تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۱  ، 
کد خبر : ۲۶۳۷۸۵

سردار سلامی: انقلاب اسلامی نقطه آغاز گسستن کشورهای جهان از قدرت‌های بزرگ است

جانشین فرمانده کل سپاه، انقلاب اسلامی را نقطه آغازی برای گسستن کشورهای جهان از قدرت‌های بزرگ دانست و گفت: جنگ تحمیلی بزرگ‌ترین واکنش استکبار جهانی در طول جنگ سرد بود.

به گزارش بصیرت به نقل از خبرگزاری دفاع مقدس، سردار سرتیپ "حسین سلامی" جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در همایش سراسری مدیران و مسئولان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس با اشاره به این‌که جنگ تحمیلی بزرگ‌ترین واکنش استکبار جهانی در طول جنگ سرد بود، تصریح کرد: در دوران خفقان جنگ سرد هیچ نظام و حکومتی جرات ایجاد یک تحول سیاسی را نداشت، اما انقلاب اسلامی نقطه‌ی آغازی برای گسستن کشورهای جهان از قدرت‌های بزرگ شد.

وی افزود: غرب در نخستین سال های تولد انقلاب اسلامی برای اینکه از پایه‌گذاری یک نظام الگو برای کشورهای جهان جلوگیری کند، به توطئه بزرگ جنگ 8 ساله دست زد و این اولین مقابله‌ی بزرگ دشمن با انقلاب اسلامی بود.

جانشین فرمانده کل سپاه تاکید کرد: انگیزه‌های شخصی صدام برای تسلط بر جهان عرب و انگیزه‌های غرب برای مبارزه با انقلاب اسلامی، چنین جبهه‌ی گسترده‌ای را علیه نظام اسلامی شکل داد. بنابراین باید متوجه این موضوع باشیم که دفاع مقدس تهاجم عراق علیه ایران نبود، بلکه تجمع گسترده استکبار و دول متوسط اروپایی و ارتجاع عرب علیه انقلاب بود.

سلامی افزود: دفاع مقدس حادثه‌ای بود که نقطه‌ی آغاز یک روند جدید در منطقه و عاملی برای شکست استراتژی قدرت‌های بزرگ شد. این جنگ طولانی باعث یک تاثیر سیاسی نامیرا در سطح جهان شد و به همین دلیل انقلاب اسلامی یک پدیده سیاسی توقف‌ناپذیر و سیستمی برای تغییر زنجیره‌وار در منطقه و جهان است.

وی تصریح کرد: مطالعه‌ی دفاع مقدس، متعلق به یک زمان و جغرافیای خاص نیست و برای مدت‌ها اثرگذار خواهد بود.

سلامی جنگ اول خلیج فارس را نتیجه ناکامی رژیم بعث در جنگ هشت ساله دانست و عنوان کرد: صدام تلاش کرد با آغاز جنگ جدید، مسیر دیگری را برای جبران ناکامی خود در مقابل انقلاب طی کند. وقتی عراق، آمریکا، اروپا و عرب‌های مرتجع به نتیجه‌ی مطلوب خود در مواجهه با انقلاب اسلامی نرسیدند، به این استراتژی روی آوردند.

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: قدرت نظامی عظیم صدام در کنار فقر فزاینده‌ی ناشی از جنگ در کنار کشور ثروتمند ولی ناتوان از نظر نظامی کویت موجب ادراک غلط صدام از برآورد واکنش قدرت‌های بزرگ شد. این ناکامی‌ها و تحولات موجبات تغییر سیاست راهبردی آمریکا در منطقه و زمینه‌ساز حضور فیزیکی گسترده نظامیان آمریکا را فراهم کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات