تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱  ، 
کد خبر : ۲۷۰۸۸۲

بسیج تنها منحصر به ایران اسلامی نیست / رضا محقق

باید بسیجیان جهان اسلام در فكر ایجاد حكومت بزرگ اسلامی باشند و این شدنی است، چرا كه بسیج تنها منحصر به ایران اسلامی نیست، باید هسته‌های مقاومت را در تمامی جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد.

پایگاه بصیرت، گروه حماسه و جهاد/ پنجم آذر تجلي روزي بزرگ در كارنامه انقلاب اسلامي و ملت بزرگ ايران است كه مي توان آن را از شاخصه‌هاي اصلي پويايي و پيشرفت‌هاي همه جانبه انقلاب اسلامي و ملت ايران دانست. روزي كه ابعاد جديدي از وحدت و يكپارچگي ملت ايران را به رخ جهانيان كشيد. 5 آذر سالروز فرمان تاريخي امام خميني(ره) مبني بر تشكيل بسيج است كه خون‌هاي تازه را به رگ ‌هاي انقلاب اسلامي تزريق نمود.

انقلاب اسلامي ملت ايران را به حق مي توان الگويي براي نه تنها امت اسلامي بلكه تمام آزادي خواهان و آزادمردان جهان دانست، چنانكه بسياري از نظريه پردازان بزرگ جهان اذعان دارند، مشكل غرب با جمهوري اسلامي و ملت ايران برگرفته از نگاه اعتقادي و ارزشي ملت ايران است كه موجب شده تا نظام اسلامي را به الگويي قابل اعتماد و كارآمد براي تمام جهانيان مبدل سازد.در اين عرصه يكي از اصلي ترين شاخصه‌هاي نظام اسلامي را وجود ارزشمندبسيج و فرهنگ بسيجي تشكيل مي‌دهد. مولفه‌اي انحصاري كه بر گرفته از دواصل مردمي بودن و معنوي بودن است. اصولي كه دركنار يكديگر، قدرتي نيرومند را در جهت تحقق آرمان‌های انقلابي و ملي و نيز مقابله با تمامتهديدات و توطئه‌هاي دشمنان ايجاد كرده است.

فرمان تاريخي امام(ره) در باب تاسيس بسيج، نقطه عطفي در انقلاب اسلامي و ضامن سلامت و تعالي آن در طول سالهاي پس از انقلاب اسلامي ملت بزرگ ايران بوده است.حوادث پر التهاب ماههاي ابتدايي شكل‌گيري انقلاب اسلامي، ضرورت بسيج همگاني ملت براي دفاع از امنيت كشور در برابر ناآرامي هاي ايجاد شده توسط دشمنان انقلاب را ايجاد كرده بود. در اين ميان ماجراي تسخير لانه جاسوسي توسط دانشجويان پيرو خط امام و آشكار شدن تبديل اين سفارتخانه به پايگاهي براي جاسوسي و توطئه‌افكني عليه نظام جمهوري اسلامي، انقلاب اسلامي را درشرايط ويژه "رويارويي مستقيم امريكا با ايران " قرار داد. تهديدامريكاييها براي حمله نظامي به ايران به قصد آزادي جاسوسان، دغدغه اي بودكه ضرورت وجود نيرویي منسجم، آموزش ديده، نظامي، انقلابي و مردمي براي دفاع همه جانبه از انقلاب اسلامي را بيش از گذشته فراهم آورد.  از سوي ديگر تهديدات گسترده دشمنان قسم خورده انقلاب ملت ايران از جمله ، جنگ افروزي رژيم صدام كه با حمايت 35 كشور در توهم سلطه بر ايران اسلامي بودحراست از كيان و آب و خاك و ناموس ميهن را به اولويت‌هاي كاركردهاي نظام و ملت مبدل ساخته بود.

در چنين شرايطي بسيج مستضعفين به فرمان حضرت امام خميني(ره) در 5 آذر1358 تشكيل گرديد. حضرت امام در همان ايام در ديدار با جمعي از پاسداران درباره ضرورت دفاع از كشور فرمودند:"مملكت اسلامى بايد همه‏ اش نظامى باشد. تعليمات نظامى داشته باشد... يك مملكت بعد از يك چند سالى بشود يك كشورى با 20 ميليون جوان كه دارد 20 ميليون تفنگدار داشته باشد. بيست ميليون ارتش داشته باشد. و اين يك چنين مملكتى آسيب بردار نيست."

نگاه  امام راحل به مسئله بسيج، امري راهبري و بلند مدت بوده است نه امري تاكتيكي و مقطعي. عمق اين نگاه نافذ و تاثيرگذار را در كلام ايشان به خوبي مي‌توان دريافت. ايشان بارها در باب راهبرد و رسالت بسيج تاكيد فرمودند: "باید بسیجیان جهان اسلام در فكر ایجاد حكومت بزرگ اسلامی باشندو این شدنی است، چرا كه بسیج تنها منحصر به ایران اسلامی نیست، باید هسته‌های مقاومت را در تمامی جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد."

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات