تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۰:۱۳  ، 
کد خبر : ۲۶۵۰۲۸

معرفی کتاب نگاهی اجمالی به دفاع مقدس

آنچه این کتاب را از سایر آثار در این حوزه ممتاز می‌نماید همان «نگاه اجمالی» به مباحث است؛ به این معنا که هر چه لازم است بیان شده و نویسنده از توضی��ات اضافی پرهیز کرده است. بنابراین مطالعه آن برای مخاطب خسته کننده نخواهد بود.

ایام هر چه به سمت و سوی فصل بهار، عید نوروز و آغاز سال جدید نزدیک می شود، حال و هوای سفرهای نوروزی نیز گرم­تر می­شود. عده ­ای مُصِر و ملتزم ­اند که ایام آغاز سال نو را در مکانی مقدس و معنوی سپری نمایند تا از این دریچه بار معنوی و اخلاقی یک سال خود را ببندند. یکی از این اماکن مقدس و متبرک، مناطق عملیاتی و جبهه­ های جنوب کشور است که به ویژه در این سال­های اخیر و در ایام آغازین سال نو، زائران و مسافران زیادی را پذیرایی کرده است. از این رو ضرورت می­ نماید تا در راستای بهره­ برداری حداکثری از فضای معنوی جبهه ­ها و افزایش آگاهی و بصیرت نسبت به مناطق عملیاتی و نبرد هشت ساله، کتاب «نگاهی اجمالی به دفاع مقدس» معرفی گردد.

این اثر نوشته عباس تیموری و تحت حمایت اداره کل حفظ و نشر آثار و ارزش­های دفاع مقدس استان خراسان رضوی به چاپ رسیده است. در همان روزهای اول انتشار با استقبال کم نظیر مخاطبان و راویان فتح مواجه می­شود. بنابراین چندین دوره چاپ آن تجدید می­گردد.کتاب نگاهی اجمالی به دفاع مقدس، گر چه ویژه راویان دفاع مقدس است، اما با صرف نظر از فصل اول آن، منبع قابل اعتنا و در خور توجهی برای کسب اطلاع پیرامون مسائل جنگ، شبهات آن، تاریخچه و آمار عملیات­ها، اردوی راهیان نور و ... می­باشد.آنچه این کتاب را از سایر آثار در این حوزه ممتاز می­ نماید:

  1. همان «نگاه اجمالی» به مباحث است؛ به این معنا که هر چه لازم است بیان شده و نویسنده از توضیحات اضافی پرهیز کرده است. بنابراین مطالعه آن برای مخاطب خسته کننده نخواهد بود.
  2. از دیگر امتیازات آن، بهره­ گیری از 150 منبع قابل قبول و متنوع در انتشار این اثر است.
  3. نویسنده در پایان برخی بخش­ها و بعضی فصول، منابعی را برای مطالعه بیش­تر به مخاطبان خود معرفی می­کند.

کتاب حاضر از یک پیشگفتار، مقدمه و 7 فصل تشکیل شده است.

نویسنده در پیشگفتار از چرایی نگارش کتاب می­ گوید و ذیل مقدمه در خصوص نوشته خود می­آورد: «علل تهاجم عراق به جمهوری اسلامی ایران، پیشینه روابط تاریخی دو کشور، وضعیت داخلی در کشور و نظام بین الملل در آستانه جنگ و تمهیدات سیاسی و نظامی عراق برای آغاز جنگ موضوعاتی هستند که در این کتاب به طور اجمال بدان پرداخته می­شود... در این اثر تاریخچه سیاسی نظامی عراق و ایران، ریشه­ های تهاجم، اهداف و علل تجاوز عراق، محورهای هجوم دشمن، مقاومت­های مردمی، حکومت لیبرال­ها و تاثیر مستقیم آن در جنگ، عملیات­های تاثیرگذار، علل و عوامل ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر، نقش قدرت­ها و سازمان­های بین المللی در جنگ، قطعنامه­ های شورای امنیت، پذیرش قطعنامه، آثار و برکات دفاع مقدس، فرهنگ و ارزش­های دفاع مقدس، جغرافیای سیاسی و نظامی، جنگ نفت­کش­ها، جنگ شهرها، سازمان مجاهدین خلق(منافقین) از تشکیل تا مرصاد، کنوانسیون سوم ژنو، دفاع استراتژیک عراق، پاسخ به ابهامات، اصول، مبانی و ضرورت روایتگری، و... به روش علمی و مستند، با استفاده از حدود 150 منبع و ماخذ معتبر، تدوین و در دسترس راویان و سایر علاقمندان قرار گرفته است.»

چنانچه گذشت، به اقتضای اینکه کتاب، ویژه راویان جنگ و دفاع مقدس است، بنابراین فصل اول را به مباحثی پیرامون روایتگری پرداخته است. اهداف روایتگری، اصول و مبانی حاکم بر فعالیت راویان فتح، وظایف راویان فتح، شرافت و مسئولیت و تعهد راویان فتح، معلومات و بصیرت در زمینه دفاع مقدس، مخاطب شناسی، فن بیان و سخنوری، آراستگی و نظم ظاهری، اخلاق و آداب راوی­گری، پیرامون شهید و شهادت، فضائل شهید، حیات شهید، شرایط سخنران، توصیه­ های ده­گانه به سخنرانان و انواع سخنرانی عناوین مطروحه در این فصل است.  

مولف، فصل دوم کتابش را به بررسی تاریخچه سیاسی نظامی ایران و عراق اختصاص داده است و در آن از قرارداد الجزایر و کیفیت روابط ایران و عراق بعد از پذیرش قرارداد الجزایر، روند شکل ­گیری حزب بعث و روی کار آمدن صدام، شناخت جریانات سیاسی قبل از انقلاب و تاثیرات مستقیم آن در وقوع جنگ، وضعیت سیاسی سال اول و دوم جنگ، نقش منافقین از زمان شکل­گیری تا عملیات مرصاد سخن گفته است.

او مباحث فصل سوم را ذیل تجاوز و دفاع تدوین کرده است. مباحثی مثل اهداف و بهانه ­های تجاوز عراق به ایران، طرح مانور عراق در بدو تجاوز به ایران، آغاز تهاجم عراق و تحمیل جنگ، عملیات کوی ذوالفقاری و جغرافیای نظامی خوزستان.

نویسنده کتاب در ابتدای فصل چهارم به تحلیل عملیات­های ناموفق کلاسیک در آغاز جنگ می­ پردازد و سپس عملیات نصر، عملیات توکل، عملیات ثامن الائمه(علیه السلام)، عملیات طریق القدس، عملیات فتح المبین و عملیات بیت المقدس را معرفی می­کند. او در معرفی خود از اهداف عملیات، محورهای عملیات، یگان­های عمل کننده، طرح(دستور) عملیات و ... مطالبی را ارائه می­نماید.

در 23 تیرماه سال 1361 بود که رزمندگان اسلام با تصمیم مسئولان کشور و به دستور فرماندهان جنگ وارد خاک عراق شدند و عملیات رمضان در آن جا ادامه یافت. دلایل ورود به خاک عراق و اخذ چنین تصمیمی، در فصل پنجم مطرح شده است. به همین مناسبت آمار و مشخصات و اطلاعات مربوط به عملیات رمضان، عملیات خیبر، عملیات بدر و عملیات والفجر 8، عملیات کربلای 4، عملیات کربلای 5 و عملیات والفجر 10 بیان شده است.

فصل ششم این کتاب به بررسی پاره­ای از مسائل و شبهات مهم جنگ اختصاص داده شده است. دلایل پذیرش قطعنامه 598، تحولات ارتش عراق، تفاوت مواضع و واکنش شورای امنیت سازمان ملل در دو جنگ خلیج فارس، جنگ با نفتکشها و چالش صدور نفت، حمله عراق به شهرها و مناطق غیرنظامی ایران، نگاهی به حملات شیمیایی عراق در جنگ هشت ساله، مواضع سیاسی شوروی در قبال جنگ عراق علیه ایران، امام و هدایت استراتژیک دفاع مقدس، تشریح جزئیات رابطه پنهانی امریکا با ایران، پاسخ به ابهامات و شبهات دفاع مقدس و معنویت در جنگ عناوین موضوعه این فصل­اند.

نویسنده آخرین فصل کتاب، با راهیان نور همراه شده است. وی در فصل هفتم، به معرفی مناطق عملیاتی و مسیرهای مورد بازدید راهیان نور پرداخته و مایحتاج زائران را در این مورد تامین نموده است. بیان نکات معنوی، نکات اخلاقی، نکات ایمنی و حفاظتی، نکات شخصی و نکات بهداشتی از مطالب قابل توجه این فصل می­باشد. پایان بخش کتاب، معرفی برخی الگوهای شاخص دفاع مقدس و فرماندهان شهید است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات