تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۸  ، 
کد خبر : ۲۷۰۵۵۴

پرونده 13 آبان

نظر به پاسداشت اين ايام الله و تبيين و تعمق در ابعاد، آثار، دستاوردها و پيامدهاي هر كدام از اين روزها و مناسبت‌های ملی، سایت بصیرت پرونده ای را از مجموع مطالب مرتبط با 13 آبان جهت بهره برداری و تعمیق افکار عمومی تهيه و تقديم مي نمايد.

13 آبان در شكل‌دهي تاريخ انقلاب اسلامي ایران نقش بزرگ و سرنوشت‌سازي داشته ‌است. تحولات سياسي - اجتماعي ثبت شده در روز 13 آبان نقاط عطف مهمي در تاريخ ايران بوده‌اند و هر كدام تحولي را در تاريخ مبارزات ضداستكباري انقلاب اسلامي آفريده‌اند. از اين رو، يادآوري آنها و بزرگداشت یوم‌الله «روز ملی مبارزه با استکبار» در پرتو سياست‌هاي كلان نظام جمهوري اسلامي ايران ضرورتي اجتناب ناپذير است.

13آبان 1343 یادآور تبعيد حضرت امام خميني(ره) به تركيه است. در پي قيام 15 خرداد 1342 و اعلام مخالفت و افشاگري امام در باره لايحه استعماري – آمريكايي كاپيتولاسيون در 4 آبان 43 ، رژيم آمريكايي شاه امام را شبانه در13 آبان دستگير و  به تركيه و سپس عراق تبعيد كرد. اين تبعيد سرآغاز مرحله جديدي از مبارزات امام و نهضت روحانيت عليه استبداد و استعمار شد و تا پيروزي انقلاب در بهمن 57 ادامه يافت.

13 آبان 1357 و بزرگداشت شهادت دانش آموزان مناسبت بعدی است که نشان می‌دهد از جمله اقشاري كه در اوج  مبارزات ملت ايران به رهبري امام عليه رژيم فاسد پهلوي شركت مي كردند، دانش آموزان مدارس بودند. در اين مبارزات دژخيمان نظام طاغوت در 13 آبان 1357 دانش آموزان تهراني را  به شهادت رساند. شهادت بيش از 56 نفر از حدود هفت هزار دانش‌آموز و دانشجويي كه در زمين چمن دانشگاه تهران در زمان اوج‌گيري انقلاب اسلامي و حمايت از انقلاب جمع شده بودند، ضمن گسترش ابعاد مبارزات و تقويت حضور هر چه بيشتر جوانان در نهضت ضد استبدادي و ضد استعماري، زمينه پيروزي انقلاب را بيش از گذشته فراهم كرد.

سومين مناسبت 13آبان 1358 و تسخير لانه جاسوسي آمريكاست که 9 ماه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، و توسط دانشجويان پيرو خط امام محقق شد. با تسخير سفارت آمريكا كه به لانه جاسوسي اين كشور و محل طراحي آمريكايي ها و گروه هاي ليبرال عليه انقلاب تبديل شده بود،  طعم شكست ديگري به نظام سلطه چشانده شد و مرحله نويني از مبارزات ضداستكباري در تاريخ انقلاب رقم خورد. دانشجویان در این اقدام، مدال «انقلاب بزرگ تر از انقلاب اول» را از امام خميني(ره) دريافت کردند. تسخير سفارت آمريكا در 13 آبان 1358، ضمن شكست پرستيژ ابرقدرتي آمريكا و پاك سازي آخرين وابستگان به آمريكا و قطع نفوذ و ارتباط آمريكايي ها در ايران، عملا به ماهيت مستقل و انقلابي نهضت اسلامي در ايران تبلور عيني بخشيد و با به حاشيه رانده شدن گروه‌هاي ليبرال و چپ‌گرا در اداره امور كشور و ظهور نسل جديد نخبگان اجرايي و انقلابي در ايران، نظام جمهوري اسلامي ايران، ساختار و قوام اصيل و واقعي خود را به دست آورد.

در روز 13 آبان علاوه بر وقايع ياد شده واقعه مهم ديگري نيز روي داده كه در سايه سه رويداد مذكور مغفول مانده است و آن افشاي ماجراي سفر مك فارلين به تهران در روز 13 آبان 1365 است. با افشاي سفر محرمانه و غيرقانوني «رابرت مك فارلين» مشاور رونالد ريگان رييس جمهور وقت آمريكا به تهران، بحران سياسي بزرگي در آن كشور ايجاد شد كه بسياري از اعضاي هيات حاكمه آمريكا را رسوا ساخت؛ به گونه اي كه محافل آمريكايي اين رسوايي را با رسوايي حاصل از تقلب‌هاي ريچارد نيكسون رييس جمهور اسبق آمريكا در ماجراي موسوم به «واترگيت» مقايسه كرده و به همين دليل از آن به عنوان «ايران گيت» نام بردند.

با لحاظ رويدادهاي فوق در روز 13 آبان، كه فصل مشترك همه آنها در ارتباط با مبارزه با استكبار و عوامل آن است، اين روز به عنوان روز «ملي مبارزه با استكبار» نامگذاري شد.

مقام معظم رهبری در پیام امسال‌شان به حجاج بیت‌الله الحرام در سال جاری یکی از فرازهای اصلی سخنان خویش را به توطئه عظیمی که تحت عنوان بدیل سازی از اسلام از سوی آمریکا در عراق، سوریه و دیگر مناطق جهان اسلام در حال وقوع است، اختصاص داده و دیگر بار در راستای معرفی ماهیت نظام سلطه و استکبار به تفاوت اصلی بین اسلام ناب و اسلام آمریکایی پرداختند، و فرمودند: « سوّمین موضوع مهم و دارای اولویّت، نگاه هوشمندانه‌ای است که فعّالان دلسوز جهان اسلام باید به تفاوتِ میان اسلام ناب محمّدی و اسلام آمریکایی داشته باشند و از خلط و اشتباه میان این دو، خود و دیگران را برحذر بدارند.»

نظر به پاسداشت اين ايام الله و تبيين و تعمق در ابعاد، آثار، دستاوردها و پيامدهاي هر كدام از اين روزها و مناسبت‌های ملی، سایت بصیرت پرونده ای را از مجموع مطالب مرتبط با 13 آبان جهت بهره برداری و تعمیق افکار عمومی تهيه و تقديم مي نمايد.

برای مطالعه این پرونده کلیک کنید بر روی تصویر زیر

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات