تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۶  ، 
کد خبر : ۲۶۵۳۷۱

گفتمان سازي؛ پايه تحقق آرمان‌ها

وقتي موضوعي به گفتمان عمومي جامعه تبديل شود، چارچوبي خواهد بود براي هدايت جهت گيري ها و فعاليت هاي افراد، سازمان ها و...

پايگاه بصيرت؛ گروه سياسي/ در سپهر انديشه ها و ديد گاه هاي مقام معظم رهبري در خصوص مسائل مختلف، تأکيد ويژه اي بر موضوع گفتمان سازي وجود دارد. ايشان در ارتباط با مسأله عدالت، مسأله توليد علم بومي، الگوي اسلامي ايراني پيشرفت، تقويت ساخت دروني قدرت، اقتصاد مقاومتي و... همواره بر گفتمان سازي، به عنوان يکي از مهم ترين پايه هاي تحقق موارد مذکور تأکيد داشته اند. از اين رو، ايشان در ديدار اخيرشان با رئيس و نمايندگان مجلس خبرگان رهبري، ضمن برشمردن برخي واقعيات جهاني، به تبيين «وظايف اصلي مسئولان نظام اسلامي» در شرايط حساس و پيچيده کنوني پرداختند و از دوازده اصل به عنوان وظايف اصلي مسئولان نظام نام بردند؛ «واقع بيني و ديدن نقاط مثبت فراوان در کنار برخي نقاط ضعف»، «افتخار به نسل جوان مؤمن و انقلابي»، «استفاده از ظرفيت هاي بي شمار داخلي و ملي»، «غفلت نکردن از دشمني دشمنان»، «مرزبندي صريح و شفاف با جبهه استکبار»، «نترسيدن از دشمن»، «تکيه به مردم و تقويت حرکت جهادي»، «حفظ و تقويت وحدت ملي»، «توجه به فرهنگ ديني و انقلابي»، و «گفتمان سازي»،. ايشان در خصوص مورد اخير فرمودند: «مطالبي که گفته شد بايد بصورت گفتمان و باور عمومي درآيد که لازمه آن هم تبيين منطقي و عالمانه اين مسائل، به دور از زياده روي هاي گوناگون و با زبان خوش است.»

در واقع اهميت اين بحث از آنجا ناشي مي‌شود که وقتي موضوعي به گفتمان عمومي جامعه تبديل شود، چارچوبي خواهد بود براي هدايت جهت گيري ها و فعاليت هاي افراد، سازمان ها و... به عبارتي، وقتي يک موضوع به گفتمان تبديل شود، يعني در فضاي عمومي جامعه جاي گرفته است و در اين حالت مي توان اميدوار بود که همه خود را در چارچوب و قالب آن گفتمان تعريف کنند و برنامه ها و کنش هاي خود را با آن هماهنگ کنند در اين صورت، تحقق آن موضوع کار دشواري نخواهد بود و اين به معناي استفاده از توان حداکثر افراد و نيروهاي جامعه، در راستاي تحقق هدف مورد نظر است. اما سوال اساسي اينجاست که گفتمان سازي وظيفه چه کساني مي باشد؟ به عبارت دقيق تر، چه کساني مي توانند گفتمان سازي کنند؟

در پاسخ به اين سوال بايستي گفت که يک موضوع وقتي به گفتمان تبديل مي شود که فضاي عمومي جامعه را تسخير کرده باشد و اين فضا، فضايي اقناعي است که لازمه توفيق در آن، داشتن علم و آگاهي کافي و استفاده از روش هاي متناسب و منطقي مي باشد. مقام معظم رهبري در اين باره فرمودند: « ... اين با گفتن حاصل مي شود؛ با تبيينِ لازم - تبيين منطقى، تبيين عالمانه و دور از زياده‌روى‌هاى گوناگون - حاصل مي شود؛ با زبان صحيح، با زبان علمى و منطقى و با زبان خوش، بايستى اين مطالب را منتقل كرد.» بنابراين بايستي گفت که گفتمان سازي در وهله اول وظيفه نخبگان جامعه و بويژه جامعه دانشگاهي کشور است، زيرا اين بخش از افراد جامعه هم از توانايي و مهارت لازم برخوردارند و هم در ميان اقشار گوناگون مردم از مقبوليت و نفوذ قابل توجهي برخوردارند. از اين رو، مقام معظم رهبري در اين زمينه مي فرمايند: «... نقش رسانه‌ها و بالخصوص نقش روحانيون و نقش بزرگان و اساتيد دانشگاهى حتماً نقش بارز و مهمى است.»[1] و يا اينکه در جاي ديگري مي فرمايند: «در همه‌ى اين سالهاى انقلاب، حضور دانشجويان در اين صحنه‌ها، حضور فعال و مؤثرى بوده. دانشجوها گفتمان‌ساز بوده‌اند، فضاى فكرى ساخته‌اند، گفتمانهاى سياسى و انقلابى را در جامعه حاكم كرده‌اند، كه در موارد زيادى اين وجود داشته.»[2] بنابراين در شرايط حساس کنوني نيز از تمامي نخبگان جامعه، اعم از فکري و ابزاري، انتظار مي رود تا ضمن توجه به واقعيت ها، با تبيين منطقي و صحيح شرايط موجود کشور، ياريگر مسئولان نظام اسلامي در انجام وظايفشان باشند و البته پرواضح است که در اين راستا مسئولان هم مي بايست نه تنها خود گفتمان ساز باشند بلکه، بسترلازم را جهت گفتمان سازي فراهم کنند.



[1] . ۱۳۹۰/۱۰/۱۴

[2] . ۱۳۸۷/۰۹/۲۴

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات