به گزارش گروه حماسه و جهاد پایگاه بصیرت، حجتالاسلام والمسلمین علی سعیدی نماینده ولیفقیه در سپاه صبح امروز سه شنبه در نشستخبری از ارتقای پژوهشکده تحقیقات اسلامی سپاه با تدبیر و تصویب فرمانده معظم کل قوا به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) خبر داد و گفت: یکی از آرزوهای ما برخورداری از مراکز آموزش و پژوهشی قوی و نیرومندی بود که الحمدالله از دیرباز این آرزو تحقق پیدا کرده بود.
حجتالاسلام سعیدی در ادامه تصریح کرد: قصد ما این بود که این پژوهشکده تبدیل به پژوهشگاه شود که پس از تلاش ها و بررسی های زیاد، در نهایت در خردادماه 93 با تدبیر رهبر معظم انقلاب و فرمانده معظم کل قوا پژوهشکده به پژوهشگاه تبدیل شد و تحت عنوان پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) که به عنوان یکی از مهمترین مراکز پژوهشی کشور وارد این عرصه شد.
وی با بیان این که در ساختار پژوهشگاه امام صادق(ع) چند پژوهشکده وجود خواهد داشت افزود: این پژوهشگاه به شکل جدیدی سازمان یافته شده که چندین پژوهشکده از جمله الهیات، علوم اسلامی، علوم سیاسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگ مقاومت، دفاع و امنیت و اندیشکده آیندهپژوهی و مطالعات راهبردی در این پژوهشگاه د رحال تشکیل و تکمیل است و این امتیاز مهمی برای سپاه پاسداران است.
نماینده ولیفقیه در سپاه اضافه کرد: در سالهای اخیر براساس تدبیر رهبر انقلاب و با پیشنهاد ستادکل نیروهای مسلح، مسئولیت پشتیبانی از پژوهش های علوم اسلامی و انسانی دیگر سازمانهای عقیدتی سیاسی در ارتش، نیروی انتظامی و وزارت دفاع برعهده ما گذاشته شده است. یعنی هم به سپاه خدمات میدهیم و هم نیازهای دیگر سازمانهای عقیدتی سیاسی نیروهای مسلح را تامین می کنیم که این نقطه عطفی در حرکت نمایندگی ولیفقیه نیز است.
وی در ادامه با بیان این که در اوایل انقلاب در سال 59 در قم مرکز تربیت مربی عقیدتی- سیاسی برای تامین کادر حوزه نمایندگی ولیفقیه در قم شکل گرفت، افزود: موفقیت های این مرکز هم که بعدها به دانشکده شهید محلاتی و مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی تبدیل شد، به حدی رسید که با تصویت ستاد کل نیروهای مسلح وظیفه تربیت نیروهای عقیدتی سیاسی ارتش، نیروی انتظامی و وزارت دفاع نیز به آن محول شد و در طول 34 سال تاسیس آن شاهد تحولات فراوانی در عرصههای تهیه متون و تهیه آثار ارزشمند بودهایم.
در ادامه این نشست حجتالاسلام سعیدی در پاسخ به سوالی در خصوص برنامهها و فعالیتهای فرهنگی و اقتصادی سپاه پاسداران در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، اظهار داشت: دو مسئله در این باره مطرح است، یک بحث این است که سپاه برای مجموعه خودش چه تلاشی را انجام میدهد و مسئله دوم این است که در ارتباط با تدبیر رهبر معظم انقلاب چه اقداماتی را در دستور کار داشته و دارد.
وی ادامه داد: من فکر میکنم آنچه که در سپاه و در گذشتههای دور و نزدیک در دستور کار داشته متکی بر تدابیر رهبری بوده و در حد بسیار گستردهای روی این مسائل انجام وظیفه کردهایم، مهمترین عنصر مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن، گسترش فرهنگ دینی در ذهن و باور و رفتار مجموعه است که بحمدالله با این نگاه راهبردی ما تمام توان خود را به کار گرفتهایم.
نماینده ولیفقیه در سپاه در خصوص فعالیتهای بخش بیرونی سپاه، خاطرنشان کرد: شناخت راهکارهای دشمن و توطئههای آنها به خصوص در عرصه تهاجم فرهنگی در دستور کار ما بوده است، آنچه سپاه در ظرفیت بیرونی خود دارد، مجموعه بسیج است که در بارور کردن اندیشههای دینی تلاش بسیاری انجام داده و همایشها، آموزشها و مانورهای بسیاری را در جهت ایفای نقش اجتماع خود برگزار کرده است.
حجتالاسلام سعیدی با اشاره به توان اقتصادی سپاه، اظهار داشت: سپاه آمادگی خود را به دولت اعلام کرده و سپاه ظرفیتهای بسیار بالایی در کمک به دولت دارد، البته متاسفانه دولت آنگونه که باید و شاید استقبال خوبی از این توان اقتصادی نکرد و اگر سپاه اعلام آمادگی برای کمک به دولت از خود نشان داده به معنای سهمخواهی نیست که برخیها اینگونه تعبیر میکنند که این تعابیر اشتباه است.
وی افزود: سپاه با همه وجود در خدمت تحقق اقتصاد مقاومتی است که اقتصاد مقاومتی را تنها راهحل مقابله با فشارهای دشمن میداند و سپاه در این زمینه آمادگی دارد هر چه در توان دارد در خدمت دولت و مردم قرار دهد تا بتوان این تدبیر را به نحو احسن عملیاتی کند.
نماینده ولیفقیه در سپاه پاسداران در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اظهارات سرلشکر فیروزآبادی در تذکر به رسانههای منتسب به نیروهای مسلح در عدم تضعیف دولت، اظهار داشت: در این باره دو دیدگاه وجود دارد، یکی اینکه نقد منطقی، منصفانه و با حساب و کتاب که خوب است و هیچکس مخالف این نقد نیست و حتی خود رئیسجمهور هم گفتند که طالب نقد هستیم و نقد زمینه رشد و تکامل را فراهم میکند. اگر دکتری آسیبی را در بدن بیان میکند معنای آن این نیست که مخالف آن فرد است، بلکه میخواهد آن بدن را سالم کند.
وی ادامه داد: نگاه دوم این است که ما بیاییم خبر و اطلاعاتی را بدون دقت در جوانب امر آن منتشر کنیم که آن چیزی که جناب دکتر فیروزآبادی مطرح کردند ناظر بر این مسئله است که چرا برخی از رسانهها در انتخاب خبر دقت لازم را نمیکنند و جوانب امر را بررسی نمیکنند.
نماینده ولی فقیه در سپاه با بیان اینکه البته این رسانهها و خبرگزاریها دقت و امانت داری لازم را میکنند، اما گاهی ممکن است به اقتضا ماهیت زمانی و سرعت انتشار، خبری بدون دقت و ملاحظه روی آنتن برود که آن خبر عوارضی را میتواند به وجود آورد.
وی تصریح کرد: بنابر این آن چیزی که دکتر فیروزآبادی فرمودند مبتنی بر همین مسئله است که در نقد دقت شود و در بیان و اطلاعرسانی دقت لازم صورت بگیرد.
نماینده ولیفقیه در سپاه ادامه داد: حتی دولت هم میتواند احساس دلسوزی کند و در برابر کسانی که نکتهای را میگویند تلقی کنند که دلسوزش هستند و به جای اینکه اعتراض کنند و ناراحت شوند، تشکر کنند.
نماینده ولیفقیه در سپاه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مهمترین چالش فرهنگی امروز جامعه از دیدگاه سپاه چیست و نمایندگی ولیفقیه و تحقق شعار سال چه اهدافی دارد؟ اظهار داشت: برداشت من این است که ریشه چالشهای ما به برداشتهای مختلف از حکومت دینی باز میگردد.
حجتالاسلام سعیدی افزود: اصولا ما در دورههای مختلف 35 سال انقلاب این چالشها را داشتهایم. چالش امام(ره) با دولت موقت، نگاه امام(ره) به دولت موقت از دو جنس بود و دو برداشت از حکومت دینی داشتند. یکی به مردمسالاری دینی باز میگشت و دیگری به مردمسالاری سکولار. هر کدام از اینها شاخصهایی دارند. در اختلاف بین دیدگاههای حضرت امام(ره) و آقای بنیصدر دو برداشت حکومت دینی بود. دیدگاه امام(ره) با آقای منتظری دو وجه داشت، یعنی دو برداشت از ����ومت دینی امام(ره) و از حکومت دینی منتظری وجود داشت.
وی ادامه داد: در دورههای بعدی هم این تفاوت را دیدهایم. نگاه کارگزاران با نگاه مردمسالاری دینی مرزبندیهایی داشت. در خصوص اصلاحطلبان و اصولگرایان هم وضعیت به این صورت است.
وی با اشاره به اختلاف برداشت ها از نوع حکومت دینی در حوزه سیاست خارجی ادامه داد: دومین حوزه ای که این دو نوع برداشت از حکومت دینی بر آن سایه می اندازد سیاست خارجی است. در سیاست خارجی هم این دو دیدگاه تاثیر می گذارد و فراز و نشیب شدن سیاست خارجی ناشی از این دو نوع برداشت از حکومت است.
نماینده ولی فقیه در سپاه افزود: مقابله ما با رژیم صهیونیستی مبنایی است یا رفرمیستی؟ دفاع ما از فلسطین مبنایی است یا رفرمیستی یا ابزاری؟ حضور معنوی و دفاع معنوی ما از سوریه مبنایی و اعتقادی است یا نه؟ کسی نمی تواند انکار کند که خط مقدم ما در سوریه است اگر آن خط را بشکنند به سراغ خط های بعدی می آیند و این امنیت ما را زیر سوال می برد.
وی سومین حوزه تاثیر گذار از نوع نگاه به حکومت دینی را فرهنگ دانست و گفت: این دو دیدگاه در حوزه فرهنگ هم تاثیر می گذارد. کتاب، فیلم، هنر، سینما، تاتر تا حجاب همه این مسائل تحت بالانس کردن این دو دیدگاه است.
نماینده ولی فقیه در سپاه تاکید کرد: مردم سالاری دینی یک دیدگاه دارد و ارزش های دینی و حکومت سکولاری نیز یک دیدگاه دیگر. اینکه فیس بوک آزاد باشد، ماهواره آزاد باشد و چه و چه ... این برمی گردد به همان دو نگاهی که معمولا در این حوزه ها سایه می اندازد.
حجت الاسلام سعیدی ادامه داد: چهارمین حوزه ای که این دو نگاه تاثیر می گذارد حوزه اقتصاد است، اقتصاد آزاد یا آزادی اقتصادی یا اقتصاد دولتی کدام یک از آنها خوب است.
وی افزود: مقام معظم رهبری و امام معتقد به آزادی اقتصاد همراه با عدالت اجتماعی هستند. اقتصاد آزاد ما را به نظام طبقاتی می کشاند تبعیت از بانک جهانی و صندوق بین المللی پول مشکلات ایجاد می کند. اقتصاد آزاد ما را به سرمایه داری می کشاند و اقتصاد دولتی نیز انگیزه را می گیرد. بنابراین نگاه امام و رهبری آزادی اقتصادی با تکیه بر عدالت اجتماعی است.
نماینده ولی فقیه در سپاه پنجمین حوزه تاثیر پذیر از تفاوت نگاه به نوع حکومت را تیم اداره کشور نام برد و گفت: یعنی این دو دیدگاه در تیم اداره کشور نیز سایه می اندازد که وزار چه نگاهی داشته باشند. استانداران و فرمانداران و مدیران زیر پوشش این دو دیدگاه قرار می گیرند. لذا یک دولت می آید کادر را یک طور می چیند و دولت بعدی طور دیگری می چیند و باز این نیز تاثیر پذیر از آن دو دیدگاه است.
وی تصریح کرد: شناخت دشمن شناخت ترفندها، راهکارها و توطئه های دشمن بخصوص در عرصه تهاجم فرهنگی است که بسیار گسترده است و تاثیر منفی بسزایی داشته. باید بتوانیم نیروها را واکسینه کنیم تا نقشی که برعهده شان است به خوبی ایفا کنند.
حجت الاسلام سعیدی با اشاره به کمبود اعتبارات در سپاه ادامه داد: ما در سال های اخیر بخصوص در زمینه صرفه جویی و تکیه بر امکانات درونی بسیار تلاش کردیم. ما در سال های اخیر با کمبود اعتبارات مواجه بودیم اما ماموریت ها کم نشده است و این نشان می دهد که با مدیریت جهادی می توان بسیاری از موانع را با کمترین اعتبار از راه برداشت و کارها را به نحو احسن انجام داد.
وی همچنین در ارتباط با وظیفه سپاه در زمینه فرهنگ در سطح جامعه گفت: آنچه که سپاه در ظرفیت و اختیار خودش دارد مجموعه بسیج است و در زمینه بارور کردن اندیشه دینی و واکسینه کردن جامعه تلاش بسیار زیادی را انجام داده است.
نماینده ولی فقیه در سپاه افزود: همایش ها، نشست ها، آموزش ها و دوره های مختلفی که در قم و مشهد گذاشته می شود با این هدف است که بتوانیم در عرصه اجتماع آن نقشی که داشتیم را به خوبی ایفا کنیم.
حجت الاسلام سعیدی در پاسخ به سئوال خبرنگاری در خصوص نقش سپاه و مراکز پژوهشی آن در رابطه با تحول علوم انسانی گفت: معتقدم اگر چند عامل را دستخوش تغییر قرار ندهیم نمی توانیم در علوم انسانی تحولی ایجاد کنیم و این عوامل به هم وابسته است.
وی ادامه داد: اولین آن بحث متن محتوا است مهمترین متن محتوا است که آیا براساس اومانیزم آن متن نوشته شده باشد اصالت انسان، ماده یا اصالت الله یا ترکیبی از این سه اصالت. متاسفانه علوم انسانی ما براساس اصالت انسان و اومانیستی نوشته شده است و حقوق اساسی ما بر همین اساس در دانشگاه ها تدریس می شود.
نماینده ولی فقیه در سپاه اساتید را دومین عامل برای تحول در علوم انسانی نام برد و گفت: با استاد سکولار نمی شود دانشجوی دینی تربیت کرد. به تعبیر حضرت آیت الله جوادی آملی ما فیزیک اسلامی غیراسلامی نداریم ولی نگاه استاد تاثیر دارد. نگاه یک استاد موحد به فیزیک با نگاه یک استاد متریالیسم به فیزیک متفاوت است.
حجت الاسلام سعیدی سومین عامل تحول در علوم انسانی را نوع مدیریت دانست و گفت: اگر استاد خوب باشد متن خوب باشد اما مدیریت حاکم بر وزارت علوم و دانشگاه یک نگاه سکولاری داشته باشد باز محصول خوبی نخواهیم داشت.
وی گفت: چهارمین عامل محیط است. انسان تربیت پذیر ترین موجود آفرینش و انعطاف پذیر است و محیط می تواند آن را تغییر دهد.
نماینده ولی فقیه در سپاه با بیان اینکه سپاه در این زمینه اعلام آمادگی کرده است گفت: ما با بزرگان و موسسات قم صحبت کردیم.
حجت الاسلام و المسلمین سعیدی در پایان خاطر نشان کرد: نگاه به علوم انسانی باید براساس سه جهان بینی عقلانی (فلسفی)، حسانی (براساس حس و تجربه) و وحیانی (براساس وحی) باشد و نگاه ما به مسائل باید با این سه عینک باشد.