تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۱  ، 
کد خبر : ۲۶۶۷۴۴

ضرورت‌ها و بايسته‌هاي شکل گيري فراکسيون سوم در گفتگو با ابراهيم نکو

اگر احساس کنيم که اين فراکسيون به سمت وکيل الدوله بودن در حال حرکت است مطمئناً نمايندگان مخالفت خود را با شکل‌گيري اين فراکسيون نشان خواهند داد.

پايگاه بصيرت،گروه سياسي/ حدود دو سال از آغاز مجلس نهم با حضور دو فراکسيون سياسي اصولگرايان و رهروان ولايت مي‌گذرد. پس از روي کار آمدن دولت تدبير و اميد مرزهاي گرايشات سياسي تا حدودي دچار آشفتگي شده و به تدريج شاهد شکل گيري آرايش جديدي هستيم. آرايشي که ظهور خود را با تشکيل فراکسيون سوم عيان ساخته است.

در همين راستا خبرنگار پايگاه بصيرت گفت و گويي را با "ابراهيم نکو" نماينده مردم رباط کريم و از اعضاي کليدي تشکيل دهنده فراکسيون سوم ترتيب داده که شما را به خواندن آن دعوت مي‌کنيم.

 

* چه ضرورت هايي موجب شد تا به دنبال راه اندازي فراکسيوني جديد باشيد؟

چند عامل سبب به وجود آمدن تفکر تشکيل چنين فراکسيوني شد، اول اين که نشان مي‌داد جامعه از افراط و تفريط نفرت دارد و به نوعي دنبال شيوه‌اي جديد است که نمونه کوچک آن در انتخابات به وقوع پيوست و مردم به روش‌هاي اعتدالي روي آوردند. البته به اين معنا نيست که افراد از اصول و ارزش‌هاي انقلاب فاصله گرفته‌اند، بلکه برعکس مي‌خواهند توسط اعتدال از ارزش‌ها و اهداف انقلاب خود به خوبي و با روش‌هاي معقولانه تر دفاع کنند.

عامل ديگري که سبب اين اتفاق شد نگرش مجلسيان به اين موضوع بود، با مطالعه ميداني در رابطه با مجلس مي‌فهميم که نمايندگان مجلس به نوعي روش‌هاي معتدلي دارند و هميشه خود را از افراد افراطي دور مي‌کنند. اين دلايل سبب شد که رويکرد نمايندگان نسبت به تشکيل چنين فراکسيوني شکل بگيرد اما متاسفانه در اين رابطه بزرگ نمايي‌هايي صورت گرفته و شايعه‌هايي را به وجود آورده‌اند، از جمله اين که فراکسيون اعتدال تحت نظر دولت و طبق گفته برخي رسانه ها "وکيل الدوله" خواهد شد. بنده بايد عرض کنم که اصلا چنين چيزي وجود ندارد، اگر احساس کنيم که اين فراکسيون به سمت وکيل الدوله بودن در حال حرکت است مطمئناً نمايندگان مخالفت خود را با شکل‌گيري اين فراکسيون نشان خواهند داد.

عامل ديگري که باعث شد براي تشکيل اين فراکسيون اقدام شود اين است که برخي اقدامات مثبت دولت که به نفع کشور و نظام بوده متاسفانه مغفول واقع شده يا اينکه برخي ها آن را منفي گزارش داده‌اند و يا عليه اقدامات مثبت دولت جبهه گيري کرده اند. لذا يکي از برنامه‌هاي اين فراکسيون دفاع از عملکردهاي مثبت دولت تدبير و اميد خواهد بود. به هر حال  عقل حکم مي‌کند  ما به دولتي که خدمت کرده و در پيشبرد اهداف  نظام  و انقلاب تلاش کرده دفاع کنيم.

 

* مهمترين اهدافي که فراکسيون جديد دنبال خواهد کرد چيست؟

تلاش فراکسيون اعتدال بر اين است اهدافي که حضرت امام(ره) از انقلاب و نظام تعريف کرده و همچنين اهدافي که مقام معظم رهبري به آن تاکيد دارند را دنبال کرده و از تمامي اين اصول و ارزش‌ها به صورت معقولانه و منطقي دفاع کنيم و تلاش کنيم که از افراط و تفريط که مي‌تواند به مجلس و فضاي مجلس آسيب برساند خودداري شود. به معناي ديگر از آسيب رساندن به منافع کشور، نظام، مردم و فضاي مجلس جلوگيري کنيم ضمن اينکه از همه نمايندگان دعوت کنيم که فضاي مجلس را فضايي اعتدالي کرده و به گونه‌اي عمل نکنند که نظام زير سوال برود و در مواقعي که سکوتشان موجب ضرر و زيان خواهد بود نبايد سکوت کنند. شيوه‌اي که ما در پيش خواهيم گرفت نسبت به فراکسيون‌هاي ديگر شيوه معقولانه‌تري است، هرجا که نياز باشد، از دولت دفاع مي‌کنيم  و هر زمان نياز باشد براي تصحيح مواضع خود با دولت وارد مذاکره مي‌شويم.

 

* چه تفاوت و مرزبندي‌هايي بين فراکسيون اعتدال با فراکسيون رهروان ولايت و فراکسيون اصولگرايان مجلس وجود دارد ؟

تقريبا با قسمت‌هايي از مشي هر دو فراکسيون اختلاف داريم، به همين دليل هم شکل‌گيري آن لازم است. مي‌بينيم که متاسفانه فراکسيون رهروان ولايت طبق وعده‌هايي که داده شده بود براي دفاع از عملکردهاي مثبت  دولت و جلوگيري از آسيب به دولت نه تنها خوب عمل نکرد بلکه در بعضي مسائل حتي موجب تسريع در کارت‌هاي زرد زيادي به برخي وزرا شد که حقشان نبود. حالا يا نتوانست از اين اتفاقات جلوگيري کند و يا اينکه حتي خودشان هم در بعضي موارد قاطعانه  ورود پيدا کرده و موجب  اين اتفاقات شدند.

در حال حاضر تعداد سوالاتي که از وزرا پرسيده مي‌شود به حدي رسيده که مي‌توان از آن به عنوان يک فاجعه در مجلس ياد کرد در  حالي که بعضي از سوالات مي تواند درکميسيون ها حل شود. البته اين بدين معنا نيست که حق سوال از نمايندگان گرفته شود بلکه سوال در هر زمينهاي که صورت مي‌گيرد بايد قسمت عمده آن در کميسيون ها به اتمام برسد.گاهي سوالاتي به صحن علني مجلس مي‌آيد که قابل طرح در صحن علني مجلس نيست و در کميسيون هم قابل حل است. ما همه افراد دو فراکسيون را متهم نمي‌کنيم منظور ما جمعي از آنها است، در فراکسيون اصول‌گرايان هم برخي از واکنش‌هاي نماينده‌هاي عضو فراکسيون نسبت به دولت به گونه‌اي است که بيشتر موجب کاهش وزن مجلس و نمايندگان مي‌شود و قضاوت ساده آن اين مي‌تواند باشد که چون دولت متعلق به اين نظام و برخواسته از راي مردم است با زيرسوال رفتن جايگاه آن حتي به خود مجلس هم لطمه وارد مي‌شود و بعضي مخالفين  سياست نظام در داخل خشنود و در خارج از کشور از آن سود مي‌برند.

 

* نسبت فراکسيون در حال تشکيل با دولت يازدهم چه نسبتي است؟ آيا وابستگي هايي که بين اين مجموعه با دولت وجود دارد با واکنش هايي در مجلس و جريان هاي سياسي همراه نخواهد بود؟

براي اولين بار نيست که اين اتفاق مي افتد، ما درگذشته و در دولتهاي قبلي نيز شاهد اين مسئله بوديم لذا اگر فرض بر اين باشد که اين فراکسيون به دولت فعلي وابستگي دارد اين مغايرتي با شکل گيري آن ندارد. البته اين فراکسيون به هيچ عنوان وابسته به دولت نخواهد بود مگر اينکه ايجاب کند که از عملکردهاي دولت دفاع کند و نگذارد که حق دولت ناديده گرفته شود. اما فراکسيون اعتدال حتي فراگيرتر از اعتدالي است که در دولت مطرح مي‌شود، بايد بپذيريم افرادي دردولت يازدهم وجود دارند که معناي اعتدال را زير سوال برده‌اند حتي مديران مياني با عملکرد خود نشان دادند که مصداقي ازاعتدال نيستند لذا اين فراکسيون تلاش خواهد کرد که به معني واقعي کلمه، فراکسيون اعتدال را تشکيل دهد و به شيوه هاي اعتدالي عمل کند.

دليل تاخير در شکل‌گيري اين فراکسيون همين موضوع بود البته در اين زمينه پيشنهادات کثيري از نمايندگان براي فراکسيون و اعضاي اوليه شوراي مرکزي فراکسيون مي‌رسد که پيشنهادات بسيار ارزشمند و ارزنده‌اي است و موجب تحکيم فراکسيون خواهد شد، يعني موجب مي‌شود که آسيب پذيري فراکسيون در آينده به حداقل برسد.

 

* شنيده شده که بسياري از نمايندگان که قرار بوده به عضويت فراکسيون جديد در آيند، به دليل فشارهاي وارده انصراف داده اند. در اين شرايط پيش بيني مي‌کنيد چه تعداد از نمايندگان به عضويت اين فراکسيون جديد در آيند؟ آيا اين فراکسيون مي‌تواند به فراکسيون اکثريت در مجلس تبديل شود ؟

بله! طبق شواهد و مستندات موجود تعداد اعضاي فراکسيون قابل توجه خواهد بود و چه بسا که بعد از تشکيل آن به مرور زمان فراکسيون غالب مجلس نيز شود، اما در حال حاضر فشارها به گونه اي است که از روال عادي و جايگاه مجلس به دور است، به دوستان فشارهاي فراوان و مضاعفي وارد مي‌شود که انصراف داده و از تشکيل و عضويت در فراکسيون منصرف شوند. متاسفانه يک نوع بدبيني در گروه هاي هر دو فراکسيون فعلي مجلس ايجاد کرده‌اند مبني بر اينکه فراکسيون اعتدال، فراکسيوني دولتي است و به همين دليل هم بعضي از اعضا مردد شده‌اند که اگر اين فراکسيون دولتي باشد در آن عضويت پيدا نکنند. اين بدبيني ظلمي است نسبت به فراکسيون‌هاي جديد و در حال شکل‌گيري تا مورد هجوم ساير فراکسيون ها باشد که اين ناجوانمردانه خواهد بود. به نظر مي‌رسد که در آينده حق و حقوق قانوني نمايندگان از سوي تعدادي که در مجلس غالب هستند زير سوال خواهد رفت و بنده اميدوارم اين فشارها ادامه پيدا نکند اما اينکه فشارهاي فزاينده و طاقت فرسايي ايجاد شده را تاييد مي‌کنم.

 

* با توجه به نزديکي انتخابات هئيت رئيسه مجلس فراکسيون جديد برنامه‌اي براي فعال شدن در اين زمينه خواهد داشت؟ آيا فردي را براي رقابت با آقاي لاريجاني معرفي خواهد نمود؟

بر اساس نشست‌هايي که براي انتخاب رياست مجلس وجود داشته، فراکسيون برنامه ي مشخصي ندارد دليل آن هم اين است که در حال حاضر به دليل فشارها و عدم رسيدن به يک جمع بندي به نظر واحدي درباره فرد مشخصي نرسيده ايم، اما در آينده اين اتفاق خواهد افتاد و اگر فراکسيون قبل از اين انتخابات  شکل بگيرد که ما از گزينه هاي مطرح شده يا معرفي فرد جديد  حتماً حمايت خود را از يک نفر اعلام مي‌کنيم. البته اين مسائل همه در حد حدس و گمان هستند .

 

* آيا فراکسيون اعتدال خود را فراجناحي دانسته و صف بندي اصولگرايي اصلاح طلبي را برهم خواهد ريخت، آيا نمايندگان اصلاح طلب نيز در اين فراکسيون عضو و نقش آفرين خواهند بود؟

در واقع فرافکني‌هايي در اين زمينه صورت گرفته و برخي جريانات و رسانه‌ها به نوعي تلاش کردند تا به فراکسيون جهت دهند. متاسفانه اين موضوع غيراخلاقي و غيرمنصفانه است که کسي به جاي فراکسيون قضاوت کند. فراکسيون در نهايت يک فراکسيون فراجناحي خواهد بود، اما  تندروهاي هيچ جناحي را نخواهد پذيرفت.  مگر اينکه روش‌هاي افراد و رفتارهاي آنها با عضويت در اين فراکسيون تغيير کند و با پر کردن فرم ها و تعهدي که خواهند داشت ثابت کنند که شيوه‌ي رفتاري آنها معقولانه و به صورت اعتدالي خواهد بود، اصلاح‌طلبان به صورت تشکل در مجلس قابل توجه نيستند که بتوانند آن را مديريت کنند ضمن اينکه ما از همه جناح‌ها و جرياناتي که به اين فراکسيون، اصول و چارچوب آن اعتقاد داشته و آن را بپذيرند استقبال خواهيم کرد اما توصيه مي‌کنيم افراد تندرو که نمي‌توانند خود را با چارچوب‌هاي مشخص شده  در اين فراکسيون تطبيق دهند به اين فراکسيون ورود پيدا نکنند.

نمايندگاني که به مجلس ورود پيدا کرده‌اند خود را به تمامي مقرارت مجلس پايبند مي‌دانند و قانون اساسي و ولايت مطلقه فقيه را کاملاً قبول دارند از طرف ديگر نيز خط قرمزهايي براي نظام تعريف شده است، بنابراين فراکسيون اعتدال عبور از خط قرمزها را نخواهد پذيرفت، يعني کساني که از تعهدات نمايندگي خارج بشوند اين فراکسيون آن‌ها را به حساب نخواهد آورد و از مسائلي که به خود فراکسيون لطمه وارد کرده و موجبات بدگماني براي نظام، مجلس و اصولي که در نظام تعريف شده را  فراهم کند به جد جلوگيري کرده و در اين قسم مسائل ورود نخواهد کرد.

در رابطه با سياست هاي آتي فراکسيون هم بايد بعد از تشکيل آن  صحبت کنيم يعني اگر در حال حاضر بخواهيم ورود پيدا کنيم، از اهداف اصلي که شکل گيري آن و پيشبرد مشي‌هاي اعتدالي در مجلس خواهد بود، غافل خواهيم بود، لذا در مورد اين مسائل در آينده صحبت خواهيم کرد.

 

تهيه و تنظيم: سيد محمد مشکوة الممالک

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات