
پايگاه بصيرت؛ گروه سياسي/ اقدام ارزشمند شهرداري تهران در تفکيک محيط کاري کارمندان زن و مرد در صورتي که در انجام وظايف و رسيدگي به امور ارباب رجوع خللي ايجاد ننمايد، از جمله کارهاي قابل توجهي است که ميتوان در راستاي گسترش سبک زندگي اسلامي - ايراني مورد ارزيابي قرار داد. اين اقدام بلافاصله با استقبال علما و مراجع عظام تقليد و صاحب نظران مسايل فرهنگي و اقشار مختلف مردم همراه شد و الگويي مقدماتي براي ديگر دستگاههاي اجرايي خوانده شد.
اما از سوي ديگر شاهد شکلگيري هجمهاي عليه اين اقدام توسط رسانههاي ضدانقلاب بوديم که اين تدبير را اقدامي در راستاي تضييع حقوق زنان دانستند. اين جريان که از استقبال اقشار جامعه از اين اقدام صحيح شهرداري تهران نگران است، بلافاصله فعال شده و تلاش کرد تا با بهرهگيري از شگرد تخريب و تمسخر از بسط اين اقدام در ديگر دستگاهها جلوگيري نمايد.
واکنش و اقداماتي از اين قبيل هر چند از رسانههاي ضدانقلاب طبيعي بنظر ميرسيد، اما واکنش برخي از افراد و جريانهاي داخلي به اين اقدام تعجب کارشناسان را برانگيخته است. یک جريان سیاسی نيز در اين روزها تلاش نموده تا تدابير شهرداري تهران را نوعي اقدامي واپسگرايانه و مخالف حقوق اجتماعي زنان معرفي کرده و با انتشار اکاذيبي از جمله تعديل نيروي زنان در شهرداري، آن را محصول رويکرد مردسالارانه در مديريت شهري پايتخت قلمداد نمايد که با سپردن امور اجرايي به زنان مخالف است. اين در حالي است که به گفته قاليباف 10 درصد مديران اين مجموعه را زنان تشکيل ميدهند که در مقايسه با ديگر دستگاههاي اجرايي بيشترين توجه را به زنان داشته است.
حمايت نمايندگان مجلس
اغلب مسئولین و دلسوزان نظام اسلامی از این سیاست استقبال کرده و با صدور بیانیههای مختلف و موضوعگیری های خود به حمایت از این طرح پرداختند. از جمله میتوان به بیش از 200 تن از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي اشاره کرد که در بيانيهاي از اقدام فرهنگي شهردار تهران حمايت کردند. ضرغام صادقي در جلسه علني مجلس در مورد اين بيانيه در صحن علني خانه ملت، گفت: «نمايندگان مجلس در اين بيانيه از کار ارزشمند و خداپسندانه قاليباف شهردار تهران درباره طرح تکريم خواهران کارمند شهرداري حمايت کردند.»
این طرح همچنین با حمایت اکثر علمای و ائمه جمعه شهرهای مختلف کشور همراه بود. از جمله امام جمعه موقت تهران با دفاع از عملکرد شهرداری تهران در اجرای طرح تکریم بانوان، گفت: این حرکت یک قدم انقلابی، خداپسند و در مسیر مقابله با هرزگی و ابتذال است و باید این کار را بیشتر کرد.
حجتالاسلام و المسلمین کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران در جمع خبرنگاران و با دفاع از طرح شهرداری تهران در اجرای دفاع از عملکرد شهرداری تهران در اجرای طرح تکریم بانوان، اظهار داشت: هجمههایی که به این طرح وارد میشود، دلیلی بر آن است که این حرکت یک قدم انقلابی، خداپسند و در مسیر مقابله با هرزگی و ابتذال است و حریم بانوان را تکریم میکند.
رئیس قوه قضائیه آیت الله آملی لاریجانی نیز در جلسه مسئولان عالی قضایی با این مقدمه که «وقتی دل را درگرو یک دین گذاشتهایم باید پای ارزشهای آن بایستیم و کاری نداشته باشیم که دیگران چه برداشتی از کار ما میکنند و همچنین نباید بترسیم که گاهی کسانی به ما اتهام ارتجاع و عقبماندگی بزنند.» از اقدام اخیر شهردار محترم تهران مبنی بر جداسازی محیط کاری کارکنان مرد و زن قدردانی کرد و گفت: «این اقدام، فارغ از گرایشهای سیاسی، کاری تحسین برانگیز است زیرا جلوگیری از اختلاط زن و مرد در محیط کار به دلیل پیامدهایش اهمیت دارد و یک ارزش تلقی میشود.»
رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: «کسی نمیخواهد مردان و زنان شاغلی را که اکنون در محیط های مختلط کار میکنند متهم کند زیرا خوشبختانه زنان و مردان ما در محیط کار تحفظ میکنند اما نمیتوان انکار کرد چنین محیطی مطلوب اسلام نیست.»
مخالفين چه ميگويند؟
اما در این میان شاهد مخالفت ها و انتقاداتی به عملکرد شهرداری بودیم که اغلب از سوی جریانی خاص دنبال میشد. مخالفان بدون آنکه اصل این حرکت را بتوانند مبتنی بر مبانی خاصی مورد نقد قرار دهند، به خروج از موضوع به بزرگنمایی مشکلات شهرداری پرداختند. مثلا اینچنین مطرح میسازند در حال حاضر که شهرداري تهران با مشکلاتي چون آلودگي هوا، آلودگي آب، فروش تراکم، مشکلات مربوط به بافت فرسوده و ... روبهرو است، پرداختن به موضوعاتي چون تفکيک جنسيتي حاصلي جز غفلت از مشکلات بيشمار مردم ندارد!
در همين رابطه، کمالالدين پيرموذن، نماينده مردم اردبيل در مجلس با تاکيد بر اينکه «با رفتار سرهنگي نميشود شهرداري را اداره کرد»، اظهار کرده است: «شهرداري يک نهاد مشارکتي است و بايد مشارکت زنان را هم در تمام امورات شهرداري لحاظ کرد.» او در واکنش به حمايت شهردار تهران از تفکيک جنسيتي در اين نهاد بهدليل آنچه «داشتن غيرت ديني» ذکر ميشود، گفته است: «انسان بايد از پليس درون بترسد و اين اقدامات که به استنباط بنده به روز نيست و ايران اسلامي را از بعد عدالت و آزادي و حقوق بشر زير سوال ميبرد نبايد در اولويت کارهاي ما قرار بگيرد.»
پيرموذن با اشاره به اينکه کارمندان خانم به حجب و حيا و مسائل ارزشي پايبند هستند، افزوده است: «غيرت و حجب و حياي بانوان ايراني بسيار بالاتر از آن است که عوض کردن اتاقهايشان تاثيري در اين اخلاق داشته باشد.» اين نماينده مجلس با تاکيد بر اينکه اينگونه اقدامات را از ضرورتهاي جامعه نميداند، افزوده است: «ضرورتهاي جامعه حل مشکلات اقتصادي، محيط زيستي و ترافيکي است و براي مثال شهردار تهران بهتر است بهجاي اين کارها فاضلاب پرديس را پيگيري کند که اگر اين آلودگي فاضلاب به سفرههاي زيرزميني رسوخ کند، آب سالم تهران متاسفانه آلوده خواهد شد و ديگر آثاري از شهر سالم نخواهد بود.»
سخنگوي کميسيون اجتماعي مجلس نیز با انتقاد از اجراي طرح تفکيک جنسيتي، گفته است: «در کل در بحث مسائل جنسيتي موضوع اصلي رعايت حدود شرعي و اسلامي است و اينگونه تفکيکها نميتواند موفقيتي در اين زمينه داشته باشد.»
ايرج عبدي با بيان اينکه اجراي اينگونه طرحها در واقع کاري بيهوده است، اظهار کرده است: «بهطور يقين در راستاي اجراي اين طرحها افرادي که اجراکننده آنها هستند، مقصود و مرادشان نيز برآورده نميشود.» او تصريح کرده است: «با طرح تفکيک جنسيتي در ادارات و نهادها مشکلات موجود حل نميشود. هميشه مشاهده شده که سختگيري در هر کاري نتيجهبخش نيست و در اين زمينه نيز تفکيک نمي تواند پاسخگوي مشکلات باشد.»
واکنش عجيب وزارت کار با شائبه سياسي کاري!
اقدام عجيب در اين راستا انتشار نامهای از قائممقام وزير کار در امور بينالملل به شهرداري تهران بود که در آن آمده است: «دولت و شرکاي اجتماعي آن مکلف به رعايت و اجراي کنوانسيونهاي الحاقي ميباشند. در صورتي که مفاد بخشنامه اخير شهرداري تهران به صراحت با مفاد کنوانسيونهاي مذکور مغاير است و حتي از ديدگاه سازمان يادشده ميتواند بهعنوان نقض حقوقبشر تلقي شود... با عنايت به موارد فوق به منظور پرهيز از ايجاد حساسيتهاي ناخواسته بينالمللي مجددا از شما درخواست ميشود دستور فرماييد ضمن ارسال نسخهاي از بخشنامه يادشده به اين وزارتخانه نسبت به اعلام الغاي آن اقدام مقتضي به عمل آورده و از طريق رسانهها اطلاعرساني شود»
بزرگنمايي کنوانسيونهاي بينالمللي که مبتني بر ارزشهاي سبک زندگي غربي تدوين شده است، و تبديل آن به اهرم فشاري براي کنار گذاشتن تدبيري که با الگوي سبک زندگي اسلامي - ايراني تطبيق دارد، خطاي فاحشي است که به سادگي نميتوان از کنار آن گذشت. اقدام تاسف برانگيزي که حکايت از نفوذ تفکرات انفعالي و التقاطي در برخي مسئولين در نظام اداري کشور داشته که حاصلي جز آنچه به تعبير رهبري "اشتباه محاسباتي" خوانده ميشود نخواهد داشت.
چند روز بعد در ادامه شخص وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي نيز وارد ميدان شد و در واکنش نسبت به اقدام عملي اخير شهرداري تهران تلاش نمود تا به نحوي از اختلافات کاسته و صلح و آشتي بين وزارت کار و شهردري ايجاد نمايد. هرچند ادبيات سياسي و طعن گونه آن به سمت مخالفين و شهرداري نيز نشانه رفته بود. وي در بخشي از نامهاش مينويسد: «متاسفانه در ماههاي اخير عدهاي تلاش ميکنند ميان دستگاههاي خدمتگزار و مديران اختلاف انداخته، آنان را دچار تقسيم بندي خود ساخته نمايند و درگيريهاي حيدري و نعمتي را راه بياندازند.»
البته تصميمات درون دستگاهي بايد به نحوي اتخاذ شود تا بهانه به دست بدخواهان و تفرقه افکنان ندهد. راه درست اين است که اينگونه تصميمات همواره با هماهنگي دستگاههاي مسئول در سطح ملي اتخاذ شود.
ادعاي زيباکلام
صادق زيباکلام نيز با انتشار نامهاي سرگشاده خطاب به شهردار تهران وارد معرکه منتقدین شد و تلاش نمود تا با هجمه همه جانبه شهردار را در وضعیت انفعال قرار داده و مدعی شود که این تصمیم تصمیمی سیاسی بوده تا کارشناسی! در بخشی از این نامه سوالاتی از این قبیل مطرح میشود که: «آيا قبل از اتخاذ اين تصميم جنابعالي دستور داديد تا کارشناسان و نهادهاي تحقيقاتي مطالعات و بررسي انجام دهند و نتيجه يافتههاي آنان حکايت از اين ميکرد که کار کردن زنان و مردان در کنار يکديگر داراي تبعات و مفاسد اخلاقي و اجتماعي است؟ آيا جنابعالي تحقيقاتي را انجام داديد و در نتيجه آن معلوم شد که جدا سازي زنان و مردان باعث افزايش بهره وري مي شود؟ آيا مطالعاتي صورت گرفت و نشان داد که ارتباط مستقيمي ميان بي اخلاقي ها و ناهنجاري ها در سطح جامعه با کار کردن زنان و مردان در کنار يکديگر وجود دارد و اگر تفکيک جنسيتي صورت گيرد از دامنه اين مفاسد اخلاقي کاسته مي شود؟ حاجت به گفتن نيست که نه جنابعالي و نه هيچيک از ديگر طرفداران تفکيک جنسيتي نه هرگز چنين مطالعات و تحقيقاتي انجام داده اند و نه اساسا موضوع تفکيک جنسيتي و ضرورت انجام آن ارتباطي به مسائل واقعي اجتماعي پيدا مي کند.»
این ادعاها در حالی مطرح میشود که اولا آموزههای دینی ما بطور قاطع بر این جدایی و حفظ و رعایت فاصله بین محیط حضور و فعالیت زنان و مردان تاکید دارد و عدم آگاهی آقای زیباکلام بدلیل کم سواد بودن ایشان در مسایل دینی است. ثانیا نظر کارشناسان نیز اتفاقا بر سودمند بودن این جداسازی و رعایت شئونات دینی تاکید دارد.
البته زیباکلام که در ابتدا با ژست عالمانه و ساینتیستی به نقد عملکرد شهرداری آمده بود، در ادامه جامه علم دریده و در مقام یک پیشگو و نیت خوان خطاب به قالیباف میگوید: « انگيزه شما و آنان از ابتداء تا انتها سياسي است. البته نه جنابعالي نخستين مسئول در ايران هستيد که دين خدا را وجه المصالحه اميال و اغراض سياسي تان قرار مي دهيد و نه آخرين آن خواهيد بود. منتهي اشکال شما اين است که تصور ميکنيد مردم انگيزه، اهداف و مقاصد شما را نميفهمند و اين حرکات را به پاي عرق ديني و شريعتمداري شما ميگذارند.»
جالب آن است که در ادامه بدون هیچ پشتوانه علمی، باز هم پیشگویی کرده و این بار از خواست و مطالبات و نظرات ملت سخن میگوید و مدعی میشود: « نه جناب قاليباف، اگر يک نظر سنجي بعمل ميآورديد باورتان نميشد که حتي اقشار و لايه هاي سنتي و مذهبي جامعه هم اعتقادي به صداقت و سلامت انگيزههاي شما ندارند. نميدانم چرا شما و رفقاي اصولگرايتان فکر مي کنيد که مردم ادعاهاي شما را جدي ميگيرند.»
و در نهایت در قامت یک ریشسفید وحکیمی دنیادیده! به قالیباف چنین توصیه میکند: «در عين حال بايستي به استحضارتان برسانم که بر خلاف تصور و انتظارتان، اين دست اقدامات و خوش خدمتيهايتان سرسوزني تغيير در جايگاه تان در نزد اصولگرايان برايتان بدنبال نخواهد آورد. همانطور که براه انداختن سمفوني محکوميت "فتنه گران" در انتخابات ۲۴ خرداد باعث نشد تا جايگاه شما در ميان اصولگرايان ارتقاء پيدا کرده و آنها شما را نامزد اصلي شان در آن انتخابات بنمايند. عليرغم همه بيحرمتيهاي شما به "فتنهگران" سرانجام اصولگرايان شما را وا نهادند و با "سعيد جليلي" بيعت کردند. مطمئن باشيد نه اقدام به تفکيک جنسيتي و نه هيچ ترفند ديگري از جانب شما بهبودي در تغيير جايگاه شما نزد اصولگرايان بوجود نخواهد آورد و آنان همچنان شما را بعنوان نامزد اصليشان در انتخابات رياست جمهوري نخواهند پذيرفت. حاصل اين اقدامات و مانورهاي انتخاباتي مشابه، تنها باعث بياعتباري بيشتر شما در نزد اقشار و لايههاي فرهيخته و تحصيلکرده جامعه خواهد شد.»
نامه علي مطهري، پاسخي تلويحي به نامه زيباکلام
در اين بين انتشار نامه علي مطهري در دفاع از اقدام شهرداري تهران که به نوعي پاسخ به نامه زيباکلام به حساب ميآيد، نيز قابل تامل بود. نامهاي مستدل که پاسخي براي استدلالهاي آن نميتوان يافت. وي از محمدباقر قاليباف خواست تحت تأثير هجمه سنگيني که به اين طرح شده است، قرار نگرفته و ثابت قدم بماند.
در بخشي از اين نامه آمده است: «اين يک مسئله اجماعي ميان همه فقهاست که جدايي محيط کار آقايان و بانوان بر اختلاط آنها ترجيح دارد و حتيالمقدور و در مواردي که امکان آن وجود دارد محيط کار آنها بايد جدا باشد. فلسفه اين حکم اين است که اسلام ميخواهد ارتباط زن و مرد بيگانه در حداقل باشد تا بدينوسيله پيوند زن و شوهر هرچه محکمتر و پيوند زن و مرد بيگانه هرچه سستتر باشد و در نتيجه نهاد خانواده هرچه استوارتر گردد. زماني که مسجد مدينه ساخته شد، پس از مدتي جمعيتي که وارد مسجد ميشد افزايش يافت. پيغمبر اکرم دستور دادند که درب ديگري براي مسجد ساخته شود تا بانوان از آن درب رفت و آمد کنند و اختلاط ميان زنان و مردان ايجاد نشود. عجيب است که در انتقاداتي که به اين طرح شده تنها چيزي که مورد توجه واقع نشده است حکم و نظر اسلام است. معلوم نيست مخالفان اين طرح از چه چيزي ناراحتاند. گاهي از خدشهدار شدن کرامت انساني و توهين به زنان سخن ميگويند و گاهي از تنافي اين طرح با کنوانسيونها و معاهدات بينالمللي. آيا کرامت انساني زن و مرد فقط در صورت اختلاط حفظ ميشود و اگر محيط کار آنها را جدا کرديم به آنها توهين شده است؟ چه منطق و استدلالي پشت اين سخن قرار دارد و اساسا چه ارتباطي ميان اختلاط از يک طرف و حفظ کرامت انساني و احترام زنان و مردان از طرف ديگر وجود دارد؟! ممکن است بگويند با جداسازي، ما به شعور و عقل و اراده آنها توهين ��ردهايم، خود مردان و بانوان ما احکام شرعي و اصول اخلاقي و مصالح خود را رعايت ميکنند و نيازي به اين کار نيست. سخن، درست در همين جاست. خالق ما انسانها که به سرکشي غريزه جنسي خوب توجه دارد و خواهان نيل انسانها به سعادت خودشان است و ما را از خودمان بهتر ميشناسد، دستور داده است که حتيالمقدور از اختلاط بپرهيزيد و اگر به زعم مخالفان، با اين حکم کرامت انساني ما انسانها مخدوش و به ما توهين شده است، ريشه اين امر را بايد در خلقت خود و حکمت خالق جستجو کرد. »
این نامه نیز البته با واکنشهایی از جانب اصلاحطلبان روبرو شد، از جمله محمدزارع فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات طی نامهای به مطهری از اینکه وی همه اصلاح طلبان را در خصوص عدم اعتقاد به اصل حجاب به یک چوب رانده است اعتراض نمود.
سخن آخر
متاسفانه تلاش برای سالم سازی محیطهای اجتماعی و از جمله محیطهای اداری و کمک به تقویت بنیان خانواده که مورد تائيد اغلب کارشناسان مديريتي کشور نيز واقع شده است، با اغراض سياسي آميخته شده است و يک جريان سياسي که هنوز از ناکامياش در انتخاب شهردار تهران رنجيده خاطر است، فرصت را براي تسويه حساب جناحي مناسب ميبيند. اين در حالي است که در مواجهه با مسايل فرهنگي بايد نگاههاي سياسي را کنار گذاشت و مبتني بر مصالح عمومي تصميمگيري کرد و از ديگر سو فراموش نکردکه لازمه تکيه زندن بر جايگاه مسئوليت در نظام اسلامي پايبندي به اصول و ارزشهايي است که مورد قبول اکثريت مطلق ملت مسلمان ايران زمين است.
پايگاه بصيرت؛ گروه سياسي/ اقدام ارزشمند شهرداري تهران در تفکيک محيط کاري کارمندان زن و مرد در صورتي که در انجام وظايف و رسيدگي به امور ارباب رجوع خللي ايجاد ننمايد، از جمله کارهاي قابل توجهي است که ميتوان در راستاي گسترش سبک زندگي اسلامي - ايراني مورد ارزيابي قرار داد. اين اقدام بلافاصله با استقبال علما و مراجع عظام تقليد و صاحب نظران مسايل فرهنگي و اقشار مختلف مردم همراه شد و الگويي مقدماتي براي ديگر دستگاههاي اجرايي خوانده شد.
اما از سوي ديگر شاهد شکلگيري هجمهاي عليه اين اقدام توسط رسانههاي ضدانقلاب بوديم که اين تدبير را اقدامي در راستاي تضييع حقوق زنان دانستند. اين جريان که از استقبال اقشار جامعه از اين اقدام صحيح شهرداري تهران نگران است، بلافاصله فعال شده و تلاش کرد تا با بهرهگيري از شگرد تخريب و تمسخر از بسط اين اقدام در ديگر دستگاهها جلوگيري نمايد.
واکنش و اقداماتي از اين قبيل هر چند از رسانههاي ضدانقلاب طبيعي بنظر ميرسيد، اما واکنش برخي از افراد و جريانهاي داخلي به اين اقدام تعجب کارشناسان را برانگيخته است. یک جريان سیاسی نيز در اين روزها تلاش نموده تا تدابير شهرداري تهران را نوعي اقدامي واپسگرايانه و مخالف حقوق اجتماعي زنان معرفي کرده و با انتشار اکاذيبي از جمله تعديل نيروي زنان در شهرداري، آن را محصول رويکرد مردسالارانه در مديريت شهري پايتخت قلمداد نمايد که با سپردن امور اجرايي به زنان مخالف است. اين در حالي است که به گفته قاليباف 10 درصد مديران اين مجموعه را زنان تشکيل ميدهند که در مقايسه با ديگر دستگاههاي اجرايي بيشترين توجه را به زنان داشته است.
حمايت نمايندگان مجلس
اغلب مسئولین و دلسوزان نظام اسلامی از این سیاست استقبال کرده و با صدور بیانیههای مختلف و موضوعگیری های خود به حمایت از این طرح پرداختند. از جمله میتوان به بیش از 200 تن از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي اشاره کرد که در بيانيهاي از اقدام فرهنگي شهردار تهران حمايت کردند. ضرغام صادقي در جلسه علني مجلس در مورد اين بيانيه در صحن علني خانه ملت، گفت: «نمايندگان مجلس در اين بيانيه از کار ارزشمند و خداپسندانه قاليباف شهردار تهران درباره طرح تکريم خواهران کارمند شهرداري حمايت کردند.»
این طرح همچنین با حمایت اکثر علمای و ائمه جمعه شهرهای مختلف کشور همراه بود. از جمله امام جمعه موقت تهران با دفاع از عملکرد شهرداری تهران در اجرای طرح تکریم بانوان، گفت: این حرکت یک قدم انقلابی، خداپسند و در مسیر مقابله با هرزگی و ابتذال است و باید این کار را بیشتر کرد.
حجتالاسلام و المسلمین کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران در جمع خبرنگاران و با دفاع از طرح شهرداری تهران در اجرای دفاع از عملکرد شهرداری تهران در اجرای طرح تکریم بانوان، اظهار داشت: هجمههایی که به این طرح وارد میشود، دلیلی بر آن است که این حرکت یک قدم انقلابی، خداپسند و در مسیر مقابله با هرزگی و ابتذال است و حریم بانوان را تکریم میکند.
رئیس قوه قضائیه آیت الله آملی لاریجانی نیز در جلسه مسئولان عالی قضایی با این مقدمه که «وقتی دل را درگرو یک دین گذاشتهایم باید پای ارزشهای آن بایستیم و کاری نداشته باشیم که دیگران چه برداشتی از کار ما میکنند و همچنین نباید بترسیم که گاهی کسانی به ما اتهام ارتجاع و عقبماندگی بزنند.» از اقدام اخیر شهردار محترم تهران مبنی بر جداسازی محیط کاری کارکنان مرد و زن قدردانی کرد و گفت: «این اقدام، فارغ از گرایشهای سیاسی، کاری تحسین برانگیز است زیرا جلوگیری از اختلاط زن و مرد در محیط کار به دلیل پیامدهایش اهمیت دارد و یک ارزش تلقی میشود.»
رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: «کسی نمیخواهد مردان و زنان شاغلی را که اکنون در محیط های مختلط کار میکنند متهم کند زیرا خوشبختانه زنان و مردان ما در محیط کار تحفظ میکنند اما نمیتوان انکار کرد چنین محیطی مطلوب اسلام نیست.»
مخالفين چه ميگويند؟
اما در این میان شاهد مخالفت ها و انتقاداتی به عملکرد شهرداری بودیم که اغلب از سوی جریانی خاص دنبال میشد. مخالفان بدون آنکه اصل این حرکت را بتوانند مبتنی بر مبانی خاصی مورد نقد قرار دهند، به خروج از موضوع به بزرگنمایی مشکلات شهرداری پرداختند. مثلا اینچنین مطرح میسازند در حال حاضر که شهرداري تهران با مشکلاتي چون آلودگي هوا، آلودگي آب، فروش تراکم، مشکلات مربوط به بافت فرسوده و ... روبهرو است، پرداختن به موضوعاتي چون تفکيک جنسيتي حاصلي جز غفلت از مشکلات بيشمار مردم ندارد!
در همين رابطه، کمالالدين پيرموذن، نماينده مردم اردبيل در مجلس با تاکيد بر اينکه «با رفتار سرهنگي نميشود شهرداري را اداره کرد»، اظهار کرده است: «شهرداري يک نهاد مشارکتي است و بايد مشارکت زنان را هم در تمام امورات شهرداري لحاظ کرد.» او در واکنش به حمايت شهردار تهران از تفکيک جنسيتي در اين نهاد بهدليل آنچه «داشتن غيرت ديني» ذکر ميشود، گفته است: «انسان بايد از پليس درون بترسد و اين اقدامات که به استنباط بنده به روز نيست و ايران اسلامي را از بعد عدالت و آزادي و حقوق بشر زير سوال ميبرد نبايد در اولويت کارهاي ما قرار بگيرد.»
پيرموذن با اشاره به اينکه کارمندان خانم به حجب و حيا و مسائل ارزشي پايبند هستند، افزوده است: «غيرت و حجب و حياي بانوان ايراني بسيار بالاتر از آن است که عوض کردن اتاقهايشان تاثيري در اين اخلاق داشته باشد.» اين نماينده مجلس با تاکيد بر اينکه اينگونه اقدامات را از ضرورتهاي جامعه نميداند، افزوده است: «ضرورتهاي جامعه حل مشکلات اقتصادي، محيط زيستي و ترافيکي است و براي مثال شهردار تهران بهتر است بهجاي اين کارها فاضلاب پرديس را پيگيري کند که اگر اين آلودگي فاضلاب به سفرههاي زيرزميني رسوخ کند، آب سالم تهران متاسفانه آلوده خواهد شد و ديگر آثاري از شهر سالم نخواهد بود.»
سخنگوي کميسيون اجتماعي مجلس نیز با انتقاد از اجراي طرح تفکيک جنسيتي، گفته است: «در کل در بحث مسائل جنسيتي موضوع اصلي رعايت حدود شرعي و اسلامي است و اينگونه تفکيکها نميتواند موفقيتي در اين زمينه داشته باشد.»
ايرج عبدي با بيان اينکه اجراي اينگونه طرحها در واقع کاري بيهوده است، اظهار کرده است: «بهطور يقين در راستاي اجراي اين طرحها افرادي که اجراکننده آنها هستند، مقصود و مرادشان نيز برآورده نميشود.» او تصريح کرده است: «با طرح تفکيک جنسيتي در ادارات و نهادها مشکلات موجود حل نميشود. هميشه مشاهده شده که سختگيري در هر کاري نتيجهبخش نيست و در اين زمينه نيز تفکيک نمي تواند پاسخگوي مشکلات باشد.»
واکنش عجيب وزارت کار با شائبه سياسي کاري!
اقدام عجيب در اين راستا انتشار نامهای از قائممقام وزير کار در امور بينالملل به شهرداري تهران بود که در آن آمده است: «دولت و شرکاي اجتماعي آن مکلف به رعايت و اجراي کنوانسيونهاي الحاقي ميباشند. در صورتي که مفاد بخشنامه اخير شهرداري تهران به صراحت با مفاد کنوانسيونهاي مذکور مغاير است و حتي از ديدگاه سازمان يادشده ميتواند بهعنوان نقض حقوقبشر تلقي شود... با عنايت به موارد فوق به منظور پرهيز از ايجاد حساسيتهاي ناخواسته بينالمللي مجددا از شما درخواست ميشود دستور فرماييد ضمن ارسال نسخهاي از بخشنامه يادشده به اين وزارتخانه ��سبت به اعلام الغاي آن اقدام مقتضي به عمل آورده و از طريق رسانهها اطلاعرساني شود»
بزرگنمايي کنوانسيونهاي بينالمللي که مبتني بر ارزشهاي سبک زندگي غربي تدوين شده است، و تبديل آن به اهرم فشاري براي کنار گذاشتن تدبيري که با الگوي سبک زندگي اسلامي - ايراني تطبيق دارد، خطاي فاحشي است که به سادگي نميتوان از کنار آن گذشت. اقدام تاسف برانگيزي که حکايت از نفوذ تفکرات انفعالي و التقاطي در برخي مسئولين در نظام اداري کشور داشته که حاصلي جز آنچه به تعبير رهبري "اشتباه محاسباتي" خوانده ميشود نخواهد داشت.
چند روز بعد در ادامه شخص وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي نيز وارد ميدان شد و در واکنش نسبت به اقدام عملي اخير شهرداري تهران تلاش نمود تا به نحوي از اختلافات کاسته و صلح و آشتي بين وزارت کار و شهردري ايجاد نمايد. هرچند ادبيات سياسي و طعن گونه آن به سمت مخالفين و شهرداري نيز نشانه رفته بود. وي در بخشي از نامهاش مينويسد: «متاسفانه در ماههاي اخير عدهاي تلاش ميکنند ميان دستگاههاي خدمتگزار و مديران اختلاف انداخته، آنان را دچار تقسيم بندي خود ساخته نمايند و درگيريهاي حيدري و نعمتي را راه بياندازند.»
البته تصميمات درون دستگاهي بايد به نحوي اتخاذ شود تا بهانه به دست بدخواهان و تفرقه افکنان ندهد. راه درست اين است که اينگونه تصميمات همواره با هماهنگي دستگاههاي مسئول در سطح ملي اتخاذ شود.
ادعاي زيباکلام
صادق زيباکلام نيز با انتشار نامهاي سرگشاده خطاب به شهردار تهران وارد معرکه منتقدین شد و تلاش نمود تا با هجمه همه جانبه شهردار را در وضعیت انفعال قرار داده و مدعی شود که این تصمیم تصمیمی سیاسی بوده تا کارشناسی! در بخشی از این نامه سوالاتی از این قبیل مطرح میشود که: «آيا قبل از اتخاذ اين تصميم جنابعالي دستور داديد تا کارشناسان و نهادهاي تحقيقاتي مطالعات و بررسي انجام دهند و نتيجه يافتههاي آنان حکايت از اين ميکرد که کار کردن زنان و مردان در کنار يکديگر داراي تبعات و مفاسد اخلاقي و اجتماعي است؟ آيا جنابعالي تحقيقاتي را انجام داديد و در نتيجه آن معلوم شد که جدا سازي زنان و مردان باعث افزايش بهره وري مي شود؟ آيا مطالعاتي صورت گرفت و نشان داد که ارتباط مستقيمي ميان بي اخلاقي ها و ناهنجاري ها در سطح جامعه با کار کردن زنان و مردان در کنار يکديگر وجود دارد و اگر تفکيک جنسيتي صورت گيرد از دامنه اين مفاسد اخلاقي کاسته مي شود؟ حاجت به گفتن نيست که نه جنابعالي و نه هيچيک از ديگر طرفداران تفکيک جنسيتي نه هرگز چنين مطالعات و تحقيقاتي انجام داده اند و نه اساسا موضوع تفکيک جنسيتي و ضرورت انجام آن ارتباطي به مسائل واقعي اجتماعي پيدا مي کند.»
این ادعاها در حالی مطرح میشود که اولا آموزههای دینی ما بطور قاطع بر این جدایی و حفظ و رعایت فاصله بین محیط حضور و فعالیت زنان و مردان تاکید دارد و عدم آگاهی آقای زیباکلام بدلیل کم سواد بودن ایشان در مسایل دینی است. ثانیا نظر کارشناسان نیز اتفاقا بر سودمند بودن این جداسازی و رعایت شئونات دینی تاکید دارد.
البته زیباکلام که در ابتدا با ژست عالمانه و ساینتیستی به نقد عملکرد شهرداری آمده بود، در ادامه جامه علم دریده و در مقام یک پیشگو و نیت خوان خطاب به قالیباف میگوید: « انگيزه شما و آنان از ابتداء تا انتها سياسي است. البته نه جنابعالي نخستين مسئول در ايران هستيد که دين خدا را وجه المصالحه اميال و اغراض سياسي تان قرار مي دهيد و نه آخرين آن خواهيد بود. منتهي اشکال شما اين است که تصور ميکنيد مردم انگيزه، اهداف و مقاصد شما را نميفهمند و اين حرکات را به پاي عرق ديني و شريعتمداري شما ميگذارند.»
جالب آن است که در ادامه بدون هیچ پشتوانه علمی، باز هم پیشگویی کرده و این بار از خواست و مطالبات و نظرات ملت سخن میگوید و مدعی میشود: « نه جناب قاليباف، اگر يک نظر سنجي بعمل ميآورديد باورتان نميشد که حتي اقشار و لايه هاي سنتي و مذهبي جامعه هم اعتقادي به صداقت و سلامت انگيزههاي شما ندارند. نميدانم چرا شما و رفقاي اصولگرايتان فکر مي کنيد که مردم ادعاهاي شما را جدي ميگيرند.»
و در نهایت در قامت یک ریشسفید وحکیمی دنیادیده! به قالیباف چنین توصیه میکند: «در عين حال بايستي به استحضارتان برسانم که بر خلاف تصور و انتظارتان، اين دست اقدامات و خوش خدمتيهايتان سرسوزني تغيير در جايگاه تان در نزد اصولگرايان برايتان بدنبال نخواهد آورد. همانطور که براه انداختن سمفوني محکوميت "فتنه گران" در انتخابات ۲۴ خرداد باعث نشد تا جايگاه شما در ميان اصولگرايان ارتقاء پيدا کرده و آنها شما را نامزد اصلي شان در آن انتخابات بنمايند. عليرغم همه بيحرمتيهاي شما به "فتنهگران" سرانجام اصولگرايان شما را وا نهادند و با "سعيد جليلي" بيعت کردند. مطمئن باشيد نه اقدام به تفکيک جنسيتي و نه هيچ ترفند ديگري از جانب شما بهبودي در تغيير جايگاه شما نزد اصولگرايان بوجود نخواهد آورد و آنان همچنان شما را بعنوان نامزد اصليشان در انتخابات رياست جمهوري نخواهند پذيرفت. حاصل اين اقدامات و مانورهاي انتخاباتي مشابه، تنها باعث بياعتباري بيشتر شما در نزد اقشار و لايههاي فرهيخته و تحصيلکرده جامعه خواهد شد.»
نامه علي مطهري، پاسخي تلويحي به نامه زيباکلام
در اين بين انتشار نامه علي مطهري در دفاع از اقدام شهرداري تهران که به نوعي پاسخ به نامه زيباکلام به حساب ميآيد، نيز قابل تامل بود. نامهاي مستدل که پاسخي براي استدلالهاي آن نميتوان يافت. وي از محمدباقر قاليباف خواست تحت تأثير هجمه سنگيني که به اين طرح شده است، قرار نگرفته و ثابت قدم بماند.
در بخشي از اين نامه آمده است: «اين يک مسئله اجماعي ميان همه فقهاست که جدايي محيط کار آقايان و بانوان بر اختلاط آنها ترجيح دارد و حتيالمقدور و در مواردي که امکان آن وجود دارد محيط کار آنها بايد جدا باشد. فلسفه اين حکم اين است که اسلام ميخواهد ارتباط زن و مرد بيگانه در حداقل باشد تا بدينوسيله پيوند زن و شوهر هرچه محکمتر و پيوند زن و مرد بيگانه هرچه سستتر باشد و در نتيجه نهاد خانواده هرچه استوارتر گردد. زماني که مسجد مدينه ساخته شد، پس از مدتي جمعيتي که وارد مسجد ميشد افزايش يافت. پيغمبر اکرم دستور دادند که درب ديگري براي مسجد ساخته شود تا بانوان از آن درب رفت و آمد کنند و اختلاط ميان زنان و مردان ايجاد نشود. عجيب است که در انتقاداتي که به اين طرح شده تنها چيزي که مورد توجه واقع نشده است حکم و نظر اسلام است. معلوم نيست مخالفان اين طرح از چه چيزي ناراحتاند. گاهي از خدشهدار شدن کرامت انساني و توهين به زنان سخن ميگويند و گاهي از تنافي اين طرح با کنوانسيونها و معاهدات بينالمللي. آيا کرامت انساني زن و مرد فقط در صورت اختلاط حفظ ميشود و اگر محيط کار آنها را جدا کرديم به آنها توهين شده است؟ چه منطق و استدلالي پشت اين سخن قرار دارد و اساسا چه ارتباطي ميان اختلاط از يک طرف و حفظ کرامت انساني و احترام زنان و مردان از طرف ديگر وجود دارد؟! ممکن است بگويند با جداسازي، ما به شعور و عقل و اراده آنها توهين کردهايم، خود مردان و بانوان ما احکام شرعي و اصول اخلاقي و مصالح خود را رعايت ميکنند و نيازي به اين کار نيست. سخن، درست در همين جاست. خالق ما انسانها که به سرکشي غريزه جنسي خوب توجه دارد و خواهان نيل انسانها به سعادت خودشان است و ما را از خودمان بهتر ميشناسد، دستور داده است که حتيالمقدور از اختلاط بپرهيزيد و اگر به زعم مخالفان، با اين حکم کرامت انساني ما انسانها مخدوش و به ما توهين شده است، ريشه اين امر را بايد در خلقت خود و حکمت خالق جستجو کرد. »
این نامه نیز البته با واکنشهایی از جانب اصلاحطلبان روبرو شد، از جمله محمدزارع فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات طی نامهای به مطهری از اینکه وی همه اصلاح طلبان را در خصوص عدم اعتقاد به اصل حجاب به یک چوب رانده است اعتراض نمود.
سخن آخر
متاسفانه تلاش برای سالم سازی محیطهای اجتماعی و از جمله محیطهای اداری و کمک به تقویت بنیان خانواده که مورد تائيد اغلب کارشناسان مديريتي کشور نيز واقع شده است، با اغراض سياسي آميخته شده است و يک جريان سياسي که هنوز از ناکامياش در انتخاب شهردار تهران رنجيده خاطر است، فرصت را براي تسويه حساب جناحي مناسب ميبيند. اين در حالي است که در مواجهه با مسايل فرهنگي بايد نگاههاي سياسي را کنار گذاشت و مبتني بر مصالح عمومي تصميمگيري کرد و از ديگر سو فراموش نکردکه لازمه تکيه زندن بر جايگاه مسئوليت در نظام اسلامي پايبندي به اصول و ارزشهايي است که مورد قبول اکثريت مطلق ملت مسلمان ايران زمين است.
طرح تفکیک توسط شهردار محترم بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است. از نقادیهای مخالفان هراس نداشته باشید با قوت انشاالله در سایر دستگاههای اجرایی و دولتی انجام شود. انشاالله خدا و حضرت صاحب الزمان از شما راضی باشد.