تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۹  ، 
کد خبر : ۲۶۸۲۵۴

بشارتی: جمهوریت اصلاح‌طلبان با جمهوریت قانون اساسی تفاوت دارد


مشاور سیاسی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در حمایت از مقام معظم رهبری لحظه‌ای تردید نمی‌کند، تأکید کرد که اگر غیر از این بود جایشان ریاست مجمع نبود چراکه نظام با کسی شوخی ندارد.

علی‌محمد بشارتی در گفت‌و‌گو با فارس، با بیان اینکه بنده به این دلیل که به اصل 110 قانون اساسی اعتقاد جوهری دارم، خود را اصولگرا می‌دانم، تصریح کرد: ولایت فقیه در کشور حرف آخر را می‌زند و این غیر از روابط عاطفی است که ما با ایشان داریم.

بشارتی تأکید کرد: مبارزه با استراتژی امریکا در منطقه، دفاع از مقاومت در منطقه، مبارزه با اصلاح‌طلبانی که بعضی از آنها با دشمنان این مرز و بوم ملاقات می‌کنند، به مردم مستضعف رسیدگی کردن، ادای حق مردم، پاسداری از ارزش‌ها که ما به خاطر بازپس‌گیری یک تپه چندین شهید می‌دادیم و دفاع از تمامیت ارضی کشور از دل همین اصل 110 قانون اساسی بیرون می‌آید.

فتنه‌گران اصل 110 قانون اساسی را قبول ندارند

مشاور سیاسی رئیس مجمع تشخیص با بیان اینکه ساختارشکنان سعی دارند اصل 110 را زیر سؤال ببرند، ادامه داد: اصل 110 قانون اساسی به وظایف و اختیارات رهبر، تعیین سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام و. . . اشاره دارد.

وی با تأکید بر اینکه فصل‌الخطاب انتخابات، گروه‌های سیاسی نیستند بلکه شورای نگهبان است، ‌گفت: گروهک‌هایی که مردم را به خیابان می‌ریزند و به بسیج حمله می‌کنند و اتوبوس آتش می‌زنند، ملاک بعد از انتخابات نیستند و در واقع اینها اصل 110 را قبول ندارند.

بشارتی در خصوص اظهارنظر برخی اصلاح‌طلبان پیرامون جمهوریت نظام، یادآور شد: جمهوریتی که آنها می‌گویند با جمهوریتی که در قانون اساسی آمده است تفاوت دارد؛ قرائت آنها که هیچ، نیت آنها هم فرق دارد.

مشاور سیاسی رئیس مجمع تشخیص با انتقاد از اعلام زودهنگام پیروزی از سوی موسوی در 22 خرداد گفت: کسی جز خدا و امام زمان(عج) نمی‌داند چه کسی از صندوق‌ها درمی‌آید، من که وزیر کشور بوده‌ام، می‌دانم انتخابات چیست. وی تأکید کرد: آنها اسلامی می‌خواهند که تابع نظر آنها باشد، یکی از آقایان می‌گفت، کسی پیش من آمده و می‌گفت استخاره کن و کاری کنید که خوب بیاید! آنها نیز انتخاباتی می‌خواهند که اسمش انتخابات باشد اما هر چه خودشان خواستند از آن دربیاید.

بشارتی با تأکید بر اینکه ساختار انتخاباتی کشور اصلاً اجازه تقلب نمی‌دهد، افزود: کسانی که مدعی تقلب بودند، نتوانستند حتی یک صندوق را معرفی کنند که در آن تقلب شده باشد. مشاور سیاسی رئیس مجمع تشخیص خاطرنشان کرد: من چند نکته را به برخی خواص گفتم که «دقت قانون در این زمینه بالاست»، « شورای نگهبان فصل‌الخطاب است» و «شرعاً و اخلاقاً امکان خطا و اشتباه در انتخابات ریاست جمهوری نزدیک به صفر است.»

روی «آقا» تعصب دارم

وی در خصوص اینکه این موضوع که «در انتخابات برخی به دنبال چیزی هستند که خودشان می‌خواهند» یادآور خطبه‌های آقای رفسنجانی در 26 تیر 1388 است، ‌گفت: آقای رفسنجانی را نباید در این موضوع دخیل کرد چراکه بحث اصلی گم می‌شود، اگر به کسی که فتنه را راه انداخت، دقت کنید، هنوز هم در تعقیب و حصر خانگی قرار دارد و بلا و مصیبت از آنجا آغاز شد که آقایی مدعی بود ما می‌بریم، نه اینکه ما بردیم و روند کار به گونه‌ای بود که دید مردم سلیقه‌شان عوض شده است، لذا گفت باید کاری کنیم که شیرینی پیروزی در کام مردم تلخ شود.

بشارتی درباره زمینه‌های مشاوره‌ای خود به هاشمی گفت: این مشاوره‌ها در زمینه‌های سیاسی بوده است، من اخیراً مشهد نزد آیت‌الله طبسی بودم، ایشان به من فرمودند، من بعد از جلسه مجمع تشخیص با آقای هاشمی ملاقات داشتم و ایشان به من فرمودند هیچ بدیلی برای مقام معظم رهبری نمی‌شناسم، ایشان با توجه به مجموعه عملکردشان بهترین شخصیت برای رهبری هستند و عزت و استقلال ما در گرو حمایت از ایشان است.

مشاور سیاسی رئیس مجمع تشخیص یادآور شد: من روی «آقا» تعصب دارم و طبعاً با کسانی که به هر دلیل با مقام معظم رهبری زاویه دارند، دوست نیستم.

اگر هاشمی فصل‌الخطاب رهبری را قبول نداشت، جایش ریاست مجمع نبود

وی با تأکید بر اینکه به طور قطع آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در حمایت از مقام معظم رهبری لحظه‌ای تردید نمی‌کند، ادامه داد: ایشان فصل‌الخطاب بودن مقام معظم رهبری را قبول کرده است و اگر نه جایشان آنجا (ریاست مجمع تشخیص) نبود چراکه نظام که با کسی شوخی ندارد.

بشارتی در ادامه با اشاره به عذرخواهی برخی اصلاح‌طلبان از تسخیر لانه جاسوسی خاطرنشان کرد: عذرخواهی از تسخیر لانه جاسوسی به معنای عذرخواهی از انقلاب اسلامی است‌ چراکه کوتاه آمدن و عذرخواهی کردن تازه اول کار است.

مشاور سیاسی رئیس مجمع تشخیص به بحث فتنه پرداخت و تصریح کرد: اگر فتنه‌گران به اشتباه خود اعتراف کنند جامعه با سعه صدر با آنها برخورد می‌کند، اگر در جامعه ما کسی به خطای خود اعتراف کند، مردم آن را می‌پذیرند. همین آقایان که در سال 88 فتنه‌گر بودند، بیایند و بگویند ما اشتباه کردیم، قطعاً جامعه با سعه صدر با آنها برخورد می‌کند و به جامعه بازمی‌گردند.

وی در خصوص تنزل دادن روابط مخدوش

ایران ـ امریکا به مباحث پیش پا افتاده‌ای مثل بلوکه‌شدن اموال ایران گفت: اشکال ما این است که افکار امام را یادمان رفته است، ایشان خود فرمودند، اگر امریکا به ما لبخند زد یا باید به خودمان شک کنیم یا آنها افکار امپریالیستی خود را کنار گذاشته‌اند، امریکا که هرگز از این مشی دست برنمی‌دارد، پس ما باید عقب‌نشینی کنیم. عده‌ای به هر دلیل از عملکرد خود خسته‌ شده‌اند حالا وقت را غنیمت می‌دانند با مصاحبه‌ای اینچنینی ویزای 10 روزه بگیرند و به امریکا بروند، این برای کشوری الگو مثل جمهوری‌اسلامی ایران که سربلندی را در دنیا فریاد می‌زند، خیلی بد است. آنها باید عقب‌نشینی کنند که عمری کشور ما را تاراج کرده و مردم ما را در فقر و بیسوادی نگه داشتند.

بشارتی در ادامه این گفت‌و‌گو ضمن ابراز بی‌اطلاعی از سفر هاشمی به عربستان، ‌درباره رویکرد فرهنگی کشور گفت: سالیان درازی است بحث فرهنگ، رهبر معظم انقلاب را نگران کرده است، ما با شعار تقویت فرهنگ دینی اسلامی انقلاب کردیم اما هر چه گذشت کوتاه آمدیم و امروز مظاهر بی‌فرهنگی را در کشور زیاد می‌بینیم.

تساهل و تسامح بانیان فرهنگ موجب شرمندگی است

عضو اصلی هیئت تجدید‌نظر رسیدگی به تخلفات اداری در خصوص برنامه‌های تحقیقاتی مرکز تحقیقات استراتژیک و راهکار عملیاتی این مرکز در زمینه فرهنگ، خاطرنشان کرد: در وهله اول کسانی که بانی کار فرهنگ هستند باید به اصلاح فرهنگی معتقد باشند و قبول کنند تساهل و تسامح به تدریج ما را به جایی رساند که باعث شرمندگی است.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی و اصلاح فرهنگی باید استراتژی نظام ما باشد. نباید شعار زبانی داد. آقای وزیر ارشاد و همه صاحبنظران، اول باید بپذیرند در فرهنگ دچار مشکل هستیم، بعد راه‌حل پیدا کنند، بعد می‌شود با همفکری، تعامل و هم‌اندیشی به یک ساز‌و‌کار داخلی رسید. بشارتی در پایان تأکید کرد: مرکز تحقیقات استراتژیک‌ برای «فرهنگ» هنوز برنامه‌‌ای ندارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات