تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۹  ، 
کد خبر : ۲۶۸۵۴۱

آوار شبکه‌های اجتماعی بر سر اسرائیل/ابراهیم میرعزیزی

در شبکه اجتماعی توییتر کلیدواژه gazaunderattack ( غزه زیر آتش) هفت میلیون و دویست هزار بار و کلید واژه IsraelUnderFire (اسرائیل زیر آتش) چهارصد هزار بار مورد استفاده قرار گرفته است.

هرچه پیش می رویم تسلط رسانه‌های مدرن بر افکار عمومی بیشتر می‌شود. و به همین میزان عرصه برای رسانه‌های کلاسیک تنگ می‌شود. رسانه هایی که سردبیر و دروازه‌بان خبر این امکان را مهیا می‌ساخت که با سانسور و حتی تحریف خبر چیزی متفاوت با واقعیت را برای مردم ترسیم کرد. عدم تسلط بر نشر افکار عمومی چیزی است که در شبکه‌های اجتماعی کار را از دست رژیم صهیونیستی خارج کرده و دیگر امکان تغییر ماهیت خود از ظالم به مظلوم، با کمک رسانه‌های جریان اصلی که در اختیارش هستند را ندارد. امسال بر خلاف دفعات پیش حتی تمرکز خبرنگاران جهان بر جام جهانی نیز کمکی به اوضاع وخیم رسانه‌ای اسرائیل نکرد.

در همین جنگ غزه در حالیکه دو هفته از حملات سهمگین اسرائیل به کودکان و خانواده های غزه می‌گذشت و 1000 کشته و 6000 زخمی از مردم غزه برجای مانده بود شبکه بی بی سی این اتفاقات را چنین گزارش  میکند:

ISRAELI SOLDIER TWISTS ANKLE IN GAZA(پای سرباز اسرائیلی در غزه پیچ خورد!)

 این خبر توسط کاربران شبکه های اجتماعی رصد شده و عکس آن در شبکه های اجتماعی دست به دست می‌چرخد.

بدیهی است وقتی رسانه‌های سنتی جریان اصلی تصمیم می‌گیرند رسوایی چنین خبررسانی را به جان بخرند  50 سال پیش مردم جهان غزه را عامل اصلی جنگ می‌دانستند! به لطف تسلط یهودی اسرائیل بر رسانه‌ها چنین امری کار پیچیده‌ای نبوده است. چیزی که امروز برای اسرائیل دست نیافتنی است و همین امر باعث بسیج افکار عمومی جهان علیه اسرائیل شده است. از جنگ 33 روزه لبنان نشانه هایی از تغییر افکار عمومی به نفع مقاومت دیده می‌شد که می توان رشد چشمگیر وبلاگ نویسی و حضور خبرنگاران مستقل و ارتباط مردم با اینترنت دانست.

در سالهای بعد با ظهور شبکه‌های اجتماعی این تغییر موازنه به نفع مقاومت در جنگهای 22 روزه و 8 روزه غزه بیشتر شد تا جائی که برای اولین بار راهپیمایی اعتراضی مردم در کشورهای جهان اسرائیل را وادار به عقب‌نشینی کرد. اما اکنون با تغییر سخت افزار ارتباطی از رایانه به اسمارت فون‌ها، تبلت ها و ظهور شبکه های اجتماعی مبتنی بر آنها مثل وایبر، لاین، و واتس آپ و...  که منجر به افزایش کمّی کاربران مرتبط با شبکه های اجتماعی شد نوعی فطرت انسانی ظهور بروز یافت. به گزارش سایت topsy.com  فقط در شبکه اجتماعی توییتر کلیدواژه gazaunderattack ( غزه زیر آتش) هفت میلیون و دویست هزار بار و کلید واژه IsraelUnderFire (اسرائیل زیر آتش) چهارصد هزار بار مورد استفاده قرار گرفته است. این تفاوت آشکار نشاندهنده این است که علی رغم انحصار رسانه ای اسرائیل بر رسانه های جریان اصلی این رسانه ها تأثیری بر افکار عمومی شکل گرفته از شبکه‌های اجتماعی ندارند.

شهید آوینی در مقاله در مورد آفت جان شدن ویدئو برای امپراطوری کودک کش غربی اشاره قابل تأملی دارد:

«اگر قرار بود که دین و دینداری مغلوب ویدئو شود که تا به حال در برابر مظاهر دنیای جدید اثری از آثار آن بر جای نمانده بود... و تازه، این رسانه تنها برای ما نیست که یاغی است؛ امپراتوری خبری غربی ها را نیز به خطر انداخته است».(رستاخیز جان، ص113)

شهید آوینی بعدتر به توضیح اشاره خود پرداخته و روشن می کند که منظورش از یاغی بودن ویدئو برای غربی‌ها چیست:

«وقتی ما در عصری زندگی می‌کنیم که ویدئو از زمره لوازم محقّق آن عصر است و مرزهای ارتباطی نیز فرو ریخته و هیچ دیواری برقرار نمی‌ماند، باید برای حفظ فرهنگ خویش در جستجوی راه‌هایی بجز دیوار کشیدن و محصور کردن برآییم. تردیدی نیست که دیوار هم لازم است، اما باید دانست [کسی] که برای محافظت از خویش به دور خود دیوار می‌کشد، همواره در حال انفعال است. جواب تهاجم را باید با تهاجم داد و تنها در این صورت است که از انفعال خارج خواهیم شد؛ دفاع یک وضع انفعالی است و فاعلیت، هماره از آن مهاجم است». (همان، ص ۱۰۵.)

نمود بارز بیان شهید آوینی دوران امروزی است که ویدئو رخت بربسته و رسانه‌های بسیار پیچیده‌تر شرایط را برای حضور فطرت انسانها بدون دروازه‌بانان خبری رسانه‌های غالب فراهم ساخته است. تصاویر کودکان کشته شده جنگ اخیر بدون اینکه نیاز به حمایت رسانه‌های غربی باشد صفحه به صفحه و لینک به لینک در شبکه‌های اجتماعی نشر پیدا کرده و طبیعی است برای اولین بار واژه رژیم کودک کش به سرعت برای این عکسها انتخاب شود.

نبود مجرایی برای نقش‌آفرینی مستقیم مردم جهان در نشر اخبار در موقعینی بی بدیل برای رژیم اسرائیل بود تا چهره‌ای مظلوم از خود بسازد. شبکه‌های اجتماعی که باعث عبور اخبار از فیلترهای رسمی و رسیدن آن به مردم شده است ضمن اینکه امکان مظلوم‌نمایی برای اسرائیل را غیرممکن ساخت افکار عمومی را بیش از پیش برای سوال از هولوکاست که از ابزارهای مشروعیت بخش به حضور یهودیان اسرائیل در خاک فلسطین است را آماده ساخته و بزودی باید شاهد پس لرزهای جنگ بود.

اسرائیل که چهارمین ارتش مجهز جهان را در اختیار دارد علاوه بر اینکه جنگ نظامی فیزیکی را به مقاومت فلسطین و حماس با حداقل امکانات واگذار کرد در بخش رسانه‌ای نیز علی رغم استفاده از رسانه‌های جریان اصلی که نشر خبر پیچ خوردن سربازش را به کشته شدن هزاران کودک و زن فلسطینی ترجیح می‌دادند جنگ را واگذار کرد. آوازه فروپاشی اسرائیل از تصوری دور به واقعیتی نزدیک و عیان تبدیل شده.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
asi
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
0
0
مرگ بر اسراييل
عبدالغفور کاوسی
United States
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
0
0
چرا بازگشت به صفحه اول رو نداره؟!
مطلب خوبی بود ممنون از زحمات تون.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات