صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۶  ، 
کد خبر : ۲۶۹۲۶۴

بازدارندگی ما و دست‌درازی دشمن


جواد رضایی

وزیر دفاع ابتدای هفته جاری در اولین نشست خبری‌اش که به مناسبت ۳۱ مردادماه روز «صنعت دفاعی» برگزار شد، برخی دستاوردها و عملکرد وزارت دفاع در ارتقای توان دفاعی نیروهای مسلح را در جمع خبرنگاران رسانه‌های مختلف تشریح کرد. سردار دهقان در خلال صحبت‌هایش به سه موضوع حوزه امنیت ملی کشور پرداخت و درباره آنها مختصراً توضیح داد و اعلام موضع کرد. این سه موضوع عبارت بودند از: ۱ـ بازدید دوباره آژانس بین‌الملل انرزی اتمی از مجموعه نظامی پارچین ۲ـ اطلاعات درباره دانشمندان دفاعی ۳ـ بحث موشک‌های ایران در مذاکرات هسته‌ای.

دکتر دهقان به ترتیب درباره موضوعات فوق ‌گفت: ۱ـ آژآنس بارها از پارچین بازدید و نمونه‌برداری کرده است، لذا الآن موضوعیت ندارد. ممکن است در طول بازدیدها سوالاتی ایجاد شود، ولی هم‌اکنون سوال جدیدی مطرح نشده و سوالات مطرح‌شده همان سوالات قبلی است و سازمان انرژی اتمی ایران نیز به سوالات و ابهامات مطرح شده از سوی آژانس بارها پاسخ داده و ابهام جدیدی در این مورد مطرح نشده است. ۲ـ اطلاعات دانشمندان دفاعی خود را به کسی نخواهیم داد. این موضوع از طرف ما پذیرفتنی نیست و نه‌تنها اسامی را در اختیار قرار نمی‌دهیم، بلکه اطلاعاتی نیز در این زمینه به کسی نخواهیم داد، چون پذیرش این درخواست به معنای پذیرفتن ادعای مطرح شده از سوی قدرت‌های استکباری مبنی بر حرکت ایران در جهت ساخت تسلیحات هسته‌ای است که از اساس حقیقت ندارد. ۳ـ در مذاکرات، بحث موشکی مطرح نبوده و نیست و هیچ‌گاه توان موشکی ایران موضوع مذاکره با هیچ‌کس نخواهد بود.

پس از گذشت چند سال از دوران دفاع مقدس، یکی از نگرانی‌های شیطان بزرگ که در ارتباط با انقلاب اسلامی ایران به سایر نگرانی‌هایش افزوده شد، تجربه نظری ایران از جنگ تحمیلی بود که مبنای منطقی و قدرتمندی برای رویکردهای عملی امنیتی دفاعی کشور شد که بر اساس آن ایران به این نکته اساسی و تجربه‌شده که کاملاً داغ و ملموس بود، رسید که مناسبات جهان امروز چنان تعریف شده و مبنای تعامل کشورها قرار گرفته که هیچ‌گاه برای یک کشور رو به توسعه دارای دیدگاه‌های مستقل و انقلابی، قابل اتکا نیست، به‌ویژه در عرصه مسائل امنیتی نظامی، بنابراین چنین کشورهایی باید با تکیه بر توانمندی‌های داخلی به شکل درون‌زا نیازهای امنیتی، نظامی و دفاعی‌شان را تأمین کنند. بر این اساس بخش اصلی برنامه‌های نظامی دفاعی ایران حول محور تولیدات داخلی شکل گرفت وایران با اعتماد به نفس کامل وارد این عرصه شد و خیلی زود به دستاوردهای ارزشمند نائل گردید. مقامات سیاسی، نظامی و امنیتی آمریکا که این دستاوردها و حرکت پرشتاب و موفق را باور نمی‌کردند، ابتدا آن را انکار کردند، اما رفته‌رفته با افزایش تعداد و تنوع آن، پس از اذعان به واقعیت آن، احساس خطر کردند و به فکر چاره‌جویی و یافتن راه‌هایی برای مقابله با آن افتادند. در حالی که براساس قوانین و موازین طبیعی و بین‌المللی همه کشورها حق دارند برای دفاع از خود تلاش کنند و ابزار لازم برای آن را فراهم آورند و هیچ‌کس حق ندارد آنان را از این حق مسلم و مشروع و معتبر محروم کند، آمریکایی‌ها برای دور زدن و زیر پا گذاشتن هر آنچه که این حق را تأیید می‌کند، فعالیت‌های هسته‌ای ایران را بهانه کردند تا به حوزه امنیتی، دفاعی و نظامی ایران نفوذ کنند. بخشی از این مأموریت را که به حوزه کاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نزدیک‌تر بود مانند بازدید از مجموعه نظامی پارچین را به عهده آژانس گذاشتند و موضوع اسامی دانشمندان هسته‌ای را نیز از آژانس مطالبه کردند.

و اخیراً نیز بحث اسامی دانشمندان دفاعی و توان موشکی ایران مطرح شد که همزمان با گفت‌وگوهای اخیر هسته‌ای مقامات آمریکایی چندین مرتبه از گنجاندن موضوع موشک‌های ایرانی در مباحث هسته‌ای سخن گفتند که طرف ایرانی با قاطعیت تمام آن را رد کرد. در راهبرد بازدارندگی یکی از عواملی که به تقویت بازدارندگی منجر می‌شود و هم‌وزن تجهیزات راهبردی ارزش بازدارندگی را افزایش می‌دهد، مستور ماندن تمام حلقه‌های زنجیره‌ای است که شاخه‌ای از بازدارندگی را ایجاد کرده است. در نقطه مقابل به میزانی که حلقه‌های تشکیل‌دهنده زنجیره بازدارندگی لو روند و آشکار شوند از قوت و کارکرد بازدارندگی کاسته می‌شود؛ بنابراین هیچ دلیل موجهی برای انعطاف‌ در برابر درخواست وقیحانه شیطان بزرگ و متحدانش وجود ندارد و چنانچه صورت گیرد آغاز راه بی‌پایان امتیازدادن‌های بدون مابه‌ازا خواهد بود!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات