیلگران تایید می‌کنند که نتیجه آن به رد اتهامات ائتلاف ۱۴ مارس بر ضد حزب‌الله منجر خواهد شد.

رفعت بداوی، تحلیلگر سیاسی در مصاحبه با خبرنگار پرس تی‌وی در این باره گفت :«یافته‌های منتشر شده از این تحقیق معتبر است. به هیچ وجه این حزب (حزب‌الله) مرتکب چنین اقداماتی نخواهد شد. یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که تمامی اتهامات بر ضد جنبش مقاومت حزب‌الله ساختگی و غیرمنصفانه است و بخشی از کمپین مخدوش کردن چهره حزب‌الله به شمار می‌رود.»

بداوی تاکید کرد گروه‌های تکفیری ابزار برخی از سرویس‌های اطلاعاتی هستند که برای کسب امتیازات سیاسی دست به این حملات تروریستی می‌زنند.

وی افزود :«جبهه النصره، جیش الاسلام و فتح الاسلام با یکدیگر همکاری و در کشورهای عربی و لبنان در راستای دستور کار امریکایی- صهیونیستی عمل می‌کنند. آنها از طریق یک شاخه و جناح عربستانی فعالیت می‌کنند.»

تا کنون هیچ گروهی مسئولیت بمب‌گذاری روز جمعه را بر عهده نگرفته است. این انفجار در نزدیکی پارلمان لبنان و مقر ائتلاف ۱۴ مارس در مرکز بیروت روی داد.

محافظ شطح و دست‌کم ۳ نفر دیگر نیز در این انفجار کشته و بیش از ۷۰ نفر نیز زخمی شدند. شطح که از چهره‌های شاخص ائتلاف ۱۴ مارس بود سابقه فعالیت به عنوان مشاور سعد حریری، نخست وزیر سابق لبنان را نیز در کارنامه خود داشت.

پایتخت لبنان در چند ماه گذشته با چند حمله بمب‌گذاری خونین مواجه بوده است.

در اثر وقوع ۲ انفجار در نزدیکی سفارت ایران در جنوب بیروت در ماه نوامبر نیز دست‌کم ۲۳ نفر از جمله حجت الاسلام ابراهیم انصاری، رایزن فرهنگی سفارت به شهادت رسیدند و بیش از ۱۴۰ نفر نیز زخمی شدند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات