صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۳  ، 
کد خبر : ۲۷۰۹۸۵

مسموم‌سازی فضا با اهداف انتخاباتی


 پایگاه بصیرت،حسین عبداللهی فر: برخلاف اظهارنظر یک چهره سرشناس اصلاح‌طلب مبنی بر عدم تمایل این جریان به آشکار ساختن فعالیت‌های انتخاباتی که به موارد نقض آن در شماره پیش اشاره شد، در این هفته شاهد تلاش علنی این جریان برای مسموم کردن فضای سیاسی کشور جهت پیشبرد برخی اهداف انتخاباتی بودیم.
«آرمان» در نخستین روز هفته(۱/۹/) زیرتیتر «چراغ سبز اصلاح‌طلبان به بازگشت پر قدرت»ُ، از پیشروی کارگزاران با چراغ خاموش خبر داد و نوشت: «انتخابات مجلس دهم قرار است سال آینده برگزار شود. تا پیش از این فعالیت‌های انتخاباتی در چنین فاصله‌هایی تا برگزاری آن، به صورت محرمانه و درون‌گروهی صورت می‌گرفت، چرا که تمایلی برای اطلاع رقیب از این اقدامات نبود، اما ظاهراًً همانطور که فضای کشور پس از حماسه 24 خرداد ماه سال 92 تغییر کرده، فضای فعالیت‌های سیاسی هم دچار دگرگونی‌هایی شده است و آنها بدون پروا از اطلاع رقیب به بازگویی فعالیت‌ها و برنامه‌های خود می‌پردازند.»
همین روزنامه «خواهش می‌کنیم اصلاح‌طلبان بیایند» را روی تصویر بزرگی از باهنر قرار داد و از قول وی نوشت: «ستادهای انتخاباتی روحانی در استان فعال شدند شاید خودش خبر ندارد.»
«آفتاب یزد» هم در این روز «دغدغه نیروهای اصلاح تهیه لیست نیست» را به نقل از محسن رهامی، عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تیتر کرد و نوشت: «باید در نظر گرفت که در برخی مسائل باید مشورت‌هایی صورت گیرد و به نتیجه رسید و بعد اعلام رسمی کرد. من معتقدم، مردم نامحرم نیستند و باید مردم در چارچوب کلان فعالیت ما قرار گیرند. بنابراین تلاش می‌کنیم تا مردم را در جریان امور خود قرار دهیم.»
یک روز بعد «آرمان» در گزارشی از اجلاس فصلی شورای هماهنگی جوانان حزب اعتدال و توسعه با عنوان «کلید فعالیت حامیان رئیس‌جمهور زده شد»، آورده است: «برگزاری چنین اجلاسی را می‌توان از دو زاویه تحلیل کرد؛ یکی اینکه فعالیت انتخاباتی حامیان دولت آغاز شده است... به نظر می‌رسد میانه‌روهای تمام گروه‌ها از تداوم مسیر 24 خرداد 92 خرسند باشند. گمانه دیگری که می‌توان در مورد پر رنگ شدن اجلاس شورای هماهنگی جوانان حزب اعتدال و توسعه مطرح کرد، فرمان امید به خود است... می‌توان اینگونه تحلیل کرد که برگزاری نشست از سوی آنها طی فرمانی بوده... و گمانه آخر هم این است که اجلاس فصلی شورای هماهنگی جوانان حزب اعتدال و توسعه طبق روال هر ساله در موعد مقرر برگزار شده ... به هر حال استارت فعالیت سیاسی احزاب میانه‌رو با برگزاری اجلاس فصلی شورای هماهنگی جوانان حزب اعتدال و توسعه زده شد.»
«اعتماد» در شماره سه‌شنبه(۳/۹/) با اختصاص یک صفحه خود به اخبار احزاب، به مقایسه وضعیت دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب پرداخت و نوشت: «راه پیش روی اصولگرایان مسیر صعب دارد که اگر بخواهند با شیوه‌های پیشین به استقبالش بروند تنها با امدادهای غیبی شیخ سالخورده در شورای نگهبان ممکن است امکان توفیق یابند. این در شرایطی است که رقیب اصلاح‌طلب هر روز به مدل اجرایی وحدت موجود نزدیک‌تر می‌شود و اتفاقاً بر خلاف اصولگرایان از اتحاد رقیب استقبال می‌کند.»
«آرمان» در همین روز در حالی «رویکرد 92 اصلاح‌طلبان در انتخابات 94» را از قول رهامی تیتر کرد که زیرتیتر «پروژه اصولگرایان در کوچه بن‌بست» نوشت: «احمد حکیمی‌پور، رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات درباره جلسه آخر این جبهه توضیح داد؛ در جهت نیل به انسجام و وحدت هر چه بیشتر اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو، در این جلسه آقایان موسوی لاری، مرعشی و مبلّغ نیز از شورای مشورتی آقای خاتمی شرکت کردند که مباحثی حول محور چگونگی ورود اصلاح‌طلبان به انتخابات صورت گرفت.»
این روزنامه همچنین بار دیگر لزوم «تشکیل پارلمان اصلاحات» را از قول مرتضی الویری تیتر کرد و در‌خصوص اهداف این پارلمان نوشت: «کارکرد اصلی پارلمان اصلاحات تصویب منشور اصلاح‌طلبی و مشخص کردن سیاست‌های کلی اصلاح‌طلبان در قبال مسائل روز از جمله انتخابات است. در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه در دوره انتخابات تعدادی دوستان اصلاح‌طلب کاندیدا می‌شوند و به جای آنکه مدد و کمک‌کننده یکدیگر باشند، در مقابل هم قرار می‌گیرند. یکی از اهدافی که می‌توان از پارلمان اصلاحات یا کنگره بزرگ اصلاح‌طلبان انتظار داشت آن است که مکانیزمی قرار دهد برای آنکه اگر در حوزه‌ای چند کاندیدای اصلاح‌طلب حضور پیدا کردند، با چه روشی باید این کاندیداهای متعدد به اتحاد برسند و فردی را برگزینند که بیشترین احتمال را برای پیروزی دارد یا حتی به یک اصولگرا رأی دهند تا مانع ورود یک تندرو به مجلس شوند.»
«اعتماد» و «آرمان» در روز آخر هفته(۶/۹/) هر دو یک جمله از خاتمی را تیتر کردند که گفته بود: «همه باید در انتخابات مجلس شرکت کنیم.»
«شرق» اما با برجسته کردن این جمله از خاتمی که؛ «معدل مجلس آینده نماینده اکثریت جامعه باشد»، نوشت: «در آن انتخابات (92) یک رأی 51 درصدی داشتیم و چند رأی که مجموعاً چهل‌وهفت، هشت درصد می‌شد، اما این تفکری که امروز در پاره‌ای از دستگاه‌های کشور وجود دارد، کدام بخش جامعه را نمایندگی می‌کند؟ آیا رواست که نمایندگان هفت تا ده درصد خواسته‌های خود را به نام مردم به جامعه و دولت تحمیل کنند و جلوی خواست مردم که حداقل به صورت 51 درصد تجلی پیدا کرده است را بگیرند؟ بر این اساس علاقه ما این است که معدل مجلس که سرکار می‌آید، نماینده اکثریت جامعه ما باشد و خواست اول ما این است که فضا به گونه‌ای نباشد که فقط اقلیتی که در جای خود هم محترم است بتواند محور و مدار باشد و جا را برای دیگران تنگ کند.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات