تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۶  ، 
کد خبر : ۲۶۶۲۷۸

تکفیری‌ها می‌خواهند مرزها را ناامن کنند


بعد از 2 هشداری که یکی از سوی آیت‌الله آملی‌لاریجانی و دیگری از سوی آیت‌الله احمد جنتی درباره احتمال فعالیت تکفیری‌ها در کشور صادر شد، این بار نوبت نماینده مردم زاهدان بود که از این موضوع داد گلایه سر دهد و بگوید که مردم استانش سال‌هاست که به دست نیروهای تکفیری و وهابی به شهادت می‌رسند. او گفت باید مشخص شود که این افراد در کجا درس خوانده‌اند و اساتید آنها چه کسانی بوده‌اند که این تفکر را به آنها القا کرده‌اند. متأسفانه نسل‌کشی و قوم‌کشی در این استان سال‌هاست که اتفاق می‌افتد.

حملات تروریستی در شرق کشور، شهادت 14 مرزبان، گروگانگیری 5 مرزبان دیگر و حملات تروریستی در مقابل سفارت ایران در لبنان توسط گروه‌های تکفیری، همگی نشان از برنامه‌‌ریزی‌های پنهان و آغاز مبارزه مسلحانه تکفیری‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران دارد. عملیات‌های گروه‌های تکفیری و تندرو در مرزهای غربی و شرقی کشور هم ضرورت توجه بیشتر به مرزها را می‌طلبد. شاید به همین خاطر بود که آیت‌الله آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضائیه نسبت به اقدامات تکفیری‌ها به سپاه و وزارت اطلاعات هشدار داد و از دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی خواست که در برابر خطر ورود جریان‌های تکفیری به کشور هوشیار باشند. او تأکید کرد که دیدگاه‌های تکفیری را به‌هیچ‌وجه از جنس اختلاف نظر مذاهب اسلامی تلقی نکنند بلکه برخوردی متناسب با ماهیت ضد امنیتی این جریان‌ها در پیش بگیرند. بعد از آیت‌الله آملی‌لاریجانی دبیر شورای نگهبان هم که اواخر سال گذشته در جمع نخبگان فرهنگی، اجتماعی و اعضای شبکه نظارت استان فارس سخنرانی می‌کرد به این موضوع اشاره داشت.

صحبت‌های جنتی جدی‌تر از یک هشدار بود. او از مسلح بودن تکفیر‌ی‌ها در ایران خبر داد. دبیر شورای نگهبان در بخشی از سخنرانی خود اینطور گفت که «برخی تکفیری‌ها هرچند اندک به آرامی در داخل کشور در حال فعالیت و منتظر دستور هستند که پس از یک دستور با سلاح‌های انبوهی که در اختیار دارند به جان مردم بیفتند، که این یکی از تهدیدهای آینده کشور است.» چندی بعد از این سخنان و هشدار آیت‌الله جنتی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دستگیری اعضای یک گروهک تروریستی در خوزستان خبر داد. براساس گزارش منتشر شده از دستگیری اعضای این گروهک، آنها در چارچوب یک پروژه عملیات روانی با هدف بمبگذاری و خرابکاری در برخی اماکن و مقرهای حساس، شناسایی،‌ ترور و ایجاد فضای رعب و وحشت و ناامنی در جامعه، زیر چتر حمایتی سرویس‌های جاسوسی دشمنان ملت ایران وارد کشور شده بودند. محموله‌های آماده انفجار، بمب‌های جسبان و کنار جاده‌ای، تلفن همراه و سامانه‌های ارتباطی مجهز به رمزنگاری در فضای مجازی و اینترنت، از جمله تجهیزات به دست آمده از دستگیرشدگان است. نام این گروهک که ظاهرا از مرزهای عراق وارد کشور شده بود، حرکت النضال بود و بازداشت‌شدگان در اظهارات اولیه خود به ارتباط و سازماندهی هسته تروریستی توسط سرویس‌های جاسوسی تحت حمایت دشمنان فرامنطقه‌ای اعتراف کرده‌اند. علی عبداللهی، معاون امنیتی وزیر کشور درباره این گروهک گفته بود: در اینکه این گروه‌های تروریستی از بیرون از کشور تغذیه و حمایت می‌شوند تردیدی وجود ندارد و حمایت‌های مالی و اقدامات آموزشی در خارج از کشور به آنان صورت می‌گیرد ولی با مجموع توان عملیاتی و اطلاعاتی که در داخل کشور وجود دارد همه توطئه این گروه‌های تروریستی کشف و خنثی شده است.

در روزهای گذشته نیز نماینده مردم زاهدان در تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس از دولت خواست تا امنیت تمام اقوام و مذاهب را حفظ کند و اگر دولت این توان را ندارد، این کار را به دست مردم بسپارد. حسینعلی شهریاری گفت: مردم این استان سال‌هاست که به دست نیروهای تکفیری و وهابی در این استان به شهادت می‌رسند، باید مشخص شود که این افراد در کدام حوزه‌های علمیه درس خوانده‌اند و اساتید آنها چه کسانی بوده‌اند که این تفکر را به آنها القا کرده‌اند متأسفانه نسل‌کشی و قوم‌کشی در این استان سال‌هاست که اتفاق می‌افتد. شهریاری همچنین از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درخواست کرد تا در سفر به استان سیستان و بلوچستان این موضوع را بررسی کرده و گزارش آن را ارائه دهد.

هدف؛ مقابله با ایران و متحدین آن

جریان‌های تکفیری اساسا یک جریان واحد و متحد به مفهوم اینکه تشکیلات منسجمی با هم داشته باشند، نیستند. در سوریه 1200 گروه تکفیری در صحنه ظاهر شده است. در لبنان جریان‌های تکفیری متعددی حضور دارند. در عراق که پیش‌تر از این اعلام حضور کرده‌اند و در پاکستان و افغانستان هم صرفا پایگاه‌هایی دارند که پس از سازماندهی، نیروهای خود را به کشورهای مختلف منطقه اعزام می‌کنند. این جریان‌های تکفیری یک فضای تنفسی مشترک دارند و همینطور یک حس مشترک. به همین خاطر آنها به طور هماهنگ در آن واحد در عراق در سوریه و لبنان و در مرزهای شرقی کشورمان عملیات مشترک انجام می‌دهند. در حال حاضر جریان‌های تکفیری سعی می‌کنند بیشتر خودشان را در مقابل ایران و متحدین ایران قرار بدهند این یک واقعیت است و ممکن است به همین دلیل قصد داشته باشند عملیات‌های دیگری را در داخل کشور ما انجام بدهند؛ اما این یکسوی قضیه است. در سوی دیگر توان امنیتی بالای جمهوری اسلامی را نیز نباید نادیده گرفت. این موضوع سبب می‌شود اینگونه نتیجه بگیریم که تکفیری‌ها توان لازم برای انجام عملیات گسترده در داخل کشور ما را نداشته باشند چرا که سیطره امنیتی نیروهای جمهوری اسلامی ایران بسیار قوی است و تیزهوشانه این جریانات را زیر نظر دارند.

تکفیری‌ها گریبان اروپا را می‌گیرند

سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری با بیان اینکه کمیسیون امنیت ملی فعالیت‌های گروهک‌های تروریستی را به طور جدی دنبال می‌کند و جلسات مستمری با دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی در این خصوص دارد، گفت: دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور کاملا روی این گروهک‌های تروریستی اشرافیت داشته و اجازه اقدام خاصی به آنها نخواهد داد. چندی پیش هم سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوایی سپاه با اشاره به اینکه تکفیری‌ها در سوریه، لبنان، عراق و دیگر کشورها فعال هستند و خیلی زود گریبان کشورهای اروپایی را هم می‌گیرند، گفت: خوشبختانه در کشور ما خوب مدیریت شده است، اینها به دنبال این هستند که انفجارهای دیگر کشورها را در ایران هم انجام دهند اما تا به الان نتوانسته‌اند و ان‌شاءالله نمی‌توانند، اما باید آمادگی لازم را برای مقابله با این تهدید داشته باشیم.

روی خط شبکه‌های اجتماعی

حضور تکفیری‌ها به صورت سیستماتیک در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک توئیتر و یوتیوب نشان از برنامه‌ریزی آنها برای تبلیغات گسترده و جذب نیرو دارد. آنها در کنار عملیات‌های خرابکاری و تروریستی از فضای مجازی هم در جهت اهداف خود استفاده می‌کنند. آنچه امروز موجب احساس خطر بیشتر و حساسیتی مضاعف شده، حضور عناصر و دنباله‌روی‌های این جریان‌های تکفیری در فضای شبکه‌های اجتماعی موبایل‌محور است. فارس در همین خصوص در گزارشی اعلام کرد که در استان‌های شرقی کشور بیش از 31 گروه عقیدتی تکفیری در برنامه موبایل‌محور واتس‌آپ تشکیل شده است. اهداف این گروه‌ها فقط هموطنان اهل تسنن را شامل نشده و سعی در جذب شیعیان نیز در این حلقه‌های واتس‌آپی شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات