تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۴  ، 
کد خبر : ۲۶۳۵۸۱

کم‌توجهی‌ها به بزرگداشت 9 دی با کدام توجیه؟! / مهدی گنجی

از هر دولت با هر گرایش سیاسی و جناحی انتظار می‌رود که با در اختیار داشتن وجاهت قانونی و ابزارهای فرهنگی، تبلیغی و اقتصادی در ترویج و بزرگداشت ایام الله و روزهای تاریخی نقش آفرین باشند.

پایگاه بصیرت؛ گروه سیاسی/ در میان ایام و روزگارانی که بر ملت ایران زمین گذشته است، برخی روزها است که از آنچنان عظمت و بزرگی برخوردار بوده که در تاریخ این سرزمین به عنوان یوم الله و روزی ماندگار ثبت گردیده‌اند. روزهای چون 15 خرداد 42، 17 شهریور 57، 22 بهمن 57، 12 فروردین 58، 3 خرداد 61، 14 خرداد 68 نمونه‌هایی در تاریخ انقلاب اسلامی است که  به این زودی‌ها از خاطرات ایرانیان خارج نخواهد شد. یکی از ارکان این ماندگاری، مردمی بودن این روزهاست. به واقع حضور ملت در صحنه دفاع از باورها و آرمان‌هایشان بوده که موجب خلق چنین حماسه‌هایی گردیده است.

نکته قابل ملاحظه آنکه این ایام متعلق به جریان یا جناح سیاسی خاصی در کشور نیست، بلکه متعلق به همه ملت است. به واقع هیچ جریان سیاسی در کشور توانایی خلق چنین حماسه‌ای را ندارد و حتی به فرض هم اگر قرار بود که جریانی خاص خالق چنین روزهایی باشد، با قطعیت می‌توان گفت که خیلی زود دستخوش فراموشی می‌شد. به واقع این نیرو و اراده ملت‌هاست که می‌تواند تاریخ ساز باشد و هویت ملی یک جامعه را خلق و ماندگار سازد.

در این میان وظیفه دولت‌ها حفظ و صیانت از این روزهای هویت‌ساز است. از هر دولت با هر گرایش سیاسی و جناحی انتظار می‌رود که با در اختیار داشتن وجاهت قانونی و ابزارهای فرهنگی،  تبلیغی و اقتصادی در ترویج و بزرگداشت ایام الله و روزهای تاریخی یک سرزمین نقش آفرین باشند.

حماسه نهم دی ماه 88 که به روز بصیرت ملت ایران نام نهاده شده، از جمله این روزهای ماندگار تاریخ انقلاب اسلامی است که با محوریت ملت ایران خلق گردیده است. در این روز ملت ایران (فارغ از آنکه حاضرین به چه کسی در انتخابات رای داده بودند!) به صحنه آمدند تا انزجار و نفرت خود را از فتنه گران و سران و اصحاب و حامیان داخلی و خارجی آن اعلام نمایند. به واقع روز 9 دی متعلق به حامیان یکی از نامزدها و فلان جناح سیاسی و حزب و گروه و فرقه خاصی نیست! همانهایی که در طول سه دهه گذشته در روز 22 بهمن ماه به خیابان آمده بودند، این بار نیز در 9 دی به خیابان‌ها آمدند تا از انقلاب خود و آرمان‌iای آن دفاع کنند!

اقتضای این نگاه به حماسه نهم دی آن است که دولت منتخب ملت در خرداد 92 نیز که بعد از انتخابات، دیگر دولت همه ملت ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی است، با همه توان برای بزرگداشت این روز ماندگار در تاریخ انقلاب تلاش کند. انتظاری که متاسفانه در اولین مراسم سالگرد این روز در زمان شکل گیری دولت یازدهم بطور کامل برآورده نشد! و با نوعی مواجهه سرد و بی‌روح توسط منسوبین به دولت در این زمینه مواجه بودیم به نحوی که جز تعداد معدودی از وزرا، دیگر وابستگان به دولت سکوت اختیار کردند! دستگاه‌های فرهنگی وابسته به دولت از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد و وزارت علوم و ... نیز عملکرد برجسته‌ای از خود به جای نگذاشتند و تقریبا با سردی از کنار آن گذشتند!

اکثر تلاش‌ها و برنامه های صورت گرفته در این روز بزرگ توسط مجموعه و نهادهایی صورت گرفتند که یا حالت مردمی داشتند و یا آنکه سازمانهایی بودند که توسط دولت محترم اداره نمی‌شوند.

در این میان تنها اظهارات چند دقیقه‌ی رئیس جمهور محترم در جلسه هیئت دولت قابل ملاحظه بود که در آن اظهارات نیز متاسفانه هیچ سخنی در محکومیت سران و عوامل داخلی فتنه ایراد نشد! و جالب آنکه همین اظهارات ناقض نیز توسط برخی از مدعیان حمایت از دولت تحمل نشد و با واکنش‌های منفی مواجه گردید.

بنظر می‌رسد علت این سهل انگاری را باید بر تداوم سایه نگاه‌های جناحی بخشی از اطرافیان دولت بر رفتار و تصمیمات دولت یازدهم دانست که متاسفانه در حوادث تلخ سال 88 سهیم بوده و برای کاستن از شدت سیلی ملت به صورت فتنه‌گران در روز نهم دی، در تلاشند تا از اعتبار روز نه دی کاسته و آن را به تجمع هواداران احمدی نژاد تقلیل می‌دهند!

رئیس جمهور محترم دولت اعتدال باید شر این افراطیون را سر خود رفع نماید تا بتواند به وظایف قانونی و ملی خود در طراز انتظارات ملت ایران بطورکامل عمل کند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
علی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
0
0
حماسه 9دی تجلی اعتقاد مردم به اصل ولایت فقیه است فلذا باید در گرامیداشت این مهم کوشید.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات