صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۳  ، 
کد خبر : ۲۶۶۳۴۵

گذار مادورو از ماراتن 70 روزه

دخالت نهان و آشکار قدرت‌های منطقه‌ای و حامیان اپوزیسیون در ونزوئلا روزگار را بر مردم سخت کرده است، تنها راه عبور از این مرحله نیز اعتماد متقابل مردم به رئیس جمهور فعلی و ثبات مدیریت دولتی است

به گزارش گروه بین الملل بصیرت به نقل از خبرگزاری فارس، پس از فوت چاوز و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 13 آوریل 2013 ونزوئلا،اپوزیسیون و احزاب مخالف دولت، پیروزی خفیف «نیکولاس مادورو» وزیر امور خارجه دولت چاوز بر رقیب خود «کاپریلس» (رهبر اپوزیسیون این کشور) را مورد هجمه قرار داده و باستناد اینکه اختلاف 4/1درصدی موجود دو رقیب در انتخابات مذکور غیر واقعی و دروغ پردازانه است، مصراّنه بدنبال بازشماری آراء و باصطلاح احقاق حق از دست رفته شان شدند.

نفوذ لابی صهیونیستی بعد از چاوز در تجارت و اقتصاد ونزوئلا

مخالفان دولت با طرح موضوع تقلب در انتخابات در پی نامشروع جلوه دادن «مادرو» بوده و خواهان دخالت مستقیم آلترناتیوهای منطقه‌ای، بین‌المللی شدند.

اپوزیسیون ونزوئلا با استفاده از نفوذ لابی‌های صهیونیستی در چرخه تجارت و اقتصاد ونزوئلا؛ موجبات بی‌ثباتی ارزی را داخل ونزوئلا فراهم آورد. به طوری که به یکباره تورم بالای 50 درصد بر زندگی مردم سایه افکنده و نرخ برابری هر دلار به 95 بولیوار رسید.

اپوزیسیون از شرایط ایده آل موجود و عدم تامین مایحتاج عمومی غذایی مردم نهایت بهره برداری را برده و از اواسط فوریه با اتکا بر پتانسیل عناصر دانشجویی موجبات برگزاری راهپیمایی‌ها و اعتراضات در مرکز شهر کاراکاس و میدان «آلتامیرا» و تعدادی از شهرهای ونزوئلا فراهم آورد.

مخالفان با این اقدام توان بسیاری از دولت مادرو که باید صرف مرتفع نمودن مشکلات جاری ونزوئلا شود را معطوف به حل بحران موجود نموده و در لوای این اعتراضات به تظلّم خواهی بین‌المللی پرداختند.

نبود رهبر بین اپوزیسیون ونزوئلا و اختلاف عمیق بین آنها

اپوزیسیون ونزوئلا فاقد یک رهبر کارآمد و کاریزما که مقبولیتی عمومی بین مخالفان داشته باشد بوده و همین امر تاکنون موجبات دلگرمی دولت را به همراه داشته است. حضور میدانی باصطلاح رهبران میانی و دسته چندمی مانند «لوپز» (که روزی مفتخر به معاونت کاپریلس بوده) در میان معترضان و بازداشت شدگان موج اخیر اعتراضات آن هم در غیاب «کاپریلس» نشان از انشقاق عمیق بین جناح مخالف و رهبران آن دارد.

پر واضح است اپوزیسیون با اقدامات پوپولیستی از اولین روزهای بعد از انتخابات بدنبال تهییج اذهان مردم داخل کشور و ورود اتحادیه های منطقه ای مانند سازمان کشورهای آمریکایی ، ایالات متحده ، اتحادیه اروپا ، واتیکان به بحث انتخابات ریاست جمهوری 13 آوریل ونزوئلا بوده تا در پی آن ضمن حصول به اهداف خویش با تشکیل کمیته‌ای به اصطلاح حقیقت یاب موجبات ابطال نتایج قبلی و برگزاری مجدد انتخابات را فراهم آورد.

دولت مادورو با اتکا به مردم ترفندها را خنثی کرد

از طرفی دولت مادرو با اتکا به مقبولیت عامه مردم ترفندهای مختلف آنان (قطع برق در اواخر سال گذشته میلادی ، عدم تمکین بعضی عناصر پلیس شهرداریها در برخورد با معترضان، کشف و دستگیری عناصر نظامی همسو با اپوزیسیون در طرح کودتا) را مرتفع نموده و بدون استفاده از ارتش در کنترل اوضاع موفق بوده و پس از گذر از یک ماراتن زمانی 70 روزه به این نتیجه رسیده که برای رصد و کنترل بهتر اوضاع فعلی و اصلاحات مورد نظر اقتصادی،گفتگوهای مستقیمی با مخالفان دولت ترتیب دهد تا علاوه بر سلب ابتکار عمل از اپوزیسیون به تنویر اذهان داخلی و خارجی بپردازد.

تشکیل کمیسیون مشترک برای بررسی خشونت‌های سیاسی معترضان

در این راستا دولت در چند روز گذشته دو مرحله مذاکره را با اعضای ائتلاف «میز وحدت دمکراتیک» برگزار کرده و دور سوم گفتگوها روز گذشته پایان یافته است.

براساس موارد مطرح شده در این دور از مذاکرات به پیشنهاد مادورو قرار شد یک کمیسیون حقیقت‌یاب با دو نماینده تشکیل و این کمیسیون همه خشونت‌های سیاسی اخیر معترضان، شورش ها بررسی نماید.

در این کمیسیون نمایندگان مجلس، احزاب متحد سوسیالیست ونزوئلا و اعضای جامعه مدنی حضور خواهند داشت.

توافق دیگر جایگزینی رؤسای یازده دادگاه عالی و سران شورای انتخابات ملی بود که دوره ریاست آنها پایان یافته است. انتخابات جدید آنها توسط کمیته‌ای از نمایندگان دو طرف در مجلس انجام خواهد شد.

آنچه مسلم است مردم ونزوئلا با تورم 57 درصدی که بالاترین رتبه جهانی است روزگار سختی را سپری می کنند و تنها راه موجود خروج از وضعیت فعلی عدم دخالت نهان و آشکار قدرت‌های منطقه‌ای و حامیان اپوزیسیون و البته ثبات مدیریتی دولتمردان و همچنین اعتماد متقابل مردم این کشور به رئیس جمهور فعلی‌اشان می باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات